انواع ماساژ و فواید آنها

مقالات

ماساژ انواع مختلفی دارد، برخی به صورت موضعی برای قسمت های خاصی از بدن استفاده می شوند و برخی دیگر به صورت سرتاسری با تمرکز بر نقاط خاص اعمال می شوند.به طور ساده ماساژ یعنی مالش و ورز دادن بدن با استفاده از دست.در جریان یک ماساژ، ماساژور میزان متغیری از فشار( خیلی کم، متوسط، یا خیلی بالا) را بر ماهیچه ها و مفاصل بدن اعمال می کند که باعث التیام درد یا فشار می شود.ماساژور فردی است که به صورت تخصصی ماساژ را فراگرفته است. اگر مشتاق استفاده از ماساژ هستید، اما در مورد انواع مختلف آن و مناسبت آنها برای خودتان اطلاعات کافی ندارید پس با همراه باشید. در نتیجه اگر قصد خرید ماساژور دارید؛ به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

1. ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی، نوعی بسیار آرام از انواع ماساژ سرتاسری بدن است که اغلب برای افراد زیر استفاده می شود:

  • افرادی که اولین بار است می خواهند از خدمات ماساژ استفاده کنند.
  • افرادی که دچار فشار موضعی، یا کلی در بدن هستند.
  • افرادی که در قبال تماس بدنی حساسیت بالایی دارند و اصطلاحا ضد- تماس هستند.

ماساژ سوئدی برای رهایی از گرفتگی ماهیچه، و همینطور برای آرامش کامل در جریان ماساژ مناسب است. در واقع ماساژ سوئدی، یک ماساژ آرام با کمترین میزان مالش و ورزش است.

بیشتر بخوانید : ماساژ سوئدی چیست؟

در ماساژ سوئدی، ماساژور از مالش، کشش های بلند در جهت قلب، حرکات دورانی عمیق، ضربات آهسته و تکنیک های حرکت مفصلی منفعل استفاده می کند و این ماساژ 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.

ماساژ سوئدی معمولا برای ایجاد آرامش یا التیام دردهای جزئی مورد استفاده قرار می گیرد.

2. ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ برای افرادی استفاده می شود که درد عضلانی دارند یا اینکه صرفا به دنبال ایجاد آرامش هستند.این نوع ماساژ شباهت زیادی با ماساژ سوئدی دارد، و تنها تفاوت آن با ماساژ سوئدی این است که به جای دست، از سنگ داغ استفاده می شود یا اینکه همراه با مالش دستی از سنگ داغ هم استفاده می شود. ماساژ سنگ داغ باعث رفع فشار ماهیچه ای، بهبود جریان خون و التیام درد می شود.

بیشتر بخوانید : ماساژ درمانی سنگ داغ

در جریان ماساژ سنگ داغ، سنگ های داغ شده بر قسمت های مختلف بدن گذاشته می شود. در برخی مواقع از سنگ های سرد نیز استفاده می شود.

ماساژ سنگ داغ

3. ماساژ بافت عمیق (دیپ تیشو)

در ماساژ دیپ تیشو یا بافت عمیق، میزان فشار بالاتری در مقایسه با ماساژ سوئدی اعمال می شود. این نوع ماساژ برای دردها یا مشکلات عضلانی شدیدتر، مثل التهابات شدید یا مصدومیت ها کاربرد دارد.

ماساژور در ماساژ بافت عمیق از روش مالش آرام (گاهی همراه با روغن) و فشار انگشتی عمیق برای التیام گرفتگی از لایه های عمیق تر ماهیچه و بافت های پیوندی استفاده می‌کند.

توجه داشته باشید که فشار بیشتر در انواع ماساژ بافت عمیق به معنای تحمل درد برای فرد نیست و اگر غیر از این باشد، ماساژور کار خود را اشتباه انجام می دهد.

4. ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی یکی از بهترین انواع ماساژ، ورزشکاران حرفه ای یا افرادی که مرتب فعالیتی ورزشی انجام می دهند، اغلب با دردهایی در عضله، اعصاب، یا تاندون ها دست به گریبانند.ماساژ ورزشی گزینه ای عالی برای درمان این قبیل مشکلات است. علاوه بر این اگر شما مستعد نوعی خاص از آسیب دیدگی هستید، این نوع ماساژ می تواند به نوعی عضله شما را در برابر آن، قوی کند تا میزان آسیب دیدگی کاهش یابد. غیر از این موارد، ماساژ ورزشی برای التیام درد، گرفتگی عضلانی و فشار هم مناسب است.

ماساژ ورزشی

5. ماساژ نقطه ای ( تریگر پوینت)

روش ماساژ تریگر پوینت یا ماساژ نقطه ای بهترین گزینه برای افراد دچار آسیب دیدگی، یا افراد گرفتار شرایط خاص است.گاهی گرفتگی ها یا آسیب دیدگی های خاص در بافت های ماهیچه می تواند درد را به نقاط دیگر بدن هم تسری دهد. استفاده از ماساژ نقطه ای می تواند این نوع دردها را تسکین دهد.

در ماساژ نقطه ای از مالش های بلند به صورتی آرام همراه با فشارهای عمیق تر و قوی تر استفاده می شود. توجه داشته باشید که این نوع ماساژ بر تمام بدن اعمال می شود اما تمرکز ماساژور بر نقاط ویژه ای است که نیاز به خلاصی از فشار یا گرفتگی دارند.

بیشتر بخوانید : روش ماساژ تریگر پوینت

6. ماساژ با صندلی

ماساژ با صندلی ماساژور یکی از انواع ماساژ است و برای افرادی مناسب است که نیاز به یک ماساژ سریع دارند. تمرکز این ماساژ بر گردن، شانه ها و پشت است. ماساژ با صندلی ماساژور به کاهش اضطراب و آرام سازی کمک می کند. این روش مزایای بسیار زیادی برای استفاده روزمره دارد. یکی از مهمترین مزایای صندلی های ماساژ و مبل ماساژ امکان استفاده روزمره از آنها در هر زمان است. استفاده از صندلی ماساژ یکی از بهترین انواع روش های ماساژ است.

ماساژ با صندلی ماساژ

7. ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو برای افرادی که به دنبال ریلکس سازی یا دفع فشار، التیام درد یا گرفتگی عضلات هستند مناسب است.این نوع ماساژ ژاپنی است و تاثیرات زیر برای آن ذکر شده است:

  • افزایش آرامش حسی و فیزیکی.
  • التیام درد، رفع گرفتگی و کمک به کاهش افسردگی.
  • احتمال رفع سردرد.

8. ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی برای افرادی مفید است که به انواع فعال تر ماساژ علاقه دارند. این ماساژ برای کاهش درد و فشار، افزایش انعطاف، بهبود جریان خون و احیای سطح انرژی مناسب است.

ماساژ تایلندی با تمام بدن سروکار دارد و در آن از مجموعه ای متوالی از حرکات استفاده می شود که شبیه کشش های یوگا است.ماساژور در این ماساژ از کف دست و انگشت ها برای اعمال فشارهای بالا بر بدن استفاده می کند.

ماساژ تایلندی

9. ماساژ زوجی

ماساژ زوجی، ماساژی است که شما با همراه، دوست یا یکی از اعضای خانواده در یک اتاق مشابه دریافت می کنید. شما می توانید نوع ماساژ مورد علاقه خود را انتخاب کنید و شما و همراهتان هر کدام ماساژ مجزا را دریافت کنید.شما و دوست یا همراهتان بر روی دو میز ماساژ جدا ولی در کنار هم هستید و می توانید با هم صحبت و مکالمه داشته باشید.

این نوع ماساژ، غیر از بهره مندی از امتیازات یک ماساژ، به خاطر همراهی یک دوست، یا همراه، آرامش بخش هم می باشد.

10.ماساژ رفلکسولوژی

این نوع ماساژ برای ریلکس سازی یا احیای سطوح انرژی طبیعی بدن استفاده می شود. اگر خیلی از تماس با بدنتان احساس راحتی نمی کنید، این نوع ماساژ یکی از بهترین انواع ماساژ انتخاب است. ماساژ رفلکسولوژی از فشارهای آرام یا سخت بر نقاط مختلف پاها ،دست و گوش استفاده می کند.

ماساژ رفلکتولوژی

نتیجه گیری

ماساژ، یکی از روش‌های کارآمد و مؤثر برای بهبود سلامت روان و جسم است. در این مقاله، مختصری به بررسی انواع مختلف ماساژ‌ها پرداختیم و فواید و تأثیرات مثبت هر کدام را بر روی بدن مورد بررسی قرار دادیم. از ماساژ‌های آرامش‌بخش مانند ماساژ سوئدی تا ماساژ‌های تخصصی جهت تسکین عضلات و کاهش دردها مانند ماساژ عمیق، هر یک از این تکنیک‌ها دارای فواید و اثرات مثبت خاص خود هستند.در نهایت، مهم است برای دریافت ماساژ، به متخصصین حرفه‌ای و مجرب مراجعه کنیم تا بهره‌وری و اثربخشی این روش‌ها به حداکثر برسد. با مراقبت و استفاده مناسب از انواع ماساژ، می‌توانیم بهبود روحی و جسمی خود را تجربه کنیم و به عملکرد بهتر و بهبود کیفیت زندگی دست پیدا کنیم.

مشاوره