ماساژ رفلکسولوژی چیست و چطور انجام می شود؟

مقالات

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ماساژ رفلکسولوژی فقط نام دیگری برای ماساژ پا است، در واقع اینطور نیست! رفلکسولوژی یک هنر 4000 ساله و از ماساژ‌های پرطرفدار است که فواید شگفت‌انگیزی برای بدن دارد. در این ماساژ، رفلكسولوژيست با به‌کار بردن تکنیک‌های فشاری در مناطق بازتابی، موانع انرژی، گرفتگی و درد را در نقاط مختلف بدن از بین می‌برد. اگر برای شما نیز سوال است که «ماساژ رفلکسولوژی چیست و چطور انجام می شود؟» ما در این مطلب نکاتی را در مورد آموزش ماساژ Reflexology آماده کرده‌ایم. اگر قصد تجربه یک ماساژ فوق‌العاده را دارید، پیشنهاد می‌کنیم نکات آموزشی این مقاله برای اجرای ماساژ رفلکسولوژی را از دست ندهید.

ماساژ رفلکسولوژی؛ ماساژ بازتابی برای آزادسازی دوباره جریان انرژی در بدن

ماساژ رفلکسولوژی (بازتاب درمانی) نوعی ماساژ درمانی است که با اعمال فشار روی نقاط مشخصی از دست، پا و لاله گوش انجام می‌شود. به همین دلیل رفلکسولوژی انواع مختلفی مانند رفلکسولوژی دست، رفلکسولوژی پا و رفلکسولوژی گوش دارد؛ بنابراین نباید این ماساژ را فقط به‌عنوان ماساژ رفلکسولوژی کف پا در نظر گرفت. به این نواحی از بدن نقاط انعکاسی یا نواحی بازتابی گفته می‌شود. تحریک این بخش‌ها باعث گردش مناسب خون و اکسیژن در بدن شده و در نهایت دردهای بدن کاهش می‌یابد.

هنگامی‌که گردش انرژی در بدن متوقف و کانال‌های انرژی مسدود می‌شوند، احساس ناخوشی و درد خواهیم داشت. با انجام ماساژ Reflexology و اعمال فشار روی این کانال‌ها، انرژی به درون آن‌ها فرستاده شده و جریان انرژی بدن مجددا برقرار می‌شود. هنگامی‌که از یک صندلی ماساژ پیشرفته نیز استفاده کنید با اعمال فشار روی نقاط خاصی از بدن، دردهای عضلات و مفاصل کاهش پیدا کرده و جریان انرژی و خون در بدنتان بهبود می‌یابد.

ماساژ رفلکسولوژی؛ آزادسازی دوباره جریان انرژی در بدن

آشنایی با ماساژ رفلکسولوژی پا و نحوه انجام آن توسط فرد و درمان‌گر

قبل از اینکه با نحوه انجام ماساژ رفلکسولوژی پا آشنا شویم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که «ماساژ بازتابی پاها چیست» و «چرا باید رفلکسولوژی کف پا را انجام داد». پا به‌عنوان قلب دوم، نقش موثر و مهمی در سلامت کل بدن دارد. پاهای انسان به دلیل تحمل وزن بدن و حفظ تعادل، نقش مهمی در آرامش و سلامت انسان ایفا می‌کنند؛ به‌طوری‌که هرگونه خستگی و ناراحتی در ناحیه کف پا بلافاصله به کل بدن سرایت می‌کند.

با‌توجه‌به وجود نقاط بازتابی در پا، تحریک آن‌ها با صندلی ماساژ irest یا توسط فرد و درمانگر باعث بازگشت انرژی می‌شود و تاثیر مثبتی بر سلامت پا و کل بدن خواهد داشت. نقاط بازتاب پا به اعضا خاص بدن مانند کبد، کلیه و معده متصل هستند. با‌توجه‌به اصول رفلکسولوژی، تحریک نقاط بازتابی به بهبود عملکرد این اعضا کمک می‌کند. در ادامه با نحوه انجام ماساژ رفلکسولوژی پا توسط فرد و درمان‌گر آشنا می‌شویم.

آموزش رفلکسولوژی پا توسط خود فرد با شناسایی نقاط بازتابی

اگر می‌خواهید خودتان این ماساژ را انجام دهید باید قبل از هر چیز نقاط رفلکسولوژی کف پا را بشناسید. ناحیه پشتی پا (دور انگشتان)، ناحیه کف پا و ناحیه قسمت مرکزی کف پا نقاط بازتابی پا برای انجام ماساژ رفلکسولوژی هستند. ماساژ این نقاط بر بخش‌های مختلف بدن از کلیه تا معده و کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود؛ بنابراین ماساژ رفلکسولوژی کف پا باید با دقت بسیاری صورت گیرد تا نقطه مورد‌نظر کاملا پوشش داده شود. برای انجام این ماساژ توسط خود فرد باید مراحل زیر را طی کرد:

  • در محلی راحت بنشینید. یکی از پاها را خم کرده و آن را به ران مخالف تکیه دهید.
  • به‌آرامی کمی از روغن ماساژ را روی پوست پا و ناخن‌ها بمالید.
  • برای ماساژ عمیق‌تر، برآمدگی انگشتان دست را در پا فرو برده و پا را ماساژ دهید. همچنین می‌توانید پوست و عضلات را ماساژ دهید؛ به‌این‌ترتیب که با دو دست پای‌تان را نگه دارید و انگشت شستتان را درون پوست فشار دهید.
  • سپس به آرامی انگشتان را به جلو و عقب حرکت داده یا آن‌ها را از یکدیگر جدا کنید تا عضلات زیر انگشتان کشیده شوند.
  • همین مراحل را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

اگر فکر می‌کنید انجام دقیق تکنیک‌های ماساژ Reflexology سخت است، پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید ماساژور روتای تفنگی باشید. شما می‌توانید از ماساژور تفنگی برای کاهش درد و کمک به درمان فاشیای کف پا استفاده کنید.

نحوه انجام Reflexology massage توسط خود فرد

تکنیک‌های ماساژ بازتابی پا توسط درمان‌گر یا رفلکسولوژیست

برای دریافت نتیجه بهتر، توصیه می‌شود ماساژ رفلکسولوژی کف پا توسط درمان‌گر انجام شود. رفلکسولوژ حرفه‌ای نقاط خاص را می‌شناسند و ارتباط بین اجزا را می‌داند؛ در‌نتیجه بر‌اساس دانش و مهارتی که دارد، تکنیک‌های تخصصی را اجرا می‌کند. به‌طور‌معمول، زمان لازم برای ماساژ هر پا 15 دقیقه است؛ بدین‌ترتیب هر یک جلسه ماساژ Reflexology پا 30 دقیقه زمان می‌برد. در ادامه اشاره می‌کنیم که مراحل ماساژ بازتابی کف پا چیست:

  • ابتدا فرد یک ماساژ اولیه دریافت می‌کند. این کار نقش مثبتی در افزایش گردش خون و ایجاد آرامش در فرد دارد.
  • سپس رفلکسولوژیست پاها را بررسی کرده و نقاط مختلفی را برای شناسایی نقاط واکنش تحریک می‌کند.
  • تکنیک‌های این ماساژ با اعمال فشار روی کف و انگشتان پا شروع می‌شود.
  • پس از ماساژ هر پا، با استفاده از یک حوله آن را می‌پوشانند تا دمای پا کاهش پیدا نکند.

توجه کنید که در حین ماساژ به دلیل ایجاد آرامش در فرد، امکان به‌وجود آمدن حالاتی مانند سرما، گرما و خواب آلودگی وجود دارد؛ این حالات کاملا عادی است و نباید از آن تعجب کنید. توجه داشته باشید ماساژ Reflexology را با ماساژ دیپ تیشو اشتباه نگیرید. در ماساژ دیپ تیشو فشارها بسیار عمیق‌تر است. علاوه‌بر دست و پا و گوش، ماساژ دیپ تیشو با اعمال فشار به نقاط دیگر بدن هم انجام می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیقی درباره این ماساژ دریافت کنید ما به شما مطالعه مقاله «ماساژ دیپ تیشو چیست» را پیشنهاد می‌کنیم.

تکنیک‌های Reflexology massage توسط درمان‌گر یا رفلکسولوژیست

ماساژ رفلکسولوژی دست چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ماساژ رفلکسولوژی کف دست نیز بر اصول رفلکسولوژی استوار است و از تحریک نقاط بازتاب در کف دست به منظور بهبود سلامت عمومی و تسکین درد استفاده می‌کند. این نوع ماساژ به‌عنوان یک تکنیک غیر‌تهاجمی و آرام‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با نحوه انجام ماساژ رفلکسولوژی دست آشنا می‌شویم:

  • گرم کردن دستان: برای گرم کردن، انگشتان خود را تا جایی که می‌توانید به سمت بیرون بکشید و این کار را 4 یا 5 بار تکرار کنید.
  • چرب کردن دستان با روغن ماساژ: از حرکات صاف و سریع برای گرم کردن ماهیچه‌ها استفاده کنید و روغن را روی هر سطح از دست ماساژ دهید.
  • ماساژ انگشتان: نوک انگشتان خود را نیشگون بگیرید؛ برای این کار از جلو به عقب و از پهلوبه‌پهلو فشار دهید.
  • ماساژ پشت دست: کف دست چپ خود را در کف دست راست خود بگیرید (باید به نظر برسد که با خودتان دست می‌دهید.) سپس از انگشت شست راست خود برای ماساژ پشت دست چپ خود استفاده کنید. این کار را با دست دیگر تکرار کنید.
  • ماساژ مچ دست: دست چپ خود را در گهواره سمت راست خود قرار دهید. سپس از انگشت شست برای ماساژ داخلی مچ دستتان استفاده کنید. ماساژ دست باید به‌صورت حرکات دایره‌ای باشد.
  • ماساژ کف دست: یک دست را در دست دیگر بگیرید و کف دست خود را با حرکات کوچک، دایره‌ای و محکم ماساژ دهید. از مرکز شروع کنید و به طرفین حرکت کنید و به نواحی حساس، توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • سرد کردن دستان: یک‌بار دیگر دستان خود را دراز کنید تا ماساژ کامل شود. وقتی کارتان تمام شد، مچ دست خود را چند بار بچرخانید و سپس مشت‌های خود را گره کرده و انگشتان خود را دراز کنید.

انجام ماساژ رفلکسولوژی دست و انواع ماساژ هم‌چون ماساژ ورزشی علاوه‌بر تسکین فشارهای عصبی، به رها شدن از تنش‌های روزانه ناشی از کار و تخلیه استرس از بدن کمک می‌کند. همچنین انجام این تکنیک ماساژ باعث می‌شود تا زیبایی دستان برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ شود.

نحوه انجام ماساژ رفلکسولوژی دست با بهترین تکنیک‌ها

بهترین جایگزین برای ماساژ رفلکسولوژی در فروشگاه مبل ماساژ

در این مقاله به سوالاتی هم‌چون «reflexology چیست»، «ماساژ بازتابی پا چیست» و «ماساژ رفلکسولوژی چگونه انجام می‌شود» پاسخ دادیم. این نوع ماساژ شباهت بسیاری به ماساژ پا دارد؛ اما برای نقاط دیگر بدن مانند دست و گوش نیز می‌توان از Reflexology massage استفاده کرد. ماساژ Reflexology شاید یک درمان پزشکی اثبات شده علمی برای بیماری‌ها نباشد؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که یک درمان مکمل مفید، به‌ویژه برای کاهش و از بین بردن استرس و اضطراب محسوب می‌شود. اگر انجام این ماساژ برایتان سخت و زمان‌بر است، ما استفاده از ماساژور کف پا و صندلی ماساژ را پیشنهاد می‌کنیم. با خرید ماساژور بدون محدودیت زمانی می‌توانید از امکانات این دستگاه‌ها استفاده کنید. با‌توجه‌به این مزایا صندلی ماساژور قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به مراجعه به مرکز ماساژ است. همچنین در وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌شود. برای خرید انواع دستگاه‌های ماساژ پرتابل و صندلی‌های ماساژور می‌توانید به بخش فروشگاهی سایت مراجعه کنید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماساژ رفلکسولوژی چیست و چطور انجام می شود؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره