درمان بی خوابی با ماساژ

مقالات

خواب یکی از نیازهای مهم و اساسی بدن است؛ خواب کامل به بدن فرد انرژی می دهد و باعث شادابی و انرژی فرد می شود اما برخی افراد از مشکل بی خوابی رنج می برند که این مسئله می تواند پیامدهای بسیار جدی به همراه داشته باشد. برای درمان بی خوابی اکثر افراد از قرص و داروهای خواب آور کمک می گیرند، اگر چه این قرص ها تا حدودی کمک کننده هستند اما در کنار آن عوارض جانبی بسیاری هم دارند. در نتیجه اگر قصد خرید ماساژور دارید، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

ماساژ درمانی به ویژه ماساژ یک روشی موثر و عالی برای درمان بی خوابی و رفع خستگی بدن محسوب می شود که علاوه بر درمان بی خوابی مزیت های بیشمار دیگری نیز به همراه دارد. کف پا عصب های بی شماری دارند که هر کدام آنها به عضو و اندام خاصی در بدن مرتبط می باشد. ماساژ نقاط خاصی در کف پا باعث تحریک سیستم ایمنی شده که در نتیجه باعث افزایش عملکرد و کارایی اندام ها می شود.

از میان انواع بی خوابی تنها ۵ درصد آنها در جهان احتیاج به درمان و تجویز دارند و مابقی آنها با اصلاح شیوه ی زندگی، تغییر رژیم غذایی و بهره گیری از تکنیک های ماساژ درمانی قابل کنترل و درمان هستند. باید توجه داشت در صورتی که بی خوابی در یک فرد از یک ماه تجاوز کند؛ این نوع بی خوابی در گروه بی خوابی های مزمن جا دارد و برای درمان آن باید به متخصص مراجعه کرد تا دلایل بروز آن ریشه یابی شود. اما اگر بی خوابی ها چند روز در ماه تکرار شود برای درمان آن می توان دست به دامان تکنیک های ماساژ درمانی شد.

ماساژ برای بی خوابی

ماساژ به عنوان یک روش طبیعی و غیردارویی برای درمان بی خوابی، تاثیرات بسیار زیادی دارد. ماساژ با صندلی ماساژور یا روش های سنتی فوایدی زیادی روی سلامت جسم شما دارد و به شما کمک می‌کند تا به مقدار قابل توجهی استرس روزانه خودتان را کاهش دهید. از آن جایی که استرس و اضطراب معمولاً عواملی هستند که باعث بروز بی خوابی می‌شوند، با کاهش دادن میزان استرستان آرامش و تمرکز بسیار خوبی را تجربه می‌کنید که این موجب می شود خواب بهتر و راحت تری داشته باشید.

از دیگر فواید ماساژ و تاثیرات آن بر بی خوابی این است که می‌تواند به تنظیم هورمون‌ ها در بدن کمک کند. برخی هورمون‌ها مانند ملاتونین (هورمون خواب) و سروتونین (هورمون خوشحالی) در فرآیند خواب و بیداری نقش مهمی دارند. ماساژ می‌تواند به تنظیم ترشح این هورمون‌ها  کمک کند و در نتیجه کیفیت خواب شما را افزایش دهد و مشکلات بی خواب را درمان کند. در ادامه راهکارهایی را برای انجام ماساژ درمانی به شما معرفی می‌کنیم.

ماساژ برای خواب؛ آرامش شرط اول درمان

برای شروع، ابتدا احتیاج به محیط یا اتاقی آرام و ساکت دارید، بهتر است اتاق خواب را برای ارائه ماساژ انتخاب کنید و ماساژ را در تخت خواب یا محلی که هر شب برای خواب در نظر دارد انجام دهید تا پس از دریافت ماساژ به آرامی به خوابی عمیق فرو روید. بیش از شروع کار با یک ملحفه ی تمیز سطح رخت خواب بیمار را بپوشانید و از او بخواهید که روی تخت چهار زانو بنشیند، تنظیم نور اتاق و کافی بودن میزان اکسیژن نیز از دیگر نکاتی است که در تاثیرپذیری ماساژ موثر خواهد بود. شما می توانید بهترین ماساژ را با انواع برنامه از صندلی ماساژ آی رست مدل sl a389 2 بهره بگیرید. این صندلی ماساژ هر با آپشن ها و امکاناتی که دارد به خوبی قابل تنظیم است و شما را برای درمان بی خوابی یاری می کند.

آرامش شرط اول درمان

دریافت ماساژ پیش از خواب علاوه بر آنکه موجب بهبودی و ارتقای کیفیت خواب در دریافت کننده ی ماساژ می‌شود، می تواند با تسریح و بهبود سرعت جریان خون، خون رسانی بهتری به سلول ها و اندام های بدن انجام دهد. با افزایش سرعت جریان خون و بهبود آن مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز بدن تامین می شود و بنابراین استفاده از این ماساژ در آن واحد می تواند ۲ اثر ماندگار و موثر در حفظ سلامت و تندرستی بدن داشته باشد.
از بهترین انواع ماساژ برای که به درمانی بی خوابی کمک می‌کند، ” ماساژ روسی ” است. در این نوع ماساژ با استفاده از حرکات نرم ، احساس آرامش و راحتی در شما تقویت می‌شود و این مسئله به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. این ماساژ همچنین می‌تواند باعث بهبود بی خوابی و راحت تر شدن خواب شما شود.

انواع بی خوابی

بعد از مطالعه در حوزه ی روانشناسی خواب، سه نوع اختلال بی خوابی تشخیص داده شده است.

بی خوابی گذرا: این نوع بی خوابی از چند روز تا یک هفته طول می کشد و دلیل اصلی آن استرس است.

بی خوابی حاد: این نوع بی خوابی ۳ هفته تا ۶ ماه زمان می برد، این نوع بی خوابی بعد از ترک مواد مخدر یا برخی انواع قرص خواب ایجاد می شود، این نوع بی خوابی برای برگرداندن بدن به شرایط عادی می باشد.

بی خوابی مزمن: این نوع بی خوابی بیش از یک سال طول می کشد، در صورت عدم درمان بی خوابی مزمن، فرد دچار اختلالات جدی می شود. بی خوابی مزمن گاهی سال ها طول می کشد، در این نوع بی خوابی فرد دچار خواب آلودگی، خستگی عضلانی یا روحی و توهم می شود، افراد دچار بی خوابی مزمن، افزایش هشیاری دارند.

انواع بی خوابی

راهکار های درمانی ماساژ برای بی خوابی

  • دروازه ی روح: برای درمان بی خوابی می توان از طب فشاری کمک گرفت، طب فشاری یا روش ماساژ تریگر پوینت شامل لمس فیزیکی نقاطی از بدن است که با جنبه های متفاوت سلامت ذهن و جسم در ارتباط هستند. طب فشاری را علاوه بر متخصصان، خودمان هم می توانیم امتحان کنیم. نقطه ی دروازه ی روح در چین مچ دست راست زیر انگشت کوچک است، گودی این نقطه را پیدا کنید و فشار دهید و به حالت دایره به بالا و پایین حرکت دهید.

۲ الی ۳ دقیقه ادامه دهید، چند ثانیه سمت چپ نقطه را آرام فشار دهید و چند ثانیه ی دیگر هم سمت راست نقطه را آرام فشار دهید. همین مراحل را برای نقطه ی دروازه ی روح دست چپ نیز تکرار کنید، تحریک این نقطه فشار ذهن را آرام می کند و کمک می کند به راحتی به خواب بروید.

  • بالای مچ پا: بالاترین نقطه ی پا را مشخص کنید؛ از آن قسمت به اندازه ی ۴ انگشت اندازه بگیرید، این نقطه را فشار عمیق بدهید و با حرکت دایره ای به بالا و پایین ۵ ثانیه ماساژ دهید، تحریک این نقطه فشار، علاوه بر درمان بی خوابی، مشکلات مربوط به لگن و دردهای قائدگی را هم درمان می کند. اگر باردار هستید این نقطه فشاری را به کار نبرید زیرا باعث بیشتر شدن درد زایمان می شود.
  • نقطه ی فشاری کف پا: این نقطه در کف پا قرار دارد و زمانی که انگشت های پا را به سمت پایین می دهید، بالاتر از وسط پا یک فرو رفتگی کوچک ایجاد می شود. روی زمین دراز بکشید و زانوها را خم کنید تا بتوانید دست ها را به پا برسانید. یکی از پاها را بگیرید و انگشت ها را به سمت پایین خم کنید. فرو رفتگی کف پا را احساس کنید، محکم فشار دهید و چند دقیقه با حرکت دایره ای به بالا و پایین ماساژ دهید. تحریک کردن این نقطه انرژی را کاهش داده و احساس خواب آلودگی می کنید. افرادی که دچار مشکلات خواب و افسردگی هستند، ماساژ کف پا برای افسردگی نیز یکی از روش های موثر است که به درمان به آن ها پیشنهاد می‌شود.
  • نقطه ی فشار ساعد: این نقطه درست بین دو تاندول ساعد قرار دارد؛ دست ها را برگردانید تا کف دست را ببینید، به اندازه ی عرض ۳ انگشت از قسمت چین مچ دست اندازه بگیرید، بین دو زردپی را فشار دهید و به مدت ۴ الی ۵ ثانیه با حرکت دایره ای به بالا و پایین این نقطه را فشار دهید. فشار دادن این نقطه علاوه بر درمان بی خوابی به درمان سرگیجه، دل درد و سردرد کمک می کند.
  • نقطه ی پشت گردن: این نقطه روی استخوان دو طرف گردن وجود دارد، دست ها را به هم قفل کنید و روی جمجمه قرار دهید، سپس دست ها را از هم باز کرده و انگشت شست را روی نقطه های فشار قرار دهید، به مدت چند ثانیه با حرکات دایره ای یا بالا و پایین، این نقاط را ماساژ دهید. هنگام ماساژ نفس راحت و عمیق بکشید. فشار دادن این نقاط، مشکلات تنفسی که باعث بی خوابی می شوند را درمان می کند مثل سرفه. به علاوه استرس را کاهش می دهد و ذهن را آرام می کند. خیلی ها مشکل بی خوابی دارند، اگر شما هم یکی از آنها هستید از این روش های طبیعی برای درمان مشکلتان استفاده کنید و ۱۵ دقیقه قبل از خواب این نقاط فشاری را امتحان کنید. در صورتی که می‌خواهید ماساژ گردن را به صورت حرفه ای و اصولی تر انجام دهید، استفاده از یک ماساژور گردنی مناسب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
درمان بی خوابی

 

صندلی های ماساژور یکی از بهترین ابزار ها برای ماساژ گرفتن هستند که در مدل های مختلف و برای نواحی مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. همالنطور که در بالا گفته شد ماساژ یکی از راحترین و بهترین روش های درمان بیخوابی است. فروشگاه مبل ماساژ بزرگترین وارد کننده صندلی ماساژور در ایران با 5 فروشگاه فعال در تهران است که برترین برندهای مبل ماساژور iREST و ROTAI را ارائه میکند. برای مشاوره و خرید میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مشاوره