ماساژ نقاط ماشه ای با ماساژ تریگر پوینت

مقالات

حدود 75 تا 100 درصد موارد، عضلات عامل دردهای متداول بدن هستند. نقاطی از عضلات بدن ما هم‌چون نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت حساسیت بیشتری داشته و فشار دادن آن‌ها باعث درد بسیاری می‌شود. موثرترین روشی که می‌توان برای درمان درد نقاط ماشه‌ای از آن استفاده کرد، انجام ماساژ تریگر پوینت است. ما در این متن روش انجام ماساژ تریگر پوینت را شرح داده‌ایم. چنانچه در مورد ماساژ نقاط ماشه‌ای اطلاعاتی ندارید و قصد دارید این نوع ماساژ را انجام دهید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما با‌دقت این مقاله را مطالعه کنید.

تریگر پوینت یا نقاط ماشه‌ای و دردهای ناشی از آن‌ها

نقطه ماشه‌ای یک گره کوچک است که به یک توپ محکم و ملتهب شباهت دارد. این نقاط در فیبرهای استخوانی عضله تشکیل می‌شوند که با کوچک‌ترین فشار، کشش و انقباض تحریک شده و موجب ایجاد درد‌ در مناطق دیگر بدن می‌شوند.

نوع درد یا گرفتگی نقاط ماشه‌ای به‌دلیل کوچک بودن و موضع‌گیری در عضله متفاوت هستند. به‌عنوان مثال، نقاط ماشه‌ای روی گردن و شانه‌ها اغلب باعث سردرد می‌شوند. برخی از نقاط ماشه‌ای نیز که در عضلات پا قرار گرفته‌اند منجربه‌ زانو درد خواهند شد. در این‌صورت معمولا می‌توانید با انواع ماساژور زانو این دردها را تسکین داده و گرفتگی عضلات خود را بهبود بخشید.

تریگر پوینت یا نقاط ماشه‌ای و دردهای ناشی از آن‌ها

آشنایی با انواع نقاط ماشه‌ای در بدن

نقاط ماشه‌‌ای ممکن است فعال بوده و در هر حالتی همراه با درد باشند یا به‌صورت نهفته بوده و تنها زمانی که فشاری بر آن‌ها وارد می‌شود دردناک شوند. نقاط ماشه‌ای در مناطق مختلف عضلات وجود دارند که اعصاب به فیبرهای عضلانی متصل می‌شوند. کشش عضلات مبتلا و انقباضات ایزومتریک سبب تشدید درد تریگر پوینت خواهد شد. علاوه‌بر فعال و نهفته بودن تریگر پوینت، نقاط ماشه‌ای در انواع مختلف دیگری نیز در بدن وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • تریگر پوینت مرکزی: این نوع نقاط نزدیک مرکز فیبرهای عضلانی قرار گرفته‌اند.
  • تریگر پوینت اولیه: این نقاط از نوع نقاط مرکزی هستند که به‌دلیل فشار حاد، مزمن یا حرکات تکراری بیش‌ از حد در عضلات فعال می‌شوند.
  • تریگر پوینت اقماری: این نوع نقاط ماشه‌ای جزئی از نقاط مرکزی هستند که از طریق نقطه اصلی فعال می‌شوند.
  • تریگر پوینت اصلی: در صورت غیرفعال شدن نقطه ماشه‌ای اصلی، تریگر پوینت اقماری نیز غیرفعال خواهد شد.

هر یک از این نقاط ماشه‌ای به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شوند؛ از جمله این دلایل می‌توان به استفاده تکراری از یک عضو خاصی از بدن، نشستن روی صندلی‌های غیراستاندارد و آسیب‌دیدگی بر اثر تصادف یا ورزش اشاره کرد. در‌صورتی‌که نقاط ماشه‌ای شما فعال شده و دردهایی در عضلاتتان بروز کرد، با خرید ماساژور دستی بدن یا انواع صندلی‌های ماساژ می‌توانید درد نقاط ماشه‌ای را تسکین دهید.

آشنایی با انواع نقاط ماشه‌ای در بدن

تریگر پوینت تراپی چیست؟ تجربه حس خوشایند برای تسکین درد نقاط ماشه‌ای

ماساژ تریگر پوینت یا تریگر پوینت تراپی یکی از روش‌های کاهش درد نقاط ماشه ای است. در ماساژ تریگر پوینت تلاش می‌شود که با وارد کردن فشار‌های کم و متوسط به نقاط ماشه‌ای، عارضه‌ آن‌ها را درمان کنند و درد موجود از بین برود. روش ماساژ تریگر پوینت به‌گونه‌ای است که شما باید به نقاط ماشه‌ای موجود در بدنتان یک فشار ملایم وارد کنید. هنگامی که فشار به یک نقطه ماشه‌ای وارد می‌شود چرخه درد اسپاسم قطع شده و انقباض موجود در عضلات از بین می‌رود. در واقع در این نوع ماساژ یک فشار پایدار در یک دوره زمانی مشخص حدود 10 الی 30 ثانیه برای از بین بردن درد نقطه ماشه‌ای اعمال می‌شود.

درصورتی‌که می‌خواهید به‌طور مستمر برای کاهش دردهای نقاط ماشه‌ای خود از ماساژ استفاده کنید و زمان کافی برای رفتن به مرکز ماساژ یا فیزیوتراپی را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به فکر خرید یک ماساژور گردنی، ماساژورهای دستی یا صندلی‌های ماساژ باشید. بدین‌ترتیب در هر زمان و در هر مکانی که باشید، به‌راحتی می‌توانید دردهای عضلانی ناشی از نقاط ماشه‌ای را درمان کنید.

نحوه انجام ماساژ تریگر پوینت برای درمان نقاط ماشه ای

نحوه انجام روش ماساژ تریگر پوینت توسط خود فرد

تریگر پوینت تراپی در فیزیوتراپی‌ها و مراکز ماساژ به‌صورت کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود. اما در‌صورتی‌که امکان رفتن مستمر به این مراکز را ندارید، امکان انجام ماساژ تریگر پوینت در خانه نیز وجود دارد. برای انجام این نوع ماساژ به روش اصولی باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. ابتدا نقاط ماشه‌ای را پیدا کنید. (نقاطی که عضلات آن سفت شده است و در آن‌جا احساس درد می‌کنید)
  2. به کمک انگشتان شست خود، فشاری پایدار روی نقاط تریگر پوینت خود اعمال کنید.
  3. این کار را به‌مدت 10 الی 30 ثانیه با سه بار تکرار انجام دهید.
  4. پس از اعمال فشار روی نقاط ماشه‌ای می‌توانید از روغن سیاه‌دانه به‌منظور از بین بردن اصطکاک و کاهش درد استفاده کنید.
  5. سپس با استفاده از یک جسم کروی مانند توپ ورزشی بدن خود را ماساژ دهید. برای ماساژ با توپ ورزشی از اعمال فشار روی عضلات استفاده کنید.

با انجام این تمرین‌ها می‌توانید کمک بسیاری به کاهش درد نقاط ماشه‌ای بدن خود کنید. هم‌چنین اگر این روش را به‌صورت اصولی و صحیح انجام دهید، گره‌های عضلانی نرم شده و درد آن‌ها از بین می‌رود.

پیشنهاد دیگری که برای کاهش درد نقاط ماشه‌ای برای شما داریم، خرید دستگاه ماساژور پا است. با گوی‌ها و تیغه‌هایی که در این دستگاه ماساژور تعبیه شده است، فشارهایی به تریگر پوینت‌های بدنتان وارد می‌شود. این فشارهای ملایم و پایدار ایجاد شده توسط دستگاه ماساژور، شما را از دردهای عضلانی خلاص می‌کند.

روش انجام ماساژ تریگر پوینت پا

مزایای روش درمان تریگر پوینت با ماساژ از نظر علم پزشکی

ماساژ تریگر پوینت به‌دلیل فواید و مزایایی که دارد، انجام آن برای بیشتر افراد بلامانع است. از مزایای انجام این نوع ماساژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود جریان خون
  • افزایش محدوده حرکتی یا افزایش انعطاف‌پذیری
  • افزایش حس تندرستی
  • ارتقا فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک
  • کاهش سر درد
  • کاهش درد کمر، گردن و سایر عضلات بدن
  • افزایش سطح انرژی

درد نقاط ماشه‌ای که اخیرا ایجاد شده‌‌اند را با تریگر پوینت تراپی می‌توان طی چند دقیقه به‌طور چشمگیری کاهش داد. سایر دردهای عضلانی که ریشه‌‌ای طولانی‌مدت دارند نیز طی 3 الی 10 روز تریگر پوینت تراپی قابل درمان هستند.

مزایای روش درمان تریگر پوینت با ماساژ از نظر علم پزشکی

درمان سریع نقاط ماشه ای با دستگاه‌های ماساژور حرفه‌ای و پیشرفته

در این مقاله در مورد درمان نقاط ماشه ای با ماساژ تریگر پوینت توضیحاتی را ارائه کردیم. هم‌چنین نحوه انجام این ماساژ توسط خود فرد را نیز شرح دادیم. اگر نقاط ماشه ای دارید، گزینه‌های متعددی از انواع درمان‌های حرفه‌ای گرفته تا چندین درمان خانگی ممکن است توسط پزشک به شما پیشنهاد داده شود. هنگامی که به‌دنبال بهترین گزینه هستید، باید به هزینه، نوع درد و هم‌چنین نحوه انجام روش درمان و تاثیر آن توجه داشته باشید.

یکی از روش‌های درمان سریع نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت، استفاده از دستگاه‌های ماساژور است. این دستگاه‌ها با امکانات و قابلیت‌هایی که دارند، بهترین روش درمانی برای گرفتگی عضلات و نرم شدن آن‌ها محسوب می‌شوند. هم‌چنین با فشارهایی که دستگاه‌های ماساژور به نقاط مختلف بدن هم‌چون تریگر پوینت وارد می‌کنند، به‌راحتی می‌توان در عرض چند دقیقه دردهای ناشی از نقاط ماشه ای را درمان کرد. شما می‌توانید انواع دستگاه‌ها و صندلی‌های ماساژور در برندهای مختلف را در قسمت فروشگاهی سایت مشاهده کرده و مناسب‌ترین نوع آن را بر اساس نیاز خود خریداری کنید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماساژ نقاط ماشه ای با ماساژ تریگر پوینت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره