ماساژ روسی چیست؟ تکنیک‌های ماساژ روسی

مقالات

آیا می‌دانید ماساژ روسی چیست؟ چقدر با میزان تفاوت ماساژ روسی و سوئدی آشنا هستید؟ ماساژ روسی به عنوان یکی از موثرترین ماساژهای ورزشی و توان‌بخشی در دنیا شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را به‌طور کامل با ماساژ روسی و فواید آن آشنا کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ماساژ روسی چیست؟ تکنیک‌های ماساژ روسی

روش ماساژ روسی

ماساژ روسی چیست؟

پیش از پاسخ به این سوال که ماساژ روسی چیست اجازه دهید کمی درباره تاریخچه ماساژ روسی صحبت کنیم. این ماساژ همانطور که از نام آن پیداست اولین بار در روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق انجام شده است. این ماساژ تا دهه ۹۰ میلادی در مراکز درمانی و ورزشی ارائه می‌شد و مردم عادی امکان بهره‌مندی از آن را نداشتند.
این ماساژ با وجود برخی تغییرات در تکنیک همچنان یکی از محبوب‌ترین ماساژهای ورزشی در روسیه است. حالا به شما می‌گوییم که مراحل انجام ماساژ روسی چیست. ماساژ روسی یکی از انواع ماساژ فول بادی است. حالا اگر برای شما سوال است که ماساژ فول بادی چیست؟
باید در پاسخ بگوییم در ماساژ فول بادی تمرکز بر ماساژ عضوی خاص از بدن نیست. بلکه بیشتر قسمت‌های بدن از سر فرد تا انگشتان پا ماساژ داده می‌شود. این ماساژ در ۳ مرحله یا فاز انجام می‌شود. لازم به ذکر است که با صندلی ماساژ آی رست مدل sl-a389-2 هم می توانید بخش زیادی از بدن را ماساژ دهید و به فواید آن دست یابید.
در مرحله اول ماساژور با مالش‌های سطحی و ملایم بدن را گرم می‌کند. در مرحله بعدی حرکات سریع‌تر شده و فشار دستان درمانگر شدیدتر و عمیق‌تر می‌شود. این مرحله باعث از بین رفتن گرفتگی، درد و کشیدگی عضلات و بافت‌های بدن می‌شود‌.
در نهایت در فاز سوم دو مرتبه حرکات دست ماسور به آرامی مرحله اول خواهد شد. علت این امر آن است که عضلات آرام شوند و بدن کم‌کم در حالت آرامش و استراحت قرار بگیرد. یکی از چندین تفاوت ماساژ روسی با ماساژهای سبک دیگر میزان فشار وارده در مرحله دوم است‌.

فواید ماساژ روسی

پیش از آن که بدانیم فواید ماساژ روسی چیست اجازه دهید به این نکته اشاره کنیم که برای تجربه ماساژ روسی حتما به یک ماساژور حرفه‌ای و متخصص مراجعه نمایید. این ماساژ همانند روش خرید صندلی ماساژور تاثیرات چشمگیری روی بهبود شرایط جسمی بدن دارد.

در واقع شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت ماساژ روسی و سوئدی را میزان تاثیر بر بافت‌های عمیق‌تر دانست. مهم‌ترین فواید ماساژ روسی عبارتند از:
• بهبود چشمگیر گردش خون در بدن
• افزایش عملکرد قلب
• بهبود عملکرد سیستم لنفاوی و پاکسازی بدن از سموم
• تاثیر چشمگیر بر آرامش ذهنی و کاهش اضطراب
• افزایش عملکرد دستگاه تنفسی
• رفع درد مفاصل و کاهش علائم آرتروز
• بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
• رفع‌ دردهای عضلانی و ماهیچه‌ای
• افزایش عملکرد ماهیچه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری به خصوص در سالمندان

بیشتر بخوانید: ماساژ دیپ تیشو

تکنیک های ماساژ روسی

اولین تکنیکی که در فاز اول ماساژ روسی انجام می‌شود افلوراژ است. برای انجام این تکنیک روغن ماساژ روی دست درمانگر ریخته می‌شود تا کمی گرم‌تر شود. سپس ماساژور به آرامی شروع به مالش بدن می‌کند. حرکات دست در این فاز بسیار نرم و نوازش‌گونه است. زیرا هدف اصلی در فاز اول گرم کردن بدن است.
تکنیک‌های فاز دوم ماساژ روسی چیست؟ در فاز دوم هدف ماساژ برای رفع خستگی و درد در بافت‌های عمیق‌تر است. بنابراین از تکنیک پتریساژ، اصطکاک و لرزش استفاده می‌شود. هدف تکنیک پتریساژ رفع گرفتگی‌های عضلات و ماهیچه‌های زیرین است.
به همین دلیل عملکرد اصلی حرکات دست ماساژور گرفتن عضلات، فشردن و در نهایت رها کردن آنهاست. یکی از موارد تفاوت ماساژ روسی و سوئدی میزان فشاری است که در تکنیک پتریساژ وارد می‌شود.

تفاوت ماساژ سوئی و ماساژ روسی چیست
در تکنیک مالش یا اصطکاک، درمانگر از انگشت شست یا انگشتان دوم و سوم خود برای ایجاد اصطکاک در بافت‌های نرم بدن استفاده می‌کند. حرکت انگشتان در این تکنیک دایره‌ای و عرضی خواهد بود.
آخرین تکنیک فاز دوم ماساژ روسی لرزش یا vibration است. اما شکل و شدت ضربات در ماساژ روسی چیست؟ مچ دست‌های ماساژور باید شل شوند و دست‌ها به طور ریتمیک و متناوب روی اعضا بدن ضربه بزنند. کف دستان خود را گرد کنید تا در اثر ضربه یک صدای توخالی ایجاد شود. یعنی دست حالتی برعکس سیلی زدن داشته باشد.
این کار به رفع گرفتگی عضلات کمک بسیاری می‌کند. در نهایت در فاز سوم درمانگر مجددا از تکنیک افلوراژ استفاده می‌کند تا بدن مشتری در حالت استراحت و آرامش قرار بگیرد. هدف اصلی در این مرحله تسکین بدن فرد و آمادسازی برای پایان ماساژ است.

بهترین روغن برای ماساژ روسی

با توجه به تکنیک‌هایی که در ماساژ روسی استفاده می‌شود، استفاده از بهترین روغن ماساژ یکی از ملزومات انجام این کار است. نقش اصلی روغن ایجاد سهولت در حرکت دست درمانگر روی بدن مشتری است. علاوه‌بر این روغن‌های ماساژ دارای خاصیت‌های مختلف برای بدن هستند.

تکنینک ماساژ روسی
به‌طور مثال استفاده از روغن جوجوبا برای ماساژ می‌تواند در رفع جوش‌های پوستی نیز موثر باشد. در پاسخ به این سوال که بهترین روغن برای ماساژ روسی چیست باید گفت انتخاب بهترین روغن باید با توجه به ویژگی‌های پوستی اعم از چرب یا خشک بودن پوست انجام شود. علاوه‌بر این ماساژور باید مطمئن شود که مشتری به روغن مدنظر آلرژی نداشته باشد.

چه افرادی نمی‌توانند از ماساژ روسی استفاده کنند؟

حالا ممکن است این سوال ایجاد شود که شرایط مناسب برای دریافت ماساژ روسی چیست. اکثر افراد منعی برای انجام این ماساژ نخواهند داشت. با این حال در ادامه به مهم‌ترین مواردی که می‌توانند باعث ایجاد محدودیت در استفاده از ماساژ روسی شوند اشاره می‌کنیم.
• وجود لخته خون
• ابتلا به سرطان یا انجام شیمی درمانی
• وجود عارضه‌های پوستی مانند سوختگی یا حساسیت
• وجود سابقه خونریزی داخلی یا خارجی
• پوکی استخوان
• حال عمومی نامناسب مانند وجود حالت تهوع یا سرماخوردگی
در صورت وجود سابقه برای هریک از موارد گفته شده بهتر است پیش از مراجعه به ماساژور حتما از یک پزشک متخصص مشورت گرفته شود.

تفاوت ماساژ روسی و سوئدی

پیش از بیان تفاوت‌ها به شما می‌گوییم ماساژ سوئدی چیست؟ ماساژ سوئدی یکی از پرطرفدارترین انواع ماساژ است. حرکات ملایم دست در این ماساژ با استفاده از مالش، اصطکاک و ضربه زدن ملایم تمام بدن را ماساژ می‌دهند.
مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت ماساژ روسی و سوئدی هدف اولیه ماساژ است. تمرکز اصلی ماساژ سوئدی در ایجاد آرامش و خستگی‌های روزمره است. در حالی که ماساژ روسی به عنوان یکی از ماساژهای ورزشی و درمانی شناخته می‌شود.
دیگر تفاوت ماساژ روسی و سوئدی میزان فشاری است که به عضلات و ماهیچه‌های بدن وارد می‌شود. ماساژ سوئدی یک ماساژ سبک و مناسب برای عموم افراد است. به خصوص افرادی که برای اولین ماساژ درمانی را تجربه می‌کنند.
ماساژ روسی

نکات مهم برای انجام ماساژ روسی

• پیش از انجام ماساژ حتما به حمام بروید و به موارد حفظ بهداشت توجه کنید.
• حتما به یک ماساژور دارای گواهی معتبر که با ماساژ روسی آشنا باشد مراجعه کنید.
• اگر نکته خاصی درباره انجام ماساژ در نظر دارید حتما پیش از شروع با ماساژور در میان بگذارید.
• در طول ماساژ از کشیدن نفس‌های عمیق غافل نشوید.
• اگر سابقه بیماری یا مصرف دارو خاصی دارید حتما از قبل با پزشک خود صحبت کنید.

کلام پایانی

حالا که فهمیدیم ماساژ روسی چیست خوب است بدانید برای دریافت ماساژ علاوه‌بر مراجعه به مراکز تخصصی ماساژ درمانی می‌توانید از انواع صندلی ماساژور نیز استفاده کنید. این ماساژور در فروشگاه مبل ماساژ عرضه مي‌شود. با توجه به تفاوت ماساژ روسی و سوئدی اگر هدف شما دریافت یک ماساژ سبک و حفظ انرژی مثبت است، ماساژ سوئدی انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماساژ روسی چیست؟ تکنیک‌های ماساژ روسی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره