ماساژ شیاتسو چیست و چه تاثیری روی بدن دارد؟

مقالات

دریافت ماساژ شیاتسو توانایی بدن برای التیام خود را افزایش می‌دهد. در واقع این ماساژ با هدف رفع انسداد جریان چی و مریدیان‌ها صورت می‌گیرد. همین موضوع ماساژ شیاتسو را به‌عنوان یکی از بهترین انواع ماساژ فول‌بادی تبدیل کرده است. استفاده از تکنیک‌های فشاری و کششی با استفاده از نیروی انگشتان، کف دست و وزن بدن باعث ایجاد احساس آرامش و بهبود عملکرد کلی بدن می‌شود. در این مقاله شما را با فواید ماساژ شیاتسو آشنا خواهیم کرد. همچنین برای اینکه بدانید استفاده از هر تکنیک روی کدام بخش بدن تاثیر می‌گذارد مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ماساژ شیاتسو؛ استفاده از فشار انگشتان برای تجدید انرژی بدن

شیاتسو از روش‌های ماساژتراپی ژاپنی است. این تکنیک ماساژ بر‌اساس فرضیه اینکه انرژی چی (Qi در ژاپنی) از طریق مسیرهای انرژیایی به نام مریدین (Meridians) در بدن جریان دارد، انجام می‌شود. واژه شیاتسو در زبان ژاپنی به معنای فشار انگشت است. همان‌طور که از معنای این واژه می‌توان متوجه شد در این نوع ماساژ، ماساژ درمانگر از فشار انگشتان، کف دست و انگشت شست برای ماساژ نواحی مختلف بدن استفاده می‌کند.

به‌طور‌کلی ماساژ شیاتسو برای کل بدن به کار می‌رود و بر یک ناحیه خاص تمرکز ندارد. این تکنیک در برخی از انواع صندلی ماساژ نیز اجرا شده است. به همین دلیل می‌توان برای ماساژ کل بدن از این صندلی‌ها استفاده کرد.

شیاتسو، تکنیک ماساژ ژاپنی برای کاهش استرس

تاثیر ماساژ شیاتسو بر بدن؛ از احساس آرامش تا درمان دردها

ماساژ شیاتسو شامل تکنیک‌های لمسی، فشاری و استراحتی است که باعث آرامش و تجدید انرژی در فرد می‌شود. به‌طورکلی این روش ماساژ‌تراپی برای رفع استرس، افزایش انرژی، کاهش درد و ایجاد تعادل در بدن و ذهن به‌کار می‌رود. در ادامه به برخی از تاثیرات ماساژ شیاتسو بر بدن اشاره خواهیم کرد:

  • کاهش استرس و آرامش
  • بهبود خواب
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • کاهش درد
  • افزایش انرژی و تمرکز
  • بهبود هماهنگی و تعادل بدن
  • رفع مشکلات مفصلی
  • بهبود بی‌نظمی قاعدگی
  • درمان آرتروز
  • رفع مشکلات فشار خون

استفاده از ماساژ شیاتسو حتی برای رفع درد و درمان بیماری‌ها نیز کاربرد دارد. به‌عنوان مثال مشکلاتی همچون دردهای ناحیه کمر و گردن، سینوزیت، برونشیت، ورم مفاصل و سیاتیک را می‌توان با به‌کار‌گیری ماساژ شیاتسو درمان کرد. اگر دچار دردهای مفصلی هستیدی اما زمان کافی برای شرکت در جلسات ماساژ درمانی را ندارید، استفاده از  ماساژور زانو می‌تواند نقش موثری در رفع دردهای مفصلی داشته باشد.

کاهش استرس و ارتقا آرامش با ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو چگونه باعث کاهش درد و افزایش انرژی می‌شود؟

هدف از ماساژ شیاتسو باز کردن انسداد qi یا انرژی چی است. مردم ژاپن این انرژی را به‌عنوان نیروی حیاتی زندگی می‌شناسند که از طریق خطوط انرژی بدن (مریدین) منتقل می‌شوند. با تحریک نقاط خاص در این خطوط انرژی مسدود‌شده جریان پیدا می‌کند. فشار انگشتان و کف دست باعث ایجاد حالاتی می‌شود که در کاهش درد و افزایش انرژی نقش موثری دارد. در ادامه به این حالات اشاره خواهیم کرد:

  • تسکین عضلات: هنگامی که ماساژور فشار را به‌طور مداوم روی عضلات اعمال می‌کند، تنش‌ها و گرفتگی‌های عضلانی کاهش می‌یابند. این موارد باعث ایجاد یک حالت تسکین‌بخش و کاهش استرس می‌شود.
  • تحریک نقاط فشار: ماساژ شیاتسو از تکنیک تحریک نقاط فشار روی بدن استفاده می‌کند. این نقاط به‌طور معمول در مسیر مریدین‌ها قرار دارند. با تمرکز بر این نقاط و اعمال فشار، جریان انرژی چی بهبود می‌یابد. این موضوع به تسکین درد و کاهش استرس کمک می‌کند.
  • افزایش جریان خون: ماساژ شیاتسو به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند. افزایش جریان خون باعث رفع انسدادها و بهبود تغذیه سلول‌ها و بافت‌های بدن می‌شود. همچنین این موضوع تاثیری بسزایی در ایجاد احساس آرامش دارد.
  • تاثیرات مثبت بر سیستم عصبی: ماساژ شیاتسو با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی و عصب‌های محیطی به کاهش تنش‌های عصبی و ایجاد حالت آرامش درونی کمک می‌کند.

به‌طورکلی ماساژ شیاتسو با ترکیب تاثیرات فیزیکی و روانی نقش موثری در کاهش استرس، ایجاد حالت آرامش، افزایش سطح انرژی و تسکین دردها دارد. کاهش استرس با سایر تکنیک‌های ماساژ، مانند ماساژ تایلندی نیز اتفاق خواهد افتاد. برای آشنایی بیشتر با این ماساژ پیشنهاد می‌کنیم مقاله «ماساژ تایلندی چیست» را مطالعه کنید.

انجام ماساژ شیاتسو با هدف رفع انسداد انرژی در بدن

بررسی تکنیک‌های ماساژ شیاتسو؛ انتخاب تکنیک بر‌اساس نیاز فردی

با‌توجه‌به اینکه هدف از ماساژ شیاتسو چیست و هر فرد چه نیازی دارد، تکنیک‌های ماساژ درمانگر برای انجام این ماساژ نیز متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی ماساژ درمانگر از 4 تکنیک اصلی کانبیکی، فشار، کشش و چرخش برای کاهش درد، استرس و بهبود سطح انرژی بدن استفاده می‌کند. ماساژ شیاتسو برای ماساژ صورت و سایر اندام‌های بدن به‌کار می‌رود. از فواید ماساژ صورت از نوع شیاتسو می‌توان به بهبود گردش خون، پاکسازی و جوان‌ساز پوست و کاهش سطح اضطراب اشاره کرد.

تکنیک کانبیکی در ماساژ شیاتسو؛ تکنیکی موثر برای کاهش فشار سیستم عصبی

یکی از تکنیک‌هایی که در ماساژ شیاتسو به‌کار می‌رود، کانبیکی نام دارد. در این تکنیک از یک حرکت ضربه‌ای ملایم برای رفع گرفتگی‌ها، نرم کردن عضلات و بهبود جریان خون استفاده می‌شود. این تکینک خصوصا برای کاهش فشار در سیستم عصبی بسیار کارآمد است. برای اجرای این تکنیک فرد روی تخت ماساژ دراز می‌کشد. سپس درمانگر بدن فرد را به آرامی تکان می‌دهد. دست‌ها نیز به‌صورت مکرر از قسمت بالا به سمت پاها حرکت داده می‌شوند. بعد از جلسه ماساژ احساس لذت و آرامش بی‌نظیری خواهید داشت.

کاهش فشار عصبی با تکنیک کانبیکی ماساژ شیاتسو

اجرای ماساژ شیاتسو با استفاده از تکنیک فشار

تکنیک فشار (Pressure) با استفاده از کف دست، انگشت شست و فشار آرنج انجام می‌شود. در این تکنیک درمانگر از وزن بدن خود برای ایجاد فشار استفاده می‌کند؛ بنابراین برای اجرای تکنیک فشار، فرد باید روی زمین یا تخت به‌طورکامل دراز بکشد. سپس درمانگر یک دست خود را روی کمر بیمار قرار می‌دهد و از دست دیگر برای اعمال فشار به نواحی پرتنش استفاده خواهد کرد. این فشارها به توزیع ثابت و یکنواخت جریان انرژی در بدن کمک کرده و باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شود.

اجرای تکنیک کشش در ماساژ شیاتسو؛ راهی مناسب برای تجدید انرژی در بدن

تکنیک کشش (Stretching) و استفاده از حرکات کششی در ماساژ شیاتسو برای متعادل کرد مسیر انرژی در بدن  و بهبود سطح انرژی به‌کار می‌رود. برای اجرای این تکنیک درمانگر با گرفتن بازوی بیمار و تکیه دادن بدن به عقب، باعث ایجاد کشش در بدن فرد می‌شود. استفاده از این تکنیک از بازو تا گردن فرد را درگیر و دچار کشش می‌کند.

تکنیک کشش ماساژ شیاتسو برای ایجاد آرامش

تکنیک چرخش در ماساژ شیاتسو؛ روشی موثر برای رفع گرفتگی مفاصل

استفاده از تکنیک چرخش (Rotation) یک روش موثر برای ماساژ مفاصل و رفع گرفتگی‌های ماهیچه‌ای است. درمانگر برای اجرای این تکنیک از حرکات دایره‌ای استفاده می‌کند. معمولا این تکنیک برای رفع تنش در مفاصل ران، رفع درد در ناحیه باسن و مچ پا به‌کار می‌رود.

ماساژ شیاتسو؛ روشی لذت‌بخش برای کاهش درد و استرس

در این مقاله با ماساژ شیاتسو و تاثیر استفاده از تکنیک‌های این ماساژ برای ایجاد احساس آرامش و رفع دردهای مختلف صحبت کردیم. این ماساژ معمولا در یک محیط آرامش‌بخش و در حالت خوابیده روی تخت یا زمین انجام می‌شود. تمرکز ماساژ شیاتسو روی کل بدن است و هدف از انجام آن بهبود انرژی بدن، بهبود و افزایش جریان خون، کاهش فشار و استرس، تسکین درد، تقویت انعطاف‌پذیری و حفظ تعادل بدن است.

در برخی موارد و شرایط خاص همچون بارداری، مشکلات قلبی و آسیب‌های جسمانی احتمال دارد این ماساژ برای شما مناسب نباشد؛ بنابراین قبل از دریافت ماساژ شیاتسو با متخصص ماساژ یا پزشک مشورت کنید. همچنین در این شرایط با استفاده از انواع صندلی‌های ماساژ، ماساژورهای برقی یا پرتابل میزان امکان این را خواهید داشت که فشار وارد شده و شدت ضربات را کنترل کنید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماساژ شیاتسو چیست و چه تاثیری روی بدن دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره