چگونه از پرش عضلات جلوگیری کنیم؟

مقالات

کلافگی، پریدن ناگهانی از خواب و کاهش کیفیت خواب از پیامدهای پرش عضلات هستند. پرش عضلانی در اندام‌ها و بافت‌های عضلانی مختلف اتفاق می‌افتد. شکم، پا، دست و حتی پشت پلک از قسمت‌هایی هستند که در معرض عارض پرش عضله قرار دارند. عوامل متعددی مثل بیماری‌های زمینه‌ای و سبک زندگی نادرست باعث پرش عضلات صورت، شکم و پا می‌شود. به‌طورکلی دلایل متعددی به‌دنبال سبک زندگی ناسالم در افراد باعث پرش عضلانی می‌شوند. در این مقاله به راهکارهای پیشگیری و درمان دلایل پرش بافت عضلانی می‌پردازیم. مطالعه این مطلب مفید را برای خلاص شدن از پرش عضلات از دست ندهید.

بررسی روش‌های درمان پرش عضلات در مجل مبل ماساژ

خواب کافی؛ زمانی برای استراحت بدن اختصاص دهید

مواد شیمیایی و نوروترانسمیترها در انتقال پیام به سلول‌های عصبی نقش دارند؛ کمبود خواب بر فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی تاثیر می‌گذارد. ازاین‌رو به‌دنبال خواب ناکافی و انباشته شدن نوروترانسمیترها در مغز، پرش‌های عضلانی اتفاق می‌افتد. برای درمان پرش عضلات باید خواب کافی و باکیفیت دریافت کنید. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید یا به دفعات در ساعت شب از خواب بیدار می‌شوید، از راهکارهایی مثل ماساژ درمانی و مدیتیشن برای افزایش کیفیت خواب استفاده کنید.

ماساژ درمانی، مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفسی در کنار یکدیگر، تضمینی برای داشتن خواب باکیفیت به شمار می‌روند. بااین‌حال در اقداماتی مثل ماساژ درمانی نباید از افراد کم‌تجربه کمک بگیرید؛ چراکه احتمال ایجاد آسیب‌دیدگی بر اثر ماساژ غیراصولی افزایش می‌یابد. از این‌رو از ماساژورهای متخصص یا ماساژورهای برقی استاندارد مانند صندلی ماساژ آی رست را برای ماساژ درمانی استفاده کنید. مراکز فروش مبل ماساژور انواع دستگاه ماساژور برقی را طبق استانداردهای روز در اختیار افراد قرار می‌دهند. قابلیت تنظیم شدت ماساژ از ویژگی‌های مهم دستگاه ماساژور برقی به شمار می‌روند.

خواب کافی و باکیفیت؛ روشی برای درمان پرش عضلات پا

کاهش مصرف کافئین؛ حذف محرک‌ها باعث درمان پرش عضلانی می‌شوند

محرک‌ها و مواد انرژی‌زایی مثل کافئین باعث ایجاد بی‌قراری و پرش عضلات می‌شوند. ازاین‌رو کاهش مصرف کافئین، نوشابه انرژی‌زا و محرک‌های ذهن باعث کاهش پرش عضلانی خواهد شد. یکی از دلایل پرش عضلانی نداشتن خواب باکیفیت است؛ مصرف قهوه، چای و محرک‌های دیگر در ساعت‌های پایانی روز باعث ایجاد اختلال خواب می‌شوند. اگر با وجود کاهش و حذف مصرف کافئین در ساعت‌های پایانی روز، همچنان خواب ناآرامی داشتید، از روش‌های مختلفی مثل ماساژ درمانی استفاده کنید.

درمان عارضه بی‌خوابی، کم‌خوابی و خواب بی کیفیت به‌دنبال راهکارهایی مثل انجام مراقبه‌های یوگا و ماساژ درمانی التیام می‌یابند. برای افزایش اثربخشی ماساژ به مراکز فروش صندلی ماساژور برای خرید استانداردترین دستگاه ماساژور مراجعه کنید. نمایندگی‌هی برندهای روتای و آیرست مرجع خوبی برای خرید ماساژورهای استاندارد است. این دستگاه‌ها براساس روش‌های مختلفی مثل ماساژ سوئدی، بافت عمیق و تایلندی، فشار و ضربه اعمال می‌کنند.

کاهش میزان مصرف کافئین؛ یکی از روش‌های موثر برای درمان پرش عضلات

جبران کمبود املاح معدنی؛ یکی از راهکارهای رایج برای رفع پرش عضلانی

املاح معدنی مثل کلسیم و منیزیم برای انقباض بهتر عضلات ضروری هستند. کلسیم یکی از یون‌هایی است که در فرایند انقباض عضلات نقش موثری دارد. به‌این‌ترتیب کاهش کلسیم باعث بروز اختلال در فرایند انقباض و انبساط عضله می‌شود؛ به‌این‌ترتیب ممکن است مشکلاتی مثل پرش عضلات ایجاد شود. برای جبران کمبود املاح معدنی در بدن از لبنیات، کشک، سویا و آجیل استفاده کنید.

علاوه‌بر کلسیم، منیزیم از املاح معدنی دیگری است که در فرایند انقباض بافت‌های عضلانی و ایجاد کشش مناسب در ماهیچه نقش دارد. کمبود منیزیم باعث پرش عضلات در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. از‌این‌رو جبران کمبود این ماده معدنی برای رفع پرش عضلات موثر است. کمبود منیزیم علاوه‌بر پرش‌های عضلانی، باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز می‌شود.

برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در کنار داشتن رژیم غذایی سالم و غنی باید تحرک بیشتری نیز داشته باشید. بخشی از این تحرک با شرکت در جلسه‌های تمرینی و بخشی دیگر با استفاده از انواع ماساژور برقی مثل ماساژور تفنگی، صندلی ماساژور و ماساژور پا امکان‌پذیر است. این وسایل باعث افزایش گردش خون در بدن و بهبود عملکرد عضلات می‌شوند.

برای جلوگیری از پرش عضلات، آب بیشتری مصرف کنید

۷۵ درصد از بافت عضلانی را آب تشکیل می‌دهد. آب و املاح معدنی برای بهبود عملکرد بافت ماهیچه ضروری هستند. افزایش مصرف آب باعث بهبود گردش خون به قسمت‌های مختلف بدن و به‌ویژه سلول‌های ماهیچه‌ای می‌شود. به‌این‌ترتیب افزایش گردش خون باعث بهبود تغذیه سلول‌ها خواهد شد. ازاین‌رو کمبود مصرف آب باعث پرش عضلات شکم، پاها و قسمت‌های دیگر می‌شود. هر فرد باید میانگین به اندازه ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند. اگر دچار پرش عضلانی هستید و آب کمی مصرف می‌کنید، نوشیدن میزان کافی آب و نوشیدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

به‌طورکلی کمبود آب در بدن تاثیرات منفی دیگری نیز بر عملکرد عضلات دارد. برای مثال ریکاوری بعد از تمرین، کوفتگی‌های شدید در پایان روز کاری و گرفتگی‌های عضلانی به‌دنبال کمبود مصرف آب ایجاد می‌شوند. ازاین‌رو افزایش مصرف آب علاوه‌بر کاهش پرش عضلانی، باعث درمان درد عضلانی بعد از تمرین ورزشی و بر اثر کوفتگی می‌شوند.

افزایش میزان مصرف آب؛ یکی از عوامل موثر بر درمان پرش عضلات

جبران ویتامین D؛ روشی برای درمان پرش عضلات پا و اندام‌های دیگر

ویتامین دی یکی از مواد معدنی ضروری برای انتقال پیام در بافت ماهیچه‌ای و عصب‌های عضلانی به شمار می‌رود. عصب‌های بافت ماهیچه برای انتقال پیام از مغز به عضله و کنترل حرکات این بافت به ویتامین دی نیاز دارند؛ بنابراین کمبود این ویتامین باعث کاهش هماهنگی مغز و عضله می‌شود؛ بنابراین پرش عضلات اتفاق می‌افتد. برای درمان پرش عضلات باید مصرف ویتامین دی را تحت نظر پزشک افزایش دهید.

البته همیشه پرش عضلانی همیشه به‌دلیل کمبود ویتامین دی نیست؛ بنابراین برای درمان پرش عضلات پا و اندام‌های دیگر باید آزمایش بدهید و به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به نتایج آزمایش و شرح حال بیمار به تجویز ویتامین D برای بیمار اقدام می‌کند. مصرف خودسرانه و بیش از حد ویتامین دی، عوارض جسمانی جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

چه روشی برای درمان پرش عضلانی موثر است؟ کاهش استرس

استرس و تنش دو عامل اصلی در بروز عارضه‌هایی مثل پرش عضلات، احساس کوفتگی و انقباض ناگهانی عضلات به شمار می‌روند. استرس با تاثیر بر ترشح هورمون‌هایی مثل نوراپی‌نفرین باعث تشدید پاسخ‌های طبیعی بدن می‌شود. به‌این‌ترتیب اگر درگیر استرس و تنش بالایی در طول روز هستید، از راهکارهای کاهش اضطراب استفاده کنید. کاهش استرس به روش‌های مختلفی مثل تماشای فیلم موردعلاقه، گوش دادن به موسیقی، گردش در طبیعت و مطالعه امکان‌پذیر است.

علاوه‌بر روش‌های گفته شده، استفاده از ماساژ درمانی، تمرینات تنفسی و انجام حرکات کششی روزانه نیز در پایین نگهداشتن سطح اضطراب موثر هستند. برای سود بردن از فواید متعدد ماساژ درمانی به کلینیک‌های تخصصی و مراکز اسپا مراجعه کنید. اگر امکان مراجعه حضوری به  کلینیک‌های تخصصی ماساژ را ندارید، از راهکارهایی مثل خرید صندلی ماساژ استفاده کنید. دستگاه‌های برقی قیمت روز صندلی ماساژور روتای مناسب‌تری در مقایسه با مراجعه هفتگی و مکرر به سالن‌های اسپا دارد.

رفع تنش‌های ذهنی؛ راهکاری برای درمان پرش‌های عضلات

استفاده از انواع ماساژور برقی؛ راهکاری جامع برای بهبود وضعیت جسمانی و درمان پرش عضلات

در این مقاله به بررسی عوامل موثر در کاهش و درمان پرش‌های عضلانی پرداختیم. کاهش استرس، جبران کمبود املاح معدنی، افزایش روزانه مصرف آب، خواب باکیفیت و کاهش مصرف کافئین برای درمان پرش‌های عضلات موثر هستند. یکی از راه‌های جامع برای کنترل پرش عضلات، استفاده از ماساژ درمانی است.

ماساژ درمانی گردش خون را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین خواب راحت‌تر و ذهن آرام‌تری خواهید داشت. به‌این‌ترتیب استفاده از انواع روش‌های ماساژ و دستگاه‌های ماساژور برای رفع پرش عضلانی موثر هستند. اگر شما نیز تجربه‌ای در استفاده از راهکارهای مختلف و درمان پرش عضلانی دارید، با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

مشاوره