طب فشاری چیست؟ فواید فشار درمانی برای انواع بیماری ها

مقالات

احتمالا نام طب فشاری یا فشار درمانی به گوشتان خورده و برایتان سوال پیش آمده است که طب فشاری چیست؟ طب سنتی چینی بیان می‌کند هر فرد در کلیه اعضای بدنش نقاط طب فشاری دارد، که در امتداد کانال‌های انرژی قرار گرفته‌اند. چینی‌ها بر این باورند که نیروی زندگی بر این نقاط انرژی وارد می‌کند و این نقاط را تغییر می‌دهد. طب فشاری یا فشار درمانی یک تکنیک خاص درمانی باستانی برای بسیاری از بیماری‌ها مانند کاهش تنش در عضلات، تسکین درد، ایجاد آرامش و بهبود گردش خون است. در این راهنما قصد داریم به معرفی کامل فشار درمانی، کاربرد و انواع آن بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با طب فشاری و فواید آن مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی و معرفی طب فشاری؛ روشی برای تسکین درد با اعمال فشار

طب فشاری یا فشار درمانی یک تکنیک چینی است که ریشه‌ آن به بیش از 4500 سال پیش برمی‌گردد. در این روش درمانی یک فشار محکم روی بخش‌های خاص بدن مانند دست و پاها وارد می‌شود. اگر با طب سوزنی آشنایی داشته باشید، درک طب فشاری نیز ساده‌تر خواهد شد؛ چراکه طب سوزنی زیرمجموعه طب فشاری قرار می‌گیرد.

در‌صورت مسدود شدن کانال‌های مریدین یا همان کانال‌های انرژی بدن در طب فشاری، احساس درد ایجاد می‌شود. استفاده از طب فشاری به آزادسازی جریان انرژی در کانال‌های مریدین کمک می‌کند. یکی از روش‌های آزادسازی جریان خون و انرژی در بدن، ماساژ است. اگر دست، پا یا گردنتان درد شدیدی داشته باشد، در گردش خون و اکسیژن اختلال ایجاد می‌شود. با خرید صندلی ماساژور می‌توان نقاط انرژی را از طریق ماساژ مکانیکی L تحریک و جریان گردش صحیح انرژی را آزاد کرد. البته توجه داشته قبل از استفاده حتما با پزشک معالج‌تان مشورت کنید. ماساژ بدون توصیه پزشک یا انجام غیراصولی تکنیک‌ها باعث کاهش فواید این نوع درمان می‌شود. همچنین در مواردی که بیمار به عارضه‌های استخوانی-اسکلتی مبتلا باشد، احتمال شدت یافتن عارضه افزایش می‌یابد.

فشار درمانی یک تکنیک چینی برای تسکین درد

آیا طب فشاری همان طب سوزنی است؟ بررسی تفاوت‌های طب فشاری و سوزنی

طب فشاری و سوزنی دو روش درمانی مجزا از یکدیگر نیستند. اگرچه نام‌های متفاوتی برای این دو روش ماساژ درمانی انتخاب شده‌ است؛ بااین‌حال هر دو روش طب فشاری و سوزنی بر اعمال فشار بالا در نقاطی خاص تمرکز دارند. علاوه‌بر این، بسیاری از مراجع طب سنتی در چین، طب سوزنی را زیرمجموعه‌ای از طب فشاری می‌دانند. در هر دو روش انرژی که در همه قسمت‌های بدن جریان دارد، به‌دلایلی مسدود شده است. این دو روش با کمک ترفند و راه‌حل‌های متفاوتی انرژی گیرافتاده در کانال‌های مریدین را آزاد می‌کنند. ماساژ عمقی، طب سوزنی لیزری، بادکش از جمله روش‌های کاربردی در این دو طب به‌شمار می‌روند.

اگرچه طب سوزنی زیرمجموعه طب فشاری است؛ بااین‌حال تفاوت‌هایی دارند. برای مثال در طب سوزنی از سوزن استفاده می‌شود، از این رو فشار درمانی از این لحاظ امنیت بیشتری نسبت به طب سوزنی دارد. در طب سوزنی امکان سوراخ شدن ریه یا افزایش خطر عفونت وجود دارد. در طب‌های فشاری و سوزنی از ماساژ برای تحریک نقاط انرژی استفاده می‌شود. یکی از روش‌های ماساژ، خرید مبل ماساژ است. البته قبل از هر چیزی باید بدانید که برای خرید و استفاده حتما با پزشک معالج مشورت کنید. در برخی از موارد استفاده خودسرانه منجر‌به آسیب‌های شدید می‌شود. قبل از خرید حتما قیمت مبل ماساژ را بررسی کنید. گاهی پزشک این روش را توصیه نمی‌کند و شما یک هزینه اضافی می‌پردازید.

انواع طب فشاری؛ تکنیک‌هایی برای تحریک نقاط درد بدن

در طب فشاری از چند روش برای تحریک نقاط فشار بدن استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که میزان اعمال فشار و استفاده از تکنیک‌ها به نوع بیماری بستگی دارد. برخی از رایج‌ترین و ساده‌ترین انواع طب فشاری مانند ماساژ چینی توی نا، شیا‌تسو و سو-جوک را در ادامه معرفی می‌کنیم.

ماساژ چینی توی نا؛ یکی از رایج‌ترین تکنیک‌ها برای طب فشاری

توی نا (Tui Na) یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های فشار درمانی است. این طب برای درمان از تکنیک‌هایی هم‌چون کشش کامل بدن و حرکات دست استفاده می‌کند. تحریک نقاط حساس از طریق بند انگشت، کف دست، انگشتان دست و شست انجام می‌شود. مبل ماساژ برای کشش کامل بدن در قسمت پاها، کمر و کتف کاربردی است. این کشش‌ها تاثیر مستقیمی بر رفع گرفتگی عضلات و استرس دارد. روتای یکی از برندهای محبوب ارائه دهنده صندلی ماساژور است. این صندلی کلیه موارد گفته شده را شامل می‌شود. همانند سایر موارد این روش نیز نیاز به تایید پزشک دارد. قبل از خرید، در سایت قیمت صندلی ماساژور روتای 8900 را بررسی کنید.

ماساژ شیاتسو؛ تکنیک کششی برای اعمال فشار مستقیم

شیاتسو یک روش طب فشاری است که در آن درمانگر با استفاده از نیروی دست، بازو و پاها به کانال مریدین فشار وارد می‌کند. کانال مریدین، کانال‌ها و مجراهایی هستند که آب را حمل می‌کنند و نیروی حیات روی زمین را در خود دارند. در این تکنیک تعدادی حرکات رقص‌مانند برای کشش کل بدن و فشار محکم و مستقیم به نقاط فشار بدن استفاده می‌شود. به‌طورکلی در فشار درمانی، ماساژ و دستگاه‌های ماساژور کاربرد بسیاری دارند. استفاده از هر یک از این روش‌ها باید با مشورت پزشک انجام شود. برای مثال ماساژور تفنگی روتای برنامه‌های ماساژ اتوماتیک دارد و برای همه قسمت‌های بدن ماساژ قابل استفاده است. برای خرید ماساژور تفنگی به سایت مراجعه کنید. در سایت امکان بررسی قیمت نیز وجود دارد. ماساژ ضربه‌ای و لرزشی از جمله ویژگی‌های این نوع ماساژور به‌شمار می‌رود.

شیاتسو؛ یکی از رایج‌ترین روش‌های طب فشاری برای تسکین درد

سو-جوک؛ ساده‌ترین روش درمان در طب فشاری

سو-جوک یکی از ساده‌ترین تکنیک‌ها در طب فشاری است. در این روش نیز از دست و پاها برای فشار روی نقاط فشار استفاده می‌شود. دلیل این‌کار این است که نقاط فشار در این اندام‌ها با سایر اعضای بدن مطابقت دارند. این روش برای دردهای مزمن و بیماری‌های حاصل از تنش کاربردی است.

ریکی؛ تکنیک درمانی برای نقاط حساس بدن

ریکی یکی دیگر از تکنیک‌های درمانی در طب فشاری برای نقاط حساس بدن است. در ابتدا از کف دست برای انتقال و تحریک انرژی زندگی استفاده می‌شود. این تکنیک قابلیت درمان و تسکین درد از راه دور را نیز دارد. در این روش از داروهای هومیوپاتی، کریستال‌ها و رایحه‌درمانی نیز استفاده می‌کنند. هدف روش ریکی ترویج خود درمانی، مسدود کردن درد و کاهش استرس و افسردگی از طریق بازگرداندن تعادل انرژی در بدن است. همچنین می‌توانید برای کاهش استرس نقاط خواب اور بدن را تحریک کنید. شناخت این نقاط علاوه بر تسکین درد به کاهش اضطراب نیز کمک می‌کند.

خود کاربردی؛ روشی برای آزاد کردن اندورفین و تسکین درد

در روش خودکاربردی طب فشاری می‌توان از تشک طب فشاری یا صندلی ماساژور استفاده کرد. توصیه می‌شود افراد به‌مدت 20 الی 30 دقیقه روی این صندلی و تشک‌ها دراز بکشند. با آزاد شدن اندورفین، درد کمی تسکین می‌یابد. لطفا توجه داشته باشید که حتما برای استفاده از ماساژورها باید به پزشک مراجعه کنید و نباید خودسرانه برای درمان از این روش‌ استفاده کرد. ماساژ برای همه افراد توصیه نمی‌شود و گاهی انجام روش‌های غیر اصولی منجر‌به آسیب بیشتر خواهد شد. اگر پزشک معالج این صندلی‌ها را تایید کند، روش خوبی است، درغیراین‌صورت نباید از آن‌ها استفاده کنید.

تشک فشار درمانی یک محصول راحت برای کمک به پیشگیری و مبارزه با مشکلاتی مانند استرس، سردرد، تنش عضلانی، گردش خون بد، درد کمر، شانه، گردن و ستون فقرات است. این تشک‌ها معمولا کیف مسافرتی راحت دارند. تشک طب فشاری وزن سبکی دارند و حمل آن آسان است.

معرفی نقاط فشار بدن برای افزایش انرژی

متخصصان از نقاط فشار دست برای افزایش انرژی استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از نقاط فشار بدن را معرفی می‌کنیم:

  • قلب 7 یا HEART 7: نقطه فشاری قلب ۷ روی چین مچ دست قرار دارد؛ برای یافتن این نقطه باید بین انگشت حلقه و انگشت کوچک را فشار دهید. فشار این نقاط در درمان بیماری‌های قلبی، بی خوابی، اضطراب و استرس کمک خواهد کرد.
  • نقطه پایه: نقطه پایه شست با ردیابی انگشت به سمت پایین کف انگشت شست تا زمانی که به چین مچ دست برسد، پیدا می‌شود. با فشار ملایم روی این نقاط مشکلات تنفسی تا حدی بهبود می‌یابند.
  • نقطه Small intestine 3: درست زیر انگشت کوچک دست و بالای یکی از چین‌های بزرگ، نقطه رود باریک 3 قرار دارد. برای تسکین دردهایی مانند گوش درد، درد پشت سر و گردن از این روش استفاده می‌کنند.

شناخت این نقاط درد به شما کمک می‌کند در صورت بروز علائم بیماری تا حدی درد را کاهش دهید. هر کدام از این نقاط برای یک یا چند بیماری کاربردی و قابل استفاده است. در ادامه به فواید طب فشاری و استفاده از این نقاط فشار برای تسکین درد می‌پردازیم.

تحریک نقاط فشار؛ راهکاری برای افزایش انرژی بدن

فواید طب فشاری در انواع بیماری‌ها

طب فشاری به درمان برخی از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، کاهش استرس و افسردگی، درمان ناباروری کمک می‌کند. مدرکی برای رد یا پذیرش این طب وجود ندارد و در حال حاضر برای تسکین بیماری‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اکثر مواقع نتایج مثبتی داشته است.

تسکین درد با ترشح اندورفین و اکسی‌توسین

تحریک نقاط فشار بدن منجر‌به آزاد شدن اندورفین و اکسی‌توسین می‌شود. این دو هورمون برای تسکین درد همکاری می‌کنند. اعمال فشار روی هر کدام از این نقاط جریان خون را افزایش می‌دهد. دراین‌صورت پیام درد ارسال شده به مغز مسدود خواهد کرد. به‌دلیل تجمیع اسید لاکتیک، عضلات منقبض می‌شوند و فشار این نقاط باعث تسکین درد حاصل از انقباض خواهند شد.

سرماخوردگی و آنفولانزا؛ خود درمانی بدن برای مقابله با بیماری

یکی از فواید طب فشاری توانایی خود درمانی و تسکین علائم بیماری است. این روش برای بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کاربرد دارد. البته پیشنهاد می‌شود در روزهای اولیه بیماری از این روش استفاده نشود و در روزهای پایانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن از این روش استفاده کنید.

ماساژ بخاطر حرکات درمانی و تاثیر آرام‌بخشی که دارد برای تسکین درد و استرس موثر است و با آزاد کردن گره‌های عضلانی تنش‌های موجود در بدن را از بین می‌برد. همچنین گردش خون در بدن را افزایش داده و به تعادل چاکراها کمک می‌کند. ماساژ با تحریک سیستم لنفاوی برای از بین بردن مواد زائد بافتی و سم‌زدایی، به تقویت بدن کمک می‌کند.

درمان ناباروری؛ بهبود تعادل هورمونی و کمک به تنظیم چرخه قاعدگی

طب فشاری به بهبود تعامل هورمون‌ها و کمک به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند. هدف از این روش، تسکین گردش خون از طریق فشار دادن برخی از نقاط مریدین است. با فشار این نقاط، خون غنی از اکسیژن به اندام‌های تولید مثل ارسال می‌شود. فشار این نقاط به کاهش التهاب، احتقان لگن و دفع سموم کمک خواهد کرد.

کاهش استرس و افسردگی؛ رفع تنش و ایجاد نشاط در فرد

یکی از کاربردها و فواید طب فشاری ایجاد حس آرامش و نشاط ناشی از استرس است. جریان انرژی حیات زندگی افراد را قادر می‌سازد تا با آزادسازی مسیر از مسدود شدن ناشی از استرس حس بهتری به‌دست آورند.

کاهش افسردگی و استرس؛ با استفاده از طب فشاری

تسهیل فرآیند زایمان؛ کاهش درد با اعمال فشار بر نقاط حساس

از طب فشاری به کاهش درد زایمان کمک می‌کند. با اعمال فشار و تحریک نقاط مریدین بدن را برای زایمان طبیعی آماده خواهد کرد. گشاد شدن دهانه رحم و کاهش درد در زمان زایمان از جمله مزایای این طب به‌شمار می‌رود.

خرید مبل و صندلی ماساژور؛ راهی جایگزین برای تسکین درد در طب فشاری

در این مقاله طب فشاری و فواید آن را بررسی کردیم. هنوز مدرکی برای تایید یا رد این طب ارائه نشده است. فشار درمانی یکی از نام‌های دیگر این طب است که قدمت چند هزار ساله دارد. طب سوزنی و فشاری از جمله طب‌های سنتی چینی شناخته می‌شوند. روش درمانی در طب فشاری و سوزنی شناخت نقاط انرژی بدن مهم است. در واقع با اعمال فشار روی این نقاط درد تاحدی تسمین می‌یابد. از طب فشاری در بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، تسهیل فرایند زایمان، کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که ماساژ در این طب کاربردی است، شما می‌توانید به‌جای اعمال فشار به‌صورت دستی از مبل و صنولی‌های ماساژور استفاده کنید. البته استفاده از این تجهیزات باید زیر نظر پزشک انجام شود و نباید خودسرانه کاری انجام دهید. هر کار اشتباهی منجر به صدمه و آسیب به بدن شما می‌شود. برای خرید و بررسی قیمت مبل و صندلی‌های ماساژور وارد مبل ماساژ شوید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طب فشاری چیست؟ فواید فشار درمانی برای انواع بیماری ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره