ماساژ غدد لنفاوی چیست؟ آموزش صحیح ماساژ تخلیه لنف

مقالات

اختلال در کار سیستم لنفی باعث ایجاد ورم‌های سطحی زیر پوست می‌شود. همچنین سیستم لنفاوی یکی از حیاتی‌ترین عملکردها را برای حفظ سلامت عمومی بدن دارد. غده‌های لنفی ضایعات میان‌سولی و میان‌بافتی را جمع‌آوری و از بدن خارج می‌کنند. اختلال در کار این بخش باعث دفع نشدن سموم از بدن خواهد شد و سلامت فرد را تهدید می‌کند. ماساژ درمانی یکی از راهکارهای موثر برای تخلیه لنف به شمار می‌رود. در این مقاله به بررسی ماساژ غدد لنفاوی و نحوه اجرای آن می‌پردازیم. فقط چند دقیقه از وقتتان را برای  یادگیری ماساژ تخلیه لنف اختصاص دهید.

بررسی ماساژ غدد لنفاوی در مجله مبل ماساژ

ماساژ غدد لنفاوی؛ کمکی به سیستم لنفی برای تخلیه مواد زائد

سیستم لنفاوی، بدن را پاکسازی می‌کند؛ به بیانی دیگر این سیستم باعث تخلیه ضایعات سلولی، مایعات اضافی، باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدن می‌شود. اختلال در عملکرد این سیستم، ایمنی بدن را به‌شدت کاهش خواهد داد. ازاین‌رو فرد ضعیف می‌شود و در برابر خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار خواهد گرفت.

جراحی، آسیب‌های پزشکی و موارد دیگری باعث آسیب دیدن سیستم لنفی می‌شوند. بر اثر آسیب سیستم لنفی، ضایعات سلولی در مایع میان بافتی جمع خواهند شد. همچنین گره‌های لنفی نیز بزرگ‌تر می‌شوند. برخی از پزشکان متخصص باتوجه‌به شرح حال و علائم بیمار به ماساژ درمانی توصیه می‌کنند. البته ماساژ غذه‌های لنفی با حساسیت بالایی انجام می‌شود تا احتمال آسیب بیشتر به بیمار از بین برود.

برای بهره‌مندی از فواید ماساژ درمانی لازم نیست حتما به مراکز اسپا مراجعه کنید. البته که باید حساسیت و تخصص بالایی در ماساژ لنفی به کار گرفته شود؛ بااین‌حال استفاده از ماساژورهای برقی و دستی استاندارد، خیال شما را از تکنیک ماساژ درمانی راحت می‌کند. مراجعه به سالن‌های اسپا در طولانی‌مدت هزینه بیشتری نسبت به قیمت انواع صندلی ماساژور دارد.

ماساژ غدد لنفاوی؛ راهکاری برای دفع مواد زائد و سموم بدن

ماساژ لنفاوی در ۴ مرحله؛ نحوه اجرای اصولی ماساژ را یاد بگیرید

در ماساژ لنفاوی با اعمال فشار مکرر و دایره‌ای سیستم لنفاوی تحریک و دفع ضایعات انجام می‌شود. ماساژ دادن علاوه‌بر افزایش گردش خون، باعث حرکت بهتر مایع لنف نیز خواهد شد. بااین‌حال ماساژ لنفاوی باید با نهایت دقت و وسواس انجام شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای ماساژ تخلیه لنف به سالن‌های تخصصی مراجعه کنید. همچنین از دستگاه‌های ماساژ استاندارد برای تخلیه لنف استفاده کنید. انواع ماساژورهای برقی مثل دستگاه ماساژ پا، گردن و زانو باید منطبق با استانداردهای ماساژ درمانی باشند. علاوه‌بر این، قبل از استفاده از هر نوع ماساژ درمانی برای تخلیه لنف، به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید ماساژ برای شما زیانی به‌همراه ندارد.

مرحله اول؛ اعمال فشار مناسب برای ماساژ

گره‌های لنفاوی دقیقا زیر پوست قرار دارند؛ بنابراین نیازی به اعمال فشار بالا برای ماساژ دادن نیست. اعمال فشار در ماساژ غدد لنفاوی باید به‌حدی باشد که انگشت از روی پوست سر نخورد. اعمال فشار باعث تحریک بافت‌های عمیق‌تر خواهد شد و نتیجه‌ای برای تخلیه لنف به‌همراه ندارد.

به‌طورکلی میزان اعمال فشار، فاکتوری مهم برای اثربخشی ماساژ به شمار می‌رود. ازاین‌رو در بسیاری از دستگاه‌های برقی مثل ماساژور گردن برقی، ماساژور پا و صندلی ماساژ، شدت اعمال فشار تنظیم می‌شود. فشار بیش از حد در مواردی منجربه بروز آسیب‌دید‌گی خواهد شد. ازاین‌رو مطمئن شوید که فشار مناسبی بر نقاط مختلف بدن وارد می‌کنید.

اعمال فشار ملایم؛ اصلی مهم برای ماساژ غدد لنفاوی

مرحله دوم ماساژ لنفی؛ کشیدن پوست

عروق لنفاوی دقیقا زیر پوست قرار دارند؛ این گره‌ها به پوست متصل هستند. ازاین‌رو فقط با اعمال فشار تحریک به تخلیه لنف نمی‌شوند. باید پوست را با دو انگشت اشاره و شصت بکشید تا گره‌های لنفی تحریک شوند؛ این کار را با ملایمت انجام دهید.

کشیدن پوست؛ یکی از مراحل ماساژ تخلیه لنف

مرحله سوم؛ ماساژ با جریان طبیعی لنف

باید توجه داشته باشید که اعمال فشار و کشیدن پوست در جهت جریان طبیعی لنف باشد؛ در غیر اینصورت زمانی را بیهوده و بدون تاثیر برای کشیدن پوست خود هدر داده‌اید. جریان طبیعی لنف، به سمت قلب و انتهای دست و پا است؛ بنابراین دقت داشته باشید که هر گونه کشش و اعمال فشاری باید هم‌مسیر این جریان باشد تا بهترین نتیجه را برای تخلیه غدد لنفی دریافت کنید.

حرکت دادن صحیح انگشت‌ها روی پوست بر اثربخشی ماساژ غدد لنفاوی موثر است. نباید فقط پوست را به عقب و جلو حرکت دهید؛ بلکه باید پوست را بکشید تا غده لنفی تحریک شود. برای اطمینان از ماساژ صحیح به کلینیک‌های ماساژ درمانی مراجعه کنید. علاوه‌بر این، خرید ماساژورهای برقی و دستی نیز گزینه مناسبی به شمار می‌روند. سازوکار این ماساژورها بر پایه انواع روش‌های ماساژ درمانی تاییدشده در جهان است. عملکرد  و امکان تنظیم فشار این دستگاه‌های ماساژور باعث اقتصادی به نظر رسیدن قیمت ماساژور دستی و انواع دیگر دستگاه‌های ماساژ شده است. در صورت خرید ماساژور برقی نیازی به مراجعه به کلینیک‌های اسپا نخواهید داشت.

مرحله چهارم؛ ریتم ماساژ را عادی کنید

منظور از عادی کردن ماساژ، حفظ ریتم کشش و اعمال فشار در قسمت‌های مختلف بدن است. هر کشش پوست را تقریبا سه ثانیه ادامه دهید تا همه قسمت‌های موردنظر را ماساژ داده باشید. به‌طورکلی حفظ ریتم در قسمت‌های مختلف بدن ازجمله عوامل موثر برای نتیجه‌بخش بودن ماساژ است. به‌ویژه این نکته در ماساژورهایی که سراسر بدن را ماساژ می‌دهند، اهمیت بیشتری دارند. برای مثال صندلی‌های ماساژ و صندلی ماساژور ماشین با همه بخش‌های بدن در تماس هستند و ریتم منظم را برای نقاط مختلف اعمال می‌کنند.

استفاده از ماساژ درمانی؛ راهکاری برای رفع اختلال سیستم لنفی

در این مقاله به بررسی مفهوم ماساژ غدد لنفاوی و روش‌های صحیح اجرای آن پرداختیم. ماساژ لنفی برای تحریک گره‌های لنفی انجام می‌شود تا مواد ضایع جمع‌شده در این گره‌ها سریع‌تر تخلیه شوند. گره‌های لنفی وظیفه جمع‌آوری ضایعات بدن را دارند؛ در صورت اختلال در کار غدد لنفاوی احتمال ایجاد برآمدگی در سطح پوست و جمع‌شدن ضایعات وجود دارد. ازاین‌رو از ماساژ درمانی برای تخلیه لنف استفاده می‌کنیم.

ماساژ غدد لنفاوی براساس ایجاد فشار ملایم و کشیدن پوست ایجاد می‌شود. این سازوکار باعث تحریک غدد لنف برای تخلیه خواهد شد. اگر سوالی در مورد تخلیه غدد لنف دارید، از ما در قسمت کامنت‌ها بپرسید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگویتان باشیم.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماساژ غدد لنفاوی چیست؟ آموزش صحیح ماساژ تخلیه لنف”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره