مدیتیشن چه فوایدی دارد؟ بررسی مهمترین خواص آن

مقالات

اگر زندگی شما به دلیل استرس، نشخوار فکری، خواب بد و ذهن ناآرام مختل شده است، مدیتیشن را امتحان کنید. اگرچه استرس و اضطراب پاسخ‌های طبیعی در موقعیت‌های خاص هستند که ضروری شناخته می‌شوند؛ بااین‌حال سطح بالایی از آن‌ها منجر به مختل شدن زندگی فرد می‌شود. صرف حتی چند دقیقه در روز برای انجام مراقبه‌های مدیتیشن به بازگرداندن آرامش درونی شما کمک می‌کند. انجام تمرین‌های مدیتیشن برای هر کسی ارزان، در دسترس و قابل اجرا است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید فقط کافی است تا چهار دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید.

تقویت حافظه؛ یکی از فواید مدیتیشن بر عملکرد ذهن

مدیتیشن باعث افزایش عملکرد مغز بر نواحی مرتبط با شادی، تمرکز، آگاهی و حافظه می‌شود. بسیاری از افرادی که سال‌ها مدیتیشن کرده‌اند، از عملکرد بالای سیستم مغزی و عصبی برخوردار هستند. در نتیجه انجام مدیتیشن به‌مدت فقط چند دقیقه در طول روز عملکرد ذهن و حافظه را تقویت کنید.

مدیتیشن خون‌رسانی سرتاسری بدن را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بافت‌های مختلف و مغز می‌رسد. در نتیجه مغز عملکرد بهتری خواهد داشت. علاوه‌بر مدیتیشن، استفاده از حرکت‌های کششی سبک و ماساژ درمانی نیز بر خون‌رسانی و در نهایت عملکرد حیاتی‌ترین عضو ما، یعنی مغز موثر هستند. با خرید صندلی ماساژور ابزاری کاربردی برای بهبود عملکرد سیستم مغزی، عصبی و ماهیچه‌ای خواهید داشت.

تقویت عملکرد ذهن؛ یکی از نتایج مفید مدیتیشن

تقویت تمرکز و توجه با کاهش نشخوارهای ذهنی فرد با مدیتیشن

افرادی که به‌طورمنظم با روش‌های مختلف، مدیتیشن می‌کنند، دامنه توجه بیشتر و عملکرد بصری بهینه‌تری دارند. اضطراب یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش تمرکز به شمار می‌رود که با مدیتیشن به‌طرز قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. مدیتیشن به نادیده گرفتن الگوهای حواس‌پرتی و کاهش تمرکز برای مغز کمک می‌کند. در نتیجه یکی از فواید مدیتیشن برای مغز افزایش دقت و تمرکز فرد روی موضوعات به شمار می‌رود.

اگر مدتی است که نشخوارهای ذهنی باعث کاهش تمرکز در کارها و امور روزمره شما شده‌، پیشنهاد می‌کنیم تا از انواع مدیتیشن برای داشتن تمرکز بهتر کمک بگیرید. مدیتیشن منجر به بهبود گردش خون می‌شود؛ بنابراین همه راهکارهایی که هدف مشابه دارند، نقش موثری بر عملکرد ذهن خواهند داشت. برای مثال با خرید ماساژور پا حرارت و کشش در این عضله افزایش می‌یابد و در نتیجه گردش خون به سمت بالا و مغز بیشتر می‌شود؛ بنابراین این نوع ماساژور برقی تاثیر بسیاری بر بهبود عملکرد ذهن می‌گذارد.

کاهش درد مزمن؛ یکی از مهم‌ترین فواید مدیتیشن و مراقبه

افرادی که از مدیتیشن «ذهن آگاهی» استفاده می‌کنند تا ۲۲ درصد از درد مزمن خود می‌کاهند. در مدیتیشن روی دوری از درد و فرار کردن از آن تمرکز نمی‌کنید؛ بلکه در مراقبه‌های ریلکس کردن، با تمرکز و کار کردن روی درد و منشا آن منجر به کاهش درد مزمن خواهید شد.

مدیتیشن علاوه‌بر تسکین درد، برای جلوگیری از ابتلا به دردهای عصبی مثل سیاتیک و میگرن نیز موثر است. برای افزایش تاثیرگذاری مدیتیشن از ابزارهای کمکی مثل ماساژور زانو فیزیوتراپی استفاده کنید. افزایش گردش خون و بهبود تغذیه فیبرهای عضلانی از مهم‌ترین فواید استفاده از انواع ماساژور به شمار می‌رود.

بهبود دردهای مزمن؛ یکی از فواید مدیتیشن منظم

مدیتیشن؛ راهکاری برای افزایش کیفیت خواب با کاهش افکار منفی

افرادی که از روش‌های مختلف مدیتیشن استفاده می‌کنند، علائم بی‌خوابی و خستگی کمتری را در طول روز نسبت به سایر افراد نشان می‌دهند. اغلب مشکلات بی‌خوابی ریشه در استرس، دغدغه‌های فکر و دردهای مزمن عصبی است که تا حد مطلوبی از این علائم با استفاده از انواع روش‌های مدیتیشن تسکین می‌یابند.

سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک با مدیتیشن تقویت می‌شوند؛ این مسئله به سنگین شدن خواب و افزایش کیفیت آن منجر خواهد شد. همچنین ترشح ملاتونین و سروتونین به‌عنوان محرک‌های خواب بعد از مدیتیشن افزایش می‌یابد. همین‌طور ریلکس کردن باعث کاهش فشار خون و ضربان قلب می‌شود تا فرد بدون استرس به خوابی عمیق فرو برود.

یکی از روش‌های استفاده از فواید مدیتیشن و مراقبه مراجعه به سالن‌های اسپا به شمار می‌رود. در اسپا فضایی با آرامش بالا را برای کاهش تنش‌های ذهنی تجربه خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه اثرگذاری اسپا بر ذهن و روان مقاله «اسپا چیست» را مطالعه کنید. این روش نیز مانند مدیتیشن فواید موثری برای افزایش کیفیت زندگی و عملکرد ذهن دارد.

افزایش کیفیت خواب؛ یکی از نتایج مفید مدیتیشن

افزایش کیفیت زندگی با مدیتیشن را دست کم نگیرید

مجموعه‌ای از عواملی که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم منجر به افزایش کیفیت زندگی می‌شود. کاهش استرس، نشخوارهای فکری، افزایش عملکرد ذهن با تقویت تمرکز و حافظه و افزایش آرامش درونی فرد از مهم‌ترین عواملی هستند که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین با انجام مراقبه‌‌های آرامش و ریلکس کردن فقط به یک یا دو مورد محدود دست نخواهید یافت؛ بلکه به‌طورکلی زندگی شما تحت تاثیر آثار و انرژی‌های مثبت حاصل از مدیتیشن قرار می‌گیرد.

تنظیم ترشح هورمون‌های شادی، استرس و خواب، شل شدن عضلات و خلاص شدن از دردهای مزمن، تقویت حافظه افزایش تمرکز از فواید ماساژ ریلکسی به‌عنوان یکی از مراقبه‌های مدیتیشن بر زندگی روزمره افراد به شمار می‌رود.

کاهش استرس و اضطراب؛ مهم‌ترین هدف از انجام مدیتیشن

اضطراب یکی از درگیری‌های ذهنی است که زندگی فرد را تا حد بسیار بالایی تحت تاثیر قرار دهد. فرد به دلیل استرس از انجام یک سری از کارهای موثر بر بهبود کیفیت زندگی شخصی اجتناب خواهد کرد. ازاین‌رو افراد از روش‌های مختلف دارویی، ماساژ و ریلکس کردن برای کاهش سطح اضطراب کمک می‌گیرند. شاید بپرسید که مدیتیشن چگونه بر اضطراب فرد تاثیر می‌گذارد؟ در ادامه پاسخ این سوال را شرح خواهیم داد.

مدیتیشن برای کاهش اضطراب به شکل‌های مختلفی مثل تنفس عمیق، شیکان‌تازا، تصویرسازی، هدایت‌شده و ذهن‌آگاهی انجام می‌شود. در هر یک از این روش‌ها تمرکز بر حرکت خاصی مثل دم و بازدم عمیق وجود دارد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به سلول‌های بدن و مغز می‌رسد. اکسیژن بالاتر منجر به گردش خون بیشتر و در نهایت عملکرد بهتر غده‌ها برای ترشح هورمون‌های شادی و آرامش می‌شود.

کاهش استرس؛ یکی از فواید مراقبه

افزایش آرامش ذهنی فرد؛ یکی از فواید مدیتیشن

آرامش ذهنی یکی از نتایج مثبت کاهش استرس، نشخوارها و دغدغه‌های فرد است که بر اثر انجام مدیتیشن در طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد. برای مثال انجام مدیتیشن متا یا مراقبه عشق ورزیدن از بروز خشم‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند؛ بنابراین به‌مرور زمان فرد آرامش و صلح درونی بیشتری را تجربه می‌کند. به‌طورکلی انواع روش‌های مدیتیشن برای آرامش ذهنی موثر هستند؛ بااین‌حال نوع متا برای افراد درگیر افسردگی، فوران شدید احساسات و درگیر با افکار منفی موثرتر خواهد بود.

خرید ماساژورهای برقی از نمایندگی برندهای معتبر؛ بهترین راهکار برای ریلکس کردن بدن

در این مقاله به بررسی فواید مدیتیشن برای روح، ذهن و جسم پرداختیم. ریلکس کردن با روش‌های مختلفی مثل ذهن‌آگاهی، مراقبه عشق و محبت، معنوی، متمرکز، مانترا و حرکتی انجام می‌شود. تفاوتی ندارد که از کدام نوع روش مدیتیشن برای ریلکس کردن استفاده می‌کنید؛ در هر صورت فواید این روش‌ها را دریافت خواهید کرد.

انواع روش‌های مدیتیشن کشش بسیار سطحی و خفیف در بافت عضلانی سرتاسری بدن ایجاد می‌کند. این مسئله به‌ همراه افزایش اکسیژن دریافتی در دم‌های عمیق منجر به بهبود گردش خون و تغذیه سلول‌ها می‌شود. در نتیجه عضلات عملکرد بهتری در انقباض، انبساط و انتقال پیام‌های عصبی خواهند داشت.

کاهش استرس، افزایش صلح درونی فرد، از بین رفتن نشخوارهای فکری، بهبود عملکرد ذهن در تمرکز و افزایش کیفیت خواب از فواید مراقبه هستند که کیفیت کلی زندگی فرد را افزایش می‌دهند. ازاین‌رو انجام تمرین‌های مدیتیشن روزانه را برای مدت کوتاه و چند دقیقه در لیست کارهای روزمره خود قرار دهید. اگر سوال یا تجربه‌ای درمورد مدیتیشن و فواید آن دارید، در قسمت نظرات با ما و بقیه کاربران به اشتراک بگذارید تا اطلاعات بیشتری از فواید مدیتیشن به دست بیاوریم.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مدیتیشن چه فوایدی دارد؟ بررسی مهمترین خواص آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید