بررسی علت سردی دست و پا + 3 راهکار موثر درمانی

مقالات

سرد شدن ناگهانی بدن یکی از واکنش‌های آزاردهنده بدن به عوامل محیطی یا در واکنش به فرایند‌های فیزیولوژیک بدن به شمار می‌رود. سردی دست و پا به‌ویژه در روزهای سرد سال باعث افت دمای کل بدن و در نهایت اختلال در عملکرد فرد می‌شود. البته که علت سردی دست و پا در بیشتر موارد نگران‌کننده نیست و با تغییر سبک زندگی یا مصرف مکمل و افزایش گردش خون درمان می‌شود. برای تشخیص دلیل سردی دست و پا حتما به پزشک مراجعه کنید؛ شناخت علت ناگهانی سرد شدن بدن به پزشک در انتخاب بهترین راهکار درمانی کمک خواهد کرد. در این مقاله به بررسی دلایل این عارضه و راه‌های درمان می‌پردازیم. فقط چند دقیقه به مطالعه این متن اختصاص دهید تا بدانیم علت سردی دست و پا چیست.

علت سرد شدن ناگهانی بدن چیست؟ استرس و اضطراب 

استرس و سردی دست و پا رابطه مستقیم دارند؛ بنابراین علت این عارضه را می‌توان در افزایش ناگهانی هورمون‌های محرک و هورمون کورتیزول دانست. بر اثر استرس و اضطراب، واکنش‌های فیزیکی مختلفی در بدن رخ می‌دهد که اصلی‌ترین آن‌ها انقباض عروق یا رگ‌هایی خونی است. این واکنش فیزیکی در بدن جریان خون را کاهش می‌دهد و به دنبال آن دمای دست‌ها و پاها کاهش پیدا می‌کند. در واقع اضطراب باعث افزایش مقدار آدرنالین در خون می‌شود و این اتفاق عملکرد خون در رگ‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ بدین‌ترتیب گردش خون نیز دچار اختلال خواهد شد.

روش‌های متعددی برای بهبود گردش خون به منظور مقابله با سردی بدن و استرس وجود دارد. یکی از روش‌های موثر برای افزایش ترشح هورمون‌های شادی افزایش فعالیت ورزشی است. البته نیازی به اجرای ورزش‌های سنگین نیست؛ فقط کافی است چند حرکت کششی ساده را با سازوکار انواع صندلی ماساژور ادغام کنید. به این‌ترتریب سرد شدن دست و پا هنگام استرس به دنبال افزایش فعالیت بدن و گردش خون، از بین می‌رود.

اضطراب یا استرس؛ عاملی اصلی احساس سرما در دست و پا

بیماری‌های شریانی؛ علت یخ کردن دست و پا بر اثر باریک شدن سرخرگ‌ها

بیماری‌های شریانی نیز ممکن است علت سردی دست و پا تشخیص داده شوند. این نوع بیماری‌ها اغلب بر  اثر باریک شدن سرخرگ‌ها ایجاد می‌شوند. افرادی که به بیماری‌های شریانی هم‌چون مشکلات قلبی و عروقی و فشار خون مبتلا هستند از سردی دست و پا رنج خواهند برد. این دسته از افراد برای درمان سردی دست و پا حتما باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کنند تا روش درمانی مناسب توسط پزشک برای آن‌ها تجویز شود.

پزشک ممکن است با‌توجه‌به شرایط هر فرد روش درمانی متفاوتی را برای بیمار پیش گیرد. چنانچه پزشک به‌منظور جلوگیری از تشدید این بیماری‌ها ماساژ درمانی را به شما توصیه کند، برای ماساژ می‌توانید از دستگاه‌های ماساژور مختلفی مثل صندلی ماساژور irest استفاده کنید. دستگاه‌هایی حرارتی ماساژ هم‌چون ماساژور حرارتی زانو انتخاب مناسبی برای بهبود عملکرد شریان‌ها و عروق خونی است که بر درمان سردی دست و پا نیز تاثیر قابل‌توجهی دارد.

بیماری‌های شریانی؛ یکی از علت‌های سردی دست و پا

بیماری دیابت؛ یک علت سردی پاها در زنان و مردان 

بیماران مبتلا به دیابت دسته‌ای دیگر از افراد هستند که از مشکل سردی دست و پا رنج می‌برند. افراد مبتلا به دیابت به‌خصوص کسانی که کنترل قند خوبی ندارند،‌ به دلیل آسیب به اعصاب انتهایی یا ایجاد اختلال در گردش خون، ممکن است سردی پا و دست را تجربه کنند. با‌توجه‌به اینکه در بیماری دیابت قند خون افزایش پیدا می‌کند، فرد ممکن است به مشکلات متعدد دیگری نیز مبتلا شود که در ادامه توضیح می‌دهیم. 

  • آسیب عصبی: آسیب عصبی (نوروپاتی محیطی) ناشی از دیابت، بر اعصابی تأثیرگذار خواهد بود که انبساط و انقباض رگ‌های خونی را کنترل می‌کنند و به‌عنوان علت سردی بدن و دست و پا شناخته می‌شود.
  • بیماری‌های قلبی: بیماری دیابت ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و باریک شدن شریان‌ها را افزایش می‌دهد که این دسته از بیماری‌ها نیز سرد شدن دست و پا را به همراه خواهند داشت.
  • گردش خون ضعیف: بیماران مبتلا به دیابت، گردش خون ضعیفی دارند که این گردش خون ضعیف در اندام‌های تحتانی موجب سردی دست و پا می‌شود.

یکی از راهکارهای پیشنهادی برای برطرف کردن علت یخ بودن دست و پا، تغییر سبک زندگی است. مهم‌ترین توصیه پزشکان به افراد مبتلا به دیابت افزایش میزان فعالیت‌های روزانه در کنار رعایت رژیم غذایی سالم است. به منظور افزایش فعالیت بدنی و افزایش متابولیسم حتما ورزش‌های کششی سبک را در برنامه خود قرار دهید. 

این ورزش‌های سبک نه‌تنها برای افزایش متابولیسم بدن و جلوگیری از تشدید پیامدهای دیابت موثر هستند، بلکه آسیب اسکلتی عضلانی نیز به همراه نخواهند داشت. در پایان نیز توصیه می‌کنیم حتما استفاده از انواع تکنیک‌های ماساژ درمانی را برای افزایش گردش خون در برنامه خود قرار دهید. افزایش گردش خون به‌منظور رفع علت یخ کردن دست و پا از اهداف صندلی ماساژ روتای و سایر ماساژورهای برقی شناخته می‌شود. 

احساس سردی در دست و پا به دلیل بیماری دیابت

سردی پا نشانه چیست؟ هیپوتیروئیدیسم (کم‌کاری تیروئید)

یکی دیگر از علت سردی دست و پا را می‌توان هیپوتیروئیدیسم (کم‌کاری تیروئید) دانست. در این بیماری هورمون‌های بدن تیروئید کافی تولید نمی‌کنند و بدین‌ترتیب عملکرد متابولیک بدن به‌درستی انجام نمی‌شود. غده تیروئید نقش مهمی در تنظیم دمای بدن دارد و در‌صورت اختلال در تولید آن، دمای اندام‌های بدن نامتعادل خواهد شد؛ بنابراین دلیل داشتن دست و پای سرد را می‌توان به مشکلات غده تیروئید مربوط بدانیم.

 3 روش درمانی برای رفع علت سرد بودن دست و پا چیست؟

در اولین قدم برای رفع علت سردی پاها و دست‌ها باید به پزشک مراجعه کنید. فقط پزشک امکان تشخیص دقیق علت این عارضه و در نهایت تجویز راهکار درمانی را دارد. پزشک باتوجه‌به شرایط بالینی بیمار راهکارهایی برای علت سرد بودن دست و پا تجویز خواهد کرد. در ادامه برخی از روش‌های درمان دلیل سرد شدن دست و پا را معرفی می‌کنیم. 

  1. دارو درمانی با‌توجه‌به نوع بیماری فرد: اگر فرد به دیابت کنترل‌نشده مبتلا باشد، احتمالا پزشک بعد از انجام آزمایش‌های خون و دریافت شرح حال به تجویز داروهای کنترل قند خون اقدام خواهد کرد. 
  2. ماساژ درمانی به‌منظور بهبود جریان خون: افزایش گردش خون به روش‌های ساده‌ای مثل ماساژ درمانی و افزایش فعالیت فیزیکی انجام می‌شود. بهبود گردش خون از راهکارهای اصلی برای درمان سردی دست و پا شناخته می‌شود. 
  3. درمان سردی دست و پا به وسیله سمپاتکتومی RF (قطع زنجیره‌های عصبی بوسیله جراحی): این روش فقط در موارد حادی که سردی دست و پا به دنبال آسیب‌های فیزیکی جدی ایجاد شده باشد، کاربرد خواهد داشت. 

توجه داشته باشید انتخاب هریک از این روش‌ها به‌‌منظور درمان سردی دست و پا باید مطابق با نظر پزشک صورت گیرد. علاوه‌بر این، به‌ یاد داشته باشید که برای ماساژ درمانی بهتر است ابتدا سراغ ماساژ ساق پا و دست بروید؛‌ زیرا با ماساژ این نواحی جریان خون سریع‌تر بهبود می‌یابد و سردی دست و پا کم می‌شود.

ماساژ پا راهی برای رفع سردی دست و پا و بهبود جریان خون

استفاده از دستگاه‌های ماساژور؛ روشی در دسترس برای رفع علت سردی پاها و دست‌ها

در این مطلب به بررسی دلیل سردی دست و پا پرداختیم تا بدانیم علت سرد شدن دست و پا چیست. این عارضه ممکن است بر اثر دیابت، افت گردش خون، کمخونی و از کار افتادن عصب‌های حسی ایجاد شود. در پایان بررسی علت سردی دست و پا باید به این نکته اشاره کنیم که به‌سادگی از این عارضه عبور نکنید و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید. در‌صورتی‌که سردی دست و پا ناشی از عوامل طبیعی مانند سرمازدگی باشد، معمولاً با استفاده از لباس‌های گرم، تمرینات گرمایی و مصرف مایعات گرم می‌توان آن را تسکین داد. در مواردی که سردی پا و دست نشأت گرفته از نوعی بیماری باشد، باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد.

یک راهکار ایده‌آل به‌منظور التیام سردی پاها و دست افزایش گردش خون است که با ورزش و استفاده از ماساژورها انجام می‌شود. با مشاهده انواع مدل‌های صندلی و دستگاه‌های ماساژور در این سایت، می‌توانید بهترین مدل آن را به‌صورت اینترنتی و هم‌چنین مراجعه حضوری به شعبه‌های ما خریداری کنید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی علت سردی دست و پا + 3 راهکار موثر درمانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید