علت درد پشت سر و گردن و راه های درمان آن

مقالات

حدود ۵۰ درصد از بزرگ‌سالان سراسر جهان حداقل یک بار در سال، به سردردهای شدید مبتلا می‌شوند. در صورت ابتلا به این دردها ممکن است سوال‌هایی مثل «درد پشت سر نشانه چیست» را از خود بپرسید. برای پاسخ به این سوال و درمان سریع درد پشت سر و گردن باید ابتدا انواع سردرد را بشناسید. برخی از سردردها همراه با گردن درد هستند. درد گردن و پشت سر برای همه نگران‌کننده و آزاردهنده است و بیشتر افراد مبتلا نیز علت این درد را نمی‌دانند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که «درد پشت سر و گردن نشانه چیست» و چه راهکارهایی برای درمان این نوع درد وجود دارد. اگر شما نیز از سردرد همراه با گردن درد رنج می‌برید،‌ پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

تنش عضلانی و استرس؛ یکی از علت‌های درد گردن و پشت سر

سردرد تنشی از عضلات زیر سر نشات می‌گیرد. این عضلات ممکن است عصب‌های شما را روی پایه جمجمه فشرده کنند که در نهایت منجر‌به درد پشت سر و گردن می‌شود. تنش در عضلات گردن و شانه‌ها ممکن است به علت استرس یا نشستن نادرست در روزمره نیز ایجاد شود. تمرین‌ها و حرکات کششی به کاهش این تنش‌ها کمک می‌کنند و در درمان سریع درد پشت سر و گردن موثر هستند.

علاوه‌براین، شما با ماساژ عضلات گردن و شانه‌ها نیز می‌توانید به کاهش تنش در عضلات خود کمک کنید. برای ماساژ گردن به‌منظور بهبود سردرد هم می‌توانید از ماساژهای دستی و صندلی ماساژور آی رست بهره گیرید و هم می‌توانید از دستگاه ماساژ گردن استفاده کنید. انواع ماساژور به بهبود گردش خون در بافت‌های مختلف بدن و تغذیه سریع‌تر سلول‌ها کمک می‌کنند. همچنین گره‌های عضلانی که یک علت درد پشت سر و گردن هستند را از بین می‌برند. 

تنش عضلانی و استرس؛ یکی از علت‌های درد گردن و پشت سر

درد پشت سر نشانه چیست؟ مشکلات ستون فقرات

اختلال در ستون فقرات (شکستگی مهره‌ها، انحراف در ستون فقرات، اسپوندیلوز یا آرتروز مهره) نیز ممکن است به‌عنوان عاملی برای ایجاد درد در پشت سر و گردن شناخته شود. برای تشخیص مشکلات و اختلالات ستون فقرات باید به پزشک مراجعه کرد. پس از انجام آزمایش‌های لازم مانند سی تی اسکن و MRI، در‌صورت وجود هر گونه مشکل ممکن است نیاز به انجام تمرینات در جلسه‌های فیزیوتراپی داشته باشید. هم‌چنین در چنین شرایطی احتمال دارد پزشک ماساژ درمانی را نیز برای درمان درد پشت سر به شما توصیه کند.

چنانچه زمان کافی برای رفتن به مراکز ماساژ را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای انجام ماساژ در هر لحظه و هر زمان، یک صندلی ماساژ روتای برای خود تهیه کنید. این دستگاه ماساژور عضلات کتف و گردن را تقویت کرده و بدین‌ترتیب دردهای ناشی از مشکلات ستون فقرات و مهره‌ها را کاهش می‌دهد. ازاین‌رو منجر به کاهش درد گردن و پشت سر خواهد شد. 

فیزیوتراپی؛ راهکاری برای تسکین دردهای سر و گردن

میگرن؛ یک علت مهم درد گردن و پشت سر

میگرن نیز ممکن است علت درد پشت سر و گردن باشد. معمولا پزشکان برای سردردهای میگرنی هم داروهای پیشگیرانه و هم یک داروی مسکن فوری تجویز می‌کنند. استرس مهم‌ترین عاملی است که باعث به وجود آمدن سردردهای میگرنی می‌شود؛ هرچه استرس شما افزایش یابد سردردهای ناشی از میگرن نیز بیشتر می‌شوند.

به‌منظور جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی باید از استرس و اضطراب دوری کنید و رژیم غذایی مناسب (بدون کافئین) داشته باشید. در‌صورتی‌که تمایلی به استفاده از داروهای میگرن را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از این نوع سردرد سراغ ماساژ درمانی بروید. استفاده از صندلی ماساژور rt-8900 پیشرفته به شما کمک می‌کند در هر زمان و مکان چه در سفر و چه در محل کار یا خانه برای ماساژ درمانی اقدام کنید. علاوه‌بر این، تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و یوگا نیز به کاهش استرس و سردردهای میگرنی کمک خواهند کرد.

میگرن؛ عاملی برای ایجاد درد در ناحیه گردن و پشت سر

آرتروز گردن؛ یکی از دلایل ایجاد درد پشت سر و گردن

آرتروز گردن یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد سردرد همراه با گردن درد است. سردردهایی که به دنبال آرتروز ایجاد می‌شوند، باعث تضعیف غضروف و ماهیچه‌ها در قسمت گردن خواهند شد. برای رفع این مشکل راه‌های مختلفی مثل ورزش سبک، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی وجود دارد. برای درمان سردرد پشت سر حتما به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ورزش کردن یا ماساژ بدون توصیه پزشک باعث تشدید بیماری علیرغم درمان سریع درد پشت سر و گردن خواهد شد. 

اگر شما نیز احساس می‌کنید که با حرکت گردن درد پشت سر شما بیشتر می‌شود، برای تشخیص و شناسایی علت درد حتما به پزشک مراجعه کنید. پس از انجام آزمایش‌های لازم در‌صورت تشخیص آرتروز، ممکن است به‌منظور درمان سردرد و گردن درد تمرینات فیزیوتراپی، دارو و ماساژ درمانی برای‌ شما تجویز شود. چنانچه قصد انجام ماساژ برای بهبود و درمان سردرد پشت سر و گردن را داشتید، از ماساژ دادن استفاده کنید. برای این کار از کتف شروع کنید و دستانتان را به سمت گردن حرکت دهید. توجه داشته باشید که نباید به مهره‌های کمر فشاری وارد کنید و درصورتی خرید انواع صندلی و دستگاه ماساژ به سایت مبل ماساژ مراجعه نمایید.

بروز درد در پشت سر و گردن به دلیل آرتروز گردن

تاثیر التهاب عصب‌ها بر ایجاد سردرد و گردن درد عصبی

یکی دیگر از دلایل بروز درد در پشت سر و گردن، التهاب عصبی (نورالژی اکسیپیتال) است. نورالژی اکسیپیتال در‌صورت آسیب اعصابی که از نخاع به سر منتقل می‌شوند، ایجاد خواهد شد. نورالژی اکسیپیتال باعث درد شدید و تپنده‌ای در سر می‌شود که از درد پشت سر در گردن شروع شده و به سمت بالای سر حرکت می‌کند. این بیماری ممکن است حس سوزن سوزن شدن را نیز در ناحیه پشت گردن ایجاد کند. 

پزشکان برای التیام التهاب عصب‌ها و بهبود نورالژی اکسیپیتال داروهای ضدالتهاب و ضددرد برای بیمار تجویز خواهند کرد. از نظر برخی پزشکان تمرین‌های فیزیکی مانند حرکات کششی و ماساژ نیز ممکن است به بهبود وضعیت عصب‌ها و کاهش درد سر و گردن کمک کند. البته بدون تجویز پزشک برای استفاده از ورزش اقدام نکنید؛ گاهی برخی حرکت‌های ورزشی باعث تشدید عارضه، استرس و درد پشت سر خواهد شد. از‌این‌رو با ماساژ دیسک گردن، کتف و هم‌چنین ماساژ مهره‌های متصل سر و گردن می‌توانید تا حد‌قابل‌توجهی سردرد ناشی از التهاب عصب‌ها را کاهش دهید.

کاهش دردهای ناشی از التهاب عصب‌ها با ماساژ گردن و کتف

درمان درد پشت سر و گردن؛ معرفی تاثیرگذارترین راهکارهای درمانی

برای درمان درد گردن و پشت سر در قدم اول برای تشخیص دقیق علت درد باید به متخصص مراجعه کنید. پزشک ممکن است تصویربرداری از گردن و سر را برای تشخیص دقیق‌تر علت سردرد پشت سر تجویز کند. براساس تشخیص پزشک، روش‌های درمان درد پشت سر و گردن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تمرینات تقویتی
  • تمرینات کششی
  • فیزیوتراپی
  • تغییرات در سبک زندگی
  • مصرف داروها
  • گرما درمانی و سرما درمانی
  • ماساژدرمانی

توجه داشته باشید که شاید درد گردن و پشت سر بسیار آزاردهنده و ناخوشایند باشد،‌ اما معمولا سردردهای تنشی نگران‌کننده نیستند و اکثرا با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کنند. برای درمان سردردهایی که به‌طور پیوسته شدت می‌یابند باید به پزشک مراجعه کرد. چرا‌که این سردردها ممکن است با علائم عصبی، اختلالات بینایی و ضعف همراه شوند.

انجام فیزیوتراپی و ماساژ؛ راهکاری برای تسکین درد گردن

تسکین سردرد و گردن درد و ایجاد حسی آرامش با استفاده از دستگاه‌های ماساژور

باتوجه‌به دلایلی که برای بروز درد پشت سر و گردن در این مقاله ذکر شد؛ دریافتیم که این سردردها اغلب هشداری جدی نیست و با جلسه‌های فیزیوتراپی،‌ تمرین‌های کششی و ماساژ درمانی برطرف می‌شوند. در اکثر مواقع علت گردن درد و سردرد ناشی از التهابات عصبی، آرتروز گردن، میگرن و تنش عضلانی است که با دلایل بروز این مشکلات در نکات فوق آشنا شدید. اگر می‌خواهید از بروز مشکلات این‌چنینی در عضلات سر و گردن جلوگیری کنید، یکی از بهترین روش‌های موثر برای شما، استفاده از دستگاه‌های ماساژور است.

دستگاه‌های ماساژور عرضه شده در وب‌سایت مبل ماساژ با امکاناتی که دارند، بهترین گزینه برای جلوگیری از دردهای عضلانی و کاهش سردرد هستند. با استفاده از انواع دستگاه ماساژور امکان درمان سریع درد پشت سر و گردن وجود دارد. اگر تجربه استفاده از دستگاه‌های ماساژور را برای بهبود وضعیت سردرد پشت سر داشته‌اید، با ما و سایر کاربران در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. 

مشاوره خرید