ماساژ برای کشیدگی تاندون؛ از فواید تا مراحل

مقالات

یکی از عارضه‌هایی که هنگام ورزش یا بلند کردن یک‌دفعه‌ای جسم سنگین دچار آن می‌شویم، کشیدگی تاندون قسمت‌های مختلف بدن است. درد، تورم و ضعف عضلانی از جمله علائم این عارضه در محل کشیدگی به شمار می‌رود. کشیدگی تاندون در 2 نوع کلی شدید و خفیف اتفاق می‌افتد که در صورت خفیف بودن، با مشورت پزشک به‌ کمک یک‌سری راهکارها مثل ماساژ، بستن بانداژ و مصرف دارو بهبود پیدا می‌کند. در این مطلب قصد داریم با فواید و مراحل انجام ماساژ برای کشیدگی تاندون آشنا شویم. اگر به دنبال تسکین درد در قسمت تاندون کشیده شده هستید، ادامه متن را از دست ندهید.

بررسی فواید و مراحل ماساژ برای کشیدگی تاندون در بلاگ مبل ماساژ

مراحل انجام ماساژ برای کشیدگی تاندون؛ رعایت نکات مهم قبل از شروع ماساژ

قبل از اقدام به ماساژ برای کشیدگی تاندون، باید مواردی خاص را رعایت کنید تا انجام ماساژ باعث آسیب رساندن به محل کشیدگی تاندون نشود. توجه داشته باشید که هرگونه اقدام برای ماساژ باید تحت‌نظر پزشک معالج یا فیزیوتراپ انجام شود و از ماساژ و روش‌های خودسرانه در روند بهبود کشیدگی تاندون اکیدا خودداری کنید.

کشیدگی تاندون‌ها یکی از دلایل احساس درد در قسمت‌های مختلف بدن هستند. به‌عنوان مثال کشیدگی و التهاب تاندون کتف یکی از ۷ علت درد دست چپ است. این کشیدگی باعث ایجاد درد شدید در عضله‌های اطراف کتف می‌شود و به‌تدریج به دست چپ سرایت پیدا می‌کند؛ بنابراین مراجعه پزشک هنگام احساس درد در نقاط بدن قبل از شروع درمان‌های خانگی، امری بسیار ضروری است.

بررسی نکات مهم قبل از ماساژ برای کشیدگی تاندون

قبل از ماساژ صبر کنید تا التهاب اولیه در محل کشیدگی فروکش کند

مرحله التهابی در کشیدگی تاندون حدود 6 روز طول می‌کشد. در این مرحله قبل از شروع ماساژ، باید چند روز صبر کنید تا تورم و درد حاد فروکش کند. برای محافظت از عضو آسیب‌دیده از گذاشتن یخ در محل آسیب، بستن محل کشیدگی تاندون با آتل یا بانداژ و مصرف داروهای ضدالتهابی استفاده کنید. با این کار درد و التهاب تسکین پیدا می‌کند. 

همچنین باید از تجمع خون در محل آسیب‌دیده جلوگیری کرد. ازاین‌رو استفاده از ماساژور زانو با قابلیت تولید حرارت و مالش با کیسه‌های هوا، جریان خون در تاندون زانو را بهبود می‌دهد و احساس درد در محل کشیده شده را کمتر می‌کند.

کاهش التهاب و درد محل کشیدگی تاندون با کیسه یخ

از ماساژ بافت عمیق در تاندون آسیب‌دیده خودداری کنید

ماساژ بافت عمیق به دلیل نوع حرکت‌های آن روی بدن، باعث قطع گردش خون و ایجاد التهاب در عضلات و بافت‌های بدن می‌شود در نتیجه درد را در تاندون آسیب‌دیده بیشتر می‌کند. در عوض، ماساژ ملایم (ریلکسی) به شل شدن عضلات اطراف و افزایش جریان خون کمک می‌کند. در مجموع برای کشیدگی تاندون‌ها از ماساژهایی استفاده کنید که عملکرد گردش خون را بهبود داده و به کاهش تنش عضلانی در ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند.

استفاده از صندلی‌های مخصوص ماساژ که تجربه‌ای مشابه با ماساژ دستی را به ارمغان می‌آورند، یکی از روش‌های کاربردی برای ماساژ ملایم هستند. به همین منظور صندلی ماساژور روتای مدل S80 با بهره‌گیری از 68 کیسه هوایی فشار ملایمی را به بخش‌های مختلف بدن وارد می‌کند و باعث شل شدن عضلات و بهبود گردش خون می‌شود.

برای ماساژ کشیدگی تاندون به ماساژور حرفه‌ای مراجعه کنید

ماساژها و تکنیک‌هایی که برای بهبود کشیدگی تاندون انجام می‌شوند بسیار حساس هستند. ازاین‌رو به یک ماساژور یا فیزیوتراپ حرفه‌ای مراجعه کنید که تجربه ماساژ برای کشیدگی تاندون را دارد. این افراد با تکنیک‌های اصولی ماساژ به بهبود التهاب و درد ناشی از کشیدگی تاندون کمک می‌کنند. انجام منظم ماساژ کتف و شانه یکی از انواع ماساژ برای کشیدگی تاندون شانه است که توسط ماسور و فیزیوتراپ‌ها در جلسه‌های درمانی اجرا می‌شود.

انواع تکینک‌های ماساژ برای کشیدگی تاندون؛ آبی روی آتش دردهای عضلات آسیب‌دیده

به‌طورکلی برای کمک به بهبود کشیدگی تاندون باید از ماساژهای ریلکسی استفاده کرد. تکنیک‌های معرفی شده در ادامه، همگی نوعی از ماساژ ریلکسی هستند و به کاهش تنش عضلانی، بهبود عملکرد گردش خون و تسکین دردهای عضلانی ناحیه کشیدگی کمک می‌کنند:

  • تکنیک اصطکاک عمیق: یکی از تکنیک‌های ماساژ ورزشی است که از فشار عمیق و حرکات مالشی برای بهبود وضعیت گروه‌های عضلانی، تاندون‌ها و مفاصل استفاده می‌کند.
  • ماساژ شیاتسو: در این نوع ماساژ به کمک انگشتان، کف دست و شست، به نواحی مختلف بدن فشار ریتمیک یا ضربانی وارد می‌شود.
  • ماساژ غدد لنفاوی: این نوع ماساژ به تخلیه مایعات اضافی، ضایعات سلولی و باکتری‌ها از ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند. با اعمال فشار مکرر و دایره‌ای، غدد لنفاوی تحریک و ضایعات بین سلولی دفع می‌شوند.
  • تریگر پوینت تراپی: این تکنیک روی نقاط ماشه‌ای یا همان گره‌های عضلانی تمرکز دارد. با وارد کردن فشار ملایم و کم به نقاط ماشه‌ای، عارضه را درمان و در ناحیه مورد‌نظر را از بین می‌برد.

اگر جزو افرادی هستید که به‌دفعات دچار کشیدگی و گرفتگی عضلات می‌شوید، با استفاده از یک دستگاه ماساژور پا کلیه بخش‌های پای خود را ماساژ دهید و دیگر نگران دردهای عضلانی نباشید. به‌عنوان مثال ماساژور پا آی رست با داشتن 30 کیسه هوا و 8 مگنت درون دستگاه به رفع گرفتگی عضلات پا و بهبود جریان خون کمک می‌کند و یک انتخاب مطمئن و بادوام برای ورزشکاران ورزش‌های سنگین به شمار می‌رود.

تکنیک های ماساژ برای بهبود کشیدگی تاندون

فواید ماساژ برای کشیدگی تاندون؛ کمک به عدم لخته شدن خون در ناحیه آسیب‌دیده

ماساژهای ریلکسی باعث بهبود عملکرد گردش خون می‌شوند. گردش خون طبیعی در بدن مواد مغذی لازم را در اختیار عضلات و بافت عضلانی بدن قرار می‌دهد. درنتیجه بدن توانایی ترمیم آسیب‌های وارد شده به عضله‌ها، تاندون و مفاصل را پیدا می‌کند. از طرف دیگر ماساژ ملایم دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری عضلات را افزایش می‌دهد. با این کار عروق خونی و لنفاوی تقویت شده و باعث کاهش درد و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود که کاهش تنش عضلانی را در پی دارد.

در حال حاضر صندلی‌های ماساژور مدرن شبیه‌ساز مناسبی برای ماساژهای ریلکسی هستند. این صندلی‌ها با داشتن چندین کیسه هوا در قسمت‌های شانه، کتف، زانو، زیر ران پا و سایر قسمت‌های بدن به بهبود عملکرد گردش خون کمک بسزایی می‌کنند. همچنین در طولانی‌مدت قیمت صندلی ماساژ نسبت به قیمت جلسات متعدد فیزیوتراپی و ماساژ به‌صرفه‌تر خواهد بود.

ماساژ برای کشیدگی تاندون شانه

اقدامات جانبی برای کمک به بهبود کشیدگی تاندون؛ توان‌بخشی در مرحله التهابی آسیب‌دیدگی

در کنار ماساژ دادن محل آسیب‌دیدگی، می‌توانید اقدامات دیگری را برای کمک به بهبود کشیدگی تاندون انجام دهید، از جمله:

  • استراحت و محافظت: به عضو آسیب‌دیده استراحت داده و از انجام فعالیت‌هایی پرهیز کنید که باعث ایجاد درد و آسیب بیشتر می‌شوند.
  • گذاشتن یخ: برای کاهش التهاب، داخل یک پارچه یا کیسه یخ قرار داده و در بازه‌های زمانی 20 دقیقه‌ای روی محل آسیب دیده بگذارید. بعد از 20 دقیقه، یخ را بردارید و حدود 10 دقیقه به بافت عضلانی استراحت دهید.
  • بستن محل کشیدگی: با استفاده از بانداژ یا آتل محل کشیدگی را ببندید تا به کاهش ورم تاندون کشیده شده کمک کند.
  • بالا نگه داشتن: با بالا نگه داشتن عضو آسیب‌دیده از تورم و لخته شدن خون در این قسمت جلوگیری خواهید کرد.
  • تمرینات کششی و تقویتی: پس از گذشتن مرحله التهابی آسیب‌دیدگی و بهبودی اولیه، می‌توانید تمرینات کششی و تقویتی ملایمی را برای کمک به بهبود دامنه حرکتی (انعطاف‌پذیری) تاندون و عضلات شروع کنید.

جدیدترین و پیشرفته‌ترین صندلی‌های ماساژ با بهره‌گیری از متدهای روز دنیا، امکان انجام انواع ماساژها برای تقویت انعطاف‌پذیری عضلات و بهبود دامنه حرکتی آن‌ها را برای ما فراهم می‌کنند. مبل‌های ماساژ روتای با ارائه امکانات و برنامه‌های پیشرفته و متعدد ماساژ به کاهش گرفتگی عضلات کمک می‌کنند. برای کسب اطلاع از امکانات و قیمت صندلی ماساژور روتای به بخش فروشگاهی سایت مراجعه کنید. شما می‌توانید صندلی‌های ماساژ روتای را در مدل‌های مختلف ساده و پیشرفته مشاهده و در صورت تمایل برای خرید اقدام کنید.

بستن بانداژ؛ کاهش ورم و تسکین درد محل کشیدگی تاندون

برای دردهای شدید کشیدگی تاندون حتما به پزشک مراجعه کنید

در این مطلب سعی کردیم پاسخ مناسبی به سوال‌هایی مثل «برای کشیدگی تاندون دست چه کنیم» بدهیم. فواید و مراحل ماساژ برای کشیدگی تاندون را شرح دادیم و تکنیک‌های مفید ماساژ برای بهبود عضو آسیب‌دیده را معرفی کردیم. تسکین درد و کاهش تنش عضلانی، بهبود گردش خون در بدن و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات درگیر کشیدگی از جمله فواید ماساژ برای کشیدگی تاندون است.

توجه داشته باشید که در صورت از بین نرفتن درد یا تورم شدید بعد از چند هفته، حتماً به پزشک مراجعه کرده و اقدامات مربوطه را انجام دهید. اگر تابه‌حال کشیدگی تاندون برای شما اتفاق افتاده است، تجربه و پیشنهادها خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مشاوره