درمان بی حسی پا؛ علل، علائم و راه‌های درمان

مقالات

بی‌حسی و گزگز پا هنگام نشستن یکی از حس‌های ناخوشایند است که هیچ‌کدام از ما علاقه‌ای به تجربه آن نداریم. اما باید بدانید بی‌حسی پا علت‌های مختلفی دارد. مورمور شدن و بی‌حسی پا به‌دفعات و حتی در زمان استراحت برای شما پیش می‌آید، علل این اتفاق را جدی‌تر بررسی کنید. در ادامه علل، علائم و راه‌های درمان بی حسی پاها را به‌صورت جامع بررسی کردیم. اگر کنجکاوید که «بی حسی پا نشانه چیست» مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

بی حسی پا نشانه چیست؟

بی‌حسی پا علل مختلفی دارد. اشتباه نشستن یا عوارض بیماری‌های زمینه‌ای، ازجمله دلایل بی‌حسی پا هستند. اگر بی‌حسی پاهای شما تداوم داشت و دیگر توان تحمل‌کردن گزگز و سوزش آن را نداشتید، حتما علت خستگی پاها و عدم توانایی کنترل حرکتتان را از پزشک جویا شوید. به‌طورکلی علت بی‌حسی پا به چند دلیل تقسیم می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قرار گرفتن بدن در یک حالت نامناسب؛ علت رایج بی حسی دست و پا

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که ثابت ماندن در یک حالت خاص مثل نشستن، یا پا روی پا انداختن در طولانی‌مدت باعث بی‌حس و سوزن‌سوزن شدن (خواب رفتن پا) می‌شود. این وضعیت با کمی جابه‌جاشدن و تکان دادن دست‌وپا کامل برطرف خواهد شد و معمولا جای نگرانی نیست. معمولا کارمندان به دلیل ثابت نشستن در یک حالت پشت میز کارشان، این موضوع به‌وفور برای آن‌ها اتفاق می‌افتد. ازاین‌رو کیفیت عملکرد کارمندان در طول روز کاری به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

اگر مدیر سازمان یا شرکت هستید با خرید اقساطی صندلی ماساژور و پرداخت قسط‌های یک‌ساله، خریدی مقرون‌به‌صرفه برای شرکت خود داشته باشید. علاوه‌بر این موضوع، ماساژهای روزانه با این ماساژورها، آرامش و آسودگی را در کارمندان شما ایجاد می‌کند. در نتیجه کیفیت عملکرد آن‌ها در سرکار چندین برابر خواهد شد. این اتفاق یک انتخاب دو سر برد برای شما محسوب می‌شود.

علت بی حسی دست و پا در کارمندان

بیماری زمینه‌ای؛ یکی از علل جدی بی حسی پاها

یکی دیگر از علل شایع بی‌حسی پا، از عوارض بیماری‌های زمینه‌ای است. افرادی که از بیماری‌هایی مثل دیابت، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند اغلب در پاهای خود احساس گزگز و بی‌حسی می‌کنند. این بیماری‌ها باعث عملکرد نامناسب گردش خون در بدن و پا می‌شوند. در نتیجه فرد دچار کم‌خوابی می‌شود و قادر به کنترل حرکت خود نیست.

ماساژ دادن به بهبود خون‌رسانی و رفع گرفتگی پا کمک می‌کند؛ ازاین‌رو استفاده از یک ماساژور پای پیشرفته به افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای این امکان را می‌دهد تا بی‌حسی و گزگز پای خود را رفع کنند. اگر قصد خرید ماساژور برقی را دارید، با مراجعه به بخش فروشگاهی سایت از قیمت ماساژور پا آیرست اطلاع پیدا کنید. ماساژور برقی آیرست با استفاده از کیسه‌های هوا و مگنت‌های درون دستگاه به افزایش سرعت جریان خون در بدن کمک می‌کند.

کمبود انواع ویتامین در بدن علت بی حسی دست و پا است

کمبود ویتامین‌های مثل B12، B6، B1 و ویتامین D در بدن باعث بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و حتی درد در دست پا می‌شوند. ویتامین B6 به کاهش درد و التهاب و ویتامین B1 به حفاظت از ساختار عصب کمک می‌کند. تغذیه نامناسب و ناسالم باعث کاهش این ویتامین‌ها در بدن می‌شود.

آسیب‌های واردشده به ستون فقرات؛ یکی دیگر از علت‌های بی‌حسی در پا

آسیب‌هایی که در اثر فشار کار سنگین یا ضربه محکم به ستون فقرات و نخاع وارد می‌شود، روی اعصاب پا تاثیر می‌گذارد. در نتیجه بی‌حسی و تحلیل عضلات پا را در پی دارد. علاوه‌بر این آسیب‌ها، تورم و التهاب خود نخاع نیز باعث اختلال در روند انتقال حس به اعصاب دست‌وپا و مورمور شدن آن‌ها می‌شود. یکی از عوارض آسیب‌های واردشده به نخاع و ستون فقرات، درد سیاتیک است.

پزشکان سیاتیک را بلندترین عصب داخل بدن عنوان کرده‌اند. درد سیاتیک از قسمت لگن شروع و تا کف پا ادامه پیدا می‌کند. عوارض سیاتیک معمولا التهاب، درد طاقت‌فرسا، گزگز و بی‌حسی در پای فرد آسیب‌دیده است. یک بخش مهم از فرایند تسکین درد سیاتیک، ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک به‌شمار می‌رود. ماساژ کف پاها باعث ارتقا آرامش فرد با افزایش هورمون‌های تسکین‌دهنده، کاهش گرفتگی عضلات اطراف سیاتیک و افزایش گردش خون می‌شود.

بی‌حسی پاها یکی از علائم درد سیاتیک؛ تسکین درد سیاتیک با ماساژ کف پا

نقش تومور و کیست در بی‌حسی پا چیست؟

کیست‌ها، آبسه‌ها و تومورهای خوش‌خیم در عملکرد نخاع، اعصاب و عروق پاها و همچنین جریان خون در پاها اختلال ایجاد می‌کنند. در نتیجه باعث بی‌حسی و تحلیل عضلات پا می‌شوند. ماساژ ملایم کمر و پاها عملکرد گردش خون در پا را بهبود بخشیده و به رفع بی‌حسی پاها کمک می‌کند. استفاده از صندلی ماساژور با مشورت پزشک معالج برای افراد دارای کیست‌های خوش‌خیم می‌تواند عملکرد نامناسب گردش خون در بدن آن‌ها را بهبود داده و عضلات پا را قوی کند.

به‌عنوان مثال صندلی روتای مدل RT-8802 با ماساژ کیسه هوا در قسمت پشت کمر، ساق پا، کف پا و زیر ران پا ماساژ شیاتسو را برای افراد شبیه‌سازی می‌کند. ماساژ شیاتسو یکی از انواع ماساژ ملایم است که با حرکت‌های مالشی به جریان پیدا کردن خون در بدن کمک شایانی می‌کند.

علائم بی‌حسی پا؛ بررسی علامت‌های اصلی پارستزی پا

معمولا خود بی‌حسی (پارستزی) پا را می‌توان یکی از علائم و نشانه‌های سایر بیماری‌های گذرا یا مزمن دانست. افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای یا بیماری خاص بی‌حسی پاها را در کنار سایر علائم دیگر تجربه می‌کنند. اما به‌طورکل علائم بی‌حسی پا شامل این موارد است:

  • گزگز پا
  • سوزش و خارش پا
  • مورمور شدن یا سوزن‌سوزن شدن پا
  • تحلیل عضلات پا
  • افتادگی پا
  • عدم توانایی کنترل حرکت
  • به خواب رفتن قسمت‌های مختلف پا

یکی از سندروم‌هایی که باعث بی‌حسی در پا می‌شود، سندروم پای بی‌قرار است. این سندروم، یک اختلال حرکتی و سیستم عصبی است که فرد تمایل شدیدی برای تکان دادن پای خود دارد. این حرکت دادن شدید و مداوم پا هنگام نشستن در بعضی مواقع بی‌حسی و گزگز پاها را در پی دارد. مالش یا ماساژ پا و زانو تا حدی این اختلال را بهبود می‌دهد. به همین علت استفاده از قابلیت ماساژ لمسی در ماساژور زانو آی رست به آرامش و کاهش تنش در پا و زانوها کمک می‌کند.

تحلیل عضلات پا؛ نشانه بی‌حسی پا

راه‌های درمان بی حسی پا؛ چطور بی‌حسی پاها را برطرف کنیم؟

در ابتدا باید بگوییم که درمان بی حسی پا به علت آن بستگی دارد. شما باید علت بی حسی در پای خود را پیدا کنید و بعد برای درمان آن اقدام کنید. اگر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا بیماری‌های خاص هستید با مشورت پزشک به درمان بی‌حسی پای خود بپردازید. نکته مهم دیگر، مشخص کردن محل دقیق بی حسی و گزگز در پا است.

آیا به درمان بی حسی انگشتان پا احتیاج دارید یا درمان بی حسی کف پا؟ در حرکت هر دو پا به مشکل خوردید یا فقط قصد اقدام برای درمان یکی از پاها مثلا درمان بی حسی پای راست را دارید؟ گزگز و سوزن‌سوزن شدن را فقط در پا حس می‌کنید یا در سایر اندام‌های بدن مثل دست‌ها نیز از این مشکل رنج می‌برید؟ در این صورت شما باید به درمان بی حسی دست و پا اقدام کنید؛ اما چند راهکار هستند که در کنار همه این موارد، به بهبود بی‌حسی کمک می‌کنند.

ماساژ دادن پاها؛ راهکاری بی‌نظیر برای کمک به فرایند درمان بی حسی پا

ماساژ دادن پاها و نقطه بی حس یکی از در دسترس‌ترین راهکارهایی است که تحلیل عضلات پا و گزگز شدن آن را بهبود می‌دهد. لازم است که ماساژهای حرفه‌ای توسط متخصصان حوزه ماساژ درمانی یا فیزیوتراپ‌ها انجام شود؛ اما اگر زمان کافی برای رفتن هفتگی به مراکز ماساژ درمانی یا فیزیوتراپی را ندارید، استفاده از دستگاه‌های ماساژور مطابق با جدیدترین تکنولوژی جهان یک انتخاب جایگزین مناسب برای شما محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که قیمت صندلی ماساژ irest در مقایسه با قیمت مراجعه منظم و هفتگی به مراکز درمانی در طولانی‌مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. علاوه‌بر این، بدون محدودیت، در هر زمان که بخواهید از قابلیت‌های منحصربه‌فرد و ماساژهای حرفه‌ای مبل ماساژور استفاده خواهید کرد.

ماساژ دادن پا؛ یکی از روش‌های کاربردی برای بهبود بی‌حسی پاها

با تغذیه مناسب به درمان بی حسی پاها سرعت دهید

کمبود ویتامین‌های موجود در بدن مثل B12 یا ویتامین D را با تغذیه سالم و مناسب جبران کنید. تغذیه سالم و شامل 4 گروه اصلی غذایی یعنی سبزی و میوه، شیر و لبنیات، نان و غلات و گوشت و پروتئین به تحریک عصب‌های پا و افزایش گردش خون در پاها کمک شایانی می‌کند. در نتیجه از افتادگی پا و تحلیل عضلات آن جلوگیری و به روند درمان بی حسی پاها کمک خواهد کرد.

ورزش کردن و تاثیر چشمگیر آن روی بهبودی بی حسی پا

ورزش‌های استقامتی و هوازی مثل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری به بهبود عملکرد گردش خون در بدن به‌خصوص پاها کمک بسزایی می‌کنند. این ورزش‌ها نقش مهمی در کاهش درد، التهاب، بی حسی و گرفتگی عضلات پا ایفا می‌کنند، به‌ویژه اگر علت بی حسی پا دیابت، آسیب‌های مغزی یا عصبی باشد.

البته این بیماران باید قبل از شروع ورزش با پزشک معالج مشورت کنند. هنگام ورزش کفش‌های طبی و راحت بپوشید تا فشاری روی اعصاب پا وارد نشده و موجب تشدید بی حسی آن نشود. بعد از ورزش با کمپرس گرم و سرد یا ماساژ دادن پاها گره‌های ایجاد شده هنگام ورزش را آزاد کنید. با این کار از گرفتگی عضلات بعد از ورزش جلوگیری خواهید کرد.

پیاده‌روی؛ یک ورزش مناسب برای بهبود بی‌حسی پا

برای پیدا کردن بهترین راه درمان بی حسی پاها به پزشک مراجعه کنید

در این مطلب ابعاد مختلف را برای سوال «بی حسی پا نشانه چیست» را بررسی کردیم. همچنین علل و علائم بی حسی پا را توضیح دادیم. ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت یا سکته مغزی ازجمله علت بی حسی دست و پا است. همچنین آسیب‌های وارد شده به ستون فقرات یا کمبود ویتامین B12 در بدن از علت‌های دیگر بی حسی پا هستند. در آخر یادآوری کردیم که بهترین راهکار برای درمان بی حسی پاها، تشخیص علت این عارضه توسط پزشک معالجتان است.

اگر بی‌حسی پا شدید یا با علائم دیگری مانند خونریزی، تاول، تورم و التهاب همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید. اما اگر مشکل جدی نیست بعد از مشورت با پزشک، راهکارهایی مثل ماساژ دادن پا، ورزش‌های هوازی و تغذیه مناسب به درمان بی حسی دست و پا کمک شایانی خواهند کرد. ماساژ درمانی باید توسط متخصص این حوزه یا دستگاه استاندارد و پیشرفته انجام شود. شما نیز اگر عارضه بی حسی پا را داشتید و برای درمان آن اقدام کردید، تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “درمان بی حسی پا؛ علل، علائم و راه‌های درمان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید