علت خستگی پاها به‌همراه 5 راهکار درمانی

مقالات

تقریبا بیشتر افراد از دهه بیست سالگی به بعد با مشکل احساس خستگی در پاها مواجه می‌شوند. این عارضه شایع به دنبال سبک زندگی غلط و مشکلات روانی و سلامتی ایجاد خواهد شد. پا و به‌طور‌کلی نیم تنه پایین، وظیفه تحمل وزن کل بدن را دارد. عوامل زمینه‌ای مختلفی باعث خستگی پاها می‌شود. گاهی احساس خستگی و کوفتگی در پاها بعد از فعالیت روزمره شدید، شدت پیدا کرده و هنگام شب و زمان استراحت بیشتر می‌شود. در این مقاله به‌طورجامع به بررسی علت خستگی پاها و به‌ویژه علت خستگی پاها از زانو به پایین می‌پردازیم. مطالعه این مطلب کوتاه را از دست ندهید تا بدانیم خستگی پاها نشانه چیست و چه راهکارهایی برای رفع این عارضه وجود دارد.

نشستن طولانی مدت؛ یک علت خستگی پاها از کمر به پایین

نشستن و آویزان بودن پاها برای مدت طولانی باعث ایجاد اختلال در گردش خون و  تجمع خون در پا، تورم، ایجاد درد و خستگی پاها می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق و رفع خستگی پاها، حرکت و کشش عضلات پا و استفاده از زیرپایی بسیار مفید است. 

ماساژ با دست و استفاده از صندلی ماساژور irest نیز برای بهبود جریان خون موثر واقع می‌شود. در واقع انجام هر نوع عملی که به بهبود گردش خون در پا کمک کند، عوارض نشستن طولانی مدت برای پا را تا حدی جبران می‌کند. 

نشستن طولانی مدت؛ تجمع خون و خستگی پا

کفش نا‌مناسب؛ مهم‌ترین علت خستگی در پاها

پوشیدن کفش نامناسب و غیراستاندارد عوارض فراوانی به همراه دارد که با علائمی نظیر درد پا، زانو و ستون فقرات همراه است. بدشکل شدن پا، ایجاد میخچه، ابتلا به بیماری نوروپاتی، انحراف شست، فرو رفتن ناخن در انگشت پا و بروز عارضه انگشت چکشی از سایر عوارض پوشیدن کفش نامناسب است. آسیب به ستون فقرات از مهم‌ترین عوارض استفاده از کفش نامناسب است که در کوتاه مدت، درد و در بلند مدت، آسیب به کمر را به‌دنبال دارد. 

ازاین‌رو یک راهکار رفع علت احساس خستگی در پاها استفاده از کفش مناسب است. کفش مناسب باید سبک، انعطاف‌پذیر و در نهایت همراه با احساس راحتی برای فرد باشد. از کفش‌های سفت و نامتناسب با شکل پا برای جلوگیری از خستگی عضلات پا خودداری کنید.

کفش نا‌مناسب؛ مهم‌ترین دلیل خستگی پاها بعد از پیاده روی

خستگی پا نشانه چیست؟ رگ‌های واریسی و سایر بیماری‌های عروقی

مبتلایان به ورید‌های واریسی، خستگی، سنگینی یا درد را در پا‌های خود احساس می‌کنند. ورید واریسی به رگی گفته می‌شود که به‌طور‌غیرطبیعی گشاد شده باشد. این مشکل به دلیل ضعیف شدن دیواره‌ رگ ایجاد شده و هر جایی از بدن به‌وجود می‌آید. به‌طورکلی رگ‌های واریسی از عوارض ایستادن طولانی‌مدت است که در نهایت باعث درد و خستگی پاها می‌شود. ایستادن طولانی مدت، تجمع خون و تورم عروق در پا سبب شده تا احتمال ایجاد واریس در پا افزایش یابد.

بارداری؛ عامل تورم و خستگی پا

افزایش وزن، تورم، اختلال در هورمون‌ها و فشار بر وریدها از جمله عوامل خستگی پاها در زمان بارداری است. ازآن‌جایی‌که استفاده از صندلی ماساژور برای زنان باردار و افراد مبتلا به دیسک کمر ممنوع است، برای خانم‌های باردار خوابیدن بر پهلوی چپ، مقداری از فشار موجود بر ورید را کاهش داده و خون اندام‌های پایینی بدن را به قلب باز می‌گرداند. خانم‌های باردار برای رفع دلیل خستگی پاها بهتر است از انواع کفش‌های اسپرت و راحت استفاده کنند. پوشیدن کفش مناسب یکی از بهترین پاسخ ها به سوال «برای رفع خستگی پا چه کنیم» به شمار می‌رود که برای همه افراد نیز قابل‌استفاده است. ازاین‌رو با استفاده از فعالیت‌های ملایم و سبک برای التیام و رفع علت و درمان ورم پا اقدام کنید. 

بارداری؛ عاملی مهم در تورم و خستگی پا

5 راه درمان خستگی پا؛ مسیری شگفت‌انگیز اما موثر

رفتار‌های اشتباه و سبک زندگی غلط از جمله علت خستگی و درد پاها به شمار می‌روند. برخی روش‌های درمانی علاوه‌بر مصرف دارو و فیزیوتراپی وجود دارد که به‌سادگی  برای درمان خستگی پاها قابل‌انجام است. در ادامه 5 مورد از این روش‌های درمان خانگی را شرح می‌دهیم تا بدانیم برای رفع خستگی کف پا چه کنیم. 

1.‌ ماساژ؛ راه‌حلی آسان برای رفع علت خستگی ماهیچه های پا

دستگاه‌های ماساژ راه‌حلی ساده و دردسترس برای رفع درد و خستگی پا است. برای مثال صندلی ماساژور روتای و آیرست یا هر نوع صندلی و ماساژور دیگری با ایجاد ارتعاشات و فشار مناسب عضلات به بهبود وضعیت عضلات پاها و کاهش احساس خستگی کمک می‌کند. مراجعه به مراکز ماساژ و ماساژ در خانه نیز از جمله راهکارهای دیگر برای رفع خستگی پاهاست. البته ماساژ برای خانم‌های باردار و افراد مبتلا به رگ‌های واریسی ممنوع است؛ بنابراین از روش‌های دیگری که در ادامه توضیح می‌دهیم برای رفع علت کوفتگی پا استفاده کنید. 

2.‌ ورزش منظم؛ راهکار تقویت عضلات پا و رفع دلیل خستگی پاها

ورزش با تقویت عضلات و ماهیچه‌ها از گرفتگی و خستگی پا یا سایر اندام‌ها جلوگیری می‌کند. انجام برخی حرکات خاص مانند حرکت پروانه‌ای تاثیر چشمگیری بر کاهش خستگی و افزایش گردش خون در پا دارد. برای انجام حرکت پروانه به پشت دراز بکشید و پاهای خود را به دیوار بچسبانید. 

درحالی‌که کف پاها به یکدیگر چسبیده است، باسن خود را از زمین بلند کنید. البته به یاد داشته باشید که همه حرکت‌های ورزشی برای همه افراد مناسب نیست؛ ممکن است برخی از افراد به بیماری‌های اسکلتی عضلانی مثل آرتروز مبتلا باشند. در این شرایط برای انجام حرکات ورزشی و رفع علت خستگی در پاها حتما با پزشک مشورت کنید.  در صورتی که قصد خرید صندلی ماساژ روتای را دارید به سایت مبل ماساژ مراجعه نمایید.

ورزش منظم؛ راهی برای تقویت عضلات پا

3.‌ کفش مناسب؛ جلوگیری از وارد کردن فشار نا‌خواسته به پا

استفاده از کفش‌های طبی، فشار وارده بر پا ناشی از ایستادن طولانی مدت و علائم خستگی پاها را کاهش می‌دهد. خارپاشنه و صافی کف پا نیز باعث افزایش فشار و درد ناشی از آن‌ها می‌شود. استفاده از کفی‌ و جوراب‌های مخصوص در کنار کفش مناسب و طبی از وارد کردن فشار نا‌خواسته به پا جلوگیری می‌کند.

4.‌ روغن‌ درمانی؛ روش طبیعی برای رفع احساس خستگی در ناحیه پا

روغن آووکادو، آرگان و روغن نعناع از جمله روغن‌های طبیعی برای رفع خستگی پا بعد از پیاده روی و انجام کارهای روزمره است. استفاده از روغن‌های طبیعی تاثیر فراوانی بر کاهش خستگی پاها، تسکین درد عضلات و بهبود وضعیت عضلات و پوست دارد.  استفاده از این روغن‌ها عضلات را آرام کرده و خستگی را کاهش می‌دهد.

5.‌ کمپرس سرد یا گرم؛ تسکین درد و بهبود خون رسانی

گرما باعث افزایش سرعت گردش خون و سرما باعث کاهش التهاب می‌شود. ابتدا برای تسکین درد و خستگی از کمپرس گرم استفاده کنید. قرار دادن آب گرم، حوله یا دستمال، نمونه‌ای از کمپرس گرم روی عضلات برای التیام علت خستگی و کوفتگی پاها است. 

بعد از کمپرس گرم روی پاهای خود کمپرس سرد قرار دهید. آب سرد یا یخ باعث کاهش التهاب خواهد شد. این روش برای افرادی که به‌علت فعالیت‌های روزمره یا مشکلات عضلانی و وریدی با خستگی پاها مواجه هستند، بسیار مفید خواهد بود.

کمپرس سرد، کاهش التهاب عضلات و رفع خستگی پا

تغییر سبک زندگی و افزایش تحرک روزانه؛ جامع‌ترین روش درمان خستگی پاها

در این مقاله به بررسی علت خستگی پاها پرداختیم تا بدانیم «علت کوفتگی پا چیست». نشستن طولانی مدت، فعالیت بیش‌از حد، کفش نا‌مناسب، رگ‌های واریسی و بارداری به‌عنوان عوامل شایع در خستگی پا معرفی شدند. ماساژ، ورزش، استفاده از کفش مناسب، روغن درمانی و کمپرس سرد و گرم نیز راه‌حل‌هایی برای پیشگیری و درمان است. گاهی پس از یک روز کاری و خسته کننده، دریافت ماساژ با افزایش و بهبود جریان خون در بدن و تسکین عضلات، از درد و خستگی پا یا سایر نقاط بدن جلوگیری می‌کند. 

داشتن مبل ماساژ یا انواع ماساژور در خانه به شما اجازه می‌دهد هر زمان که خواستید از ماساژ و مزایای آن برای درمان خانگی ضعف پا و سایر عضلات بدن استفاده کنید. شما می‌توانید با مراجعه به بخش فروشگاهی سایت قیمت انواع صندلی و دستگاه‌های ماساژ را بررسی و نسبت به خرید اقدام کنید.

 

مشاوره