علت و درمان ورم پا با 6 روش اثر بخش!

مقالات

ورم پا عارضه‌ای‌ نگران‌کننده نیست؛ بااین‌حال درمان باد کردن پاها برای جلوگیری از عارضه‌های جدی‌تری مثل فشار به عروق خونی پا اهمیت دارد. ورم پا بر اثر دلایل رایجی مثل تجمیع مایع میان‌بافتی و نیروی گرانش زمین در زندگی روزمره افراد مشاهده می‌شود. اگر منشا پزشکی خاصی برای تورم پا وجود نداشته باشد، راهکارهای مختلفی با تغییر سبک زندگی برای درمان ورم پا وجود دارد. برای تشخیص منشا دقیق این عارضه باید به پزشک مراجعه کنید؛ درصورتی‌که ورم پا به‌دنبال بیماری‌های جدی مثل نارسایی قلبی ایجاد نشده باشد، در این مقاله راهکارهای مختلفی برای درمان تورم پا بیان می‌کنیم. چند دقیقه به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا بدانیم «چگونه ورم پا را از بین ببریم».

مقاله علمی مجله مبل ماساژ؛ مرجعی برای آشنایی با ۶ روش درمان سریع ورم پا

تجمیع بیش از حد مایعات بر اثر نیروی گرانش؛ یک علت تورم پا

ادم محیطی یا ایجاد تورم موقت در ساق و مچ پا به‌وفور دیده می‌شود. مایع میان‌بافتی بر اثر نیروی گرانش به قسمت‌های انتهایی اندام پا هدایت و باعث ایجاد ورم موقت می‌شود. تجمیع مایع میان‌بافتی ممکن است در اندام‌های مختلف اتفاق بیفتد که در پاها و دست رایج‌تر است.

درصورتی‌که ورم پا بیش از حد، غیرطبیعی، ناگهانی و همراه با درد باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در مواردی ورم پا که به‌عنوان ادم پا نیز شناخته می‌شود؛ به‌دنبال بیماری‌های جدی‌تری مثل نارسایی قلبی یا شکستگی ایجاد خواهد شد. معمولا آسیب‌های اسکلتی مثل دررفتگی و شکستگی باعث ورم کردن ناگهانی می‌شوند.

در شرایطی که ورم پا به‌طورناگهانی ظاهر شده است، به‌هیچ وجه از روش‌های درمان خانگی ورم پا برای التیام این عارضه استفاده نکنید. در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل خاص اسکلتی عضلانی یا عارضه‌های دیگری وجود نداشته باشد، برای درمان ساق پا از روش‌های گوناگونی مثل ماساژ ساق پا و سرما درمانی استفاده کنید.

ورم پا بر اثر ایستادن طولانی‌مدت در سنین مختلفی ایجاد می‌شود

ادم پا ممکن است در سنین مختلف و بر اثر ایستادن طولانی‌مدت در افراد گوناگون نیز مشاهده می‌شود. معمولا ورم پا بر اثر ایستادن طولانی‌مدت، تاثیر نیروی گرانشی و جمع شدن مایع میان‌بافتی، با درد همراه نیست.

اگر ورم پا به‌دنبال بیماری‌های جدی نباشد، بهتر است از ماساژ درمانی استفاده کنید. البته برای ماساژ درمانی نیز باید از پزشک راهنمایی بگیرید. برای کاهش هزینه‌های حاصل از مراجعه مکرر به سالن‌های ماساژ از انواع دستگاه ماساژور برقی مثل دستگاه ماساژور پا استفاده کنید؛ به‌این ترتیب خرید ماساژور پا یکی از گزینه‌های مناسب برای درمان ورم پا بر اثر ایستادن طولانی‌مدت محسوب می‌شود. این دستگاه ماساژور، عضلات اطراف زانو و پایین پا را به‌خوبی برای درمان سریع ورم پا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ایستادن طولانی‌مدت؛ یکی از پیامدهای ایستادن طولانی‌مدت

برای رفع ورم پا چه کنیم؟ ۶ راهکار برای درمان باد کردن پا وجود دارد

برای درمان باد کردن پاها در اولین گام باید دلیل این عارضه را تشخیص دهید. اگر تورم پا به دنبال دلایل ساده‌ای مثل ایستادن طولانی‌مدت، تجمیع مایع میان‌بافتی و تاثیر گرانش زمین اتفاق بیفتد، چند راهکار ساده برای درمان خانگی ورم پا وجود دارد.

فراموش نکنید که پاسخ اصلی برای «چگونه ورم پا را از بین ببریم» فقط توسط پزشک ارائه می‌شود. ازاین‌رو  به‌هیچ وجه از درمان خودسرانه استفاده نکنید. برای انتخاب بهترین درمان ورم پا به پزشک مراجعه کنید؛ پزشک باتوجه‌به شرح حال، شرایط بیمار و میزان تورم برای تجویز دارو و راهکار درمانی اقدام می‌کند.

اگر علت ورم پا، ایستادن طولانی‌مدت تشخیص داده شود، معمولا پزشک راهکار‌های ساده‌ای را برای درمان پیشنهاد می‌دهد. گاهی پزشک زمانی برای آموزش ماساژ برای رفع خستگی نیز برای بیمار اختصاص می‌دهد تا اثر ورم پا بر اثر ایستادن طولانی‌مدت از بین برود. البته در صورت صلاحدید پزشک می‌توان از انواع صندلی ماساژور نیز برای درمان تورم پا استفاده کرد. در ادامه این مطلب، به ارائه چند راه درمان ورم پا می‌پردازیم.

ماساژ پا؛ یکی از روش‌های درمان باد کردن پا

۱. مشورت با پزشک؛ اولین اقدام برای درمان سریع ورم پا

اولین قدم برای درمان سریع ورم پا مراجعه به پزشک است. پزشک باتوجه‌به شرایط فیزیکی و حال بیمار برای تجویز بهترین راه درمانی اقدام می‌کند. مراجعه به پزشک در مواردی که ورم به‌طورناگهانی و غیرطبیعی ایجاد می‌شود، ضروری است. استفاده از راهکارهایی مثل کشش عضلات یا استفاده از پمادهای ضد‌ورم در مواردی باعث بدتر شدن ورم پا خواهد شد.

بااین‌حال اگر علت ورم پا سبک زندگی بی‌تحرک یا تجمیع مایع میان‌بافتی تشخیص داده شود، از راهکارهای ساده‌ای برای درمان خانگی ورم پا استفاده کنید. این راهکارها نیز باید توسط پزشک تجویز شود. متخصصان طب فیزیکی استفاده از ماساژ برای ورم پا را مفید می‌دانند؛ بنابراین استفاده از انواع صندلی ماساژ روتای و آیرست با سازوکارها و شدت ماساژ مختلف برای التیام عارضه تورم پا کاربرد دارند.

مشورت با پزشک؛ اولین قدم برای درمان ورم پا

۲. ورزش کردن؛ راهکاری برای درمان ورم پا در طولانی‌مدت

ورزش کردن یک از راهکارهای رفع ورم پا برای کاهش وزن و افزایش گردش خون به شمار می‌رود. گاهی اوقات ورم پا به‌دنبال اضافه وزن ایجاد می‌شود. در این صورت باید از راهکارهایی مثل ورزش کردن برای درمان ورم ساق پا استفاده کنید. همچنین افزایش گردش خون در پاها باعث از بین رفتن اثر ایستادن طولانی‌مدت و ایجاد ورم می‌شود. افزایش گردن خون با ورزش و انجام حرکات نرمشی و کششی سبک امکان‌پذیر است.

علاوه‌بر ورزش کردن، ماساژ درمانی نیز از راهکارهای دیگر برای بهبود خونرسانی به شمار می‌رود. مراجعه به کلینیک‌های ماساژ و سالن‌های اسپا گزینه خوبی برای دریافت ماساژ تخصصی است. اگر امکان مراجعه به کلینیک‌های اسپا را ندارید، خرید دستگاه صندلی ماساژور آی رست را در برنامه خود قرار دهید. دستگاه صندلی ماساژور امکان تنظیم روی قسمت‌های پشتی را ایجاد می‌کند.

۳. استفاده از قرص و پماد؛ روشی دارویی برای درمان سریع ورم پا

روش‌های دارویی یکی از پاسخ‌های رایج برای سوال «چگونه ورم پا را از بین ببریم» به شمار می‌روند. این روش دارویی برای درمان ورم پا بر اثر تجمیع مایع میان‌بافتی و فقط با تجویز پزشک درمانگر استفاده می‌شود. پمادها به از بین بردن مواد شیمیایی که باعث خروج مایع میان‌بافتی از سلول‌ها شده است، کمک می‌کنند. روش‌های دارویی نیز باعث دفع ادرار مکرر می‌شود. با دفع ادرار مکرر در یک روز، مایع میان‌بافتی به‌مرور از پا خارج می‌شود و ورم کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب درمان فوری ورم پا در بازه زمانی‌ کوتاه انجام خواهد شد.

۴. راهکار درمان تورم پا چیست؟ استفاده از جوراب واریس

جوراب واریس یکی از پیشنهادهایی است که از سمت پزشک برای برخی افراد مبتلا به ادم پا توصیه می‌شود. جوراب‌های واریس بافتی محکم دارند که باعث افزایش گردش خون و بهبود خونرسانی به قسمت‌های پایینی می‌شوند. پوشیدن این جوراب به درمان باد كردن پاها کمک خواهد کرد.

علاوه‌بر پوشیدن جوراب‌های واریس، استفاده از ماساژ درمانی نیز به بهبود خونرسانی کمک می‌کند. ماساژ برای ورم پا یک راهکار ایده‌آل به شمار می‌رود. البته درصورتی‌که فرد به عارضه‌های اسکلتی عضلانی مبتلا نباشد.

۵. استراحت و تنظیم ارتفاع پا؛ راهکاری برای درمان ورم ساق پا

برای درمان ورم پا استراحت کنید. استراحت کردن یکی از موثرترین راهکارها برای از بین بردن اثر گرانش زمین بر تورم پا به شمار می‌رود. زمانی از استراحت را به بالا بردن پا اختصاص دهید. منظور از بالا بردن، قرارگیری پا در سطحی بالاتر از نیم‌تنه بالایی است تا بر نیروی گرانش زمین غلبه کند. برای مثال دراز بکشید و بالشی زیر پاهای‌تان قرار دهید.

۶. استفاده از کمپرس سرد؛ راهکاری برای بهبود خونرسانی و رفع ورم پا

کمپرس سرد یکی از روش‌هایی است که برای درمان فوری ورم پا، خستگی، کوفتگی و آسیب‌دیدگی‌های جزیی استفاده می‌شود. کمپرس آب سرد مانند راهکارهای دیگر باعث افزایش خونرسانی و تسریع تغذیه سلول‌ها می‌شود. به‌این‌ترتیب برای درمان خانگی ورم پا کاربرد دارد. تسریع تغذیه سلول‌ها باعث سرعت بخشیدن ریکاوری و کوفتگی بعد از فعالیت سنگین خواهد شد.

دستگا‌ه‌های ماساژور برقی؛ وسیله‌ای مناسب برای درمان ورم پا با افزایش گردش خون

در این مقاله به بررسی دلیل ورم پا و ۶ راهکار موثر برای رفع تورم در این اندام پرداختیم تا بدانیم برای رفع ورم پا چه کنیم. ورم پا به‌دنبال بیماری‌ها و آثار محیطی مختلفی ایجاد می‌شود. برای تشخیص علت ورم پا به پزشک مراجعه کنید؛ درمانگر باتوجه‌به منشا ایجاد تورم در پا به تجویز راهکار، دارو و پماد اقدام می‌کند.

اگر ورم پا به‌دنبال ایستادن طولانی‌مدت، تجمیع مایع میان‌بافتی و نیروی گرانشی ایجاد شده باشد، از راهکارهایی مثل پوشیدن جوراب واریس، استفاده از کمپرس سرد، ماساژ درمانی، ورزش و استراحت برای رفع ورم استفاده می‌شود. درمان سریع ورم پا با مراجعه به پزشک و استفاده از راهکارهای دارویی و اصلاح سبک زندگی امکان‌پذیر خواهد بود. برای مثال ممکن است پزشک تشخیص دهد ماساژ برای رفع ورم پا برای شما موثر خواهد بود. اگر سوال یا تجربه‌ای در استفاده از روش‌های درمانی برای رفع ورم پا دارید، با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

مشاوره