درمان بی خوابی در بارداری با ۷ روش

مقالات

بی‌خوابی احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد! علاوه‌بر این، بی‌خوابی مادر باردار، خطرات متعددی را برای جنین و رشد جسمی و ذهنی او به‌همراه خواهد داشت. راهکارهای متعددی برای درمان بی‌خوابی توصیه می‌شود؛ بااین‌حال هر روشی برای همه خانم‌های باردار کاربردی نیست. برای استفاده از راهکارهای درمان بی‌خوابی در بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید. انجام هر یک از روش‌های رفع بی‌خوابی در خانم‌های باردار باید زیر نظر پزشک انجام شود تا مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نشود. در این مقاله به بررسی ۷ راهکار برای درمان بی خوابی در بارداری می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مطلب مفید راه‌حل‌های مناسبی برای رفع مشکل بی‌خوابی دارید.

بررسی ۷ روش برای درمان بی خوابی در بارداری در مجله مبل ماساژ

۱. انجام فعالیت‌های بدنی سبک؛ اولین راهکار برای درمان بی‌خوابی در بارداری

ورزش کردن یکی از محدودیت‌های مهم در دوران بارداری است. همه خانم‌های باردار مجاز به انجام فعالیت‌های ورزشی نیستند؛ همچنین این محدودیت در ماه‌های مختلف بارداری نیز متفاوت است. برای انجام فعالیت‌های ورزشی در بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید؛ پزشک باتوجه‌به شرایط جسمی و شرح حال شما، چند حرکت ورزشی سبک را پیشنهاد خواهد داد.

انجام حرکات ورزشی در بارداری احتمال ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد. ورزش کردن باعث افزایش هورمون توکسین به‌عنوان محرک آرامش خواهد شد؛ با افزایش هورمون آرامش، به خواب رفتن راحت‌تر می‌شود. بااین‌حال بدون مشورت با پزشک از انجام فعالیت‌های ورزشی سبک تا سنگین خودداری کنید. علاوه‌بر فعالیت‌های ورزشی سبک، استفاده از ماساژور نیز برای افزایش هورمون آرامش و کاهش کورتیزول موثر است. البته برای ماساژدرمانی با انواع دستگاه ماساژور صندلی و دستگاه‌های دیگر در زمان حاملگی نیز حتما با پزشک مراجعه کنید. در صورت تایید پزشک، حتما از انواع دستگاه ماساژور برای بهره‌مندی از فواید آن استفاده کنید.

انجام حرکت‌های ورزشی سبک؛ راه‌حلی برای بهبود کیفیت خواب

۲. استفاده از ماساژور؛ وسیله‌ای برای تعدیل هورمون‌های تنش در خانم‌های باردار

خانم‌های باردار در ماه‌های مختلف بارداری خسته و کلافه می‌شوند. این راهکاری برای کاهش تنش‌های جسمانی در بارداری در نظر گرفته شود؛ یکی از این راهکارها ماساژ درمانی است. بسیاری از خانم‌های باردار برای استفاده از فواید ماساژ درمانی سوال «ماساژ در بارداری خطر دارد» را از خود می‌پرسند. ماساژ برای همه خانم‌های باردار مناسب نیست. برای استفاده از ماساژ درمانی باید با پزشک مشورت کنید. پزشک باتوجه‌به شرایط عمومی مادر باردار برای استفاده از ماساژ درمانی تجویز می‌کند.

۳. بهبود الگوی خواب؛ بهداشت خواب را رعایت کنید

یکی از دلایل رایج برای بی‌خوابی در همه افراد و به‌ویژه خانم‌های باردار، الگوی خواب نادرست است. الگوی خواب نادرست ناشی از ساعت نامنظم رفتن به رخت‌خواب، استفاده از کالای خواب بی‌کیفیت و دمای نامناسب اتاق است. بهترین دما برای خوابیدن باید معتدل و کمی رو به‌خنکی باشد. همچنین اتاق باید کاملا تاریک شود، گاهی وجود منبع نوری بسیار ضعیف نیز می‌تواند کیفیت خواب را بهم بریزد.

علاوه‌بر دمای اتاق و کالای خواب، ساعت مشخصی را برای رفتن به رخت‌خواب انتخاب کنید. این نکته برای داشتن خواب باکیفیت و منظم مهم است؛ مطمئن شوید که ساعت به خواب رفتن و بیداری را طوری تنظیم کنید که بین ۶ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت داشته باشید. استفاده از کالای خواب باکیفیت را برای بهبود خواب فراموش نکنید. علاوه‌بر این، از پارچه‌هایی با الیاف طبیعی و تنفس‌پذیر برای جلوگیری از تعریق شبانه استفاده کنید.

اگر در به خواب رفتن مشکل جدی دارید، از روش‌های مختلف مثل مطالعه کتاب، استفاده از مبل ماساژور دار، یوگا و انجام مراقبه‌های مدیتیشن استفاده کنید. برای استفاده از مبل ماساژ دار یا انجام حرکات یوگا حتما با پزشک مشورت کنید. پزشک باتوجه‌به شرایط شما استفاده از ماساژ درمانی را محدود خواهد کرد تا آسیبی نبینید.

شرایط محیطی و نوع کالای خواب؛ دو عامل مهم در بهبود کیفیت خواب

۴. استفاده از مکمل‌های غذایی زیر نظر پزشک؛ استفاده خودسرانه ممنوع است

مکمل‌های ملاتونین برای بهبود کیفیت خواب، یکی از راهکارهای درمان بی‌خوابی زیر نظر پزشک است. مصرف مکمل‌های دارویی و گیاهی در دوره بارداری باید با وسواس بالایی انجام شود. اگر در دوران بارداری دچار کمبود خواب و بی‌خوابی شده‌اید یا بر اثر بیدار شدن‌های مکرر در طول شب کیفیت خواب مطلوبی ندارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک باتوجه‌به شرایط شما در بارداری و گرفتن شرح حال، مکمل‌هایی مثل قرص ملاتونین را ممکن است تجویز کند.

۵. محدود کردن مصرف کافئین؛ یکی از فاکتورهای مهم برای درمان بی خوابی در بارداری

به‌طورکلی مصرف کافئین در دوران بارداری با محدودیت‌های بسیاری همراه است. پزشک برخی از خانم‌های باردار را به‌طورکامل از مصرف هر نوع کافئینی منع می‌کند. کافئین محرک مغز است و باعث افزایش هوشیاری و عملکرد ذهن خواهد شد؛ ازاین‌رو مصرف کافئین در ساعت‌های پایانی روز منجر به بیداری ذهن و کاهش کیفیت خواب می‌شود. در مواردی مصرف کافئین منجربه بی‌خوابی شبانه نیز خواهد شد.

درصورتی‌که بعد از حذف کامل کافئین، همچنان مشکلاتی برای به خواب رفتن دارید، از تکنیک‌های مختلف برای افزایش ترشح هورمون توکسین استفاده کنید. راه‌های مختلفی برای افزایش ترشح این هورمون مثل ماساژ دادن وجود دارد. ماساژ برای همه خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود؛ بنابراین بدون مشورت پزشک برای ماساژ درمانی اقدام کنید. در صورت صلاحدید پزشک، برای دریافت ماساژ به کلینیک‌های ماساژ یا سالن‌های اسپا مراجعه کنید.

مراجعه به سالن‌های اسپا گزینه خوبی برای ماساژ درمانی تخصصی است؛ بااین‌حال جابه‌جایی در دوران بارداری شرایط سختی را ایجاد می‌کند. در اینصورت خرید ماساژورهای برقی گزینه مناسبی است. علاوه‌بر راحتی بیشتر، قیمت صندلی های ماساژور در مقایسه با صرف هزینه برای مراجعه به کلینیک‌های ماساژ در طولانی‌مدت، اقتصادی‌تر محسوب می‌شود.

حذف مصرف کافئین؛ را‌ه‌حلی برای درمان بی خوابی در بارداری

۶. برای بهبود خواب، حداقل یک ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی دوری کنید

وسایل الکترونیکی ذهن را خسته و درگیر موضوعات مختلف می‌کند. استفاده مداوم از وسایل الکترونیکی برای مادر و جنین زیان‌های بسیاری را به‌دنبال دارد؛ بی‌خوابی یکی از مهم‌ترین آثار مخرب استفاده افراطی از این وسایل است. برای بهبود کیفیت خواب و رفتن به خوابی عمیق حتما یک ساعت قبل از خواب از هرگونه وسایل الکترونیکی مثل موبایل، تلویزیون و لپ‌تاپ دوری کنید.

بسیاری از افراد معمولا ساعت‌های پایانی روز را برای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت به گشت‌وگذار در فضای وب و رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه، صحبت کردن با خانواده، اجرای تکینیک‌های تنفسی و کمی پیاده‌روی را جایگزین استفاده از فضای دیجیتال کنید. این موارد بر افزایش کیفیت خواب در بارداری بسیار تاثیرگذار هستند. در صورت تایید پزشک برای استفاده از ماساژ درمانی می‌توانید ماساژ گرفتن روی صندلی ماساژ روتای مدل rt 5862 را در برنامه پایانی روز قرار دهید. البته قبل از ماساژ حتما با پزشک مشورت کنید؛ ماساژ درمانی در دوران بارداری برای همه افراد توصیه نمی‌شود.

حذف وسایل الکترونیکی در ساعت‌های پایانی روز؛ روشی موثر برای رفع بی‌خوابی

۷. کاهش مصرف آب قبل از خواب؛ راهکاری برای بیدار نشدن مکرر شبانه

بیدار شدن مکرر در طول خواب برای رفتن به دستشویی یکی از دلایل بی‌خوابی در دوران بارداری است. به‌طورکلی در دوران بارداری نیاز به دفع ادرار افزایش می‌یابد؛ بااین‌حال نوشیدن بیش از حد مایعات نیز بر این نیاز می‌افزاید. البته این به معنی کاهش نوشیدن مایعات و آب نیست؛ بلکه فقط توصیه می‌کنیم در ساعت‌های پایانی روز حجم کمتری مایعات بنوشید و بیشتر مایعات مصرفی را برای ساعت‌های اولیه روز در نظر بگیرید. کاهش مصرف آب باعث رفع نیاز برای بیدار شدن مکرر از خواب و درنهایت درمان بی خوابی در بارداری خواهد شد.

استفاده از روش‌های آرامش‌بخش مثل ماساژدرمانی؛ راهکاری مناسب برای درمان بی‌خوابی در بارداری

در این مقاله به بررسی روش‌های درمان بی خوابی در بارداری و افزایش کیفیت خواب پرداختیم. خانم‌های باردار به دلیل داشتن شرایط خاص فیزیکی و هورمونی مشکلات متعددی را در به خواب رفتن تجربه می‌کنند. روش‌های متعددی برای درمان بی‌خوابی در بارداری وجود دارد. ماساژ درمانی، حذف مصرف کافئین، دوری از وسایل الکترونیکی، استفاده از کالای خواب باکیفیت و انجام حرکات ورزشی سبک ازجمله راه‌های درمان بی خوابی در بارداری هستند. البته برای استفاده از این روش‌ها باید با پزشک معالج خود مشورت کنید؛ زیرا ورزش و ماساژ درمانی برای برخی از خانم‌های باردار به‌طورکامل منع می‌شود. اگر تجربه‌ای درمورد استفاده از روش‌های درمان بی‌خوابی دارید، با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

مشاوره