هر آنچه که باید راجب ماساژ بارداری بدانید!

مقالات

هر فردی که فقط یکبار از ماساژ استفاده کرده باشد؛ درک می کند که چرا ماساژ یا صندلی ماساژور برای خانم های باردار مفید است. در زمان بارداری گاه شرایط به گونه ای می شود که مادر بسیار خسته، پر از استرس و کلافه از تغییرات می شود. اگر قصد خرید ماساژور دارید، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

براساس تحقیقات زیادی که طی چند سال گذشته انجام گرفته، ماساژ درمانی برای بانوان باردار فواید زیادی دارد و باعث کاهش افسردگی و اضطراب ، کاهش درد پا و کمر، کاهش درد در زمان زایمان، کاهش زمان زایمان تا ۳ ساعت، کاهش نیاز به استفاده از داروها، کاهش خطر زایمان قبل از موعد می شود.

احساس دردی که معمولا بانوان در دوران بارداری احساس می کنند، به خاطر بزرگ شدن رحم و نیاز به فضای بیشتر برای رشد جنین است در نتیجه ماساژ، پا درد و کمر درد را کاهش می دهد، از آنجایی که غلتک ها در صندلی ماساژور در نقاط خاصی تعبیه شده اند و امکان تنظیم میزان فشار و نوع ماساژ وجود دارد، در نتیجه هر خانم باراری می تواند بر اساس توان بدن خود نوع و میزان ماساژ را انتخاب کند. همچنین ماساژ ویبره ای در صندلی ماساژور آسیبی به جنین وارد نمی کند.

ماساژ بارداری چیست؟

این نوع ماساژ در طول دوران بارداری و پس از آن به طور پی در پی انجام می شود. این نوع ماساژ تقریبا یک ساعت به طول می انجامد. بعضی از متخصصین ماساژ بارداری، برای انجام این کار از میز مخصوص ماساژ استفاده می کنند، این میز به گونه ای طراحی شده است که برای ماساژ شکم در بارداری بسیار مناسب است. یکی دیگر از روش های فوق العاده برای ماساژ در دوران بارداری صندلی ماساژ است. استفاده از ماساژور برقی در بارداری مانند صندلی ماساژور می‌تواند به طور کلی فواید زیادی برای زنان باردار داشته باشد.

بعضی دیگر از متخصصین از بالش های مخصوص ماساژ استفاده می کنند، این بالش ها در کنار و پهلوی خانم های باردار قرار می گیرد. دراز کشیدن به پهلو در بیشتر اوقات راحت ترین حالت است. یک ماساژ دهنده ی حرفه ای می داند چه قسمت های از بدن زن باردار درد می‌کند و باید تحت ماساژ درمانی قرار بگیرد. علیرغم اینکه ماساژ دهنده در مورد محل و کیفیت ماساژ آگاهی لازم را دارد، بهتر است در مورد نقاطی از بدنتان که توجه بیشتری نیاز دارد با وی صحبت کنید.

ماساژ بارداری چیست

آیا ماساژ در بارداری خطر دارد ؟

به صورت کلی انجام ماساژ در دوران بارداری می تواند برای زنان فواید قابل توجهی داشته باشد. درمان رگ به رگ شدن کمر با ماساژ ، درمان درد پشت و بهبود وضعیت روحی از فواید ماساژ در دوران بارداری است. اما همواره مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که ماساژ برای شما مناسب و بدون هیچگونه خطری باشد. در بعضی موارد خاص، ماساژ ممکن است مناسب نباشد و نیاز به پیشنهاد و راهنمایی پزشک داشته باشد. به علاوه، مهم است که ماساژ توسط یک فرد ماساژور بارداری با تجربه و متخصص انجام شود.

 برای اینکه بدانید آیا ماساژ در طول بارداری خطر دارد یا نه، باید به نکاتی توجه کنید: سه ماهه ی دوم بارداری بهترین زمان برای انجام ماساژ است. در این دوران جنین شما به اندازه ی کافی رشد کرده و احتمالا حالت تهوع شما نیز رفع شده است. همچنین ممکن است گرفتگی عضلات و درد پشت و کمر، کم کم به سراغ شما آمده باشد.

ماساژ در این دوران می تواند در رفع استرس مادر، بهبود گرفتگی عضلات و کاهش کمردرد، درد باسن و شانه نیز تاثیر خوبی داشته باشد.ماساژ، مقدار هورمون اپی نفرین را که منجر به گرفتگی عروق می شود را کاهش می دهد و باعث آرامش و تعادل در خلق و خو می شود. همچنین ماساژ دادن کیفیت خواب را به ویژه در سه ماهه ی دوم و سوم بارداری افزایش می دهد. علاوه بر این، ماساژ، پشت، شانه، گردن، دست و پاها در دوران بارداری می تواند آرام بخش باشد.

ماساژ در دوران بارداری

فواید استفاده از صندلی ماساژ در دوران بارداری

استفاده از صندلی ماساژور در دوران بارداری فواید متعددی برای زنان باردار دارد. در ادامه تعدادی از این فواید را برای شما بررسی می‌کنیم:

  1. کاهش درد و استرس: استفاده از ماساژور برقی در بارداری مانند ماساژور بدن دستی به کاهش درد و استرس در دوران بارداری کمک می‌کنند. ضربه‌زدن، لرزش و فشار نرم در مناطق مختلف بدن می‌تواند عضلات را رها کند و کمک کند تا احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشید.
  2. بهبود خواب: صندلی ماساژور با ایجاد لرزش و ماساژ در نقاط مختلف بدن، می‌تواند به شما در بهبود کیفیت خواب کمک کند. خواب درست و کافی در طول بارداری بسیار مهم است و استفاده از صندلی ماساژور می‌تواند به شما در استراحت و خواب عمیق تر کمک کند.
  3. کاهش تنش و درد عضلانی: در دوران بارداری، زنان ممکن است به علت تغییر در توزیع وزن و تغییرات هورمونی درد و تنش عضلانی را تجربه کنند. ماساژ باعث کاهش تنش عضلانی و درد مربوطه می‌شود و باعث افزایش راحتی و آرامش در طول بارداری می‌شود.
  4. بهبود حالت روحی: ماساژ کمر در دوران بارداری می‌تواند حالت روحی شما را بهبود دهد. فعالیت های ماساژی و انواع آن مثل ماساژ سوئدی، ماساژ معده، ماساژ پاها با استفاده از ماساژور پا آرامش بخشنده هستند و ممکن است به شما کمک کنند تا استرس و اضطراب را کاهش داده و احساس خوبی برای شما ایجاد کنند.

ماساژ در دوران بارداری چه فوایدی دارد

علاوه بر موارد فوق ، ماساژ درمانی می تواند سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت کند. این عمل باعث می شود که گلبول های سفید خون تحریک شده و لنف بیشتری تولید کنند. تولید لنف بیشتر باعث خواهد شد تا بدن فرد، بهتر از قبل بتواند در مقابل ویروس ها محافظت کند. مزیت دوم ماساژورهای برقی آن است که برخلاف ماساژهای سنتی که نیاز به کرم، روغن مخصوص ماساژ و لوسیون دارند به هیچ کرم و پمادی نیاز ندارند.

این موضوع باعث خواهد شد تا حس بویایی در فرد تقویت شود. مزیت دیگر آن تاثیری است که دستگاه می تواند بر خلق و خوی مادر داشته باشد. این مدل نه تنها می تواند دردهای جسمی را تسکین دهد، بلکه می تواند بر روحیه و انگیزه ی مادر نیز تاثیر مثبت داشته باشد.اکثر خانم های باردار از احساس درد در پایین کمر به عنوان یکی از شایع ترین دردهای این دوران یاد می کنند، اگر فرد به درستی بر روی صندلی قرار بگیرد، حرکت گره ها و غلتک های مبل ماساژور می تواند دردهای پایین کمر را تسکین دهد.

نکاتی که قبل استفاده از صندلی ماساژ در دوران بارداری باید بدانید

استفاده از صندلی های ماساژور بدون شک برای دوران بارداری فواید زیادی دارد. اما مواردی برای منع استفاده نیز وجود دارد که بهتر است آن ها را در ذهن داشته باشید. توصیه می‌شود مادر باردار در طول سه ماهه ی اول از صندلی استفاده نکند چرا که بدن در حال تغییر بوده و احتمال سقط جنین وجود دارد.

اگر در طول سه ماهه ی سوم به سختی در صندلی جا می‌گیرید از استفاده‌ی آن اجتناب کنید. مهم نیست که چقدر استفاده از صندلی ماساژور وسوسه انگیز است اما نباید بیش از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ماساژ بگیرید.در هر صورت قبل از استفاده از صندلی ماساژور در دوران بارداری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند شما را راهنمایی کند و نکاتی را برای استفاده بهتر و مناسب تر به شما بیاموزد. همچنین، اطمینان حاصل کنید که صندلی ماساژوری که استفاده می‌کنید برای بارداری مناسب باشد و تنظیمات و قابلیت هایی داشته باشد که به نیازهای ویژه بارداری پاسخ می‌دهد.

نکات مهم برای انجام ماساژ

نکات مهم برای انجام ماساژ بارداری

برای انجام ماساژ در دوران بارداری بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، ماساژ ممکن است برای برخی از خانم های باردار مشکلاتی را به وجود آورد. برای ماساژ همیشه از لباس نخی و گشاد استفاده کنید و مطمئن شوید که دستان ماساژ دهنده تمیز است، قبل و بعد از ماساژ به اندازه ی کافی آب بنوشید و از شکم خود با استفاده از چند حوله یا بالشت محافظت کنید.

در سه ماهه ی اول بهتر است که ماساژ دریافت نکنید به خصوص در ناحیه ی لگن، نباید هیچ ماساژی صورت بگیرد. استفاده از تخت هایی که در قسمت شکم سوراخ دارند، برای جلوگیری از وارد شدن فشار اضافه به شکم بسیار مناسب است. در ماه های آخر دوران بارداری تغییرات وزن ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در زانو شود که استفاده از ماساژور زانو می‌تواند به کاهش درد و تنش زانو کمک کند.

اگر تخت ماساژ بارداری وجود ندارد بهتر است روی زمین یا روی تخت عادی، ماساژ، به پهلو بخوابید و بعد از ماساژ بهتر است کمی دراز بکشید و به سرعت بلند نشوید. اگر علائمی مانند تهوع، استفراغ  یا بیماری صبحگاهی دارید یا احتمال سقط جنین، جدا شدن زود هنگام جفت و زایمان پیش از موعد وجود دارد، نباید ماساژ انجام بدهید.

سخن آخر

استفاده از تجهیزات ورزشی بی خطر خانگی نیز در حفظ سلامت زنان باردار موثر است. آنها می توانند با خیال راحت تمریناتی را که لازم است انجام دهند و تناسب اندام خود را حفظ کنند. هر چند ماساژ توسط ماساژور و صندلی های ماساژور برای تسکین درد بسیار موثر و مفید است؛ اما در کنار این موضوع این را باید بدانید که استفاده بیش از حد معمول و توصیه شده توسط پزشک نه تنها مفید نیست بلکه میتواند مضراتی هم نیز داشته باشد.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هر آنچه که باید راجب ماساژ بارداری بدانید!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره