ماساژ کتف و شانه چگونه انجام می‌شود؟ + بررسی 3 تکنیک درمانی موثر

مقالات

کتف و شانه از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های بدن هستند که تقویت عضلات آن با ماساژ درصد چشمگیری از آسیب‌های احتمالی را از بین می‌برد. برای مثال شانه‌ روبه‌جلو یکی از عارضه‌های شایعی است که بر اثر نشستن نادرست و کوتاه شدن عضلات کتف ایجاد می‌شود و بر زیبایی فرد تاثیر می‌گذارد. همین‌طور رباط شانه با حرکت‌ ناگهانی ماهیچه‌های ضعیف کتف ملتهب و پاره می‌شود. اگر تابه‌حال از ورزش و ماساژ برای تقویت ماهیچه‌ها استفاده نکردید، احتمالا بعد از مطالعه این مقاله به استفاده از موثرترین تکنیک‌های ماساژ اقدام خواهید کرد.

بررسی نحوه انجام ماساژ کتف و شانه در مجله مبل ماساژ

تکنیک پرس ساعد؛ روشی برای ایجاد فشار یکنواخت در عضلات شانه

در تکنیک پرس ساعد، از مچ تا آرنج دست را روی عضلات پشتی فرد برای ماساژ  قرار دهید؛ در این روش نباید به مهره‌های کمر فشاری وارد شود. با گذاشتن و بلند کردن دست فشارهای متناوب به بافت ماهیچه کتف وارد کنید و دست خود را به‌مرور به سمت عضلات پایین‌تر حرکت دهید.

روش پرس ساعد یکی از اصلی‌ترین روش‌های انجام ماساژ شیاتسو نیز به شمار می‌رود. این نوع ماساژ برای ایجاد کشش سراسری عضله هدف و افزایش خون‌رسانی استفاده می‌شود. این تکنیک به دلیل کارایی بالای ماساژ شیاتسو با انواع ماساژورهای برقی نیز قابل اجرا است. برای مثال، خرید ماساژور گردن آیرست با سازو‌کار شیاتسو برای تقویت عضلات شانه و گردن کاربرد دارد.

ایجاد فشاری یکنواخت در عضلات کتف با روش پرس ساعد

تکنیک پشت گردن؛ روشی برای تسکین درد مزمن کتف

در روش تکنیک پشت گردن ابتدا باید دست‌های‌تان را روی شانه فرد بگذارید و منحنی‌هایی به شکل c را با فشار انگشتان رسم کنید. در این روش باید فشار مناسبی را به صورت دایره‌ای در بافت عضلانی شانه و گردن  وارد کنید. با تکرار این حرکت، دست‌های‌تان را به‌مرور پایین‌تر ببرید و به‌طورکامل روی بافت ماهیچه کتف حرکت دهید.

تکنیک پشت گردن یکی از متداول‌ترین نحوه اجرای ماساژ کتف و شانه به شمار می‌رود که برای عموم افراد کاربردی است. افزایش گردش خون و تغذیه بهتر سلول‌های ماهیچه با ماساژ پشت گردن برای همه افراد فواید متعددی به‌همراه دارد. یکی از اهداف اصلی این تکنیک، افزایش گردش خون است؛ این سازوکار در انواع دستگاه ماساژ مثل ماساژور زانو، گردن و پا وجود دارد. با استفاده از این ابزارها، گردش خون به عضلات تقویت می‌شود.

تکنیک ورز دادن شانه؛ روشی متمرکز بر عضله ذوزنقه

در تکنیک ماساژ شانه با ورز دادن برای آزادسازی عضلات به بافت‌های نرم فشار وارد می‌کنیم. در این روش از انگشتان، مچ دست و ساعد برای اعمال فشار کم تا متوسط برای عضلات کتف استفاده خواهیم کرد. سرعت انجام این تکنیک متغیر است و از کم تا زیاد اجرا می‌شود.

در ورز دادن شانه باید انگشتان دست را به‌صورت دایره‌ای روی ماهیچه‌های کتف حرکت دهید و بعد از هر مرتبه بلند کردن دست، انگشتان را در نقطه مجاور بگذارید. عضلات ذوزنقه یکی از بزرگ‌ترین بافت ماهیچه‌ای این قسمت و به‌عنوان هدف اصلی تکنیک ورز دادن به شمار می‌رود.

در برخی از دستگاه‌های ماساژور برقی نیز همین سازو‌کار ورز دادن اجرا می‌شود. کافی است که در پنل تنظیمات ماساژور پا، ماساژور گردنی و ماساژور تفنگی، تکنیک ورز دادن را تنظیم کنید.

ورز دادن شانه؛ یکی از روش‌های اجرای ماساژ برای عضلات کتف

۳ تکنیک‌ درمانی ساده ماساژ کتف و شانه که باید دانید

تکنیک‌های درمانی برای قسمت‌های مختلف بدن توسط ماساژورها، انواع ماساژور برقی و ماساژور دستی بدن قابل اجرا هستند. استفاده از دستگاه ماساژور برقی روتای و دستی به دلیل تنظیمات پیشرفته و کاربرد آسان از بهترین راهکارهای بهره‌مندی از فواید ماساژ به شمار می‌روند. در ادامه به توضیح آموزش ماساژ کتف و شانه با سه تکنیک موثر می‌پردازیم.

۱. ماساژ سوئدی؛ شامل طیفی از تکنیک‌های متنوع درمان درد عضلانی

تکنیک سوئدی یکی از روش‌های ماساژ درمانی برای گرفتگی عضلات شانه است. در هنگام استفاده از این روش نباید به سمت گردن یا ستون فقرات حرکت کنید. با ماساژ سوئدی بخش عمده‌ای از آسیب‌‌های کتف التیام می‌یابد. البته توجه داشته باشید که ماساژ بافت ملتهب و زخمی از موارد منع ماساژ سوئدی به شمار می‌روند؛ بنابراین برای استفاده از این نوع ماساژ حتما از درمانگر یا متخصصین این حوزه مشاوره بگیرید.

ماساژ سوئدی برای ایجاد توازن در سیستم عصبی و شل کردن بافت عضلانی نیز کاربرد دارد. اساس کار ماساژ درمانی بر لمس آرام است؛ لمس آرام در ابتدای ماساژ برای گرم کردن عضلات و در بخش پایانی درمان برای ریلکس کردن سلول‌های بافت ماهیچه اجرا می‌شود. لمس کردن آرام عضلات به‌صورت دایره‌ای، گره‌‌های ماهیچه را از بین می‌برد و درد عضلانی تسکین می‌یابد.

افلوراژ عمیق و ضربه زدن؛ از موثرترین کنیک‌های ماساژ سوئدی

یکی از تکنیک‌های ماساژ سوئدی افلوراژ عمیق است که برای برخی از قسمت‌های خاص بدن با شدت گرفتگی بالا استفاده می‌شود. یکی دیگر از تکنیک‌های این ماساژ استفاده از ضربه زدن متناوب به شمار می‌رود. ضربه‌های پشت سر هم به‌ویژه برای تخلیه لنفاوی و شل کردن عضلات سفت کاربرد دارد.

ایجاد ضربه در این تکنیک باعث افزایش گردش خون و ترشح اندروفین می‌شود؛ بنابراین گرفتگی عضلات در پایان ماساژ درمانی به‌طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

ماساژ سوئدی با ضربه‌های متناوب؛ یکی از تکنیک‌های درمانی کتف

۲. ماساژ نقطه ماشه‌ای؛ یکی از روش‌های ماساژ کتف و گردن

ماساژ نقطه ماشه‌ای یا تریگر پوینت برای از بین بردن گره‌های عضلانی به اسم نقاط ماشه‌ای کاربرد دارد. برای اجرای صحیح این نوع ماساژ باید تریگر پوینت‌های عضلات را بیابید و انقباض ماهیچه را با ایجاد فشار  برطرف کنید. نقاط ماشه‌ای عضله معمولا منبع اصلی دردهای عضلانی و گرفتگی‌ها به شمار می‌روند.

در ماساژ نقطه ماشه‌ای با اعمال فشار عمیق بر عضلات، گردش خون و به‌دنبال آن تغذیه سلول‌های ماهیچه بهبود می‌یابد. همچنین اکسیژن‌رسانی، تامین آمینواسیدها، مواد معدنی و املاح با افزایش گردش خون تقویت می‌شود. برخی از صندلی ماساژ آی رست نیز برای ماساژ کتف و گردن نیز عالی میباشد.

فشار دادن نقاط تریگر؛ اساس کار ماساژ نقطه ماشه‌ای

ابتدا باید نقاط تریگر پوینت را بیابید؛ این نقاط در اصل همان مکان‌هایی از ماهیچه است که به شدت سفت شده‌اند. در مرحله بعد با شست دست به نقاط ماشه‌ای فشار وارد کنید و در هر مرتبه ایجاد فشار را ۱۰ تا ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

در ادامه برای افزایش اثربخشی ماساژ تریگر پوینت و برای ایجاد اصطکاک در محل سفت شدگی عضلات روغن بمالید. در آخر برای تکمیل اثربخشی ماساژ تریگر پوینت از یک توپ یا لیوان برای ایجاد فشار رفت‌وبرگشتی روی عضلات استفاده کنید.

ماساژ نقطه ماشه‌ای؛ یکی از بهترین تکنیک‌های رفع اسپاسم ماهیچه کتف

۳. ماساژ بافت عمیق؛ ایجاد ضربه‌های تندتر برای رفع اسپاسم عضلانی

ماساژ بافت عمیق یا دیپ تیشو یکی از تکنیک‌های موثر برای رفع چسبندگی فیبرهای عضلانی و بهبود سلامت بافت ماهیچه است. ماساژ بافت عمیق به کاهش سطح کورتیزول و افزایش سطح اکسی‌توسین کمک می‌کند تا آرامش فرد افزایش یابد.

در این تکنیک خوشه‌های بافتی سفت توسط فشار عمیق از بین می‌روند تا دردهای مزمن کاهش یابند؛ بنابراین در صورت احساس درد عمیق و مزمن در ناحیه کتف و شانه از روش‌های ماساژ دیپ تیشو کمک بگیرید. یکی از فواید ماساژ بافت عمیق بهبود دامنه حرکتی عضله است؛ این نوع تکنیک ماساژ درمانی با افزایش گردش خون انعطاف‌پذیری ماهیچه را افزایش می‌دهد. در صورتی که قصد خرید مبل ماساژور را دارید با شماره 02122010230 تماس حاصل فرمایید.

انتشار فعال و تراپی نقاط فشار؛ دو تکنیک مهم در ماساژ دیپ تیشو

تکنیک انتشار فعال یکی از روش‌های انجام ماساژ بافت عمیق است که برای تکمیل روش‌های درمانی نیز کاربرد دارد. در این روش اجرایی دست‌ها به‌صورت متقاطع و هماهنگ روی بافت ماهیچه حرکت می‌کنند؛ در طول حرکت دست‌ها آسیب‌دیدگی رباط، تاندون و اعصاب عضله بررسی می‌شود.

تراپی نقاط فشار از راه‌های یگر اجرای ماساژ دیپ تیشو به شمار می‌رود که هدف آن کاهش منبع درد عضله و کاهش استرس است. حرکت دست‌ها در طول تکنیک تراپی نقاط فشار برای پیدا کردن منبع ناراحتی و کاهش اضطراب در فرد انجام می‌شود.

ماساژ دیپ تیشو؛ یکی از تکنیک‌های کاربردی برای رفع درد شانه

انواع ماساژور برقی؛ ابزارهایی چندکاربردی برای اجرای ماساژ کتف و شانه

در این مقاله به نحوه انجام ماساژ کتف و شانه به‌همراه سه تکنیک موثر برای کاهش درد این منطقه پرداختیم. ماساژ سوئدی، بافت عمیق و نقطه ماشه‌ای سه تکنیک مهم برای کتف و شانه هستند و هر کدام از این روش‌ها نحوه اجرای متفاوتی دارند.

حفظ سلامت عضلات شانه و کتف برای فعالیت‌های روزانه الزامی است؛ بنابراین همواره از روش‌های مختلف برای رفع تنش و گرفتگی‌های جزیی عضلات کتف کمک بگیرید. البته شاید دسترسی به ماساژورهای حرفه‌ای برای همه امکان‌پذیر نباشد؛ به همین دلیل ماساژورهای برقی بهترین جایگزین برای اجرای انواع تکنیک‌های ماساژ درمانی محسوب می‌شوند.

شدت و نوع کار ماساژورهای برقی قابل تنظیم است؛ ماساژ سوئدی و بافت عمیق به‌راحتی با این ابزارها قابل اجرا هستند. برای استفاده از ماساژور نیازی به کمک افراد دیگر نخواهید داشت و همیشه و همه جا بهترین روش اجرایی ماساژ را در اختیار دارید. برای اطمینان از استاندارد بودن سازوکار ماساژور از مراکز معتبر خرید کنید. اگر شما نیز تجربه‌ای در زمینه ماساژ درمانی یا استفاده از ماساژور‌های برقی برای عضلات کتف و شانه دارید، در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماساژ کتف و شانه چگونه انجام می‌شود؟ + بررسی 3 تکنیک درمانی موثر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره