۷ علت درد دست چپ و راهکارهای درمان آن

مقالات

درد دست به مجموعه‌ای از ناراحتی‌ها و احساس ناخوشایند در بخش‌های مختلف دست‌ها مانند آرنج، بازو، شانه، مچ و انگشتان گفته می‌شود. در‌حالی‌که بسیاری از موارد علت درد دست چپ و راست ممکن است ناشی از مشکلات ک‌ اهمیت‌تری مانند کشیدگی عضلانی یا آسیب‌های جزئی باشند، در برخی مواقع، درد دست چپ نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری نظیر بیماری‌های قلبی یا حتی حمله قلبی است. بررسی علت درد دست چپ از بازو تا انگشتان و شناخت راهکارهای درمانی به افراد کمک می‌کند تا با اطلاعات بیشتری نسبت به سلامتی خود اقدام کنند. در این مطلب ۷ دلیل درد دست چپ را بیان می‌کنیم؛ بنابراین مطالعه این مطلب کاربردی و مفید را ازدست ندهید تا بدانیم درد دست چپ نشانه چیست.

۱ . فتق دیسک گردن؛ یک علت درد دست چپ از بازو تا انگشتان

دیسک‌ها در واقع پدهایی بین استخوان‌های ستون فقرات هستند. دیسک به‌عنوان ضربه‌گیر ستون فقرات شما عمل می‌کند. فتق دیسک گردن، که به آن دیسک کمر گردنی هم گفته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که یکی از دیسک‌های بین مهره‌های گردن دچار فتق یا بیرون زدگی شود. این حالت فشاری را روی ریشه‌های عصبی نزدیک یا نخاع در ناحیه گردن وارد کند و باعث ایجاد درد، بی‌حسی، یا ضعف در دست‌ها می‌شود. درد ناشی از فتق دیسک گردن ممکن است به صورت درد تیز، سوزش، یا احساس سوزن سوزن شدن باشد. این درد در فعالیت‌های روزمره مانند چرخاندن سر یا نگاه کردن به بالا تشدید یابد.

برای کاهش علائم فتق دیسک گردن به‌عنوان علت درد شدید دست چپ به پزشک مراجعه کنید. متخصص ممکن است براساس شرح حال بیمار و شدت دیسک گردن و درد دست چپ به تجویز راه‌های درمانی اقدام کند. یکی از این روش‌های کمک‌کننده استفاده از ماساژور گردنی است که در بعضی موارد به کاهش علائم بیماری کمک خواهد کرد. بسیاری از افراد با یک بار پرداخت قیمت صندلی ماساژور برای همیشه از فواید این وسیله در بهبود وضعیت فیزیکی خود استفاده می‌کنند. درمان درد دست چپ اگر به‌دنبال آسیب‌های جزیی باشد، استفاده از ماساژور یک تسکین‌دهنده عالی به شمار می‌رود. البته قبل از استفاده از ماساژور به پزشک مراجعه کنید تا بدانید علت درد دست چپ از بازو تا مچ چیست.

فتق گردن؛ یک علت درد دست چپ و گردن

۲. درد دست چپ نشانه چیست؟ آسیب دیدن رباط کتف

پارگی رباط شانه یکی از موارد مهمی است که منجر‌به ایجاد احساس درد و ناراحتی در دست چپ می‌شود. آسیب دیدگی رباط کتف، که می‌تواند نتیجه فعالیت‌های ورزشی، تصادفات یا سقوط‌های ناگهانی باشد، اغلب باعث ایجاد درد شدید و محدودیت حرکتی در ناحیه کتف می‌شود. این نوع آسیب می‌تواند باعث دردی شود که از کتف به دست چپ سرایت کند، خصوصا اگر عصب‌های اطراف کتف تحت فشار قرار گیرند یا آسیب ببینند.

برای جلوگیری از رخ دادن آسیب‌دیدگی رباط دست روش‌های مختلفی وجود دارد. ورزش کردن و ماساژ دادن با ماساژور تفنگی برای تقویت عضلات اطراف کتف موثر هستند؛ ازاین‌رو صندلی ماساژور آیرست را برای کاهش احتمال آسیب‌دیدگی کتف پیشنهاد می‌دهیم. البته بدون تجویز پزشک برای درمان کتف از ماساژور استفاده نکنید؛ چراکه استفاده نادرست و غیراصولی از این ابزارها منجر‌به تشدید آسیب‌دیدگی می‌شود.

آسیب رباط کتف؛ یک علت بازو درد دست چپ

۳. آرتروز؛ دلیلی شایع برای ایجاد درد دست چپ

آرتریت (التهاب یک یا چند مفصل) یکی از علت‌های اصلی درد دست است. آرتروز امکان ایجاد در هر جایی از بدن را دارد؛ بااین‌حال در دست‌ها و مچ دست شایع‌تر است. در دست، آرتروز معمولاً در مفاصل کوچک مثل مفاصل انگشتان و مفصل مچ دست رخ می‌دهد. این شرایط می‌تواند به تورم، درد و گاهی اوقات تشکیل استخوان‌های ریز اضافی در اطراف مفصل منجر شود، که همگی به کاهش توانایی انجام فعالیت‌های روزمره کمک می‌کنند.درمان آرتروز دست عمدتاً بر کاهش درد و حفظ عملکرد مفصل متمرکز است و ممکن است شامل دارو، درمان‌های فیزیکی، تغییرات سبک زندگی و در موارد شدیدتر، جراحی باشد.

آرتریت قسمت‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ازاین‌رو برای افزایش سن ابتلا به این بیماری از روش‌های مختلفی مثل ماساژ و انجام حرکات ورزشی کمک بگیرید. اگر فرصت مراجعه حضوری به کلینیک‌های ماساژ را ندارید، با خرید صندلی ماساژ روتای مدل rt-8900 برای همیشه دسترسی به ماساژ را برای خود ایجاد کنید. البته در موارد شدید آرتروز نباید برای درمان درد دست چپ از ماساژ استفاده کنید. ازاین‌رو قبل از استفاده از انواع ماساژور برقی حتما با درمانگر برای تشخیص علت بازو درد دست چپ و مچ مشورت کنید.

آرتریت مفاصل؛ یک دلیل درد گرفتن دست چپ

۴. ناراحتی قلبی؛ یکی از احتمالات درد گرفتن دست چپ

یکی از دلایل ایجاد درد شدید دست چپ ناراحتی قلبی است؛ این عارضه معمولا به شکل درد تیز، خفیف، سوزشی یا فشاری بروز پیدا می‌کند. معمولا ناراحتی قلبی به‌عنوان ٰعلت درد دست چپ از آرنج به پایین شناخته می‌شود. مشکلات قلبی ممکن است به‌دنبال بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی نیز ایجاد شوند. ازاین‌رو برای افزایش آرامش از راه‌های مختلفی مثل خرید صندلی ماساژور آیرست و انجام مراقبه‌های مدیتیشن استفاده کنید برای درمان ٰدرد کف دست چپ و قلب استفاده کنید.

۵. سندرم تونل کارپال؛ یکی از دلایل درد دست چپ

تونل کارپال یک گذرگاه باریک از رباط و استخوان است که در دست شما قرار دارد. این قسمت شامل عصب میانی (عصبی که از ساعد تا کف دست شما می‌گذرد) و تاندون‌هایی برای حرکت انگشتان دست است. سندرم تونل کارپال زمانی اتفاق می‌افتد که عصب میانی توسط یک تونل کارپ باریک فشرده شود. این باریک شدن به‌دنبال ضخیم شدن تاندون‌های تحریک‌شده و التهاب در این ناحیه ایجاد می‌شود که باعث ٰعلت درد دست چپ از بازو تا مچ خواهد شد.

علائم سندرم تونل کارپال به‌تدریج شروع می‌شود و به درجات مختلفی از شدت بیماری می‌رسد. علائم این عارضه شامل سوزش مکرر دست، سوزن سوزن شدن، خارش و بی‌حسی در کف دست و انگشتان می‌شود. برای کاهش این علامت از راهکارهایی برای افزایش گردش خون استفاده کنید. استفاده از انواع ماساژور برقی مثل ماساژور تفنگی، صندلی ماساژ روتای مدل RT-5862 و ماساژور دستی تاثیر بسیاری بر بهبود خونرسانی و کاهش علائم ناشی از سندروم تونل کارپال دارند. برای آشنایی بیشتر با صندلی ماساژ روتای به سایت مبل ماساژ مراجعه فرمایید.

ٰسندرم تونل کارپال: یک علت درد مچ دست و بازو

۶. لوپوس؛ یک بیماری خودایمنی که باعث ایجاد درد در دست چپ می‌شود

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است؛ به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول‌های سالم را از بین می‌برد. در اکثر موارد اولین علائم لوپوس درد و سفتی مفاصل هستند. هنگامی که لوپوس تشدید می‌یابد، التهاب در سراسر بدن ایجاد می‌شود. این التهاب باعث ضخیم شدن پوشش نازکی در اطراف مفاصل می‌شود که درد و تورم در دست‌ها و پاها را به‌همراه دارد.

درد عضلانی، تب، ریزش مو، انگشتان دست یا پا به رنگ بنفش، درد هنگام نفس کشیدن عمیق، خستگی و تورم در پاها یا اطراف چشم از علائم دیگر این بیماری هستند. هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد؛  بااین‌حال استفاده از روش‌های درمانی مختلفی به کاهش علائم آزاردهنده این بیماری کمک خواهد کرد.

۷. آسیب اسکلتی-عضلانی؛ از دلایل رایج درد دست چپ

صدمات دست بسیار اتفاق می‌افتند؛ چراکه ساختار پیچیده دست ظریف و آسیب‌پذیر است. دستان شما دائماً در معرض خطر هستند؛ به‌ویژه این آسیب‌ها در طول جلسات تمرینی افزایش می‌یابند. همچنین ماهیچه هایی در دست وجود دارد که رگ‌به‌رگ یا کشیده می‌شوند. چندین روش باعث ایجاد درد در دست شود. این بیماری عمدتاً از فرسایش تدریجی غضروف مفصلی ناشی می‌شود، غضروفی که به عنوان یک کوسن بین استخوان‌ها عمل می‌کند.

با کاهش ضخامت غضروف، استخوان‌ها نزدیک‌تر شده و ممکن است برخورد کنند، که این امر موجب درد، تورم و کاهش دامنه حرکتی مفصل می‌شود. برای اطمینان از عدم وجود شکستگی، همیشه برای عکس‌برداری با اشعه ایکس به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به پزشک مهم‌ترین اقدام برای تشخیص ٰعلت بازو درد دست چپ و درمان درد دست چپ است.

راه‌های درمان درد دست چپ چیست؟

اگرچه صدمات بازو و شانه ممکن است تهدیدکننده نباشند، اما اهمیت دارد که از پزشک معاینه تخصصی دریافت کنید. درمان زودهنگام می‌تواند به بهبود بافت‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند. مهم‌ترین عامل درمان زودهنگام برای درد بازوی چپ، رد کردن حمله قلبی است.

درصورتی‌که حمله قلبی رد شد، پزشک معاینات دیگر را برای تشخیص بیماری فرد در نظر می‌گیرد. اگر آسیب اسکلتی عضلانی داشته باشید، از ماساژ درمانی برای رفع عارضه کمک می‌شود. به‌طورکلی ماساژ درمانی روش خوبی برای کاهش علائم ناشی از بیماری‌های عضلانی است. برای مثال ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک و ماساژ گردن برای رفع سردرد از کاربردهای ماساژ درمانی هستند.

استفاده از ماساژ درمانی؛ راهکاری برای کاهش احتمال آسیب‌دیدگی و درد دست چپ

در این مقاله به بررسی ۷ دلیل درد دست چپ پرداختیم تا بدانیم «درد دست چپ نشانه چیست». حمله قلبی، آسیب‌های اسکلتی-عضلانی ـ تونل کارپال و التهاب تاندون کتف از دلایل درد در دست چپ به شمار می‌روند. برای شناخت علت اصلی درد دست حتما به پزشک مراجعه کنید تا متخصص باتوجه‌به علائم و شرح حال شما بهترین راه‌های درمانی را تجویز کند.

استفاده از ماساژ درمانی یکی از روش‌های رایج برای کاهش احتمال آسیب‌دیدگی دست است که با مراجعه به کلینیک‌ها و استفاده از انواع ماساژور برقی امکان‌پذیر است. اگر سوال یا تجربه‌ای در مورد درد دست چپ دارید، با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

مشاوره خرید