قبل و بعد از ماساژ چه کنیم؟ مهمترین نکات

مقالات

ماساژ درمانی به‌تنهایی فواید متعددی را برای افراد به همراه دارد؛ بااین‌حال همیشه راهکارهایی برای به حداکثر رساندن فواید این روش‌های درمانی وجود دارد. انجام مراقبت‌های خاصی مثل هیدراته کردن بدن و جلوگیری از ایجاد اسپاسم عضلانی از راهکارهایی هستند که برای قبل و بعد ماساژ پیشنهاد می‌شوند. این روش‌ها و راهکارهای مشابه برای به حداکثر رساندن فواید حاصل از ماساژ درمانی کاربرد دارند. در این مقاله به بررسی فعالیت‌های ضروری برای قبل و بعد از ماساژ می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مطلب اطلاعات بیشتری در‌مورد نکات مهم قبل از ماساژ به دست می‌آورید. 

نکات مهم قبل از ماساژ؛ به افزایش اثربخشی ماساژ کمک کنید

آمادگی برای یک جلسه ماساژ درمانی درست مانند گرم کردن قبل از جلسه تمرینی اهمیت دارد. این کار برای افزایش آمادگی بافت ماهیچه و در نتیجه بهبود اثربخشی ماساژ درمانی کمک خواهد کرد. توجه به این نکات نه‌تنها برای بهره‌مندی از ماساژ درمانی، بلکه برای استفاده موثرتر از دستگاه‌های ماساژور نیز کاربرد دارد. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم نکات قبل از ماساژ درمانی را پیش از خرید صندلی ماساژور بررسی کنید. 

برای افزایش اثربخشی ماساژ درمانی، هیدراته بمانید

یکی از مهم‌ترین نکات قبل از ماساژ مصرف نوشیدنی و آب فراوان است. این نکته با اصطلاح هیدراته نگه داشتن بدن شناخته می‌شود. در واقع هیدراته کردن بدن به معنای رساندن آب کافی به بافت‌های ماهیچه‌ای و عضلانی است. بخش بزرگی از ماهیچه‌های بدن را آب تشکیل داده است؛ بنابراین با مصرف آب به بهبود عملکرد تارهای عضلانی کمک خواهید کرد. 

هیدراته نگه داشتن بدن باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از جلسه ماساژ درمانی انجام شود. ماساژ بافت عمیق سموم را از عضلات شما آزاد می‌کند. اطمینان از هیدراته بودن در هنگام ماساژ باعث می‌شود بدن شما راحت‌تر و با سرعت بیشتری این سموم را دفع کند. ماهیچه‌های هیدراته شده راحت‌تر منعطف می‌شوند؛ بنابراین مصرف آب باعث راحت‌تر باز شدن گره‌های عضلانی خواهد شد. مصرف آب نه‌تنها به ماسور برای اجرای راحت‌تر تکنیک‌ها کمک خواهد کرد، بلکه باعث اثربخشی بیشتر استفاده از انواع دستگاه ماساژور irest نیز می‌شود. 

نوشیدن آب کافی؛ نکته‌ای مهم قبل از ماساژ درمانی

قبل از ماساژ چه کنیم؟ دوش آب گرم بگیریم

دوش گرفتن جلسه ماساژ را به دقایقی با آرامش بیشتر تبدیل می‌کند. علاوه‌بر این، دوش آب گرم باعث شل شدن عضلات و راحت‌تر شدن کار ماسور خواهد شد. شل شدن عضلات از ایجاد اسپاسم ماهیچه‌ای و تشدید گره‌های عضلانی جلوگیری می‌کند. به‌طورکلی دوش گرفتن راهکاری است تا جلسه‌های فیزیوتراپی، ورزشی و ماساژ با اثربخشی بیشتری همراه باشد. ازاین‌رو یکی از کارهای اثربخش قبل از استفاده از ماساژور دستی بدن، دوش گرفتن با آب سرد است. 

برای جلسه ماساژ درمانی لباس‌های گشاد و راحت بپوشید

برخی از لباس‌ها به‌تنهایی باعث ایجاد احساس آرامش در عضلات می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما لباس‌های نخ پنبه، سبک و گشاد را برای جلسه ماساژ درمانی بپوشید. پوشیدن لباس علاوه‌بر تسهیل فرایند ماساژ درمانی، برای استفاده از دستگاه ماساژور نیز کاربرد دارد. برخی از ماساژورها ممکن است بر اثر تماس طولانی با پوست به بافت سطحی بدن آسیب جزئی وارد کنند. پوشیدن لباس حین استفاده از این ماساژورها از آسیب‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد. 

پوشیدن لباس راحت و نخی؛ یکی از نکات قبل از ماساژ درمانی

تعیین هدف از ماساژ درمانی؛ نکته ای مهم قبل از جلسه ماساژ

هدف شما از شرکت در جلسه ماساژ درمانی چیست؟ آیا برای کمک به کاهش علائم یک عارضه خاص ماساژ دریافت می‌کنید؟ یا صرفا به دنبال کسب آرامش بیشتر از این راه هستید؟ پاسخ به این سوال‌ها تاثیر بسزایی بر انتخاب بهترین روش ماساژ دارد. همچنین دید بهتری به ماسور می‌دهد تا بهترین تکنیک‌های ممکن را اجرا کند. رفع تنش و باز کردن گره‌های عضلانی هر یک نیاز به اجرای تکنیک‌های خاصی دارند. ماسورها آموزش ماساژ سوئدی، شیاتسو، سنگ داغ و سایر روش‌ها را برای اجرای این تکنیک‌ها متناسب با نیاز مراجعه‌کننده انجام می‌دهند. 

بعد از ماساژ چه کنیم؟

فعالیت‌های بعد از ماساژ تفاوت چندانی با کارهای قبل از ماساژ ندارند. به هر حال ماساژ درمانی یک فعالیت ادامه‌دار برای بدن شناخته می‌شود؛ بنابراین فرایندی از فعالیت‌ها برای بهبود اثرگذاری این تکنیک‌ها کاربرد دارند. نکات مهم بعد از ماساژ برای افزایش اثربخشی انواع دستگاه ماساژور مثل ماساژور گردنی، زانو، پا و صندلی ماساژ نیز کاربرد دارند. در ادامه به معرفی ۴ فعالیت ضروری بعد از ماساژ می‌پردازیم. 

بعد از ماساژ به مصرف نوشیدنی و مایعات فراوان ادامه دهید

همانطور که نوشیدن آب از نکات مهم قبل از ماساژ است، بعد از جلسه نیز به مصرف مایعات و آب ادامه دهید. مصرف آب به دفع سریع‌تر سموم آزاد شده در طی جلسه ماساژ کمک می‌کند. علاوه‌بر این، مصرف آب روشی برای کاهش عوارض احتمالی ماساژ درمانی است. برخی از افراد بعد از ماساژ درمانی ممکن است حالت تهوع داشته باشند که نوشیدن آب به رفع این حالت کمک می‌کند. 

تغذیه سبک و مغذی؛ نکته‌ای مهم برای بعد از ماساژ درمانی

بعد از ماساژ درمانی از صرف وعده سنگین غذایی خودداری کنید. البته این به معنی حذف وعده غذایی بعد از ماساژ درمانی نیست. ماساژ باعث افزایش خونرسانی می‌شود؛ در صورت مصرف نکردن مواد مغذی، افزایش خون با نتیجه‌ای اثربخش مواجه نخواهد شد. حتما مصرف مواد مغذی را بعد از ماساژ در برنامه خود قرار دهید تا تغذیه بافت‌های ماهیچه و سلول‌های پوستی به‌سرعت انجام شود. 

مصرف غذای مغذی؛ یکی از نکات مهم بعد از ماساژ درمانی

بعد از جلسه درمانی، خوب بخوابید

هنگام خواب بهترین زمان برای ریکاوری عضلات به شمار می‌رود. ازین‌رو بعد از ماساژ برای رفع تنش‌های حاصل از ماساژ درمانی بخوابید. همچنین بافت‌های ماهیچه‌ای به‌طور‌موثر از مواد مغذی که توسط افزایش جریان خون تامین می‌شود، استفاده می‌کنند. حداقل زمان توصیه شده برای خواب بعد از ماساژ برابر با ۶ ساعت است. 

هر چه سریع‌تر جلسه بعدی ماساژ را برای کسب بهترین نتیجه تنظیم کنید

فقط یک جلسه ماساژ درمانی و رها کردن این روند درمانی باعث کوفتگی بدن می‌شود. برای کسب بهترین نتیجه از تکنیک‌های ماساژ درمانی، در بازه‌های زمانی کوتا‌مدت برای ماساژ مراجعه کنید. البته شدت ماساژ درمانی و فاصله بین دو جلسه ماساژ برای همه افراد یکسان نیست. برای این مورد حتما با پزشک مشورت کنید. در صورت دریافت ماساژ بیش از حد احتمال آسیب‌دیدگی در فرد وجود دارد. 

مراجعه به پزشک؛ اقدامی الزامی، اما ناکافی برای ماساژدرمانی

ماسور حرفه‌ای و مشورت با پزشک از مهم‌ترین نکته‌های بهره‌مندی از جلسات ماساژ درمانی به شمار می‌روند؛ بااین‌حال کافی نیستند. رعایت کردن نکته‌های قبل و بعد از ماساژ به افزایش اثربخشی جلسه‌های درمانی کمک خواهد کرد. نوشیدن آب کافی، دوش آب گرم، پوشیدن لباس راحت و تعیین هدف از ماساژ از نکات مهم قبل از ماساژ هستند. علاوه‌بر این موارد، بعد از ماساژ درمانی غذای مغذی مصرف کنید؛ آب کافی بنوشید و بخوابید. این کارها به شما کمک می‌کنند تا احساس آرامش بیشتری بعد از ماساژ داشته باشید. آیا شما تجربه‌ای از انجام این فعالیت‌ها قبل و بعد از ماساژ درمانی دارید، با ما و سایر کاربران مجله مبل ماساژ در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قبل و بعد از ماساژ چه کنیم؟ مهمترین نکات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره