ماساژ دست را چگونه انجام دهیم؟ آموزش ماساژ دست + نکات مهم

مقالات

آرامش اولین چیزی است که هنگام فکر کردن به ماساژ تصورش می‌کنید. دریافت ماساژ دست نیز مانند انواع ماساژ باعث بهبود و کاهش درد می‌شود و تنش و استرس را از افراد دور می‌کند. ماساژ دست برای سردرد، رفع خستگی، خواب راحت و کاهش استرس مناسب است. برای بهره‌مندی از فواید بی‌نظیر ماساژ دست شما را در این مقاله با نحوه انجام آن آشنا می‌کنیم. این تکنیک آرامش‌بخش را هم توسط خودتان و هم توسط ماساژ درمانگر قابل انجام است. برای یادگیری تکنیک‌های ماساژ دست و آشنایی با نکات مهم هنگام اجرای ماساژ مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آماده‌سازی؛ اولین مرحله برای دریافت ماساژ دست

هم فرد ماساژ دهنده و هم ماساژ گیرنده باید مراحل آماده‌سازی را انجام دهند. آماده کردن مکان دریافت ماساژ و تهیه لوازم مورد‌نیاز مثل حوله و روغن ماساژ بر‌عهده ماساژور است. فرد ماساژ گیرنده نیز قبل از دریافت ماساژ باید دست‌های خود را به‌طورکامل بشوید و تمیز کند. توجه به‌ نور و صدای آرامش‌بخش نیز تجربه ماساژ را لذت‌بخش‌تر می‌کند. حتی اگر می‌خواهید در خانه ماساژ دست را دریافت کنید یا قصد استفاده از ماساژور دستی irest را دارید، انجام این کارها مفید و اثربخش خواهد بود. زمانی‌که پوست شما پاکیزه باشد، جذب خواص دارویی و مفید روغن‌های ماساژ نیز بیشتر می‌شود.

آماده‌سازی مرحله‌ای مهم برای شروع ماساژ دست

آموزش ماساژ دست به روش خانگی در ۵ مرحله ساده

اگر ماساژ دست را فقط برای ایجاد حس آرامش دریافت می‌کنید، آن را در خانه و با کمک یکی از اعضای خانواده نیز می‌توانید انجام دهید. برای انجام ماساژ دست در خانه باید این ۵ مرحله را دنبال کنید:‌

۱- ابتدا کف دست را (از مرکز تا لبه‌ها) با نرمی انگشت شست مالش دهید. این کار منجر‌به شل شدن دست می‌شود. سپس به‌آرامی با حرکت کشیده و یکنواخت از بند انگشت تا مچ دست را ماساژ دهید. توجه داشته باشید که میزان فشار بیش از حد تحملتان نباشد.

۲- انگشتانتان را به‌صورت جداگانه به دور هر انگشت بپیچانده و انگشت را به‌آرامی از ناحیه مفصل بچرخانید. برای انجام این کار بهتر است کمی دستانتان را با روغن ماساژ چرب کنید.

۳- سپس انتهای هر انگشت (نقطه فشاری) را فشار دهید.

۴- هر انگشت را به‌صورت دایره‌ای و خلاف جهت عقربه‌های ساعت تا نوک آن ماساژ دهید.

۵- این فشار ملایم را بعد از انگشت‌ها روی کف و پشت دست و قسمت مچ نیز اعمال کنید.

ماساژ کف دست و انواع تکنیک‌های ماساژ دست باعث بهبود گردش خون و آزاد شدن اسید لاکتیک می‌شود. برای دفع سریع‌تر سموم بهتر است بعد از دریافت ماساژ آب فراوان بنوشید. در خانه می‌توانید از صندلی ماساژ روتای مدل rt-8900 نیز استفاده کنید. این صندلی به ماساژ کیسه هوا در قسمت کتف و شانه مجهز است و به کمک آن می‌توان بخش‌هایی از دست را ماساژ داد.

نحوه انجام ماساژ ساعد دست و بازو برای کاهش درد و ایجاد حس آرامش

مواردی همچون کار با سیستم، دست گرفتن موبایل و نحوه نشستن پشت میز باعث احساس درد در انگشتان و قسمت‌های مختلف دست می‌شود. به همین دلیل باید به ماساژ این ناحیه توجه ویژه‌ای داشته باشید. زمانی‌که در جلسات ماساژ درمانی برای ماساژ بازو اختصاص داده می‌شود بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. در این مدت ماساژ درمانگر از تکنیک‌های مختلف ماساژ همچون ورز دادن، مالش و ضربه زدن به نقاط مختلف بازو، شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر برای کاهش درد و تنش استفاده می‌کند.

برای دریافت ماساژ بازو باید دستتان را با کمی زاویه روی یک سطح صاف بگذارید. سپس ماساژ درمانگر به‌مدت یک یا دو دقیقه به‌صورت متناوب بازوی‌تان را نوازش می‌کند. این کار باعث گرم شدن و آرامش عضلات می‌شود و به آماده‌سازی آن‌ها برای دریافت ماساژ عمیق کمک می‌کند. سپس نوبت به فشارهای متناوب می‌رسد که برای کاهش تنش‌ها و بهبود عملکرد عضلات مناسب است. در برخی موارد، ماساژ درمانگر از تکنیک‌های ماساژ عمقی برای دستیابی به لایه‌های عمیق‌تر عضلات استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها برای کاهش تنش‌ها و دردهای عمیق‌تر موثر هستند. برای تسکین درد‌های نقطه‌ای نیز بهتر است تکنیک ماساژ نقطه‌ای بازو استفاده شود و درصورتیکه قصد تجربه کردن صندلی ماساژ آیرست را دارید به سایت مبل ماساژ مراجعه فرمایید.

انجام ماساژ ساعد دست و بازو با تکنیک‌های مختلف

فواید ماساژ دست و تاثیر بی‌نظیر آن برای تسکین دردهای مختلف

ماساژ دست دردهای مختلفی را کاهش می‌دهد یا باعث تسکین کامل آن‌ها می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید ماساژ دست اشاره خواهیم کرد:‌

  • کاهش علائم اضطراب و استرس
  • افزایش جریان خون و تاثیر ماساژ دست برای رفع خستگی
  • تسکین و درمان سردرد با ماساژ دست
  • افزایش تحرک و انعطاف پذیری در مچ دست و انگشتان
  • ایجاد آرامش عمیق و تاثیر مثبت ماساژ دست برای خواب
  • تسکین دردهای عضلانی

دست‌ها نقاط رفلکسولوژی متعددی دارند که به نواحی مختلف بدن همچون سر، گردن، چشم‌ها و سینوس‌ها مربوط می‌شوند. به همین دلیل ماساژ دست برای کاهش استرس، تسکین سر درد و نقاط دیگر بدن مفید هستند. با مطالعه مقاله «روش ماساژ تریگر پوینت» می‌توانید با تکنیکی موثر برای ماساژ نقاط رفلکسولوژی به‌منظور تسکین دردهای مختلف آشنا شوید.

کاهش تنش و استرس از مهم‌ترین فواید ماساژ دست

نکات مهمی که هنگام ماساژ دست باید به آن‌ها توجه داشته باشید!

دریافت ماساژ دست فواید بسیاری دارد؛ اما قبل از مراجعه به جلسات ماساژ درمانی یا استفاده از دستگاه‌های ماساژور باید به برخی نکات مهم همچون روش صحیح استفاده از ماساژور برقی یا ممنوعیت‌های پزشکی توجه داشته باشید. در اولین قدم اگر به درد مضمنی دچار هستید و در نظر دارید آن درد را با ماساژ تسکین دهید، حتما با پزشک مشورت کنید. ممکن‌ است برخی تکنیک‌های ماساژور برای شرایط جسمی شما مناسب نباشند.

در‌صورت استفاده از خدمات مرکز ماساژ حتما به یک مرکز معتبر مراجعه کنید و به‌دنبال ماساژوری باشید که حتما در انجام ماساژ دست حرفه‌ای باشد. توجه به بهداشت فردی، گرم کردن کامل عضلات دست قبل از شروع جلسه ماساژ را فراموش نکنید. اگر حین ماساژ فشار غیرقابل تحملی احساس کردید حتما این موضوع را به ماساژ درمانگر اطلاع دهید.

تسکین درد و کاهش استرس با تکنیک‌های ساده ماساژ دست در خانه

ماساژ دست فواید بی‌نظیری دارد. با تکینک‌هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم خودتان نیز می‌توانید در خانه ماساژ دست و بازو را انجام دهید. هنگامی‌که این ماساژ به‌صورت منظم انجام شود تاثیر بسزایی در کاهش درد‌ در نواحی مختلف بدن، ایجاد احساس آرامش، بهبود گردش خون و کیفیت خواب خواهد داشت. ماساژ بازو نیز به بهبود دامنه حرکتی مفاصل و افزایش انعطاف‌پذیری کمک می‌کند. اگر فرصت مراجعه به مراکز ماساژ را ندارید از انواع صندلی ماساژور نیز می‌توانید برای تقویت عضلات بازو و ماساژ نواحی مختلف دست نیز استفاده کنید.

برخی از صندلی‌های ماساژور قابلیت ماساژ نواحی مختلف دست و انگشتان را دارند. ماساژور دستی نیز یکی از دستگاه‌هایی است که قابلیت ماساژ همه قسمت‌های بدن از جمله دست‌ها را دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای تسکین درد نواحی مختلف از ماساژ مخصوص که برای آن طراحی شده است استفاده کنید. به‌عنوان مثال برای تسکین‌ درد کف پا و بهبود جریان خون در این ناحیه تهیه ماساژور پا انتخاب مناسب‌تری است. اگر تجربه‌ای در‌خصوص دریافت ماساژ دست و تاثیر آن بر کاهش دردها و بهبود شرایط جسمی و روحی‌تان داشته‌اید، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات تجربه‌تان را با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماساژ دست را چگونه انجام دهیم؟ آموزش ماساژ دست + نکات مهم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره