ماساژ هربال چیست؟ + فواید ماساژ کمپرس گیاهی

مقالات

آیا می‌دانید ماساژ هربال چیست و چه مزایایی دارد؟ ماساژ هربال که به آن ماساژ کمپرس گیاهی نیز گفته می‌شود، با ماساژ بافت‌های نرم بدن مانند ماهیچه‌ها و فاسیا (fascia) انجام می‌شود. پزشکان برای برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های تنفسی و پوستی در کنار استفاده از داروهای شیمیایی، هربال تراپی را تجویز می‌کنند. پاسخ سوال ماساژ هربال چیست را نمی‌توان در دو یا سه سطر توضیح داد، با مطالعه ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به‌طورکامل هربال تراپی را بررسی کنیم.

ماساژ هربال؛ ترکیب آرامش و درمان با گیاهان خاص

ماساژ هربال (Herbal compress massage) سیستم لنفاوی را برای حذف مواد زائد از بدن تحریک کرده و همچنین به مدیریت درد در قسمت‌های مختلف بدن مانند کمر، گردن و شانه کمک می‌کند. ماساژ کمپرس گیاهی ترکیبی از ماساژهای گیاهی و سنتی با قدمتی بسیار طولانی، متعلق به کشور تایلند است. هربال تراپی به‌عنوان یکی از سبک‌های ماساژ ریلکس، برای پاک‌سازی و سم‌زدایی پوست بسیار مفید و موثر است.

شاید سوال بپرسید که تفاوت ماساژ هربال با ماساژ تایلندی چیست،‌ در پاسخ باید بگوییم که ماساژ تایلندی بیشتر روی انرژی‌های بدن تمرکز دارد و با کشش عضلات بدن انجام می‌شود، در‌حالی‌که هربال تراپی باعث آرامش می‌شود.

هربال‌تراپی، ماساژ آرامش‌بخش

آشنایی با گیاهان هربال؛ معجزه‌آفرینان در کمپرس گیاهی

کمپرس‌های گیاهی تولید شده از طریق گیاهان دارویی، خواص مختلفی دارند که برای ریلکسیشن و ماساژ بسیار مفید است. گیاهان مورداستفاده در ماساژ هربال اغلب در مناطق استوایی رشد می‌کنند که به گیاهان هربال نیز شناخته می‌شوند. گیاهان هربال به‌صورت خوراکی و حتی برای بخور قابل استفاده هستند. این گیاهان دارویی و معطر خاصیت درمانی فراوانی دارند و علاوه‌بر آرامش روح و روان، برای تسکین دردهای جسمانی نیز مناسب هستند. در ادامه سعی می‌کنیم گیاهان قابل‌استفاده در ماساژ هربال را به همراه خواصی که دارند به شما معرفی کنیم:

گیاهان هربال، سم‌زدا در بدن

حنا؛ افزایش دهنده جریان خون

گیاه حنا در هنگام ماساژ کمک می‌کند تا میزان جریان خون در بدن افزایش یابد. این موضوع می‌تواند باعث بهبود عملکرد قلب شود. همچنین استنشاق رایحه حنا در حین ماساژ باعث شود تا هرگونه استرس و تنش عصبی از بین برود. علاوه‌بر این، اگر گرفتگی عضلانی دارید، استفاده از حنا به افزایش سرعت بهبود کمک می‌کند.

 اکالیپتوس؛ دشمن بیماری‌های عفونی

گیاه اکالیپتوس برای درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، سرفه و آسم بسیار موثر است. علاوه‌بر این، اکالیپتوس خاصیت میکروب‌زدایی و ضدعفونی‌کنندگی دارد و برای بهبود جای زخم و درمان عفونت استفاده می‌شود.

 تمر هندی؛ گیاه جادویی هربال و درمانگر دیابت

تمر هندی که به عنوان مخام نیز شناخته می‌شود، در ترکیب ماساژ هربال برای سم‌زدایی از بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. تسکین درد، تحریک جریان خون، کاهش استرس و اضطراب، تنظیم سطح انرژی و ترمیم پوست برخی از مزایای استفاده از مخام در ترکیب هربال است.

همچنین برخی ادعا دارند که تمر هندی حاوی فیبر، ویتامین‌ها (از جمله ویتامین C)، مواد معدنی (مانند پتاسیم) و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این مواد ممکن است در مدیریت عواملی که با دیابت مرتبط هستند، مفید باشند.

 زنجبیل؛ نرم کننده عضلات

در ماساژ کمپرس گیاهی، زنجبیل باعث افزایش گردش خون می‌شود. همچنین ترکیب این گیاه با گیاهان دیگر، سفتی عضلات را از بین می‌برد و در نرمی عضلات تاثیر گذار است.

 علف لیمو؛ افزاینده نیرو

برخی از ماسورها از علف لیمو نیز استفاده می‌کنند، به خصوص اگر ماساژ‌گیرنده دچار گرفتگی عضلات باشد. علف لیمو باعث افزایش نیرو و آرامش بدنی نیز می‌شود.

علف لیمو، گیاه آرامش بخش

 آهک کافیر؛ دشمن استرس

آهک کافیر (مارکوت) موجود در بسته‌های گیاهی هربال برای سم‌زدایی، درمان مشکلات دهانی، هضم راحت‌تر، کاهش التهاب‌ها و کاهش استرس استفاده می‌شود.

 درخت کافور؛ بهبود تنفس

درخت کافور (نات) خاصیت ضد التهابی کافور برای درمان مشکلات پوستی، تسکین درد و بهبود تنفس موثر خواهد بود.

 زیره؛ از بین برنده باکتری

گیاه زیره (خامین)، دانه‌ای معطر است که در ایران به عنوان ادویه نیز استفاده می‌شود. زیره در ترکیب گیاهان هربال برای رفع اسهال و از بین بردن باکتری و انگل در ترکیب گیاهان هربال استفاده می‌شود.

 زدوار؛ داروی سوء هاضمه

گیاه زدواری (خمین اوی) با برگ‌های بلند و گل زرد رنگ، در طب سنتی بسیار معروف است. استفاده از زدواری در ترکیب هربال برای کاهش اضطراب، کاهش اشتها و رفع سوء هاضمه کمک‌کننده خواهد بود.

 زدوار؛ داروی سوء هاضمه

پلای؛ مسکن دردهای ماهیچه‌ای

پلای که با نام‌های دیگری مانند پلائوس یا بیاپلاول نیز شناخته می‌شود. ماسور از این گیاه دارویی برای آرام کردن دردهای عضلانی و ماهیچه‌ای در بسته‌های گیاهی هربال استفاده می‌کند. تنظیم گلوکز خون و تقویت سیستم ایمنی نیز از نتایج مثبت استفاده از پلائوس است.

 زردچوبه؛ آبرسان پوست

استفاده از زردچوبه (خمین چان) برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار موثر است. همچنین زردچوبه خاصیت ضد عفونی‌کنندگی داشته و برای درمان زخم و عفونت استفاده می‌شود. زردچوبه خاصیت مرطوب‌کنندگی بالایی دارد و آبرسان خوبی برای پوست ماساژ گیرنده است.

فواید ماساژ هربال؛ آرامش روح و تسکین جسم!

ماساژ کمپرس گیاهی، به منظور رفع خستگی ذهن و بدن، استرس و بهبود سلامت انجام می‌شود. کمپرس گرم گیاهی شامل استفاده از کمپرس‌های فشرده و گرم گیاهان معطر و ادویه است و فواید آن عبارت‌اند از:

  • درمان مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت، سرفه
  • از بین برنده خشکی عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل
  • کاهش اضطراب و استرس
  • کاهش رشد برخی از باکتری‌ها و مخمرها
  • درمان برخی بیماری‌های پوستی و بهبود تنفس
  • درمان بی‌خوابی
  • بهبود سردرد
  • افزایش جریان انرژی بدن و بهبود عملکرد آن
  • کاهش التهاب‌ مفاصل و درمان دردهای مفصلی
  • افزایش رشد سلول‌های پوستی
  • بهبود عملکرد قلب

البته فقط هربال تراپی نیست که باعث افزایش گردش خون و ایجاد احساس شادابی می‌شود؛ صندلی ماساژور نیز با غلتک‌ها و گره‌هایی که با استراتژی‌های خاصی جایگذاری شده است، خستگی یک روز کاری را از بدنتان دور می‌کند و باعث بهبود دستگاه گردش خون می‌شود.

هربال تراپی، آرامش در کنار درمان

ماساژ هربال برای چه کسانی ممنوع است؟

حتما درصورتی‌که بیماری زمینه‌ای دارید قبل از ماساژ با پزشک خود مشورت کنید؛ همچنین اگر بدنتان نسبت به دارو یا گیاه خاصی حساس است، ماسور را در جریان بگذارید. گیاهان هربال در کنار کلیه فواید خود، برای برخی بیماری‌ها مضر هستند. در ادامه سعی کردیم تا به تعدادی از این بیماری‌ها اشاره کنیم:

  • رایحه گیاهان معطر ممکن است باعث تشدید سردردهای میگرنی شود.
  • از آنجایی که این ماساژ باعث تقویت گردش خون در بدن می‌شود، در نتیجه برای افراد با فشار خون بالا مناسب نیست.
  • برای خانم‌های باردار انجام این نوع ماساژ بدون مشورت با پزشک اصلا توصیه نمی‌شود.
  • اگر تب شدیدی دارید، این نوع ماساژ باعث می‌شود تا درجه حرارات بدن شما را بالاتر برود.
  • ممکن است افراد گرمایی، تحمل گرمای کمپرس گیاهی را نداشته باشند.
  • ماساژ هربال برای افرادی با پوست‌های حساس و نازک مناسب نیست
  • اگر سابقه سکته خفیف داشته‌اید، از انجام این ماساژ جدا خودداری کنید.
  • برای افرادی که غلظت خون دارند، این ماساژ توصیه نمی‌شود.
  • در صورت مصرف داروی خاص بهتر است حتما این موضوع را با ماسور در میان بگذارید.
  • انجام ماساژ هربال برای بیماران سرطانی توصیه نمی‌شود.
  • افراد مسن و کسانی که دچار دیسک کمر، دیسک گردن و پوکی استخوان هستند، بهتر است از انجام این ماساژ خودداری کنند.

گاهی اوقات با یک نوع ماساژ ساده، می‌توان بسیاری از خستگی‌ها یا کوفتگی‌های بدن را از بین برد؛ اما همیشه وقت کافی برای مراجعه به سالن‌های ماساژ وجود ندارد. در چنین شرایطی بهترین انتخاب بررسی قیمت مبل ماساژ و خرید این محصول برای سال‌های طولانی است. یک مبل ماساژ در خانه برای همه اعضای خانواده کاربردی است. البته در نظر داشته باشید برخی از افراد مانند خانم‌های باردار یا مبتلایان به دیسک کمر و گردن بدون مشورت پزشک از صندلی‌های ماساژ نیز نباید استفاده کنند.

الزام مشورت با پزشک برای زنان باردار و برخی افراد با بیماری زمینه‌ای

آموزش مرحله به مرحله انجام ماساژ هربال

اجرای ماساژ کمپرس گیاهی گرم باتوجه‌به نوع بیماری فرد متفاوت خواهد بود. همچنین برای انجام ماساژ نیاز است تا ماسور تخصص، مهارت و تجربه کافی داشته باشد. به‌صورت کلی مراحل اجرای ماساژ هربال به‌صورت زیر است:

 در مرحله اول باتوجه‌به نوع بیماری فرد، گیاهان دارویی مناسبی انتخاب می‌شود. سپس گیاهان داخل یک‌پارچه به‌صورت محکم پیچیده می‌شود تا بر اثر رطوبت از یکدیگر جدا نشوند.

در مرحله بعدی کمپرس گیاهی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل یک استریمر یا اجاق گرمکن مخصوص قرار می‌گیرد تا عصاره گیاهان به‌طورکامل از آن خارج شود.

بعدازاین مدت می‌توان کمپرس گیاهی را از داخل دستگاه خارج کرد. صبر می‌کنیم تا کمپرس گیاهی به دمای بدن فرد بیمار برسد. بهتر است قبل از شروع ماساژ، میزان گرمای کمپرس روی ساعد دست امتحان شود. درصورتی‌که میزان دمای کمپرس مناسب بود، می‌توان ماساژ را شروع کرد.

 حال باتوجه‌به نوع درمان، فرد باید روی پهلو، به پشت یا روی شکم بخوابد و کلیه عضلات او در حالت آرام قرار بگیرند. سپس کمپرس به‌آرامی روی بدن فرد حرکت داده می‌شود. در صورت نیاز می‌توان فشار وارده به بدن را بیشتر یا کمتر کرد.

 در این مرحله از ماساژ کمپرس گیاهی می‌توان از تکنیک‌های اصلی ماساژ سوئدی استفاده کرد. تنها تفاوت اصلی هربال تراپی با ماساژ سوئدی استفاده نکردن از دست است. در این روش ماساژ، شما از کمپرس گیاهی برای ماساژ قسمت‌های مختلف بدن بیمار استفاده می‌کنید.

ساخت کمپرس‌ هربال

نکته کلیدی پس از اتمام ماساژ

بعد از پایان ماساژ بهتر است فرد سریعاً از حالت خود خارج نشود. چرا که این مسئله می‌تواند باعث ایجاد اختلال در گردش خون و آسیب دیدن اعضای بدن شود. حتی در برخی از صندلی‌ ماساژهای پیشرفته مانند صندلی ماساژ irest با مکانیزم و استراتژی‌های متفاوتی بدن شما را ماساژ می‌دهند و همین مورد باعث افزایش فشار خون می‌شود. بنابراین بعد از تمام ماساژ بهتر است کمی در همان حالت باقی بمانید و سپس بلند شوید.

ماساژ را به حضور در مراکز مربوطه خلاصه نکنید

در این مقاله به جواب سوال «هربال چیست» پرداخته‌ایم. هربال تراپی تنها یک ماساژ ساده نیست و برخی پزشکان در کنار داروهای شیمیایی، ماساژ کمپرس گیاهی گرم را نیز تجویز می‌کنند. کمپرس‌های گیاهی با توجه به بیماری فرد از گیاهان هربال درست می‌شوند و هرکدام فواید خاص خود را دارند. ماساژ هربال آرامش‌بخش بوده و باعث افزایش جریان خون در بدن می‌شود؛ از‌این‌رو برای افرادی که فشار خون دارند توصیه نمی‌شود.

درست است که ماساژ کل بدن احساس بسیار خوبی در ما ایجاد می‌کند، اما گاهی با ماساژ درست و اصولی برخی نواحی خاص نیز می‌توان مقدار قابل توجهی از خستگی بدن را از بین برد و احساس شادابی داشت. شما می‌توانید با مراجعه به بخش فروشگاهی سایت ماساژورهای مختلف را با هم مقایسه کنید و با توجه به نیاز و کاربرد مناسب ترین نوع برای خودتان را تهیه کنید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماساژ هربال چیست؟ + فواید ماساژ کمپرس گیاهی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره