شانه یخ زده چیست؟ علائم و درمان شانه یخ زده

مقالات

شانه یخ زده یکی از عارضه‌هایی است که طول درمان ۶ ماه تا سه سال دارد. این عارضه ممکن است در طولانی‌مدت دست شما را از اندامی با آسیب جزیی به عضوی بدون حرکت تبدیل کند. معمولا افراد مواقعی که در مفاصل خود احساس ناراحتی داشته باشند، از حرکت دادن اجتناب می‌کنند؛ البته که حرکت ندادن مفصل آسیب‌دیده از تشدید درد و آسیب جلوگیری می‌کند؛ بااین‌حال عوارضی مثل ایجاد شانه یخ زده را نیز به دنبال خواهد داشت. در این مقاله به بررسی همه جنبه‌های شانه یخ زده می‌پردازیم. فقط چند دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مطلب کاربردی و آشنایی با راه‌های درمان شانه یخ زده اختصاص دهید. 

شانه یخ زده؛ عارضه‌ای در مفصل شانه با محدود کردن دامنه حرکتی 

شانه یخ زده که با نام کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود باعث ایجاد درد و ناراحتی در مفصل کتف خواهد شد. این عارضه محدوده حرکتی شانه را کاهش می‌دهد؛ بنابراین در یخ زدگی شانه، حرکت دادن کتف با احساس درد همراه خواهد بود. فروزن شولدر معمولاً با درد و سفتی همراه است که به‌تدریج ظاهر می‌شود، به مرور زمان تشدید می‌یابد و در آخر با استفاده از راهکارهای درمانی، از بین می‌رود. 

ازآنجایی‌که شانه یخ زده باعث محدود شدن مفصل کتف می‌شود؛ گرم کردن عضلات این بخش به افزایش انعطاف‌پذیری شانه کمک خواهد کرد. برای این کار از انواع حرکت‌های ورزشی سبک و ماساژ استفاده کنید. هر دو روشی که نام بردیم با افزایش گردش خون در اندام‌ دست باعث گرم شدن بافت ماهیچه‌ای و در آخر بهبود این عارضه می‌شوند. درصورتی‌که دسترسی به مراکز ماساژ را ندارید، خرید دستگاه ماساژور برقی نیز انتخاب مناسبی خواهد بود. باتوجه‌به هزینه رفت‌وآمد به سالن‌های اسپا و صرف هزینه بالا، پرداخت هزینه برای قیمت صندلی ماساژور، انتخاب ایده‌آل‌تری است.

شانه یخ زده چیست؟ عارضه‌ای به دنبال سفتی مفصل کتف

فروزن شولدر چگونه ایجاد می‌شود؟

شانه سه استخوان دارد که یک مفصل گوی و کاسه شامل بازو (بازو)، تیغه شانه (کتف) و استخوان ترقوه را تشکیل می‌دهند. بافت همبند قوی اطراف مفصل شانه همه اجزای کتف را کنار هم نگه می‌دارد که به این بافت همبند کپسول گفته می‌شود. بر اثر یخ زدگی شانه، این کپسول آنقدر ضخیم و سفت می‌شود که به‌سختی حرکت می‌کند. علاوه‌بر این، بر اثر ایجاد فروزن شولدر، نوارهایی از بافت اسکار تشکیل می‌شود و مایع کمتری به نام سینوویال برای روان نگه داشتن مفصل وجود دارد. این موارد محدودیت حرکت شانه را افزایش خواهند داد. 

مواردی که گفتیم باعث ایجاد عارضه شانه «یخ زده» نامیده می‌شود؛ زیرا با افزایش درد شانه، کمتر از این مفصل استفاده می‌کنید. هرچه کمتر کتف را حرکت دهید، کپسول شانه شما ضخیم‌تر و استفاده از آن دشوارتر می‌شود. برای بازگرداندن دامنه حرکتی کتف از گرم کردن عضلات با استفاده از ماساژ کتف و ورزش استفاده کنید. 

علائم شانه یخ زده؛ سفتی و درد شانه را جدی بگیرید

فروزن شولدر نشانه‌های مختلفی دارد که در صدر این لیست، سفتی مفصل کتف قرار می‌گیرد. به دنبال سفتی شانه، دامنه حرکتی فرد مبتلا به این عارضه کاهش می‌یابد؛ به شکلی که هر حرکت کوچکی در مفصل شانه با درد و ناراحتی همراه خواهد بود. میزان درد ناشی از یخ زدگی شانه در افراد مختلف، متفاوت است. گاهی حرکت دادن دست از مفصل کتف با صدای تق تق نیز همراه می‌شود. صدای تق تق ممکن است یکی از علائم شانه یخ زده باشد. 

مراجعه به پزشک؛ اولین راهکار برای درمان یخ زدگی شانه

درمان یخ زدگی شانه؛ چه راهکارهایی وجود دارد؟

علائم شانه یخ زده به دنبال کاهش دامنه حرکتی ایجاد می‌شود؛ بنابراین راهکارهایی که بازگرداندن انعطاف‌پذیری کتف را به همراه داشته باشند، به‌عنوان روش‌های درمان شانه یخ زده شناخته می‌شوند. معمولا تسکین محدودیت کتف نیاز به صرف زمان چند هفته یا چند ماهه دارد؛ بنابراین روش درمان سریع شانه یخ زده نمی‌توان معرفی کرد. برای مثال استفاده از ماساژور برقی یکی از روش‌های رفع حرکت نکردن شانه است که به‌مرور تاثیر فوق‌العاده‌ای بر دامنه حرکتی شانه می‌گذارد. 

انتخاب راهکار مناسب برای از بین بردن علائم فروزن شولدر بستگی به میزان محدودیت شانه در حرکت دارد. در ادامه چند روش مناسب و موثر برای التیام علائم یخ زدگی شانه می‌پردازیم. 

استراحت دادن به شانه؛ یکی از راهکارهای تسکین فروزن شولدر

اولین نکته در مسیر درمان یخ زدگی شانه، استراحت کردن است. هر چند که گفتیم حرکت ندادن مداوم شانه علت اصلی این بیماری است؛ بااین‌حال در زمان بروز عارضه یخ زدگی شانه از انجام حرکت‌های ناگهانی، شدید و پرتابی خودداری کنید. برای مثال رانندگی یکی از کارهایی است که باعث تشدید شانه یخ زده می‌شود. فعالیت‌هایی که در طول درمان شانه یخ زده انجام می‌دهید، بهتر است با ماساژ همراه باشد.

ریکاوری سریع و افزایش گردش خون در ماهیچه‌های شانه با استفاده از ماساژ سریع‌تر انجام می‌شود. استفاده از صندلی ماساژور irest باعث افزایش گردش خون در همه بخش‌های بدن خواهد شد. این ماساژور برقی قابل تنظیم در بخش‌های مختلف بدن و دست است؛ بنابراین با استفاده از صندلی ماساژور آیرست همزمان امکان ماساژ دادن کتف و اندام‌های دیگر بدن وجود دارد. 

فیزیوتراپی برای شانه یخ زده؛ راهکاری اثربخش برای درمان این عارضه 

فیزیوتراپی یکی از مهم‌ترین پاسخ‌های سوال «درمان یخ زدگی شانه چیست» به شمار می‌رود. این راهکار دامنه حرکتی را به شانه شما برمی‌گرداند. تعداد جلسه‌های فیزیوتراپی بعد از معاینه توسط پزشک و باتوجه‌به شرح حال بیمار تعیین می‌شود. در فیزیوتراپی از انواع تمرین‌های کششی و قدرتی برای درمان فروزن شولدر استفاده می‌کنند. در کنار انجام ورزش برای شانه یخ زده، از توصیه‌های پزشک برای وضعیت درست بدن، سر و گردن راهنمایی بگیرید. گاهی قرار دادن نادرست سر در هنگام خواب باعث تشدید این عارضه خواهد شد. 

اگر پس از اتمام جلسات خود همچنان درد دارید، به پزشک عمومی یا فیزیوتراپیست خود مراجعه کنید. درمانگر ممکن است فیزیوتراپی بیشتری تجویز کند یا درمان مکمل نیز به کار بگیرد. یکی از بهترین راهکارهای تکمیلی برای درمان سریع شانه یخ زده، استفاده از انواع ماساژور برای ماساژ گردن، شانه و دست است. این دستگاه‌ها باعث افزایش گردش خون در اندام‌های فوقانی و در آخر بهبود یخ زدگی شانه خواهد شد. 

یک راهکار برای درمان شانه یخ زده چیست؟ ماساژ درمانی

درمان شانه یخ زده با ماساژ یکی از راهکارهای از بین بردن علائم این عارضه اسکلتی-عضلانی است. ماساژ درمانی باعث افزایش دمای بافت ماهیچه‌ای و بهبود حرکت عصب‌های ماهیچه‌ای خواهد شد. برای بهره‌مندی از مزایای ماساژ درمانی یا به کلینیک‌های ماساژ مراجعه یا از انواع دستگاه ماساژور استفاده کنید. 

درصورتی‌که امکان دسترسی به کلینیک‌های اسپا و سالن ماساژ را ندارید، از انواع دستگاه ماساژور برقی استفاده کنید. انواع صندلی‌های ماساژ با سازوکارهای مختلف برای بهبود خونرسانی استفاده می‌شود. برای مثال صندلی ماساژ روتای مدل rt-8900 در قسمت کتف و گردن به کیس‌های هوا مجهز است. این صندلی ماساژور با پوشش حداکثری باعث بهبود دامنه حرکتی شانه خواهد شد. 

درمان شانه یخ زده با ماساژ؛ یکی از روش‌های رفع این عارضه

تزریقات مفصلی؛ یکی از روش‌های درمان سریع شانه یخ زده

اگر با مشاهد علائم شانه یخ زده به پزشک مراجعه کنید، احتمال تجویز تزریق کورتیکواستروئید در مفصل شانه وجود دارد؛ این تزریق به‌عنوان راهکاری است که بعد از انجام فیزیوتراپی و ماساژ پیشنهاد می‌شود. تزریق مفصلی در موارد شدید فروزن شولدر از سمت پزشک تجویز خواهد شد. تزریق کورتیکواستروئید در مفصل شانه باعث کاهش التهاب مفصل و بهبود علائم عارضه سفتی شانه می‌شود. کورتیکواستروئیدها نوعی داروی ضد‌التهابی هستند؛ این تزریق خطر و عوارضی به همراه نخواهد داشت. 

تزریق داروهای غیراستروئیدی؛ یکی از روش‌های درمان فروزن شولدر

جراحی؛ آخرین راهکار برای درمان عارضه یخ زدگی شانه شدید

جراحی راهکاری برای باز کردن کپسول شانه منجمد به شمار می‌رود. این روش به عنوان آرتروسکوپی نیز شناخته می‌شود. آرتروسکوپی یکی از روش‌های درمان شانه یخ زده است که بعد از مدت کوتاهی باعث التیام علائم این عارضه خواهد شد. در طول آرتروسکوپی، جراح چند برش کوچک در اطراف مفصل شانه ایجاد می‌کند. 

پیشگیری از یخ زدگی شانه؛ بهترین راهکار برای درمان این عارضه

یخ زدگی شانه فقط در سنین بالا اتفاق نمی‌افتد؛ همه افراد با سبک زندگی نادرست، طرز خوابیدن غیراصولی، عضلات ضعیف و کار در موقعیت‌های شغلی سنگین در معرض ابتلا به فروزن شولدر قرار دارند. برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه راهکارهای مختلفی مثل تقویت عضلات شانه با ورزش وجود دارد. علاوه‌بر تقویت عضلات با ورزش، در پایان یک روز کاری با استفاده از انواع دستگاه ماساژور ریکاوری بافت ماهیچه‌ای را سریع‌تر انجام دهید. 

مراجعه به پزشک؛ اولین اقدام برای تشخیص و درمان فروزن شولدر

شانه یخ زده عارضه‌ای است که بر اثر چسبیدن کپسول به مفصل کتف ایجاد می‌شود. این عارضه بر اثر حرکت ندادن دست و انجام حرکت‌های غیراصولی شدت می‌یابد. برای درمان شانه یخ زده راهکارهای مختلفی مثل ماساژ درمانی، ورزش کردن سبک، جراحی، تزریق داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و اجتناب از انجام فعالیت‌های سنگین وجود دارد. ماساژ درمانی و فیزیوتراپی از بهترین راهکارهای پیشگیری و درمان فروزن شولدر به شمار می‌روند. اگر تجربه‌ای در ابتلا به این عارضه داشته‌اید، با ما و سایر کاربران مجله مبل ماساژ در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. 

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “شانه یخ زده چیست؟ علائم و درمان شانه یخ زده”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید