رهاسازی مایوفاشیال چیست؟ + بررسی مزایا و معایب آن

مقالات

تکنیک آزادسازی بافت مایوفاشیال (Myofascial Release Therapy) یک روش عملی بسیار ایمن در حوزه درمان‌های دستی و علوم فیزیوتراپی است؛ در این روش از اعمال فشار ملایم و پایدار به اندام‌های با محدودیت بافت همبند مایوفاشیال استفاده می‌شود. هدف از اجرای رهاسازی مایوفاشیال رسیدن به انعطاف‌پذیری بالا در بافت‌های ماهیچه است. همچنین برای کاهش و حذف درد در گره‌های عضلانی نیز استفاده می‌شود. بااین‌حال این نوع ماساژ برای همه افراد و در هر شرایطی مناسب نخواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با مضرات و مزایای آزادسازی مایوفاشیال فقط کافی است تا چند دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مطلب مفید اختصاص بدهید.

رهاسازی میوفاشیال؛ نوعی فیزیوتراپی برای درمان سندروم در مایوفاشیال

رهاسازی میوفاشیال نوعی فیزیوتراپی است که اغلب برای درمان سندرم درد میوفاشیال استفاده می‌شود. سندرم درد میوفاشیال یک اختلال درد مزمن است که به دلیل حساسیت و سفتی در بافت‌های میوفاشیال ایجاد می‌شود. این بافت‌ها عضلات سراسر بدن شما را احاطه و از آن‌ها حمایت می‌کنند. درد معمولا از نقاط خاصی در بافت‌های میوفاشیال شما به نام «نقاط ماشه‌ای» سرچشمه می‌گیرد.

رهاسازی میوفاشیال بر کاهش درد، تنش و سفتی در نقاط ماشه‌ای تمرکز دارد. همچنین رهاسازی میوفاشیال اغلب در ناحیه وسیعی از عضله و بافت بجای نقاط منفرد استفاده می‌شود. البته برای کاهش در همیشه نیازی به اجرای گسترده انواع ماساژ درمانی نیست. برای مثال استفاده از ماساژور تفنگی روتای برای ایجاد کشش نقطه‌ای یکی از راهکارهای موثر کاهش درد خواهد بود.

رهاسازی میوفاشیال؛ نوعی روش درمانی برای سندرم میوفاشیال

چگونه رهاسازی مایوفاشیال بر تسکین درد تاثیرگذار است؟

بیشتر درمان‌های رهاسازی میوفاشیال در طول یک جلسه ماساژ درمانی انجام می‌شوند. درمانگر به‌آرامی نواحی سفت‌شده عضلات را ماساژ می‌دهد تا دامنه حرکتی این بافت‌ها به حالت اولیه خود بازگردند. درمانگر با فشار دستی ملایم یا ماساژور دستی شروع به ماساژ و کشش نواحی سفت و سخت می‌کند. این فرآیند چندین بار در چند نقطه ماشه‌ای عضلات تکرار می‌شود تا زمانی که تنش به‌طورکامل در بافت ماهیچه‌ای فرد از بین برود.

اگر امکان مراجعه حضوری و روزانه به کلینیک‌های ماساژ را ندارید، از انواع ماساژورهای برقی برای سود بردن از ماساژ درمانی استفاده کنید. چراکه ماساژ باعث افزایش دامنه حرکتی عضلات و کاهش احتمال آسیب‌دیده‌گی می‌شود. ازاین‌رو با خرید انواع ماساژور برقی و دستی برای افزایش سلامت جسمانی خود قدم بزرگی بردارید. همچنین قیمت ماساژور دستی در مقایسه با هزینه مراجعه هفتگی به کلینیک‌ها بالا نخواهد بود.

افزایش انعطاف‌پذیری؛ یکی از ویژگی‌های رهاسازی میوفیشال

مزیت‌های آزادسازی میوفاشیال را بدانید

بیماران مبتلا به سندرم درد میوفاشیال اغلب از روش درمانی آزادسازی میوفیشال سود می‌برند. همچنین این نوع روش درمانی شبیه به فیزیوتراپی برای تسکین سردردهای میگرنی موثر خواهد بود. ماساژ ملایم روی عضلات سفت شده در داخل و اطراف گردن و سر ممکن است سردرد را کاهش دهد.

برخی از افراد مبتلا به نارسایی وریدی نیز از انجام رهاسازی میوفیشال سود می‌برند. در هنگام نارسایی وریدی، حوضچه خون کشیده می‌شود و در نهایت به سیاهرگ های پاهای شما آسیب می‌رساند. ازاین‌رو انجام انواع ماساژ درمانی یا استفاده از ماساژورهای برقی مثل صندلی ماساژور حرفه‌ای برای افزایش گردش خون در پاها مفید خواهد بود. رهاسازی میوفاشیال ممکن است همراه با سایر درمان‌ها برای کاهش تجمع و درد ناشی از نارسایی وریدی استفاده شود.

آزادسازی میوفیشال؛ نوعی روش درمانی برای رهایی از درد مزمن در پاها

مشورت با پزشک؛ یکی از اقدامات ضروری قبل از انجام رهاسازی میوفاشیال

اگر مایلید رهاسازی میوفاشیال را امتحان کنید، با پزشک یا فیزیوتراپ خود صحبت کنید. ممکن است با این نوع درمان بسیاری از آسیب‌های سطحی عضلانی و خستگی درمان‌پذیر باشند. همچنین این روش برای درمان کوفتگی بدن نیز موثر است؛ بااین‌حال به پزشک برای بررسی اثربخشی آزادسازی میوفیشال برای شما مراجعه کنید. چراکه در صورت داشتن آسیب‌های جدی اسکلتی-عضلانی امکان تشدید آسیب وجود دارد.

خطرات رهاسازی میوفاشیال چیست؟

رهاسازی میوفاشیال توسط ماساژ درمانی خطرات بسیار کمی دارد. بااین‌حال به معنی موثر بودن این روش درمانی برای همه افراد نیست. آزادسازی میوفیشال برای افرادی با سوختگی، جراحت و زخم مفید نیست و باعث تشدید وضعیت فرد می‌شود. همچنین شکستگی‌های استخوانی نیز از خط قرمزهای استفاده از ماساژ هستند. بااین‌حال استفاده از انواع ماساژ درمانی مزایای متعددی برای افراد به‌همراه دارد. برای مثال استفاده از انواع ماساژور برقی به رفع کوفتگی و دردهای عضلانی مزمن بر اثر نشستن طولانی‌مدت و بی‌تحرکی کمک می‌کند.

به‌طورکلی ماساژ درمانی اگر به روش اصولی و با مشورت پزشک متخصص انجام شود، فواید متعددی را به‌همراه خواهد داشت. اگر دسترسی به مراکز ماساژ برای شما دشوار است، خرید انواع ماساژورهای برقی مثل صندلی‌های ماساژور گزینه جایگزین مناسبی به شمار می‌رود. به‌این‌ترتیب با پرداخت قیمت صندلی ماساژور روتای 8900 در یک مرتبه امکان استفاده از فواید ماساژ درمانی در بازه زمانی بسیار طولانی‌مدت برای شما فراهم خواهد شد.

تشدید آسیب‌های اسکلتی-عضلانی؛ یکی از خطرات استفاده از رهاسازی میوفاشیال

در موارد بسیار نادر، ماساژ درمانی برای رهاسازی میوفاشیال ممکن است باعث ایجاد خونریزی داخلی و فلج موقت شود؛ چراکه اعمال فشار بر نواحی آسیب‌دیده بدن باعث تشدید آسیب خواهد شد. ازاین‌رو قبل از مراجعه به کلینیک‌های درمانی و استفاده از انواع ماساژور برقی مثل صندلی ماساژور آی رست sl a100 به پزشک مراجعه کنید. درمانگر باتوجه‌به شرح حال بیمار به دریافت ماساژ درمانی تجویز خواهد کرد. البته فراموش نکنید که در صورت استفاده از ماساژورهای استاندارد امکان سود بردن از فواید متعدد این روش درمانی وجود خواهد داشت.

استفاده از انواع ماساژور برقی؛ راهکاری برای دستیابی سریع به رهاسازی مایوفیشال

در این مقاله به بررسی رهاسازی مایوفیشال و مزایا و معایب این نوع ماساژ درمانی پرداختیم. آزادسازی مایوفیشال باعث از بین رفتن گره‌های عضلانی و درنهایت کاهش درد در بافت‌های عضلانی خواهد شد. ازاین‌رو از رهاسازی مایوفیشال برای درمان انواع گرفتگی‌ها، سردرد مزمن و کوفتگی بدن استفاده می‌شود. البته قبل از استفاده از مایوفیشال باید با پزشک برای موثر بودن این نوع ماساژ برای شما مشورت کنید. اگر تجربه‌ای در زمینه دریافت ماساژ مایوفیشال دارید با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رهاسازی مایوفاشیال چیست؟ + بررسی مزایا و معایب آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید