افزایش انعطاف پذیری بدن با چند روش کاربردی

مقالات

انعطاف‌پذیری بدن در دهه دوم زندگی کاهش می‌یابد و دهه سوم اثری از آن باقی نخواهد ماند. ازآنجایی‌که خشکی بدن منجر به افزایش آسیب‌پذیری بدن می‌شود، اجرای راهکارهایی برای افزایش دامنه حرکتی بافت ماهیچه‌ای اهمیت دارد. انعطاف‌پذیری به این معنا است که مفاصل شما می‌توانند در طیف وسیعی حرکت کنند. همچنین انعطاف‌پذیر بودن انجام فعالیت‌های روزمره مانند حمل مواد غذایی را نیز آسان‌تر می‌کند. در این مقاله چند راهکار برای افزایش انعطاف پذیری بدن ارائه خواهیم داد. با اختصاص ۴ دقیقه به مطالعه این مطلب چند راهکار برای بیشتر کردن دامنه حرکتی می‌آموزید.

انواع روش‌های ماساژ؛ روشی برای افزایش انعطاف‌پذیری بدن

اولین راهکار برای افزایش انعطاف‌پذیری بدن استفاده از انواع روش‌های ماساژ به شمار می‌رود. به‌طورکلی ماساژ باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود؛ ازاین‌رو سوخت‌وساز در بافت‌های ماهیچه‌ای در هنگام ماساژ و مدتی پس از آن بیشتر می‌شود. به‌این‌ترتیب عضلات نرم‌تر می‌شوند و به‌ حرکت درآوردن آن‌ها با مقاومت کمتر این بافت روبه‌رو خواهد شد. درنتیجه استفاده از ماساژ درمانی به‌روش‌های شیاتسو، بافت عمیق و سو‌ئدی را در برنامه روزانه خود برای افزایش دامنه حرکتی عضلات قرار دهید.

علاوه‌بر روش‌های گفته شده، استفاده از صندلی های ماساژور نیز یکی از بهترین راهکارهای بهره‌مندی از فواید ماساژ است. چرا‌که صندلی ماساژور باعث بیشتر شدن گردش خون در همه نقاط بدن می‌شود؛ همچنین خون‌رسانی را در همه قسمت‌های بدن به یک اندازه انجام می‌دهد. ازاین‌رو اگر صندلی ماساژ را جایگزین همه روش‌های ماساژ نام‌برده کنید، انتخاب نامناسبی نخواهد بود.

استفاده از فوم نورد؛ روشی برای نرم‌تر کردن عضلات

استفاده از غلتک فوم در انعطاف‌پذیری کوتاه‌مدت عملکردی مشابه با کشش سنتی دارد. برای مثال استفاده از یک غلتک فوم روی ران شما گردش خون در عضلات را افزایش می‌دهد و انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشد. برای افزایش اثربخشی استفاده از فوم این وسیله را روی قسمت‌های مختلف بدن خود سه تا چهار بار بالا و پایین بغلتانید.

به‌طورکلی فقط چند دقیقه استفاده از فوم نورد باعث شل شدن عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود. این وسیله برای قسمت‌های مختلف بدن کاربرد دارد؛ بااین‌حال بیشترین اثربخشی فوم را در قسمت‌های پایینی بدن مشاهده خواهید کرد. علاوه‌بر فوم، استفاده از ماساژور برقی زانو نیز برای افزایش دامنه حرکتی بافت‌های ماهیچه‌ای انتهایی بدن کاربرد دارد. این وسیله باعث افزایش خون‌رسانی در قسمت‌های اطراف زانو و بهبود وضعیت حرکتی فرد می‌شود.

استفاده از فوم نورد؛ روشی برای افزایش انعطاف‌پذیری بدن

انجام حرکات کشش پویا؛ یکی از روش‌های افزایش انعطاف‌پذیری بدن

کشش داینامیک یا پویا شامل حرکت به جلو و عقب در دامنه حرکتی مفصل شما است که بدون نگه داشتن یا اعمال فشار انجام می‌شود. برای مثال قرار دادن پا در فاصله از بدن و در بسط‌ترین حالت ممکن یکی از حرکت‌های پویا به شمار می‌رود. باز کردن لگن و راه رفتن فرانکشتاین نمونه‌های دیگری از کشش پویا هستند که برای گرم کردن بافت‌های ماهیچه‌ای موثر به شمار می‌روند.

علاوه‌بر حرکت‌های کشش پویا، استفاده از انواع ماساژور مثل ماساژور کتف و گردن، ماساژور زانو و ماساژور دستی برای افزایش دامنه حرکتی بدون اعمال فشار موثر هستند. به‌این‌ترتیب نیازی به انجام فعالیت‌های ورزشی برای طولانی‌مدت نیست و فقط استفاده چند دقیقه‌ای از این دستگاه‌های برقی برای گرم‌ کردن عضلات اثربخش خواهد بود.

اجرای کشش ایستا بعد از فعالیت؛ راهکاری برای منعطف کردن عضلات

ماهیچه‌ها بعد از تمرین گرم و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند؛ بنابراین بعد از پایان جلسه ورزشی، زمان مناسب برای انجام حرکات کششی است. یک عضله یا گروهی از ماهیچه‌ها را تا دورترین نقطه‌ای که احساس درد نمی‌کنید بکشید. کشش را حداقل 20 ثانیه نگه دارید و این حرکت را 2-4 بار تکرار کنید.

اگر بعد از تمرین کشش‌های ایستا حالت کوفتگی و خستگی داشتید از انواع ماساژور برای رفع تنش‌های عضلانی استفاده کنید. به‌این‌ترتیب نیازی به نگرانی در مورد آسیب‌های بر اثر سرد نکردن اصولی نخواهید داشت. استفاده از انواع ماساژور برقی با در نظر داشتن قیمت دستگاه ماساژ پا، زانو و صندلی ماساژور انتخابی مناسب است؛ چرا‌که نیاز شما را از مراجعه به مراکز اسپا برطرف خواهد کرد.

انجام حرکات کششی بعد از تمرین؛ راهکاری برای بهبود دامنه حرکتی عضلات

به‌طور مکرر حرکات کششی برای افزایش انعطاف‌پذیری انجام دهید

انعطاف‌پذیری بافت‌های ماهیچه‌ای به‌سختی به دست می آیند و به‌راحتی نیز از دست می‌روند. مناطقی را که به خصوص سفتی بیشتری دارند، روزانه بکشید. در صورت امکان بیش از یک بار در روز این کار را انجام دهید. همچنین از روش‌های دیگر افزایش انعطاف‌پذیری بدن مثل استفاده از ماساژ بیش از یک بار در هفته استفاده کنید.

اگر مراجعه مکرر و مداوم به سالن‌های ماساژ برای شما سخت است، با مراجعه به مرکز فروش ماساژور تفنگی در تهران و خرید انواع ماساژور برقی نیاز خود را بابت مراجعه به سالن‌های ماساژ برطرف کنید. در این صورت و با خرید انواع ماساژور برقی همیشه به دستگاه‌هایی با تکنولوژی برتر ماساژ دادن دسترسی خواهید داشت.

اجرای مستمر حرکات کششی؛ راهکاری برای منعطف‌‌تر کردن بدن

اجرای حرکات کششی در بافت‌های عضلانی سفت؛ روشی برای تسریع فرایند انعطاف‌پذیری

همه بافت‌های ماهیچه ای شما به یک اندازه انعطاف‌پذیر نیستند؛ عضلات بزرگ‌تر احتمالا انعطاف‌پذیری کمتری دارند؛ همچنین افزایش دامنه حرکتی این بافت‌های ماهیچه‌ای نیز زمان بیشتری را در مقایسه با سایر نقاط بدن شما احتیاج دارد. ازاین‌رو به مناطقی با سفتی بیشتر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اگر کل روز پشت میز بنشینید، قفسه سینه و جلوی باسن‌تان احتمالاً نیاز به کشش بیشتری دارند. بااین‌حال برای کسب نتیجه بهتر از انجام حرکات کششی، اجرای این حرکات را در قسمت‌های مختلف بدن خود فراموش نکنید. برای این کار حتما از ماساژوری مثل صندلی ماساژ A389-2 آیرست برای ایجاد کشش سراسری و استفاده از فوم نورد برای نرم‌ کردن عضلات استفاده کنید.

استفاده از انواع ماساژور و فوم نورد؛ سریع‌ترین گام برای رسیدن به بدنی منعطف

در این مقاله به بررسی راهکارهایی موثر برای افزایش انعطلف‌پذیری بدن پرداختیم. افزایش دامنه حرکتی بافت‌های ماهیچه‌ای با اجرای حرکت‌های کششی روزانه و مستمر امکان‌پذیر است. همچنین راهکارهایی مثل استفاده از انواع ماساژور و فوم نورد نیز برای بهبود دامنه حرکتی عضلات اثربخش هستند. اگر شما نیز راهکاری برای افزایش انعطاف‌پذیری بافت‌های ماهیچه‌ای دارید، در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “افزایش انعطاف پذیری بدن با چند روش کاربردی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید