آیا ماساژ برای بیماران ام اس خوب است؟

مقالات

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، ماساژ درمانی یکی از سه راهکار اصلی در کمک به روند بهبود نشانه‌های بیماری ام‌اس است. ماساژ بیماری Multiple Sclerosis را درمان نمی‌کند؛ اما ماساژ تراپی به بهبود علائم بیماری در برخی از افراد مبتلا به ام‌اس و بهبود کیفیت زندگی آنها کمک می‌کند. بیماران مبتلا به MS قبل از دریافت ماساژ باید با مزایا و موارد احتیاط ماساژ درمانی آشنا شوند. همچنین کسب اطلاعات راجع‌ به ماساژ مناسب برای مبتلایان به ام‌اس بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی تاثیر ماساژ برای بیماران ام اس می‌پردازیم. اگر خود یا یکی از اعضای خانواده‌تان مبتلا به بیماری اسکلروز چندگانه هستید، مطالعه مطلب پیش‌رو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مزایای ماساژ درمانی برای بیماران ام اس؛ ماساژ چه کمک به افراد مبتلا به MS می‌کند؟

انجمن ملی اسکلروز چندگانه (NMSS) تاکید دارد که ماساژ روی تغییر سیر بیماری ام اس تاثیری ندارد؛ اما ماساژ درمانی بر کاهش برخی از علائم ام اس مانند درد و گرفتگی عضلات تاثیرگذار است. ماساژ درمانی به‌طورکلی به بهبود عملکرد بدن، گردش خون، کاهش تنش در عضلات و کاهش استرس افراد مبتلا به MS کمک می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از مزایای ماساژ برای بیماران ام اس می‌پردازیم. لازم به ذکر است، قبل از دریافت هرگونه ماساژ، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

دکتر متخصص، شما را راهنمایی می‌کند که ماساژ درمانی چه فوایدی برایتان دارد. همچنین توضیح می‌دهد که چه نوع ماساژی مناسب شرایط بیماری شما است. به‌عنوان مثال ماساژ شیاتسو ازجمله انواع ماساژی است که به بهبود نشانه‌های ام‌اس کمک می‌کند. سیستم عملکرد ماساژ در ماساژور irest گردن نیز از نوع مالشی شیاتسو و حرارتی است؛ البته حتما قبل از استفاده از دستگاه ماساژور گردن، با فیزیوتراپ خود راجع به نحوه استفاده از این دستگاه مشورت کنید.

ماساژ برای رفع گرفتگی عضلات بیماران مبتلا به اسکلروز چندگانه مفید است

گرفتگی عضلات یکی از نشانه‌های شایع بیماری ام اس است. گرفتگی عضله‌ها همچنین باعث محدود شدن دامنه حرکتی مبتلایان می‌شود. ماساژ درمانی به شل کردن و کاهش تنش عضلانی و همچنین افزایش دامنه حرکتی بیماران ام اس می‌کند. اگر فرصت کافی برای مراجعه به جلسات منظم فیزیوتراپی را ندارید، جایگزین کردن یک دستگاه ماساژور بدن بعد از مشورت با دکتر معالج و فیزیوتراپ خود، یک انتخاب مناسب برای شما محسوب می‌شود.

دستگاه ماساژور استاندارد و دارای تاییده‌های جهانی، عملکردی شبیه به ماساژ دستی دارد و به کاهش استرس، تنش عضلانی و بهبود جریان خون کمک می‌کند. شما با مراجعه به بخش فروشگاهی سایت می‌توانید قیمت ماساژور دستی irest را در کنار سایر دستگاه‌ها و مبل‌های ماساژ آیرست مشاهده و بررسی کنید.

ماساژ ملایم؛ یکی از راهکارها برای رفع گرفتگی عضلات بیماران ام‌اس

تسکین درد؛ کنترل یکی دیگر از علائم رایج بیماری MS به کمک ماساژ درمانی

اسکلروز چندگانه با آسیب رساندن به سیستم عصبی در مغز و نخاع افراد، باعث ایجاد درد در بدن آن‌ها می‌شود. ماساژ با تحریک قسمت‌های دردناک بدن باعث گردش مناسب خون و اکسیژن و افزایش ترشح هورمون اندورفین در بدن بیماران ام اس شده و در نهایت دردهای شدید آن‌ها را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که قبل از دریافت ماساژ برای کنترل درد، حتما با دکتر معالج خود مشورت کنید و به‌هیچ‌عنوان به شکل خودسرانه از ماساژ برای تسکین درد ناشی از ام اس استفاده نکنید.

هنگامی‌ که گردش انرژی در بدن متوقف و کانال‌های انرژی مسدود می‌شوند، احساس درد نیز در بیماران ایجاد می‌شود. با انجام ماساژ Reflexology و اعمال فشار روی این کانال‌ها، انرژی به درون آن‌ها فرستاده شده و جریان انرژی بدن مجددا برقرار می‌شود. برای اینکه به شکل کامل با نحوه انجام ماساژ Reflexology آشنا شوید، مطالعه مقاله «ماساژ رفلکسولوژی چیست» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مقاله به آموزش نحوه صحیح انجام ماساژ رفلکسولوژی پرداخته‌ایم.

ماساژ رفلکسولوژی؛ تکنیکی برای تسکین درد بدن در بیماران مبتلا به MS

رفع خستگی؛ ازجمله فواید ماساژ برای بیماران ام اس

حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس دچار حمله‌های خستگی ناگهانی می‌شوند. به صورتی که آن‌ها را از انجام فعالیت‌های روزانه محل کار و خانه باز می‌دارد. یک ماساژ درمان ماهر می‌تواند خستگی شدید بیماران MS را با ضربات یا فشارهای نرم و ملایم اما قوی، کاهش دهد. این ضربات به تحریک اعصاب خارج شده از نخاع کمک می‌کند. یکبار دیگر یادآوری می‌کنیم که دریافت ماساژ چه توسط فیزیوتراپ و چه با استفاده از دستگاه را فقط با مشورت و تایید پزشک متخصص شروع کنید.

یکی از انواع ماساژ درمانی، آروماتراپی یا درمان با رایحه است که از رایحه‌های گیاهی برای بهبود سلامت جسمی و روحی افراد استفاده می‌کند. این قابلیت در صندلی ماساژ روتای مدل RT-S80 نیز وجود دارد. افراد می‌توانند رایحه‌ها را بر اساس ترجیحات شخصی یا نیازهای بهداشتی و روحیه خود در این دستگاه انتخاب کنند. این شیوه ماساژ درمانی به کاهش استرس و اضطراب، بهبود خلق‌وخو و افزایش احساس آرامش عمومی بیماران ام‌اس کمک می‌کند.

آروماتراپی؛ یکی از ماساژهای کمک کننده برای رفع خستگی مبتلایان به اسکلروز چندگانه

مشکلات خواب با استفاده از بهترین ماساژ برای بیماران ام اس رفع می‌شود

مشکل کم‌خوابی در افراد مبتلا به ام اس بیشتر از افراد عادی وجود دارد. نداشتن خواب کافی باعث می‌شود که بیماران MS در طول روز احساس خستگی کرده و نشانه‌های دیگر ام اس موجب آسیب بیشتری به آنها شود. ماساژ درمانگر با استفاده از وارد کردن ضربه‌های آرام می‌تواند آرامش و خواب بهتر را برای بیمار به ارمغان بیاورد. ماساژ سوئدی یکی از انواع ماساژ ملایم است و تکنیکی موثر برای القای آرامش و سلامت به بدن بیماران Multiple Sclerosis به‌شمار می‌رود.

محبوبیت این ماساژ به دلیل سادگی، ملایمت و القای آرامش به فرد ماساژ گیرنده است. همچنین با دریافت ماساژ سوئدی هم گردش خون بدن بهبود می‌یابد هم میزان اضطراب و دردهای عضلانی در افراد کمتر می‌شود. ازاین‌رو این ماساژ ملایم برای کاهش سایر علائم بیماری ام‌اس نیز مناسب است و می‌توانیم ماساژ سوئدی را به‌نوعی بهترین ماساژ برای بیماران ام اس به حساب بیاوریم.

ماساژ سوئدی؛ ازجمله تکنیک‌های ایجاد آرامش در بیمار مبتلا به Multiple Sclerosis

پیشگیری از ایجاد زخم بستر؛ یکی از تاثیرهای مهم ماساژ بر مبتلایان به Multiple Sclerosis

بعضی از بیماران مبتلا به اسکلروز چندگانه به علت اینکه توانایی حرکت کردن را ندارند، به مدت طولانی در یک وضعیت نشسته یا دراز کشیده قرار می‌گیرند. این یکجا نشینی باعث فشار مداوم به برخی از قسمت‌های بدن و قطع جریان خود در این قسمت‌ها می‌شود. در نتیجه پوست فرد آسیب می‌بیند و دچار زخم بستر خواهد شد. همچنین ممکن است سر خوردن بیماران از روی صندلی چرخ‌دار یا تخت نیز باعث ایجاد اصطکاک پوست و زخم‌های وخیم شود.

ماساژ درمانی برای جلوگیری از ایجاد زخم‌های بستر بسیار مفید است. اما به‌هیچ‌عنوان نباید روی قسمتی از بدن که قبلا زخم شده یا التهاب پیدا کرده است را ماساژ دهید. این کار باعث تشدید وخامت زخم و التهاب‌های بیمار می‌شود. به‌عنوان مثال صندلی ماساژور آی رست با استفاده از افزایش گردش خود در بدن یکی از دستگاه‌های موثر برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر در بدن بیماران زمین‌گیر است. اما اگر بیمار هم‌اکنون دچار زخم و التهاب پوستی شده است، نباید توسط این صندلی ماساژ دریافت کند.

افزایش گردش خون؛ یکی دیگر از مزایای ماساژ برای کمک به بهبود شدت علائم ام‌اس

بیماری ام‌اس باعث بی‌حالی و کم‌تحرکی افراد می‌شود؛ بنابراین گردش خون در رگ‌ها و بدن افرادی کاهش می‌یابد که به دلیل ابتلا به ام اس فعالیت مناسبی ندارند. یکی از فواید بسیار مهم ماساژ کمک به افزایش جریان خون و رسیدن اکسیژن و تغذیه مناسب به مویرگ‌ها و قسمت‌های مختلف بدن است. ماساژهای ملایم و نوازشی که فشارهای آرام و نرمی به بدن می‌آورند، عروق خونی را باز می‌کنند.

مراکز معتبر اسپا و فیزیوتراپی می‌توانند با استفاده از طرح‌های نقدی و اقساطی «مبل ماساژ» به خرید صندلی‌های ماساژ روتای و آیرست مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا اقدام کنند. مبل ماساژ به مرکز فروش صندلی ماساژور در تهران با ۶ شعبه فعال امکان خرید حضوری و آنلاین را برقرار کرده است. برای ارتباط گرفتن با کارشناسان فروش به بخش فروشگاهی سایت مراجعه کنید.

چه نوع ماساژی برای ام اس خوب است؟

در ماساژ درمانی برای بیماران ام اس از ماساژهای نوع ملایم استفاده می‌شود. در این ماساژها، ماساژ درمانگر با استفاده تکنیک‌های مالشی، ضربه‌ای و لرزشی از طریق دست و انگشت شست خود، به عضله و بدن بیمار ضربه‌ها و فشارهای ملایم وارد می‌کند. ماساژهایی مانند شیاتسو، آروماتراپی، سوئدی، رفلکسولوژی و سایر ماساژهای ملایم برای کمک به روند بهبود شدت علائم بیماری اسکلروز چندگانه مفید هستند.

موضوع مهم، مشورت با پزشک معالج و ماساژ درمانگر قبل و حین دریافت ماساژ برای بیماران مبتلا به MS است. این افراد باید قبل از هر جلسه ماساژ با تیم درمانی صحبت کند تا آن‌ها را در جریان روند تغییر علائم قرار دهد. با این کار پزشک و فیزیوتراپیست متوجه خواهند شد که باید از کدام نوع ماساژ مخصوص برای شما استفاده کنند. همچنین باید تیم درمان را در جریان سایر بیماری‌های خود قرار دهید تا بهترین نوع درمان را برای شما در پیش بگیرند.

ماساژ شیاتسو؛ تکنیکی برای کمک به کنترل علائم بیماری ام‌اس

موارد قابل احتیاط هنگام دریافت ماساژ برای بیمار ام اس

به‌طورکلی ماساژ درمانی برای افراد مبتلا به ام اس خطری ندارد. بااین‌حال توصیه می‌شود که قبل از دریافت ماساژ با پزشک معالج، شرایط خود را چک کنید. اگر مبتلا به پوکی‌استخوان، آرتروز، التهاب، زخم، بیماری قلبی، سرطان و بیماری‌های کبدی هستید، باید با پزشک و ماساژ درمانگر به اشتراک بگذارید. پزشک معالج باتوجه‌به شرایط مخصوص شما، توصیه می‌کند که کدام از کدام نوع ماساژ استفاده کنید. یا کدام نوع ماساژ را کنار بگذارید. افراد باردار و تازه جراحی شده نیز باید در دریافت ماساژ بسیار احتیاط کنند.

قبل از دریافت ماساژ برای تسکین علائم بیماری MS، با پزشک معالج مشورت کنید

در این مقاله به بررسی مزایای ماساژ برای بیماران ام اس، ماساژهای مناسب برای تسکین شدت نشانه‌های MS و مواردی پرداختیم که باید قبل از دریافت ماساژ رعایت کنید. تسکین درد، رفع گرفتگی عضلات، رفع خستگی، افزایش گردش خون، پیشگیری از ایجاد زخم بستر و حل کردن مشکل‌های خواب، ازجمله فواید ماساژ برای کمک به روند بهبود علائم بیماری ام اس هستند.

برای اینکه بهترین نتیجه را از ماساژ درمانی برای اسکلروز چندگانه بگیرید، باید با پزشک متخصص صحبت کنید. اگر تجربه دریافت ماساژ را برای بیماری ام اس دارید، در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مشاوره خرید