نحوه استفاده از ماساژور تفنگی

مقالات

استفاده از ماساژور تفنگی فاصله شما را تا سلامت عضلانی بدنتان کاهش می‌دهد. در چند سال اخیر، کاربرد ماساژور تفنگی فراتر از حد تصور گسترش یافته و با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شده است. فیزیوتراپی، اصلاح نقض‌های فیزیکی مثل شانه جلو آمده و مدیتیشن تراپی از جمله کاربردهای ماساژور تفنگی به‌شمار می‌رود. اگر شما هم به دلیل نداشتن فعالیت روزانه و زندگی ماشینی به دردهای عضلانی و خستگی مفرط دچار هستید، استفاده از ماساژورهای تفنگی بهترین راهکاری است که پیش روی شما قرار دارد. چنانچه از نحوه کار با ماساژور تفنگی، زمان استفاده از آن و انتخاب نوع سری آگاهی ندارید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.  

ماساژور تفنگی؛ بهترین ابزار برای رفع خستگی در پایان روز

ماساژور تفنگی یکی از جدیدترین ابزارهای ماساژ محسوب شده که طبق جدیدترین استانداردهای ماساژ ساخته شده‌اند. ماساژورهای تفنگی برای رفع تنش عضلات از طریق چند مکانیسم و سری ماساژور امکان‌پذیر است. یکی از کاربردهای ماساژور تفنگی، ریکاوری بعد از تمرین‌ ورزشکاران محسوب می‌شود؛ ماساژ راه‌حل تسریع ریکاوری است. برای استفاده از ماساژورهای تفنگی در ورزش، بعد از تمرین به مدت یک الی دو دقیقه، عضلات خود را برای ماساژ هدف بگیرید. نکته مهم در استفاده از ماساژور های تفنگی، دقت در هدف قرار دادن عضلات است نه استخوان و مفصل. بعد از تمرین بدن شما در اوج قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید به عضلاتتان استراحت بدهید.

انتخاب مکانیسم ماساژ؛ اولین گام برای استفاده از ماساژور تفنگی

هدف شما برای استفاده از ماساژور، رفع خستگی است یا درمان آسیب‌دیدگی؟ پاسخ به این سوال، به شما برای انتخاب مکانیسم ماساژور تفنگی کمک می‌کند. مثلا برای رفع دردهای شدید عضلانی از مکانیسم ضربه‌ای با سری مناسب استفاده می‌کنیم؛ درحالی‌که برای گرم کردن عضلات و رفع خستگی، مکانیسم لرزشی را انتخاب می‌کنیم. در دو نوع مکانیسم ماساژور تفنگی، افزایش گردش خون، کاهش خستگی، افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و کاهش درد اتفاق می‌افتد. با‌این‌حال، میزان تاثیرگذاری هر مکانیسم با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در بخش‌های بعدی با دو نوع مکانیسم ماساژور تفنگی و کاربردشان آشنا شوید.

ماساژور تفنگی ضربه‌ای؛ بهترین راه‌حل رفع دردهای شدید عضلانی

بسیاری از افراد از دردهای شدید عضلانی شکایت می‌کنند؛ همین‌طور با بالا رفتن سن، شدت این دردها افزایش یافته و در نهایت اختلال جدی در زندگی روزمره ایجاد می‌کند. کوفتگی‌های عضلانی که بعد از یک فعالیت سنگین یا ورزش کردن ایجاد می‌شود هم در دسته دردهای طاقت‌فرسا قرار می‌گیرد. ماساژور ضربه‌ای چگونه به کاهش دردهای شدید عضلانی کمک می‌کند؟ ماساژورهای ضربه‌ای، به عضلات و نوعی بافت پیوندی به نام فاشیا نیرو‌ وارد می‌کند.

ماساژورهای ضربه‌ای به عمق بافت‌های نرم، برای داشتن حداکثر تاثیرگذاری، نفوذ می‌کنند. یک نوع از دردهای عضلانی بسیار آزاردهنده، درد DOMS یا کوفتگی عضلانی نام دارد. کوفتگی عضلانی بعد از فعالیت‌های ورزشی سنگین اتفاق می‌افتد که رفع سریع این درد یکی از دغدغه‌های ورزشکاران است. یک راهکار مناسب برای رفع درد کوفتگی عضلانی، استفاده از ماساژور دستی مبل ماساژ، به شمار می‌رود. ماساژورهای دستی، به کاهش شدت کوفتگی عضلانی کمک بسزایی می‌کند.

استفاده از ماساژور تفنگی؛ روش درمان گرفتگی بازو

ماساژور تفنگی لرزشی؛ بهترین روش برای گرم کردن عضلات

اهمیت گرم کردن عضلات را جدی بگیرید. آسیب‌دیدگی‌های ورزشی و گرفتگی‌های عضلانی در نتیجه گرم نکردن صحیح عضلات ایجاد می‌شود. از انواع ماساژورها برای گرم کردن عضلات و گرفتگی‌ آن‌ها استفاده می‌شود. ماساژور تفنگی لرزشی با اعمال نیروی فیزیکی بر نواحی خاصی از عضلات، باعث افزایش گردش خون و گرم شدن عضله می‌شود.

ماساژورهای لرزشی برای کل بدن استفاده می‌شوند و فقط یک گروه از عضلات را مورد هدف قرار نمی‌دهند. ماساژورهای لرزشی یا ویبره‌ای با ارسال سیگنال‌های ایجاد آرامش به مغز، باعث کاهش تنش در سیستم عصبی می‌شود. از انواع ماساژور دستی بدن لرزشی برای درمان پارگی‌های میکروسکوپی عضلانی می‌توان استفاده کرد. همین‌طور این نوع از ماساژورها برای افزایش اکسیژن‌رسانی هم اثرات فوق‌العاده‌ای دارند.

ماساژور ویبره‌ای؛ ابزاری بهینه برای گرم کردن عضلات

تنظیم شدت ماساژ؛ عامل افزایش اثربخشی ماساژ و جلوگیری از آسیب‌دیدگی

عضلات ضعیف، بیشترین احتمال آسیب‌دیدگی را میان بخش‌های عضلانی بدن دارند. اعمال فشار به عضلات ضعیف و همراه با درد و احساس گرفتگی در طول ماساژ باعث آسیب بیشتر خواهد شد. به‌همین دلیل هنگام ماساژ عضلاتی که دچار کوفتگی هستند، حتما باید به درجه ماساژور دقت کنید. بعد از انتخاب تنظیم شدت ماساژ، به مدت یک الی دو دقیقه ناحیه دردناک را ماساژ دهید.

نکته مهم در هنگام استفاده از ماساژور تفنگی، توجه به دستورالعمل درج شده روی دستگاه است. همه دستگاه‌های ماساژ، دستورالعل‌های لازم برای استفاده مثل نحوه تنظیم شدت و زمان استفاده از آن را به‌همراه دارند.

انتخاب سری مناسب ماساژور تفنگی متناسب با عضله هدف

در استفاده از ماساژور تفنگی بعد از تنظیم درجه باید به انتخاب سری مناسب نیز توجه کرد. براساس کوچک یا بزرگ بودن عضله هدف، سری ماساژور تفنگی را انتخاب کنید. سری صاف، گرد، چنگالی و گلوله‌ای، هر کدام برای یک نوع عضلات استفاده می‌شوند.

ماساژور تفنگی با سری گرد؛ ماساژوری برای همه بخش‌های بدن

سری گرد، ماساژور تفنگی را به پرکاربردترین ابزار برای ماساژ تبدیل می‌کند؛ سری گرد برای ماساژ عمومی بدن مناسب است. عضله هدف برای ماساژورهای تفنگی با سری گرد، عضلات بزرگ پا و کتف است. این نوع سری برای عملکردهای عمومی‌تر ماساژ بهینه شده است.

ماساژورهای تفنگی با سری صاف؛ ماساژ عضله‌های کوچک‌تر

سری صاف برعکس ماساژور با سری گرد، برای عضله‌های کوچک‌تر در فضایی محدودتر، یک گزینه عالی محسوب می‌شود. ماساژور تفنگی با سری صاف برای ماساژ عضله‌های کوچک مثل عضله‌های دست، بیشترین کاربرد را دارد؛ بنابراین برای ورزشکاران رشته‌های تنیس، پینگ پنگ و والیبال بسیار کاربردی است.

ماساژور تفنگی با سری چنگالی؛ مناسب برای درمان کمر درد

سری چنگالی در ماساژور تفنگی برای اهداف خاص‌تر استفاده می‌شود. عضلات دو سمت ستون فقرات و تسکین درد کمر، یکی از اهداف استفاده از ماساژور تفنگی با سری چنگالی است.

ماساژور تفنگی با سری گلوله‌ای؛ راهکار درمان بافت‌های آسیب‌دیده

بافت‌های آسیب‌دیده را با سری گلوله‌ای ماساژور تفنگی درمان کنید. این نوع سری در فیزیوتراپی‌ برای تسریع روند بهبود یافت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. ماساژ عمیق بافت‌های عضلانی با سری گلوله‌ای به‌راحتی امکان‌پذیر است.

سری گلوله‌ای در ماساژور؛ راهکار تسریع درمان آسیب‌دیدگی‌ عضله‌‌های کوچک

نبایدهای استفاده از ماساژور تفنگی

نواحی استخوانی و آسیب‌های اسکلتی-عضلانی مثل پیچ‌خوردگی را نباید ماساژ ندهید. زخم‌های باز و کبودی‌ها هم از خط قرمز استفاده از ماساژورهای تفنگی محسوب می‌شوند. همین‌طور دردهای شدید و بدون علت را ماساژ ندهید تا موجب تشدید درد و آسیب‌دیدگی نشوید؛ فراموش نکنید که اولین اقدام برای درمان، علت‌یابی صحیح برای منبع درد به شمار می‌رود. در آخر، اگر مبتلا به آسیب‌های اسکلتی-عضلانی مثل پوکی استخوان، آرتروز و فیبرومیالژیا هستید از ماساژ درمانی خودداری کنید.

فواید استفاده از ماساژور تفنگی

تسکین درد، بهبود افسردگی، درمان سردرد، کاهش اضطراب و بهبود کمر درد، یک بخش کوچک از خواص ماساژورها محسوب می‌شود. ماساژ مداوم و کوتاه مدت به شما کمک می‌کند تا خوابی آرام و با کیفیت داشته باشید. مجموع خواص ماساژ درمانی در نهایت منجر به افزایش کیفیت زندگی شما می‌شود.

بهبود وضعیت بدن از دیگر تاثیرات مثبت استفاده از ماساژ درمانی محسوب می‌شود. افراد بی‌شماری در اثر نشستن طولانی‌مدت که در زندگی کارمندی امروزه رایج است، دچار مشکل در وضعیت صحیح نشستن شده‌اند. به همین دلیل یک راهکار ساده برای تسکین خستگی کار به مدت طولانی، استفاده از ارتعاش درمانی به شمار می‌رود.

مبل ماساژ؛ بهترین برند ماساژور تفنگی در فیزیوتراپی

بهترین زمان استفاده از ماساژور تفنگی برای ریکاوری سریع عضلات

آخرین نکته در استفاده از ماساژورهای تفنگی، انتخاب زمان مناسب برای افزایش تاثیرات ماساژ درمانی است. قبل از ورزش، بعد از انجام فعالیت سنگین، قبل از خواب و در طول تمرین از بهترین زمان‌های استفاده عمومی از ماساژور تفنگی محسوب می‌شوند؛ بنابراین برای انتخاب زمان مناسب ماساژ درمانی برای شما چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ در ادامه مطلب پاسخ سوال خود را خواهید یافت.

یکی از کاربردهای ماساژور تفنگی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، ماساژ قبل از تمرین است. بعد از تمرین، بهتر است برای اثربخشی بیشتر ورزش و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی، از ماساژورهای تفنگی استفاده کنید. ماساژورهای تفنگی، برای رفع اسپاسم‌های عضلانی بسیار اهمیت دارند.  یکی دیگر از زمان‌های مناسب برای ماساژ درمانی، طول جلسات ورزشی است. در طول جلسات ورزشی ممکن است تا احساس تنش یا گرفتگی شدید در عضلات داشته باشید. در این مورد، بجای استفاده از حرکات کششی، توصیه می‌کنیم تا از ماساژور های تفنگی به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه استفاده کنید. هدف استفاده از ماساژور، ایجاد شوک در عضلات است به همین دلیل فقط ۱۵ ثانیه کافی است.

ماساژور تفنگی؛ روش درمان گرفتگی‌های عضله بزرگ پا

ماساژورهای مبل ماساژ؛ پیشرفته‌ترین ابزار حفظ سلامت جسمانی

در گذشته خدمات ماساژ فقط در مراکزی مثل اسپا، باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های ماساژ ارایه می‌شد، اما امروزه تاثیر شگفت‌انگیز ماساژ برای ارتقا سلامت جسمانی مورد توجه قرار گرفته است. ماساژ درمانی با ابزارهای ماساژور مثل ماساژور تفنگی به‌راحتی قابل انجام است. رفع کوفتگی‌های عضلانی، درمان کم‌خوابی، بهبود علایم افسردگی و درمان دیسک کمر از جمله فواید استفاده از ماساژورهای تفنگی است.

در این مقاله به‌طور کامل نحوه استفاده از ماساژور تفنگی را برای شما شرح دادیم. مبل ماساژ با ارائه انواع ماساژور، یکی از مراکز معتبر برای خرید ماساژور منطبق بر استانداردهای جهانی به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم که با در نظر گرفتن خواص بی‌شمار ماساژ درمانی، حتما از نمایندگی‌های معتبر فروش ماساژور، این دستگاه را تهیه کنید.

مشاوره