رهایی از بدن درد بعد از ورزش با 5 راهکار فوق العاده!

مقالات

بدن درد بعد از ورزش یکی از مشکلاتی است که همیشه و حتی ورزشکاران حرفه‌ای را درگیر می‌کند. با حرفه‌ای‌تر شدن افراد کوفتگی بدن نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین همواره ورزشکاران به دنبال روشی برای تسکین DOMS یا کوفتگی بعد از تمرین ورزشی هستند. افزایش نوشیدن آب، پروتئین، انجام حرکات کششی و استفاده از دستگاه ماساژ روش‌های رفع کوفتگی بدن بعد از ورزش به شمار می‌روند. در ادامه این مطلب به بررسی چگونگی تاثیر هر یک از این راهکارها می‌پردازیم. اگر از دردهای بدنی بعد از ورزش خسته شده‌اید، با مطالعه این متن برای همیشه روش‌های ایمن و کارساز درمان بدن درد بعد از ورزش را بشناسید.

بررسی روش‌های بدن درد بعد از ورزش در بلاگ آیرست

۱. انجام حرکات کششی؛ بهترین راه استراحت دادن به عضلات و رفع درد

عامل اصلی بدن درد بعد از ورزش، کوتاه شدن بافت عضلانی است که حرکت ماهیچه‌ها را محدود می‌کند.  درنتیجه استفاده از روش‌هایی برای منبسط کردن بافت عضلانی از بهترین راهکارهای رفع بدن درد بعد از ورزش محسوب می‌شود. حرکات کششی به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد از ورزش به رفع دردهای عضلانی کمک می‌کند. انجام حرکات کششی بعد از ورزش باعث منبسط شدن عضلات و آزادسازی اسید لاکتیک می‌شود.

گاهی ورزشکاران برای ایجاد کشش بیشتر با اثربخشی بهتر از صنلی ماساژور استفاده می‌کنند. این ابزارها با ایجاد گرما و ارتعاش در همه بخش‌های بدن، کشش سراسری مطلوبی را می‌سازند تا درد DOMS سریع‌تر تسکین یابد.

افزایش اکسیژن و خون‌رسانی به ماهیچه‌ها؛ از مزایای انجام فعالیت‌های نرمشی سبک

علاوه‌بر حرکات کششی بعد از تمرین، فعالیت‌های سبک نیز داشته باشید؛ انجام حرکات کششی یا نرمشی سبک بعد از تمرین به افزایش خون‌رسانی در عضلات منجر می‌شود. افزایش خون‌رسانی موجب بهبود تغذیه ماهیچه‌ها با مواد مغذی می‌شود؛ بنابراین درد حاصل از فعالیت بدنی شدید تسکین می‌یابد.

تغذیه سلول‌های ماهیچه با رساندن اکسیژن و آمینواسیدها به بافت عضلانی انجام می‌شود؛ بنابراین هرچه این مواد از طریق خون‌رسانی زودتر به بافت عضلانی برسد، ترمیم ماهیچه‌ها بهتر انجام می‌شود. سازوکار ماساژور بدن نیز به همین ترتیب است؛ افزایش گرما در بافت‌های ماهیچه‌ای منجر به افزایش خون‌رسانی می‌شود. از صندلی ماساژور Rotai برای تکمیل درمان کوفتگی بعد از ورزش کمک بگیرید.

حرکات نرمشی سبک؛ روشی برای تسکین درد ورزشی

۲. برای بدن درد بعد از ورزش چه کنیم؟ آب کافی بنوشید

مصرف کم آب و مایعات نقطه مقابل ریکاوری سریع است؛ بنابراین یکی از راه‌های درمان کوفتگی بعد از ورزش نوشیدن آب به شمار می‌رود. در هنگام ورزش به ازای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه فعالیت باید ۸ اونس آب بنوشید ( ۸ اونس آب تقریبا به اندازه یک فنجان است). مصرف آب افزایش خون‌رسانی را نیز به‌همراه دارد؛ با افزایش گردش خون به بافت ماهیچه‌ای مواد مغذی مثل آمینو اسید، ویتامین و اکسیژن سریع‌تر به این بافت می‌رسند و ترمیم بهتر اتفاق می‌افتد.

هیدراته کردن بدن فقط برای بعد از ورزش نیست؛ اگر در دوره و تمرین هر روز ۸ لیوان آب مصرف کنید؛ کوفتگی کمتری خواهید داشت. در طول ورزش و فعالیت‌های سنگین تعریق باعث افزایش از دست دادن آب بدن می‌شود؛ بنابراین قبل و بعد از ورزش برای جبران کمبود آب بدن مایعات کافی بنوشید.

هیدراته کردن بدن؛ از روش‌های التیام کوفتگی بعد از ورزش

۳. کمپرس سرد و گرم؛ روشی برای رفع تنش عضلانی

ساعات اولیه بعد از ورزش زمان طلایی استفاده از روش های رفع بدن درد بعد از ورزش به شمار می‌رود. اگر تورمی در قسمت‌های مختلف بدن خود مشاهده می‌کنید، کمپرس آب سرد التیام‌دهنده آن خواهد بود. کمپرس یخ یا آب سرد باعث کاهش التهاب می‌شود؛ بنابراین فشار کمتر و به دنبال آن درد کمتری به محل آسیب وارد می‌شود. استفاده ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای از کمپرس یخ بعد از ورزش برای درمان کوفتگی موثر است.

گرما نیز برای انتقال ندادن سیگنال درد و کاهش اثرات آن موثر خواهد بود. گرم کردن عضلات در راهکارهای مختلف ترمیم بافت عضلانی مشاهده می‌شود. افزایش دمای ماهیچه از سازوکارهای اصلی ماساژور بدن نیز هستند که منجر به افزایش خون‌رسانی و حفظ سلامت عضلات می‌شوند. افزایش گردش خون باعث بهبود خون‌رسانی به ماهیچه‌ها و بافت‌های عضلانی می‌شود. پاکسازی سلول‌های ماهیچه از بین بردن گرفتگی بدن را سرعت می‌دهد.

درمان درد زانو بعد از ورزش با کمپرس یخ

۴. پروتئین‌رسانی به بدن؛ راه‌حل از بین بردن بدن درد بعد از ورزش

پروتئین یکی از درشت مغذی‌هایی است که از آمینو اسید تشکیل شده است. اسیدهای آمینه برای ترمیم بافت عضلانی الزامی هستند؛ به همین دلیل مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین بعد از ورزش به رفع کوفتگی بدن کمک می‌کند. بدن بعضی از این آمینواسیدها را می‌سازد؛ بااین‌حال برخی از انواع ضروری آن باید از منابع بیرونی دریافت شوند.

پروتئین در مواد غذایی متنوعی از سبزیجات گرفته تا مرغ و ماهی یافت می‌شود. بااین‌حال بدن ما قابلیت ذخیره کردن پروتئین را ندارد؛ بنابراین به‌طور مداوم باید از منابع پروتئینی برای تامین آمینواسیدهای ضروری استفاده کنید. هرچه مصرف اسید آمینه افزایش یابد، سرعت ترمیم بافت ماهیچه‌ای نیز افزایش می‌یابد.

علاوه‌بر روش‌های نام برده شده تا به اینجای مقاله، از انواع ماساژور هم می‌توانید برای رفع DOMS یا همان بدن درد بعد از ورزش می‌توان استفاده کرد.

۵. انواع دستگاه ماساژور؛ راهکاری سریع و اثربخش برای رفع درد بعد از ورزش

ماساژ دادن باعث رفع گره‌های عضلانی و آزادسازی اسید لاکتیک می‌شود. ایجاد انبساط در بافت‌های ماهیچه‌ای به وسیله ماساژ، عضلات را آرام می‌کند. دستگاه‌هایی مثل صندلی ماساژ با ایجاد کشش سراسری از بهترین ابزارهای ماساژ برقی برای رفع دردهای عضلانی محسوب می‌شوند.

این وسایل در برخی از باشگاه‌های ورزشی برای سرد کردن عضلات در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرند. ریکاوری بعد از تمرین به بهبود نتیجه ورزش و کاهش احتمال آسیب کمک می‌کند. اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید از انواع ماساژورهای برقی استفاده کنید؛ این دستگاه‌ها علاوه‌بر داشتن مزیت‌هایی مثل رفع کوفتگی، برای حفظ سلامت بافت عضلانی، ترمیم آسیب‌دیدگی و رفع عوارض نشستن طولانی مدت نیز کاربرد دارند. به همین دلیل خرید ماساژور با کاربردهای فراوان یک روش مطلوب برای تضمین سلامت جسمانی در آینده به شمار می‌رود.

گرم کردن عضلات؛ اساس کار انواع ماساژورهای برقی

در انواع دستگاه‌های ماساژ از روش‌های مختلف ماساژ دادن مثل مالشی و شیاتسو استفاده می‌شود. ایجاد فشارهای مداوم و ضربه‌ای در بافت عضلانی، گرم شدن عضلات و افزایش خو‌ن‌رسانی را به دنبال دارد. با بیشتر شدن جریان خون در ماهیچه‌ها، اکسیژن، اسیدهای آمینه و مواد مغذی راحت‌تر به سلول‌های ماهیچه‌ای می‌رسند. همین‌طور دفع سموم این بخش و پاکسازی بهبود می‌یابد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا از انواع دستگاه ماساژور برای رفع درد و کوفتگی بدن بعد از ورزش استفاده کنید.

از بین بردن بدن درد بعد از ورزش با استفاده از ماساژورهای برقی

سریع‌ترین ابزارهای رفع کوفتگی بعد از ورزش را از نمایندگی‌های ماساژور آیرست و روتای بخرید

در این مقاله به بررسی روش‌های درمان بدن درد بعد از ورزش پرداختیم؛ استفاده از کمپرس سرد و گرم، ماساژ دادن، انجام حرکات کششی سبک، هیدراته کردن بدن و مصرف پروتیین از راه‌های درمان DOMS یا همان کوفتگی بعد از ورزش محسوب می‌شوند.

در تسکین دردهای عضلانی روش‌های درگیرکننده بافت ماهیچه‌ای بیشترین نقش را دارند. ایجاد انبساط، گرم کردن، افزایش خون‌رسانی و ریلکس کردن ماهیچه‌ها نقش موثرتری در تسریع فرآیند التیام کوفتگی بعد از ورزش خواهند داشت؛ بنابراین استفاده از ماساژورها برای ورزشکاران یک راهکار کاربردی برای رفع درد بعد از ورزش به شمار می‌روند.

استفاده از دستگاه‌های ماساژور استاندارد باعث تقویت عضلات بدون آسیب می‌شود. خرید ماساژورهای برقی از فروشگاه‌های معتبر منجر به ایجاد تجربه خریدی مطلوب برای افراد خواهد شد؛ بنابراین از نمایندگی‌های معتبر برندهای نام آشنا در این صنعت مثل صندلی ماساژ irest  و روتای خرید کنید. اگر سوالی در مورد تاثیرگذاری ماساژورها بر قسمت‌های مختلف بدن دارید، با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رهایی از بدن درد بعد از ورزش با 5 راهکار فوق العاده!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره