چگونه رگ به رگ شدن گردن را درمان کنیم؟

مقالات

بعد از ساعت‌ها کار مداوم یا خوابیدن به‌حالت اشتباه، ممکن است شما هم درد و رگ به رگ شدن گردن را تجربه کرده باشید. رگ به رگ شدن گردن ممکن است خفیف یا حاد باشد. برای هر یک از این حالت‌ها راه‌حل‌های درمانی متفاوتی وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که رگ به رگ شدن گردن بر اثر مواردی همچون نشستن طولانی‌مدت در وضعیت نامناسب، استفاده نادرست از گوشی یا کامپیوتر، تنش‌های روزانه و فشارهای روحی، حوادث و ضربه‌های ناگهانی، آسیب دیسک فقرات و التهاب ماهیچه‌ها یا تاندون‌ها را چگونه درمان کنیم. بعد از مطالعه این مقاله با انواع حالت‌های رگ به رگ شدن گردن و راه‌های درمان آن آشنا خواهید شد.

تاثیر ماساژ در درمان رگ به رگ شدن گردن

یکی از توصیه‌های اساسی و مفید برای درمان سریع گردن درد دریافت ماساژ است. انجام ماساژ و کشش صحیح عضلات توسط یک متخصص یا استفاده از ماساژور گردنی باعث رفع تنش و التهاب در ناحیه گردن می‌شود. درد در این ناحیه به‌دلیل تنگ شدن یا انقباض ناگهانی رگ‌های خونی گردن رخ می‌دهد. این مشکل ممکن است باعث کاهش جریان خون به مغز و علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تاری دید یا افت فشار خون شود.

ماساژ تاثیر مستقیمی بر افزایش جریان خون و کاهش تنش عضلات دارد و فشار روی رگ‌ها کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید که این کار حتما باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. پزشک ارتوپد با‌توجه‌به میزان درد و شدت گرفتگی ماساژور بهترین نوع ماساژ برای درمان رگ به رگ شدن گردن را انتخاب می‌کند. این موضوع اهمیت بسیاری بالایی دارد؛ زیرا در صورت دریافت ماساژ اشتباه به‌جای تسکین درد، مشکل شدید‌تر خواهد شد.

ماساژ یکی از راه‌های درمان رگ به رگ شدن گردن

درمان رگ به رگ شدن گردن با انجام حرکات کششی

انجام حرکت کششی یکی از کارهایی است که تاثیر به‌سزایی در رفع گرفتگی عضلات و درمان درد گردن دارد. با‌توجه‌به میزان گرفتگی و درد گردن از انجام دادن حرکات ناگهانی خودداری کنید. با تکرار حرکات کششی در بازه‌های زمانی کوتاه کم‌کم گرفتگی و تنش عضلات به‌طور‌کامل رفع خواهد شد. حتما حرکات کششی را آرام و به اندازه و همراه با تنفس کامل انجام دهید.

انجام حرکات ناگهانی یا کشیدگی بیش‌از‌حد ممکن است باعث ایجاد درد یا آسیب جدی شود. تمرینات کششی بسیاری برای درمان رگ‌ به رگ شدن گردن طراحی شده‌اند که در خانه و محل کار قابل انجام هستند. متداول‌ترین تمرینات کششی برای رفع گرفتگی گردن شامل موارد زیر می‌شود:‌

  • گرداندن شانه‌ها به‌صورت دایره به عقب و سپس به جلو
  • فشار دادن آرام تیغه‌های شانه به هم و ثابت نگه داشتن این وضعیت به مدت چند ثانیه
  • چرخش آرام سر از سمتی به سمت دیگر (چرخش باید تا حدی باشد که فرد احساس ناراحتی نکند).

برای نرم شدن عضلات می‌توانید بعد از انجام حرکات کششی از صندلی ماساژ روتای نیز استفاده کنید. البته اگر گرفتگی عضلات گردن از نوع حاد است، قبل از استفاده از ماساژور از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

تاثیر حرکات کششی بر رفع گرفتگی گردن

درمان رگ به رگ شدن گردن به کمک فیزیوتراپیست

در بعضی موارد ممکن است علت رگ‌ به رگ شدن گردن به‌دلیل یک تصادف یا ضربه شدید باشد. در چنین مواردی به‌دلیل شدت گرفتگی توصیه می‌شود به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. این افراد با‌توجه‌به تخصص و انجام حرکات مفید می‌توانند به شما در مدیریت و تسکین درد مزمن کمک کنند.

فیزیوتراپیست با‌توجه‌به خفیف یا حاد بودن گرفتگی، برنامه‌ درمانی منحصربه‌فردی برای بیمار در نظر می‌گیرد. علاوه‌بر تمرینات در مطب، برخی حرکات را باید در خانه یا محل کار انجام دهید. حتی می‌توانید برای نرم شدن عضلات از ماساژور ماشین در هنگام رانندگی استفاده کنید. بعد از چند جلسه فیزیوتراپی و انجام تمرینات به‌طور منظم و صحیح، عضلات گردن تقویت و گرفتگی رفع خواهد شد.

فیزیوتراپی روشی موثر برای درمان گرفتگی شدید گردن

مصرف داروهای ضدالتهابی برای رفع گرفتگی گردن زیر نظر پزشک

یکی از عوارض نشستن طولانی مدت پشت سیستم، ضربه‌های شدید و ناگهانی و نشستن یا خوابیدن در حالت نامناسب، ممکن است گرفتگی عضلات و رگ به رگ شدن گردن باشد. در مواردی که درد گردن شدید است توصیه می‌شود که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. بعد از معاینه و بررسی‌های تخصصی ممکن است پزشک برای درمان رگ به رگ شدن گردن استفاده از داروهای ضد‌التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) را تجویز کند. توجه داشته باشید که مصرف هر‌گونه دارو باید حتما با نسخه و توصیه پزشک صورت گیرد.

استفاده از کمپرس سرد؛ درمان خانگی برای رفع رگ به رگ شدن گردن

یکی از روش‌های ساده و خانگی برای درمان رگ‌به‌رگ شدن گردن استفاده از کمپرس سرد و گرم است. یخ خاصیت ضد‌التهابی دارد؛ بنابراین با استفاده از کمپرس یخ، جریان خون به ناحیه دردناک کاهش یافته و باعث رفع التهاب و تورم می‌شود. البته این روش بیشتر برای درمان گرفتگی‌های خفیف کاربرد دارد. آکادمی آمریکایی جراحان ارتوپدی (AAOS) توصیه می‌کند برای آسیب‌های بافت نرم روزی چند بار به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.

در کنار کمپرس یخ دریافت ماساژ یا انجام حرکات کششی نیز باعث نرم شدن عضلات خواهد شد. در مقاله «آموزش ماساژ برای رفع خستگی گردن» نکاتی که برای تسکین درد و رفع التهاب مفید هستند و نحوه صحیح انجام ماساژ  را به‌طورکامل شرح داده‌ایم.

انتخاب درمان مناسب با‌ بررسی علت رگ به رگ شدن گردن

در این مقاله با ۵ روش موثر برای درمان رگ به رگ شدن گردن آشنا شدیم. انتخاب هریک از این روش‌ها ارتباط مستقیمی با علت و شدت گرفتگی گردن دارد. رگ به رگ شدن یک مشکل شایع است که در اکثر موارد به‌دلیل نشستن طولانی و نامناسب پشت میز یا خوابیدن به حالت اشتباه رخ می‌دهد. در این موارد با انجام حرکات کششی و درمان‌های خانگی بعد از مدتی گرفتگی کردن به‌طور‌کامل رفع می‌شود؛ اما اگر رگ به رگ شدن گردن به‌دلیل عواملی همچون ضربه شدید، دیسک یا تصادف ایجاد شده و آسیب جدی است باید به پزشک مراجعه کنید.

دریافت ماساژ و انجام حرکات کششی به‌طور‌منظم نقش موثری در جلوگیری از گرفتگی عضلات و رگ‌به‌رگ گردن خواهد داشت؛‌ بنابراین توصیه می‌کنیم که در‌ طول روز چند دقیقه از وقتتان را به انجام حرکات کششی اختصاص دهید. همچنین می‌توانید به‌صورت هفتگی یا ماهانه به مراکز ماساژ درمانی مراجعه کنید. تهیه ماساژور گردن و پرتابل نیز یک راه‌حل مفید و موثر برای رفع گرفتگی عضلات محسوب می‌شود. از این محصولات می‌توانید در هر زمان و مکانی برای تسکین درد و رفع التهاب استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات در مورد هر نوع صندلی ماساژور اقساطی به سایت مراجعه فرمایید.

مشاوره خرید