بررسی فواید ماساژ برای اعصاب

مقالات

۹۰ درصد بیماری‌ها منشاء عصبی دارند؛ طبق تجربه‌ افراد درصد قابل‌توجهی از علائم این بیماری‌ها با ماساژ درمانی التیام یافته‌اند. به همین دلیل اگر درگیر استرس بالا و تنش‌های عصبی هستید، ماساژ درمانی منظم را در برنامه خود قرار دهید. افزایش هورمون‌های ضددرد و شادی‌آور از مزیت‌های مهم ماساژ برای اعصاب به شمار می‌روند. در مقابل کاهش سطح استرس با کنترل ترشح هورمون کورتیزول از دیگر فواید ماساژ برای اعصاب است. اگر فواید بیشتر و شگفت‌انگیز ماساژ درمانی برای اعصاب را نمی‌شناسید، با خواندن این مقاله در کمتر از ۴ دقیقه اطلاعات مطلوبی را به دست می‌آورید. 

تنظیم هورمون مسکن درد؛ یکی از مزیت‌های ماساژ درمانی برای اعصاب

هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی متعددی نقش مسکن درد را در بدن ما ایفا می‌کنند که اندروفین یکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. هورمون اندورفین حس خوبی را به فرد می‌دهد و تا حد بسیاری درد را کاهش می‌دهد؛ این هورمون برای کاهش التهاب و تسریع روند بهبود نیز موثر است.

ماساژ درمانی با اعمال فشار بر بافت عضلانی قسمت‌های مختلف بدن، ترشح هورمون مسکن درد یا همان اندورفین را افزایش می‌دهد. سازوکار اصلی صندلی‌های ماساژ بر رفع درد و تنش عضلات ایجاد شده است. استفاده از انواع ماساژورها مثل تفنگی، زانو و صندلی ماساژور برای تسکین درد سراسری در بدن موثر هستند.

تاثیر ماساژ بر اعصاب با تنظیم ترشح هورمون اندروفین

کاهش استرس؛ از فواید ماساژ درمانی برای اعصاب

کورتیزول یا هورمون خشم در بدن افراد سطح استرس را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. کورتیزول هنگام مواجهه با خطر در بدن تولید می‌شود؛ بنابراین حس ترس، استرس و تنش را در فرد ایجاد می‌کند. افزایش اضطراب کیفیت زندگی را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اختلالات خواب و پرخاشگری از تاثیرات افزایش ترشح هورمون کورتیزول به شمار می‌روند.

بسیاری از افراد مبتلا به استرس و افسردگی بر این باور هستند که ماساژ درمانی تاثیر مثبتی بر کاهش سطح اضطراب آن‌ها گذاشته است. افراد بسیاری با کمک ماساژورها یا استفاده از انواع ماساژور دستی بدن، سطح استرس را در بدن خود کنترل می‌کنند. به‌طورکلی هورمون استرس‌زای کورتیزول بر اثر ماساژ درمانی کاهش می‌یابد تا ذهن و بدن فرد در وضعیت متعادلی قرار بگیرد.

کاهش سطح استرس؛ یک از مهم‌ترین مزیت‌های ماساژ برای اعصاب

 افزایش ترشح دوپامین؛ یکی از تاثیرات مثبت ماساژ درمانی برای بدن

دوپامین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی برای پاسخ به محرک‌های عاطفی است. تغییر میزان این هورمون شادی‌آور بر ایجاد یا تشدید بیماری‌های روحی مثل افسردگی تاثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل افزایش ترشح هورمون دوپامین با استفاده از روش‌های دارویی، ورزش و ماساژ از راهکارهای موثر برای بهبود اختلالات روانی است.

به‌طورکلی بهترین راهکار افزایش هورمون دوپامین فعالیت‌هایی است که احساس شادی و آرامش را در فرد ایجاد می‌کنند؛ بنابراین انجام فعالیت‌های ورزشی، مدیتیشن و ماساژ درمانی برای افزایش سطح این انتقال‌دهنده عصبی استفاده می‌شوند. ماساژ درمانی با انواع دستگاه‌های ماساژ مثل ماساژور تفنگی روتای گردش خون را افزایش می‌دهد و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ترشح دوپامین را تحریک می کند.

افزایش ترشح دوپامین؛ از مزیت‌های ماساژ سر برای آرامش اعصاب

درمان اختلالات خواب؛ سومین فایده ماساژ برای بهبود کیفیت زندگی

گاهی آسیب‌دیدگی اعصاب با درد و تهلیل بافت عضلانی همراه است؛ بنابراین ورزش و ماساژ یک راهکار درمانی مناسب محسوب می‌شوند. ماساژ درمانی با تاثیر مستقیم بر سلامت، گردش خون و تغذیه ماهیچه‌ها، آرامش غیرارادی برای فرد به‌همراه دارد. استفاده از ماساژ درمانی برای رفع اختلالات عصبی و افزایش کیفیت زندگی استفاده می‌شود.

ماساژ سر و گردن نیز تاثیر مطلوبی بر سیستم عصبی افراد می‌گذارند. در ماساژ سر و گردن با دست یا ماساژور گردنی مایع داخل سر جریان می‌یابد و از سردردهای میگرنی و عصبی جلوگیری خواهد شد. همین‌طور ماساژ سر برای آرامش اعصاب با تحریک افزایش ملاتونین به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. در آخر ماساژ سر منجر به تحریک سیستم لنفاوی و آرامش فرد می‌شود.

رفع اختلالات خواب؛ یکی از فواید ماساژ برای اعصاب

بهبود افسردگی؛ با ماساژ درمانی اختلالات روانی را تسکین دهید

نحوه عملکرد سیستم اعصاب تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی می‌گذارد. کاهش ترشح هورمون‌های شادی‌آور و افزایش انتقال‌دهنده‌های استرس در سیستم اعصاب، عارضه‌هایی مثل افسردگی را به‌همراه دارند. بعد از ماساژ درمانی میزان هورمون‌های ضددرد مثل سروتونین تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

در روش‌های مختلف ماساژ درمانی تعادل میان سلامت جسم و روان برقرار می‌شود. یک تاثیر ماساژ بر اعصاب بهبود افسردگی است که به دنبال کاهش دردهای عضلانی انجام می‌شود؛ بنابراین ماساژ درمانی با تاثیر بر ترشح هورمون‌های مختلف مثل دوپامین و اندورفین به کاهش استرس و تنش در فرد کمک می‌کنند. در صورت بالا بودن استرس ناشی از افسردگی، تپش قلب ایجاد می‌شود؛ این عارضه نیز توسط ماساژ درمانی بهبود می‌شود که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

تنظیم کردن ریتم قلب با انواع تکنیک‌های ماساژ درمانی

استرس یکی از عارضه‌هایی است که در طولانی‌مدت بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل توجه به کاهش سطح استرس، سلامت قلب را در آینده به همراه خواهد داشت. البته استرس یکی از روش‌های پاسخ بدن به شرایط خطر است که در مدت زمان و تعداد تکرار کم، خطری برای افراد به‌همراه ندارد؛ بااین‌حال اگر میزان اضطراب در فرد کنترل نشود، به دیواره‌ مویرگ‌های قلب آسیب می‌رساند و به دنبال آن سیستم ایمنی ضعیف می‌شود.

ماساژ درمانی به کنترل سطح استرس و افزایش گردش خون در همه قسمت‌های بدن کمک می‌کند. به‌طورکلی در صورت داشتن تپش قلب به پزشک مراجعه کنید تا نوع بیماری تشخیص داده شود. اگر بیماری زمینه‌ای یا عارضه دیگری برای فرد تشخیص داده نشد، احتمال وجود منشا استرس برای تپش قلب وجود دارد. در این‌ صورت از ماساژ درمانی برای کاهش اضطراب و کنترل سطح هورمون استرس‌زا استفاده کنید.

استفاده از انواع دستگاه‌های ماساژور برقی؛ راهکاری در دسترس برای تسکین اعصاب

در این مقاله به بررسی فواید ماساژ بر اعصاب پرداختیم. سلامت سیستم عصبی بر عملکرد اندام‌های مختلف بدن مثل قلب، کلیه و گوارش تاثیر می‌گذارد. استرس کنترل نشده، فشار خون بالا و ناراحتی‌های گوارشی از عارضه‌های تحت تاثیر سیستم عصبی هستند؛ بنابراین اهمیت به سلامت اعصاب و حفظ آرامش از مواردی است که بر کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

ماساژ درمانی در کنار تغذیه و روش‌های دارویی جایگاه ویژه‌ای در بهبود عملکرد اعصاب دارد. اجرای انواع ماساژ شیاتسو، سوئدی، تریگر پوینت و بافت عمیق برای افزایش گردش خون و کاهش استرس موثر هستند.

برای استفاده از فواید ماساژ برای اعصاب نیازی به مراجعه هفتگی به کلینیک‌های ماساژ نخواهید داشت. کافی است انواع دستگاه ماساژور را خریداری کنید تا از انواع روش‌های ماساژ درمانی با شدت قابل تنظیم بهره‌مند شوید. اگر تجربه استفاده از این ابزارها را دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مشاوره