چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟ ۷ راهکار آسان و موثر!

مقالات

داشتن سبک زندگی سالم در زندگی امروزی کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد؛ بااین‌حال فقط با تغییر دادن بخش‌های کوچکی از رفتارهای خود الگوی سالمی برای زندگی در اختیار خواهید داشت. زندگی سالم باعث افزایش نشاط، شادابی، موفقیت و آرامش ذهنی فرد می‌شود. علاوه‌بر مزایای روانی، بر جسم افراد نیز تاثیر مثبتی دارد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه از وقتتان را برای مطالعه این مطلب و آشنایی با راهکارهای داشتن سبک زندگی سالم اختصاص دهید.

۱. استفاده از تغذیه سالم؛ یکی از راهکارهای داشتن سبک زندگی سالم

یکی از ارکان سبک زندگی سالم داشتن رژیم غذایی سالم و الگوی مصرف مناسب است. منظور از رژیم تغذیه مناسب حذف همه نوشیدنی‌ها و وعده‌های غذایی موردعلاقه و کمتر مغذی افراد نیست؛ بلکه ایجاد تعادل در کالری و مواد مغذی دریافتی محسوب می‌شود. رژیم غذایی سالم شامل حجم بالایی از سبزیجات، منابع پروتئینی و کربوهیدرات مفید است. مصرف بیش از حد هر یک از منابع غذایی نام برده شده باعث بهم ریختن تغذیه سالم می‌شود.

بهبود الگوی رژیم غذایی؛ عاملی مهم برای داشتن سبک زندگی سالم

بهبود رژیم غذایی علاوه‌بر کمک برای رسیدن به سبک زندگی سالم، در داشتن اندامی فیت نیز موثر است. البته انجام حرکات کششی سبک نیز به داشتن اندامی ایده‌آل و عضلانی کمک می‌کند. اگر در جلسات مختلف ورزشی شرکت می‌کنید، انجام روش‌هایی برای رفع کوفتگی عضلانی موثر هستند. یکی از روش‌های ریکاوری استفاده از انواع دستگاه ماساژور است. این دستگاه‌ها چند مکانیسم مختلف دارند که مشابه با روش‌های مختلف ماساژ عمل می‌کنند. برندهای روتای و آیرست وسایلی منطبق بر استانداردهای به‌روز دنیا دارند؛ بنابراین صندلی ماساژور قیمت اقتصادی در مقایسه با نحوه عملکرد آن دارد. همچنین شما را از پرداخت هزینه مراجعه به کلینیک‌های ماساژ معاف می‌کند.

۲. ماساژ؛ یکی از عوامل موثر بر داشتن سبک زندگی سالم

شاید بپرسید که چرا ماساژ یکی از راهکارهای داشتن سبک زندگی سالم است. ماساژ به‌تنهایی بخش عظیمی از عملکرد سیستم گردش خون بدن را بهبود می‌بخشد. در این فرآیند که معمولا به‌عنوان یک راهکار درمان نیز شناخته می‌شود، فشار کم و ضربه‌ای به قسمت‌های مختلف بدن وارد می‌شود.

ماساژ باعث ترشح هورمون آرامش‌بخش خواهد شد؛ همچنین تاثیر بسیاری بر تعدیل هورمون‌های استرس مثل کورتیزول دارد. دریافت ماساژ به‌طور‌ منظم و در فواصل زمانی مشخص، تاثیر بسیاری بر کاهش دردهای عضلانی مزمن و رفع خستگی بدن می‌گذارد. برای ماساژ درمانی حتما نباید به کلینیک‌های ماساژ مراجعه کنید؛ با خرید ماسازور تفنگی در هر زمان از شبانه‌روز به راهی برای دریافت ماساژ دسترسی خواهید داشت.

۳. خواب کافی؛ ۸ ساعت خواب شبانه‌ برای زندگی سالم ضروری است

بی‌خوابی، کم‌خوابی و نداشتن خواب عمیق همگی از عواملی هستند که تاثیر منفی بر عملکرد مثبت فرد حتی برای انجام امور روزانه می‌گذارد. ازاین‌رو توصیه می‌شود تا همه افراد بزرگسال در شبانه‌روز تا ۸ ساعت خواب عمیق داشته باشند. البته خواب کوتاه میانه روز برای چند دقیقه نیز بر بهره‌وری بیشتر از مغز و بهبود عملکرد این ارگان حیاتی موثر است.

روش‌هایی مثل مطالعه قبل از خواب، انجام حرکات کششی و مدیتیشن برای داشتن خوابی عمیق کاربردی هستند. علاوه‌بر موارد گفته شده، بهبود کیفیت خواب یکی از فواید ماساژ صورت در طب سنتی است. چراکه ماساژ صورت باعث کاهش استرس و در نهایت به خواب رفتن می‌شود.

به‌طور‌کلی خواب کافی زمان کافی برای ترمیم بخش‌ها و بافت‌های مختلف بدن را فراهم می‌کند. شاید شما هم تجربه کم‌خوابی یا بی‌خوابی را داشته‌اید؛ در نتیجه این اختلال خشکی پوست، گودی و سیاهی زیر چشم ایجاد می‌شود؛ بنابراین خواب کافی نه‌تنها بر سلامت ذهنی و توان فیزیکی، بلکه بر زیبایی پوست نیز تاثیرگذار است.

۴. ورزش و فعالیت بدنی؛ لازمه داشتن روتین زندگی سالم است

رسیدن به سبک زندگی سالم و شاد بدون ورزش کردن امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین اگر به‌‌دنبال تغییرات مثبت در الگوی رفتاری و زندگی خود هستید، برنامه‌ریزی برای ورزش منظم و روزانه یکی از اقدامات مهم به شمار می‌رود. شرکت در برنامه‌های تمرینی چند کاربرد متفاوت در راستای افزایش سلامت روان و جسم دارد.

ورزش کردن باعث بهبود گردش خون و تغذیه سریع‌تر سلول‌ها می‌شود. درنتیجه حجم هموگلوبین و اکسیژن سلول‌ها افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این، ورزش به کنترل سطح کلسترول نیز کمک می‌کند؛ بنابراین سلامت قلب و عروق افراد در سنین بعد از سی سالگی نیز از بین نمی‌رود. تمرینات ورزشی به ترشح هورمون شادی نیز منجر می‌شود؛ درنتیجه به‌طور سالم‌تر و فعال‌تری به انجام کارهای روزانه خود مشغول خواهید شد.

برای تقویت بیشتر روح و رسیدن به آرامشی عمیق‌تر، بعد از ورزش به اسپا مراجعه کنید. اسپا سالنی برای انجام روش‌های مختلف ماساژ است؛ بنابراین بعد از ورزش و با انجام اسپا نه‌تنها احساس خستگی نخواهید داشت، بلکه به آسودگی خاطر مطلوبی می‌رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات اسپا، مقاله «اسپا چیست» را مطالعه کنید.

ورزش روزانه؛ یکی از روش‌های رسیدن به زندگی سالم

۵. کاهش استرس با مراقبه‌های مدیتیشن برای داشتن زندگی سلامت

کاهش استرس یکی از فاکتورهای مهم برای داشتن سبک زندگی سالم است که با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. به‌طورکلی رفع تنش و اضطراب از مهم‌ترین فواید مدیتیشن است که برای رسیدن به سبک سالم زندگی ضروری به شمار می‌رود.

اضطراب زندگی افراد را در ابعاد مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین برای داشتن ذهن و جسمی آسوده و سالم باید تا جای ممکن از استرس دوری کنید. البته حذف استرس از زندگی به‌طورکامل انجام‌پذیر نیست؛ چراکه اضطراب پاسخ طبیعی بدن به موقعیت‌های هیجانی و تنش‌زا است. بااین‌حال کنترل استرس برای نداشتن عوارض و پیامدهای جبران‌ناپذیر ضروری است.

کاهش استرس؛ یکی از عوامل مهم برای زندگی سالم و شاد

۶. «چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟» با حذف مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های مضر

مواد مخدر، الکل و سیگار آثار مخربی بر سلامت ذهن و جسم می‌گذارند؛ بنابراین اگر به‌دنبال داشتن سبک زندگی سالم و شاد هستید، باید مصرف هرگونه مواد مخدر را به‌طورکامل فراموش کنید. مصرف انواع مواد مخدر فرد را به اختلال اضطراب دچار می‌کند؛ به‌این ترتیب فرد نشانه‌هایی مثل تعریق، لرزش و سرگیجه را تجربه می‌کند. حذف نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر از راه های کاهش استرس برای رسیدن به سبک زندگی سالم در جوانان است.

حذف مواد مخدر و نوشیدنی‌های مضر؛ راهکاری برای داشتن سبک زندگی سالم

۷. شرکت در اجتماعات مفید؛ یکی از فاکتورهای مهم برای زندگی سالم

حضور موثر در جامعه و ارتباط مفید با سایر افراد از ارکان مهم برای داشتن سبک زندگی سالم است. ارتباط گرفتن با افراد در حوزه‌های مشترک کاری و تفریحی باعث افزایش قدرت تعامل می‌شود؛ بنابراین فرد برای حضور در شرایط بحرانی‌ آمادگی ذهنی بیشتری خواهد داشت. به‌دنبال ارتباط بهتر و موثرتر با افرادی که سبک زندگی سالمی دارند، تمایل به تکرار الگوهای رفتاری سالم در فرد نیز بیشتر می‌شود.

ماساژ درمانی؛ راهکاری چندمنظوره برای داشتن سبک زندگی سالم

در این مقاله به بررسی ۷ راهکار برای داشتن سبک زندگی سالم و شاد پرداختیم. تغذیه مناسب و مغذی، شرکت در برنامه‌های تمرینی منظم، انجام مدیتیشن و مراقبه برای آرامش ذهن، حذف مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های مضر، کاهش استرس و خواب کافی از روش‌های داشتن سبک زندگی سالم هستند.

علاو‌بر موارد گفته شده ماساژ درمانی نیز با بهبود گردش خون و تنظیم ترشح هورمون های نوراپی‌نفرین و اپی‌نفرین به فرد در جنبه‌های مختلف زندگی کمک می‌کند؛ معمولا افراد با ماساژ درمانی استرس کمتر، جسم سالم‌تر و احساس خستگی کمتری را تجربه می‌کنند؛ بنابراین برای داشتن زندگی سالم، از فواید ماساژ درمانی غافل نمانید. اگر شما نیز تجربه‌ای در ارائه راهکار برای داشتن سبک زندگی سالم در جوانان دارید، با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چگونه سبک زندگی سالم داشته باشیم؟ ۷ راهکار آسان و موثر!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید