رازهای افزایش سروتونین برای داشتن زندگی شادتر

مقالات

آیا به دنبال تقویت شادی بیشتر در زندگی خود هستید؟ کلید آن در افزایش میزان سروتونین بدن است. سروتونین که اغلب به‌عنوان «هورمون شادی» شناخته می‌شود، نقش مهمی در تنظیم خلق‌وخو، خواب، اشتها و سلامتی ما دارد. فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن و تغذیه مناسب بر افزایش سروتونین در بدن موثرند. در این مقاله، ما در مورد سروتونین و راه‌های افزایش سریع سروتونین توضیحاتی را شرح داده‌ایم تا بتوانید زندگی شادتری داشته باشید. پس اگر از  راه‌های افزایش سروتونین اطلاع ندارید، مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

ورزش کردن؛ از بهترین راه های افزایش سروتونین و دوپامین

تحقیقات دکتر سیتز، یکی از پزشکان معتبر آمریکایی نشان‌ داده‌ است که ورزش یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای افزایش سروتونین در بدن است؛ زیرا فعالیت بدنی باعث ترشح هورمون سروتونین و در نتیجه بهبود خلق‌و‌خو می‌شود. مطالعات این پزشک نشان می‌دهد که سروتونین آزاد شده بر‌ اثر فعالیت بدنی خستگی را نیز کنترل می‌کند؛ بنابراین ورزش کردن و به دنبال آن ترشح سروتونین، با از بین بردن خستگی به شما کمک می‌کند تا احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشید.

اگر فرصت ورزش کردن ندارید، استفاده از صندلی‌های ماساژ مانند صندلی ماساژ روتای برای شما مفید خواهد بود. از ویژگی‌های این صندلی ماساژ می‌توان به انجام 6 نوع ماساژ اتوماتیک، تکنولوژی ماساژ دو بعدی، هیتر گرمایشی با فیبر کربن، امکان تنظیم ارتفاع صندلی و جدا کردن دسته‌های کنار صندلی اشاره کرد. 

ورزش؛ عامل بهبود خلق‌و‌خو و افزایش سروتونین بدن

تغذیه مناسب؛ شاه‌کلید افزایش سریع سروتونین در بدن

خوردن برخی از غذاها باعث خواب آلودگی و خمودی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بوقلمون اشاره کرد؛ زیرا بوقلمون سرشار از تریپتوفان است. تریپتوفان یک آمینواسید طبیعی است که در برخی از غذاها یافت می‌شود؛ این آمینو اسید با بهبود فرآیند سنتز یا ایجاد انتقال‌دهنده عصبی به افزایش در سروتونین بدن کمک می‌کند. سایر مواد غذایی از جمله جو، موز، آجیل و تخم‌مرغ نیز حاوی تریپتوفان هستند که با مصرف آن‌ها می‌توانید سطح سروتونین بدن را افزایش دهید. 

ممکن است مواد غذایی مانند تخم‌مرغ و آجیل برای برخی از افراد بسیار پرچرب باشد؛ از‌این‌رو اگر عادت به خوردن غذای چرب ندارید و پس از خوردن این مدل غذاها احساس سنگینی می‌کنید، پیشنهاد ما به شما انجام ماساژ است. ماساژ چند ساعت پس از خوردن غذا و مخصوصاْ قبل از خواب به ریکلس‌تر شدن و آرامش بیشتر بدن کمک می‌کند. اگر به ماساژور حرفه‌ای دسترسی ندارید، مبل ماساژور برای شما مناسب است. این مبل‌ها با شبیه‌سازی ماساژ در بهبود گردش خون، کاهش درد و تنش عضلانی و بهبود کیفیت خواب موثر هستند.

خوردن غذاهای چرب؛ عامل خواب آلودگی و خمودی

داشتن خواب کافی؛ یکی از روش‌های افزایش سروتونین در بدن

نداشتن خواب کافی بر روی سلامت قلب، سلامت روان، حافظه و حتی متابولیسم بدن تاثیر منفی می‌گذارد. بدین‌ترتیب با گذشت زمان، کمبود خواب سطح سروتونین شما را کاهش می‌دهد و زمانی که سطح سروتونین بدن افزایش یابد، خواب راحت‌تری خواهید داشت. به عبارت دیگر، اگر خواب با‌کیفیتی نداشته باشید، سلامت و شادی را از خود دریغ کرده‌اید. برای داشتن انرژی کافی در طول روز و هم‌چنین بالا بردن سطح سروتونین در بدن توصیه می‌شود به اندازه هفت تا نه ساعت در شبانه‌روز بخوابید. 

اگر خواب کافی و باکیفیتی ندارید و بعد از رفتن به رختخواب زمان بسیاری طول می‌کشد تا به‌خواب بروید، ما انجام ماساژ قبل از خواب را به‌ شما پیشنهاد می‌کنیم؛ بدین‌ترتیب خوابی آرام خواهید داشت. با ماساژ شما می‌توانید عملکرد سیستم عصبی را نیز بهبود بخشید و از فواید ماساژ برای اعصاب بهره‌مند شوید.

خواب کافی؛ موثر در افزایش سروتونین در مغز

تاثیر تعاملات اجتماعی بر ترشح هورمون سروتونین در مغز

گذراندن زمان با عزیزان میزان سروتونین در بدن را افزایش می‌دهد. شرکت در گفتگوها، فعالیت‌ها یا سرگرمی‌های خانوادگی و دوستانه با نزدیکانمان، احساس هدفمند بودن و شادی را در ما ایجاد می‌کند؛ مجموع موارد ذکر شده به تقویت خلق‌وخوی ما نیز کمک خواهد کرد. انجام فعالیت‌های اجتماعی سالم مغز شما را تشویق به ترشح هورمون‌های شادی‌آور همچون سروتونین و دوپامین می‌کند. 

اگر اجتماعی بودن برای شما دشوار است و بیشتر اوقات روز را در تنهایی سپری می‌کنید، جای نگرانی نیست! انجام فعالیت‌هایی مانند ماساژ نیز به افزایش سروتونین در بدن، ایجاد آرامش و احساس خشنودی در شما کمک می‌کند. اگر تنها زندگی می‌کنید و دسترسی به ماساژور حرفه‌ای ندارید به‌جای آن می‌توانید از صندلی ماساژ استفاده کنید. دستگاه‌های ماساژ مانند صندلی ماساژ روتای مدل rt-8900 با داشتن قابلیت شبیه‌سازی ماساژ کتف و شانه، پشت کمر، مفاصل، کف‌ پا و کل بدن گزینه‌ای مناسب برای شما محسوب می‌شود.

تعاملات اجتماعی؛ افزایش سروتونین با دورهمی‌های شادی‌آور

کاهش استرس؛ افزایش سطح سروتونین با بهبود سلامت روان

مدیریت استرس یکی دیگر از عوامل مهم افزایش سریع سروتونین در بدن است. استرس مزمن روند افزایش سروتونین مغز را کند کرده و منجر‌‌به بروز اختلالات خلقی می‌شود. درک ارتباط بین سروتونین و سلامت روان برای مدیریت موثر اختلالات خلقی نیز بسیار مهم است. در حالی که سروتونین نقش مهمی در تنظیم خلق‌و‌خو دارد، علاوه‌بر‌ این هورمون، عوامل دیگری نیز  مانند مدیتیشن، ماساژ، خواب کافی و ورزش در سلامت روان موثر هستند.این تکنیک‌ها روش‌هایی برای درمان استرس بدون دارو محسوب می‌شوند.

استرس؛ دشمن سروتونین و سلامت روان

با تغییر شیوه زندگی هورمون سروتونین در بدن را افزایش دهید!

با انجام روش‌های نسبتا ساده می‌توان سبک زندگی را تغییر داده و به‌طور‌طبیعی میزان سروتونین در بدن را افزایش داد. خواب کافی شبانه بین ۷ تا ۹ ساعت و همچنین داشتن تغذیه مناسب و پرهیز از خوردن غذاهای چرب و فست‌فود از عوامل مهم برای بالا بردن میزان سروتونین بدن محسوب می‌شود. با این حال، اگر فکر می‌کنید که سطح سروتونین شما پایین است، قبل از انجام هر کاری حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید تا علت اصلی کمبود سروتونین در بدن را تشخیص دهید. 

در‌صورتی‌که از کمبود این هورمون در بدن مطلع شدید با روش‌هایی مانند ماساژ نیز می‌‌توانید، کمبود سروتونین در بدن را جبران کنید. انواع دستگاه‌های ماساژور مانند صندلی ماساژ irest، یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای ماساژ کل بدن، بهبود گردش خون و افزایش سروتونین هستند. اگر شما نیز راهی برای افزایش سروتونین می‌شناسید که به آن اشاره نکرده‌ایم، آن را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رازهای افزایش سروتونین برای داشتن زندگی شادتر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره