رازهای افزایش متابولیسم بدن که نمی‌دانستید!

مقالات

متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن، فرایندی است که در آن غذا و نوشیدنی تبدیل به انرژی تبدیل می‌شود. این انرژی برای انجام فعالیت‌های روزانه، مانند تنفس، هضم غذا، تفکر و حرکت نیاز است. میزان متابولیسم بدن هر فرد بسته به عوامل مختلفی مانند سن، جنس، اندازه و ترکیب بدن، سطح فعالیت بدنی و وضعیت سلامتی، متفاوت است. به‌طورکلی، افراد جوان‌تر، مردان و افرادی که توده عضلانی بیشتری دارند، متابولیسم بالاتری دارند. به‌طور‌کلی، ورزش و تحرک در کنار تغذیه درست و مصرف آب از مهم‌ترین راه‌های افزایش متابولیسم هستند. اگر به دنبال راه‌های بیش‌تر افزایش متابولیسم بدن هستید، این محتوا برای شما نوشته شده است.

ورزش منظم؛ بهترین راه افزایش متابولیسم بدن

ورزش منظم یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش متابولیسم بدن است. ورزش‌های هوازی، مانند دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری، تاثیر بسیاری در افزایش متابولیسم بدن دارد. ورزش‌های قدرتی نیز می‌توانند به افزایش توده عضلانی کمک کنند. تمرین‌های مقاومتی در طولانی‌مدت با ساخت عضله متابولیسم کلی بدن را افزایش می‌دهند. برای افزایش توده عضلانی، 2-3 بار در هفته ورزش‌های قدرتی پیشنهاد می‌شود. انجام روزانه تمرین‌های هوازی حداقل 30 دقیقه تاثیر فراوانی در افزایش متابولیسم آن روز خواهد داشت.

اگر سابقه انجام ورزش حرفه‌ای ندارید، پس از جلسات اول تمرین دچار بدن‌درد می‌شوید. با انجام راهکارهایی برای درمان سریع بدن ‌درد بعد از ورزش مانند کمپرس سردوگرم، کمی از میزان درد کاسته می‌شود یا به‌طورکلی از بین می‌رود. کمپرس سرد برای درمان التهاب بدن و کمپرس گرم و به‌طورکلی گرما، برای انتقال ندادن سیگنال درد و کاهش اثرات آن موثر خواهد بود.

فعالیت در محل کار؛ راهکاری برای افزایش متابولیسم و تمرکز

اگر در محیط کاری بیشتر زمان خود را نشسته‌اید، سعی کنید با برنامه‌ریزی برای فعالیتی بدنی و کشش عضلات، وقفه‌های کوتاه داشته باشید. فعالیت بدنی نه‌تنها برای کاهش وزن مفید است، بلکه به افزایش تمرکز و بهره‌وری نیز کمک می‌کند. حرکات کششی، راه‌رفتن، حرکت گردن و کشش کمر و اندام‌های تحتانی از نمونه فعالیت‌های ساده‌ای است که به‌راحتی در محل کار می‌توان انجام داد. چنانچه شرایط فعالیت و ورزش را در محیط کاری ندارید، ماساژ عضلات با دست یا تهیه صندلی ماساژ آی رست یا هر نوع ماساژور دیگری برای محیط کاری به بالا بردن متابولیسم بدن و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

فعالیت در محل کار؛ افزایش متابولیسم و تمرکز

تحرک بیشتر در خانه با تغییر نحوه انجام کارها

تحرک و داشتن فعالیت بهترین راه برای افزایش متابولیسم در بدن است. با تغییر نحوه انجام کارهای خانه می‌توانید متابولیسم خود را افزایش دهید. برای مثال قدم زدن در هنگام صحبت تلفنی یا انجام حرکات کششی در زمان تماشای تلویزیون تاثیر مثبتی دارد. ماساژ با دست یا دستگاه‌های ماساژور نیز با افزایش قدرت ماهیچه‌ها باعث بالارفتن سوخت‌وساز بدن می‌شود. خرید صندلی ماساژور اقساطی برای منزل فرصت خوبی است تا علاوه بر آرامش، به تقویت ماهیچه‌ها و افزایش متابولیسم بدن نیز کمک کنیم.

مصرف مقدار کافی ویتامین D؛ حفظ بافت عضلانی بدن

انسولین در بدن وظیفه رساندن قند و انرژی مورد‌نیاز به سلول‌ها را به عهده دارد. در این پروسه مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین دی نیز دخیل هستند. علاوه‌بر‌این موارد، ویتامین دی به تکثیر و رشد سلول‌ها کمک می‌کند. ویتامین D برای حفظ بافت عضلانی و حمایت از متابولیسم ضروری است. منابع غذایی خوب برای ویتامین D شامل ماهی تن، شیر غنی شده و تخم مرغ است.

مصرف مقدار کافی ویتامین D؛ حفظ بافت عضلانی بدن

میان وعده‌های سالم؛ تامین انرژی سوخت‌وساز بدن در طول روز

بدن برای سوخت‌وساز نیاز به انرژی دارد. این انرژی در مواد غذایی که می‌خوریم، نهفته شده‌ است. میان‌وعده‌های سالم در طول روز انرژی بدن برای سوخت‌وساز را تامین می‌کنند. البته مصرف انواع میان وعده‌ها بدون انجام فعالیت‌های بدنی و مصرف درست انرژی بدست آمده، باعث افزایش وزن و کاهش متابولیسم نیز می‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از افزایش وزن، تحرک، ماساژ، استفاده از صندلی ماساژور rotai یا هر نوع صندلی دیگر یا ماساژورهای دستی است. این دستگاه‌ها باعث افزایش تحرک می‌شوند که در کنار تغذیه درست و مصرف میان وعده به تامین انرژی سوخت‌وساز بدن در طول روز کمک می‌کند.

مصرف پروتئین کافی؛ کالری سوزی بیشتر در بدن

پروتئین یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن است که به افزایش متابولیسم حتی در حالت استراحت کالری کمک می‌کند. مصرف پروتئین کافی در هر وعده غذایی علاوه‌بر بالا بردن متابولیسم و سوخت‌وساز بدن در حالت استراحت، برای افزایش توده عضلانی و قدرت بدنی، سلامت استخوان‌ها و کاهش فشار خون نیز آثار مثبتی دارد.

تغذیه درست، جلوگیری از افزایش وزن و بالا رفتن متابولیسم

مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین و فیبر، افزودن ادویه‌جات به‌ویژه فلفل به غذا باعث افزایش اندک دمای بدن و سوخت‌و‌ساز بیشتر می‌شود. کربوهیدرات‌های تصفیه شده، مانند نان سفید، برنج سفید و ماکارونی با افزایش وزن به کاهش متابولیسم کمک می‌کنند. در‌عوض، مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و غلات کامل، یکی از راه های بالا بردن متابولیسم بدن است.

تغذیه درست؛جلوگیری از افزایش وزن و بالا رفتن متابولیسم

مصرف آب کافی؛ راهکاری برای افزایش سوختن کالری در بدن

آب برای بسیاری از فرآیندهای بدن، از جمله متابولیسم ضروری است. مصرف آب به بدن کمک می‌کند تا کالری بیشتری بسوزاند؛ به همین خاطر اکثر پزشکان و متخصصان پیشنهاد می‌کنند هر روز 8-10 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب بلافاصله پس از بیدار شدن می‌تواند به افزایش متابولیسم کمک کند. نوشیدن آب یکی از راحت‌‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش متابولیسم در بدن است. مصرف آب در هنگام ورزش نیز به شدت توصیه می‌شود. آبمیوه، میوه و سبزیجاتی که آب فراوان در خود ذخیره دارند نیز برای تامین آب بدن مفید هستند.

نوشیدن آب، ساده‌ترین راه افزایش متابولیسم در بدن

خواب کافی؛ تامین انرژی برای سوخت‌وساز بدن

خواب کافی برای سلامت کلی بدن ضروری است و همچنین به افزایش متابولیسم کمک می‌کند. افرادی که خواب کافی ندارند، متابولیسم کندتری خواهند داشت. برای افراد بزرگسال هر شب 7-8 ساعت خواب پیشنهاد می‌شود. اما کیفیت خواب نیز بسیار مهم است. زندگی مدرن و فشارهای عصبی در طول شب نیز روی کیفیت خواب ما اثر می‌گذارد. گاهی بعد از یک روز کاری دریافت ماساژ به آرامش ذهن و بدن ما بسیار کمک می‌کند. اگر شرایط مراجعه به سالن‌های اسپا برای دریافت ماساژ را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه ماساژور برقی استفاده کنید. بررسی قیمت مبل ماساژور و خرید متناسب با بودجه و نیاز ماساژ استاندارد و آرامش دهنده برای رفع خستگی را تضمین می‌کند.

خواب کافی؛ تامین انرژی برای سوخت‌وساز بدن

کاهش استرس؛ راه‌ بالا بردن متابولیسم بدن

استرس، عملکرد بدن را مختل می‌کند. با کمک راه های کاهش استرس و افزایش لحظات شاد در زندگی و طول روز می‌توان از کاهش متابولیسم جلوگیری کرد. بالارفتن سطح کورتیزول یا هورمون استرس در بدن و وعده‌های غذایی بیشتر و انتخاب نامناسب خوراکی‌ها یا کم‌اشتهایی تاثیر مستقیم روی میزان سوخت‌وساز بدن و کنترل وزن دارد.

افزایش متابولیسم بدن؛ حفظ سلامتی و نشاط

در این مقاله به راه‌های افزایش متابولیسم بدن و بالا بردن سوخت‌وساز پرداختیم. ورزش و افزایش فعالیت و تحرک، مصرف کافی ویتامین D، مواد پروتئینی و وعده‌های غذایی سالم و میان وعده، مصرف آب کافی و خواب با کیفیت و به اندازه تاثیر بسیاری در افزایش متابولیسم بدن دارد. علاوه‌بر این موارد، دوری از استرس و آرامش روحی نیز یکی از عوامل مهم در دنیای امروز شمرده می‌شود. ماساژ بدن با ایجاد آرامش و تقویت ماهیچه‌ها به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. برای تهیه انواع ماساژور و صندلی ماساژ قسمت فروشگاه سایت را بررسی کنید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رازهای افزایش متابولیسم بدن که نمی‌دانستید!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید