سندروم تونل کارپال؛ علت و علائم و راه های درمان

مقالات

تونل کارپال گذرگاه باریک در مچ دست است که بین استخوان‌های کوچک مچ دست و یک نوار قوی از بافت همبند به نام رباط کارپال عرضی قرار دارد. از آنجا که مرزهای تونل کارپال بسیار سفت و انعطاف‌ناپذیر هستند، این فضا ظرفیت کمی برای تغییر اندازه دارد. عصب میانی و ۹ تاندون که انگشتان دست را خم می‌کنند، از این تونل عبور می‌کنند. هرگونه فشاری که باعث تنگ شدن این تونل شود، باعث افزایش فشار بر عصب میانی شده و علائم سندرم تونل کارپال را ایجاد می‌کند​. در این مقاله به توضیح کامل سندروم تونل کارپال پرداختیم و علائم و علت‌های آن را توضیح دادیم.

سندروم تونل کارپال (CTS)؛ تحت فشار قرار گرفتن عصب میانی در ناحیه مچ دست

سندرم تونل کارپال (CTS) اختلالی است که در اثر تحت فشار قرار گرفتن عصب میانی (Median Nerve؛ عصب از ساعد تا کف دست) در ناحیه مچ دست به‌وجود می‌آید. این فشار منجر به علائمی چون بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در دست و بازو می‌شود​. در واقع تونل کارپال گذرگاهی باریک در قسمت کف دست است که توسط استخوان‌های مچ و رباط‌ها احاطه شده است.

هنگامی که عصب مدیان در این تونل فشرده می‌شود، سندروم تونل کارپال همراه با علائمی پدید می‌آید. در برخی موارد ماساژ دست برای مدت کوتاهی علائم را کاهش می‌دهد یا رفع می‌کند؛ اما دوباره پس از گذشت زمان کوتاهی یا پس از کار کردن با دست، این علائم باز می‌گردند. بعضی مواقع نیز ممکن است ماساژ دست برای این سندروم مناسب نباشد. بهتر است همان ابتدا که متوجه این عارضه شدید به پزشک مراجعه کنید.

سندروم تونل کارپال؛ تحت فشار قرار گرفتن عصب میانی دست

چه عواملی باعث سندروم تونل کارپال می‌شود؟

سندرم تونل کارپال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نوروپاتی محیطی است. این اختلال می‌تواند درد و مشکلاتی را ایجاد کند که تاثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد دارد. برخی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ایجاد سندرم تونل کارپال عبارت‌اند از:

  1. عوامل آناتومیک: شکستگی یا دررفتگی مچ دست یا آرتروزی که شکل استخوان‌های کوچک مچ را تغییر دهد، ممکن است با تنگ شدن فضای داخلی تونل کارپال، بر عصب مدیان فشار بیاورد.
  2. بیماری‌ها و اختلال‌های سیستمی: دیابت، بدعملکردی تیروئید، تجمع آب در بدن در طول دوران بارداری یا یائسگی، فشار خون بالا و بیماری‌های خود ایمنی مثل روماتیسم مفصلی (یا آرتریت روماتوئید)
  3. وضعیت دست و مچ: انجام فعالیت‌هایی که شامل خم شدن شدید یا باز شدن دست و مچ برای مدت طولانی باشد مانند تایپ کردن یا به‌طورکلی انجام کار با کامپیوتر و گوشی موبایل، فشار روی عصب را افزایش می‌دهد.

این عوامل ممکن است به‌تنهایی یا به صورت ترکیبی باعث ایجاد سندرم تونل کارپال شوند. ازآنجایی‌که سندرم تونل کارپال تاثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد دارد، شناخت و پیشگیری از عوامل زمینه‌ساز آن به جلوگیری از بروز این اختلال کمک می‌کند.

علائم سندروم تونل کارپال؛ نشانه‌های مربوط به مچ دست و انگشتان

در برخی مواقع افراد دردی را در ساعد و انگشتان دست خود احساس می‌کنند. ممکن است علت درد دست چپ و راست در بخش مچ به پایین، سندروم تونل کارپال باشد. به‌طورکلی، علائم اصلی سندرم تونل کارپال شامل درد، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمه خارجی انگشت حلقه می‌شوند​. در ادامه علائم سندرم تونل کارپال را شرح داده‌ایم:

  • بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن: این علائم معمولاً در انگشت‌های شست، اشاره، میانی و نیمه خارجی انگشت حلقه ظاهر می‌شوند و ممکن است به دست و ساعد نیز منتقل شوند.
  • درد: درد در انگشتان، دست یا ساعد احساس می‌شود و گاهی اوقات شدت پیدا کرده و تا بازو شخص ادامه خواهد یافت.
  • ضعف در دستان: بعضی افراد ممکن است تجربه ضعف عضلانی در دستان و انگشتان خود کنند و حتی اشیا از دستشان بیفتد.
  • تورم: در بعضی موارد ممکن است تورم در ناحیه مچ دست ایجاد شود.
  • سوزش: بعضی افراد ممکن است به‌خصوص در شب احساس سوزش کنند.
  • کاهش توانایی چنگ‌زنی: فرد مبتلا در برخی موارد امکان کار با انگشتان دست (برای مثال در حد مگه‌داشتن یک قلک) را از دست می‌دهد.

علائم سندرم کارپال تونل ممکن است به تدریج شدید‌تر شوند. همچنین این علائم در طول شب یا هنگامی که دست در یک وضعیت خاصی نگه داشته می‌شود، تشدید می‌شوند. در برخی موارد، این عارضه بدون درمان بهبود پیدا می‌کند؛ اما اگر علائم ادامه پیدا کنند یا تشدید شوند، باید با پزشک مشورت کرد.

احساس درد و بی‌حسی در ناحیه انگشتان دست؛ نشانه‌های سندروم تونل کارپال

راه‌های پیشگیری از سندروم تونل کارپال؛ کنترل درد مچ دست و رفع آن

برای پیشگیری از سندروم تونل کارپال، چندین راهکار وجود دارد. در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است:

  • کاهش فشار بر دست و مچ: توصیه می‌شود در طول روز به دست‌هایتان دقت کنید و تا جایی که امکان دارد حرکات را با کمترین نیرو و بهژ‌طور ملایم انجام دهید. رعایت این مورد به کاهش فشار بر مچ دست و عصب میانی کمک خواهد کرد​.
  • ورزش: ورزش یکی از بهترین راه‌های درمان و پیشگیری از سندروم تونل کارپال است. ورزش به تقویت عضلات دست و کاهش فشار بر عصب میانی کمک می‌کند​.
  • درمان بیماری‌های افزایش‌دهنده احتمال سندروم تونل کارپال: با درمان بیمار‌ی‌هایی که باعث به‌وجود آمدن سندروم تونل کارپال می‌شوند، احتمال ابتلا به این سندرم را به‌شدت کاهش خواهید داد.

این راهکارها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سندروم تونل کارپال یا بهبود علائم آن کمک کنند. اگر علائمی از سندروم تونل کارپال دارید یا مشکوک به وجود آن هستید، توصیه می‌شود با یک پزشک مشورت کنید. در برخی موارد ممکن است ماساژ دست نیز راهکار مناسبی برای افزایش گردش خود و پیشگیری یا کاهش علائم این سندروم باشد.

دستگاه‌های ماساژور مختلفی مانند صندلی ماساژور وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان بسیاری از دردها را کاهش داد. برای مشاهده قیمت صندلی ماساژور و همچنین خرید انواع دستگاه‌های ماساژور می‌توانید بخش فروشگاه سایت ما را مشاهده کنید. برای استفاده از انواع دستگاه ماساژور حتما باید با پزشک مشورت کنید تا از هرگونه عوارض احتمالی جلوگیری شود.

کاهش خطر ابتلا به سندروم تونل کارپال؛ استفاده از دستگاه ماساژور و ورزش

درمان سندروم تونل کارپال؛ مصرف دارو و انجام تمرینات فیزیکی

درمان سندروم تونل کارپال بستگی به شدت و علت ابتلا دارد. درمان‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

داروها: ممکن است پزشک داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تجویز کند تا به کاهش التهاب و درد کمک کند.

استراحت: استراحت و جلوگیری از فعالیت‌هایی که درد را تشدید می‌کنند به رفع درد و کاهش تورم بسیار کمک خواهد کرد.

استفاده از آتل یا مچ‌بند: استفاده از آتل یا مچ‌بند در برخی موارد باعث می‌شود مچ دست در وضعیت صحیح نگه داشته شود و فشار روی عصب میانی را کاهش می‌دهد​​.

فیزیوتراپی: تمرینات فیزیوتراپی و دیگر درمان‌های فیزیکی با تجویز پزشک به بهبود علائم کمک می‌کند​.

جراحی: در موارد شدید، ممکن است جراحی لازم باشد تا فشار روی عصب میانی کاهش پیدا کند. این عمل معمولاً با رهاسازی تونل کارپال انجام می‌شود. در این عمل، جراح بخشی از رباط تشکیل‌دهنده سقف تونل کارپال را برش می‌دهد تا فضای بیشتری برای عصب میانی فراهم شود​.

درمان‌های سنتی و دیگر روش‌ها: در بعضی موارد، روش‌های درمانی دیگری نظیر طب سوزنی، درمان با لیزر یا درمان با انواع ماساژور مانند ماساژور مبلی موثر خواهد بود.

هر یک از این روش‌ها ممکن است به‌تنهایی یا به‌صورت ترکیبی مورداستفاده قرار گیرند. توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید تا برنامه درمانی مناسب برای شما تعیین شود.

استفاده از آتل برای درمان سندروم تونل کارپال؛ نگهداری مچ دست در وضعیت صحیح

مراجعه به پزشک برای درمان و رفع علائم سندروم تونل کارپال

در این مقاله به سوال «سندروم تونل کارپال چیست»‌ پاسخ دادیم. سندروم تونل کارپال یک اختلال نوروپاتی محیطی است که بر اثر فشار و فشرده شدن عصب میانی در ناحیه مچ دست به‌وجود می‌آید. این فشار معمولاً ناشی از تنگی تونل کارپال است. عواملی مانند عوامل آناتومیکی، بیماری‌های سیستمی و وضعیت‌های خاص دست و مچ منجر به ایجاد این سندروم می‌شوند. درمان سندروم تونل کارپال شامل داروها، استفاده از آتل یا مچ‌بند، فیزیوتراپی و در موارد شدید جراحی می‌شود.

پیشگیری از این بیماری نیز با کاهش فشار بر دست و مچ و ورزش منظم امکان‌پذیر است. همچنین در برخی موارد استفاده از دستگاه‌های ماساژ برای پیشگیری از این سندروم یا کاهش علائم کمک‌کننده خواهد بود. توجه داشته باشید که برای استفاده از هرگونه دستگاه ماساژوری حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. ما در فروشگاه مبل ماساژ به‌عنوان مرکز فروش صندلی ماساژور در تهران، سایر انواع دستگاه‌های ماساژور را باکیفیت بالا و رعایت استانداردها عرضه می‌کنیم. برای خرید انواع دستگاه‌های ماساژور می‌توانید بخش فروش سایت را مشاهده کنید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سندروم تونل کارپال؛ علت و علائم و راه های درمان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره