فوم رولر چیست؟ ۵ کاربردی که نمیدانستید!

مقالات

گرفتگی عضلانی، کوفتگی بافت ماهیچه و خستگی مزمن بر اثر سبک زندگی نادرست یا شرکت در جلسه‌های ورزشی سنگین برای همه افراد در زندگی روزمره پیش می‌آید. راهکارهای مختلفی برای رفع این عارضه‌های فیزیکی وجود دارند که افراد باتوجه‌به ترجیح شخصی و شدت کوفتگی از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از این راهکارها استفاد از فوم رولر است. فوم رولر یک وسیله ماساژور ورزشی است که برای بافت‌های ماهیچه‌ای استفاده می‌شود. در این مقاله به‌طورکامل مزایای استفاده از فوم رولر را به همراه چند تکنیک کاربردی شرح خواهیم داد. چند دقیقه به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا بدانید «فوم رولر چیست». 

فوم رولر؛ وسیله‌ای برای رفع تنش و گره‌های عضلانی

رهاسازی یا elf-myofascial یک اصطلاح فانتزی برای ماساژ است که به رفع گرفتگی عضلات یا از بین بردن تنش در نقاط ماشه‌ای کمک خواهد کرد. این رهاسازی با استفاده از تکنیک‌ها یا ابزارهای مختلفی مثل فوم رولر امکان‌پذیر است. فوم رولر وسیله‌ای دستی است که بدون نیاز به باتری یا نیروی الکتریکی برای حرکت روی ماهیچه‌ها و رفع کوفتگی استفاده می‌شود.  این وسیله برای ریکاوری نیز کاربرد دارد و بعد از تمرین برای جلوگیری از تجمع اسید لاکتیک استفاده می‌شود. 

علاوه‌بر استفاده از فوم رولر، تکیک‌های دیگری نیز برای از بین بردن کوفتگی بدن و ریکاوری بافت ماهیچه وجود دارد. ماساژ درمانی یکی از سایر روش‌هایی است که برای رفع خستگی استفاده می‌شود. البته باید بدانید که اساس کار فوم رولر نیز بر پایه ماساژ درمانی بنا شده است. در صورت تمایل به استفاده از تکنیک‌های ماساژ برای رفع کوفتگی به کلینیک‌های ماساژ مراجع کنید. اگر امکان مراجعه حضوری به کلینیک‌های ماساژ را ندارید، از دستگاه ماساژ برقی استفاده کنید. باتوجه‌به قیمت صندلی ماساژور استفاده از این دستگاه‌ها برای برخی از افراد راهکار مناسب‌تری به شمار می‌رود. 

فوم رولر؛ وسیله‌ای برای ایجاد کشش در ماهیچه

نحوه صحیح استفاده از فوم رولر چیست؟ 

اگر قبلا از فوم رولر استفاده نکرده‌اید، لازم است برخی از اصول را برای بهره‌مندی از فواید این دستگاه بدانید. همچنین اگر در باشگاه از فوم رولر استفاده می‌کنید، از مربی خود برای کاربرد اصولی راهنمایی دریافت کنید. به‌طورکلی برای استفاده از فوم رولر باید از فشار کم شروع کنید. بعد از عادت کردن به فشار این وسیله، کم‌کم شدت فشار را افزایش دهید. این روند تدریجی باعث گرم شدن بافت عضلانی می‌شود؛ زیرا در صورت سفت بودن ماهیچه امکان دردناک بودن استفاده از فوم رولر وجود خواهد داشت. 

برای تنظیم فشار، مقدار وزن بدن که روی غلتک وارد می‌کنید را کاهش دهید. به‌عنوان مثال، اگر ساق پا را دراز می‌کنید، از بازوهای خود برای حمایت از بدن استفاده و مقداری از وزن بدن خود را از غلتک خارج کنید. از فوم رولر به‌مدت ۱۰ ثانیه برای قسمت‌های حساس‌تر استفاده کنید. این کار را هر بار ۳ تا ۶ بار تکرار کنید. برای کمک به بهبودی پس از نورد فوم مقدار فراوانی آب بنوشید. رعایت کردن نکات برای استفاده از وسایلی شبیه به فوم رولر باعث افزایش اثربخشی می‌شود. این نکات باید در استفاده از صندلی ماساژور rt-8900 نیز موردتوجه‌ قرار بگیرند تا فرد آسیبی نبیند. 

اعمال فشار کم؛ نکته‌ای مهم در استفاده از فوم رولر

آیا استفاده از فوم رولر برای همه افراد توصیه می‌شود؟

استفاده از فوم رولر فقط در مواردی توصیه می‌شود که فرد به عارضه‌های جدی اسکلتی عضلانی دچار نباشد. این وسیله یک راهکار مناسب برای درمان سریع بدن درد بعد از ورزش به شمار می رود. بااین‌حال اگر آسیب جدی مانند پارگی یا شکستگی عضله دارید، از فوم رولر فقط در صورت تجویز پزشک استفاده کنید. از فوم رولر روی مفاصل کوچک مانند زانو، آرنج و مچ پا استفاده نکنید؛ این کار باعث افزایش احتمال آسیب‌دیدگی خواهد شد. 

۵ کاربرد فوم رولر براساس فواید این وسیله ماساژور

فوم رولر باعث افزایش گرمای ماهیچه و انعطاف‌پذیری بافت عضلانی می‌شود. البته فقط کشش به‌تنهایی برای رفع گرفتگی عضلات کافی نیست. فوم رولر با افزایش گردش خون باعث ایجاد آثاری شبیه به فواید مدیتیشن و افزایش سلامت جسمانی خواهد شد. استفاده از فوم رولر به شکستن گره‌های عضلانی، از سرگیری جریان خون و بهبود عملکرد طبیعی کمک می‌کند. در ادامه این بخش به توضیح ۵ کاربرد این وسیله می‌پردازیم تا بدانیم مزایای استفاده از «فوم رولر چیست».

۱. تسکین درد عضلانی؛ مهم‌ترین کاربرد فوم رولر برای ورزشکاران حرفه‌ای تا مبتدی

فوم رولر برای کاهش درد عضلات و التهاب بافت ماهیچه‌ای مفید است. استفاده از این وسیله بعد از ورزش باعث رفع گره‌های عضلانی ایجاد شده و التیام درد خواهد شد. علاوه‌بر فوم رولر، استفاده از ماساژور برای رفع دردهای عضلانی نیز کاربرد دارد.

برای این کار یا به کلینیک‌های ماساژ مراجعه کنید یا از صندلی ماساژور irest قسطی استفاده کنید. شرایط فروش اقساطی فرصت خوبی برای بهره‌مندی از فواید ماساژ درمانی به شمار می‌رود. 

التیام دردهای عضلانی؛ یکی از مزایای استفاده از فوم رولر

۲. افزایش دامنه حرکتی؛ یکی از مزایای استفاده از فوم رولر

فوم رولر به افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کند. این وسیله با افزایش گردش خون در بافت عضلانی باعث رفع انقباض تارهای عضلانی و در آخر بهبود دامنه حرکتی اندام‌ها می‌شود. اگر استفاده از فوم رولر با انجام حرکت‌های کششی ایستایی ترکیب شود باعث افزایش اثرگذاری دامنه حرکتی نیز می‌شود. در صورت استفاده از ماساژور برقی در کنار فوم رولر، بهبود عملکرد ماهیچه‌ای نیز افزایش خواهد یافت. 

۳. از بین بردن سلولیت‌های پوستی بر اثر استفاده از فوم رولر امکان‌پذیر است

فوم رولر به شل شدن و شکستن فاسیای بدن کمک می‌کند. فاسیا بافت‌های همبند بدن هستند که منجر به تشکیل سلولیت پوستی می‌شوند. البته بهترین راه برای کاهش سلولیت، حفظ یک سبک زندگی فعال و مصرف یک رژیم غذایی سالم است.

۵. یکی از کاربردهای فوم رولر چیست؟ تسکین کمردرد

یکی از راهکارهای کاهش کمردرد استفاده از فوم رولر است. البته استفاده از این وسیله برای کاهش کمردرد باید با تجویز پزشک و با رعایت اصول استاندارد انجام شود. مهره‌های کمر بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند. در صورت استفاده غیر اصولی و خودسرانه از فوم رولر، امکان تشدید آسیب فیزیکی افزایش نیز می‌یابد. برای استفاده از فوم غلتک برای کمردرد، فوم رولر را بچرخانید تا عمودی باشد (در راستای ستون فقرات) و به‌آرامی غلتک را از یک طرف به سمت دیگر بچرخانید.

یکی از کاربردهای فوم رولر چیست؟ تسکین کمر‌درد

استفاده از فوم رولر و ماساژور؛ راهکاری برای بهبود وضعیت فیزیکی بدن

در این مقاله به بررسی فوم غلتک و مزایای استفاده از این وسیله پرداختیم تا بدانیم «فوم رولر چیست» اساس این کار وسیله بر ماساژ برقرار شده است تا با ایجاد کشش در بافت‌های ماهیچه‌ای باعث افزایش خونرسانی شود. استفاده از فوم رولر اگر با اصول خاص و بر‌اساس تکنیک‌های استاندارد انجام شود، فواید متعددی به همراه خواهد داشت. افزایش دامنه حرکتی، بهبود کمر درد، رفع کوفتگی و افزایش آرامش از کاربردهای فوم رولر به شمار می‌روند. اگر تجربه استفاده از فوم رولر را دارید، با ما و سایر کاربران مجله مبل ماساژ در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. 

مشاوره