کم تحرکی و عوارضی که باید جدی بگیرید!

مقالات

افراد مختلف به‌طور متوسط ۱۲ ساعت در روز را در حالت نشسته هستند. ۱۲ ساعت بی تحرکی در طول روز باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله چاقی می‌شود. شاید به نظر چاقی بیماری جدی نباشد، بااین‌حال زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت نوع دو و سرطان است. کم تحرکی علاوه‌بر ایجاد زمینه برای ابتلا به بیماری‌های خطرناک، باعث کاهش کیفیت زندگی نیز می‌شود. در این مقاله عوارض کم تحرکی که باید جدی بگیرید را شرح می‌دهیم. چند دقیقه به مطالعه این مطلب و شناخت پیامدهای فعالیت کم اختصاص دهید. 

بررسی عوارض کم تحرکی در مجله مبل ماساژ

افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲؛ یکی از عوارض کم‌تحرکی

فعالیت بدنی کم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در فرد افزایش می‌دهد. فعالیت بدنی به کنترل قند خون، وزن و فشار خون کمک می‌کند. علاوه‌بر این، اجرای فعالیت بدنی باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خواهد شد. برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ پیشنهاد می‌کنیم در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط داشته باشید. با اجرای این فعالیت‌ها ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد.  

در کنار اجرای فعالیت‌های ورزشی از انواع حرکت‌های کششی سبک برای افزایش گردش خون استفاده کنید. برای ایجاد کشش سراسری پیشنهاد می‌کنیم از صندلی ماساژ استفاده کنید. این دستگاه ماساژور برقی قابل تنظیم با سازوکارهای مختلف و بهبود گردش خون در اندام‌های مختلف بدن است. 

با انجام فعالیت‌های بدنی ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهید 

افزایش ریسک ابتلا به سرطان یکی از عوارض نشستن زیاد روی صندلی و تحرک کم در طول روز است. انجام مقدار توصیه شده فعالیت بدنی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و رحم را کاهش می‌دهد.

فعالیت بدنی منظم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که افراد برای بهبود سلامت خود انجام می‌دهند. حرکت بیشتر و کمتر نشستن بدون در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد، قومیت یا سطح تناسب اندام فعلی، فواید فوق العاده‌ای برای همه دارد.

کم‌تحرکی چه عوارضی به دنبال دارد؟ بی‌خوابی

درصورتی‌که در طول فعالیت چندانی ندارید، بدن شما نیازی به استراحت ندارد. ازاین‌رو نیازی به شارژ مجدد بدن در شب نخواهید داشت. ازاین‌رو کم‌تحرکی منجر به ایجاد مشکلات خواب و کاهش کیفیت خواب خواهد شد. ورزش کردن و اجرای فعالیت‌های هر چند کم باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و در‌نهایت ایجاد خستگی می‌شود.  

علاوه‌بر ورزش کردن برای افزایش سوخت‌وساز بدن، از ماساژ درمانی برای بهبود گردش خون استفاده کنید. برای دریافت ماساژ درمانی به کلینیک‌های ماساژ یا سالن اسپا مراجعه کنید. درصورتی‌که شرایط دسترسی به کلینیک‌های تخصصی ماساژ را ندارید، استفاده از ابزارهای برقی ماساژور نیز راهکار مطلوبی به شمار می روند. برای مثال از دستگاه irest ماساژور برای افزایش گردش خون و جبران عوارض کم‌تحرکی استفاده کنید. 

کاهش کیفیت خواب و بی‌خوابی؛یکی از عوارض کم‌تحرکی

کوفتگی و خستگی فیزیکی؛ یکی از عوارض کم تحرکی در طولانی‌مدت

یکی از رایج‌ترین عوارض کم تحرکی در طول روز ایجاد خستگی بدن است این خستگی در طولانی مدت باعث بروز کوفتگی و بدن‌دردهای مزمن خواهد شد. شاید شما هم تجربه کرده باشید که بعد از چند ساعت نشستن مداوم، احساس درد و ناراحتی در کتف و گردن داشته باشید. این درد به‌مرور زمینه‌ساز ایجاد ناراحتی‌های مفصلی و اسکلتی عضلانی خواهد شد.

نشستن طولانی‌مدت و کم‌تحرکی باعث خارج شدن حالت اندام‌های بدن از شکل استاندارد خواهد شد. برای مثال ایجاد قوز یا شانه رو به جلو از عارضه‌هایی هستند که بر اثر نشستن طولانی‌مدت، نشستن نامناسب و کم‌تحرکی ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از ریسک ابتلا به عوارض نشستن طولانی‌مدت و درمان کوفتگی بدن حتما اجرای حرکت‌های ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. 

ایجاد دردهای مزمن؛ یکی از عوارض کم‌تحرکی

افزایش وزن؛ چاقی به‌ دنبال بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های جدی است

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوارض کم‌تحرکی، افزایش وزن است. اگر روزانه ساعت‌های طولانی را در حالت نشسته هستید و همه فعالیت‌های خود را به حذف فعالیت‌ها محدود کرده‌اید، احتمالا به زودی شاهد افزایش وزن خواهید بود. افزایش وزن نه‌تنها باعث کاهش رضایت فرد از ظاهر خود می‌شود، بلکه زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت نوع ۲ است. 

برای جلوگیری از چاقی در طولانی‌مدت در کنار انجام فالیت‌های مختلف ورزشی، لازم است تحرک روزانه را نیز افزایش دهید. برای مثال بین هر یک ساعت زمان نشستن، چند دقیقه را به راه رفتن و انجام حرکات کششی ساده اختصاص دهید. برای رفتن به خرید‌های روزانه از ماشین شخصی، تاکسی و اتوبوس استفاده نکنید و مسافتی را پیاده‌روی کنید. در هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یک یا دو ایستگاه زودتر از مقصد پیاده شوید و ادامه مسیر را پیاده‌روی کنید. 

با این چند راهکار ساده و بدون هزینه از ابتلا به چاقی مفرط و پیامدهای جبران ناپذیر آن خلاص می‌شوید. علاوه‌بر این راهکارها، از دستگاه ماساژور برای کاهش عوارض کم‌تحرکی استفاده کنید. دستگاه ماساژور با افزایش گردش خون باعث تسریع تغذیه سلول‌ها و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. 

کاهش سوخت‌وساز بدن؛ در زمان نشسته کالری کمتری می‌سوزانید

بدیهی است که هر چه میزان فعالیت شما کمتر باشد، سوخت‌ٰوساز بدن نیز کاهش می‌یابد و در‌نتیجه کالری کمتری می‌سوزانید. برای افزایش متابولیسم بدن نیازی به شرکت در جلسه‌های تمرینی سنگین نیست؛ حتی پیاده‌روی ساده و جایگزین کردن آسانسور با پله نیز به افزایش سوخت وساز بدن کمک خواهد کرد. این نوع انرژی سوزی بدون انجام فعالیت ورزشی neat نامیده می‌شود. 

انرژی سوزی neat در کنار اجرای حرکت‌های سنگین ورزشی به نقصان کالری و در نهایت کاهش وزن کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب با حذف این نوع انرژی سوزی از برنامه روزانه خود را در معرض ابتلا به چاقی قرار خواهید داد. فعالیت‌های کم‌انرژی مانند نشستن یا دراز کشیدن به انرژی زیادی نیاز ندارند؛ بنابراین تعداد کالری‌هایی را که هر روز از طریق NEAT می‌سوزانید را محدود می‌کنند.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن؛ یکی از عوارض کم تحرکی

هر چه مدت زمان طولانی‌تری را نشسته سپری کنید، ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمنی مثل دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد. افرادی که تحرک چندانی در طول روز ندارند تقریبا ۱۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و ۴۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. 

افرادی که کمتر از ۱۵۰۰ قدم در روز راه می‌روند، در معرض ابتلا به عارضه مقاومت به انسولین قرار می‌گیرند. به بیانی دیگر هر چه بیشتر غیر‌فعال باشید، احتمال ایجاد مقاومت به انسولین و در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر می‌شود.

افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو به دنبال تحرک پایین

چه راهکارهایی برای جلوگیری از عوارض کم‌تحرکی وجود دارد؟

راهکارهای ساده‌ و کاربردی برای جلوگیری از ایجاد عوارض کم‌تحرکی وجود دارد. روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط انجام دهید. اگر ۳۰ دقیقه زمان در طول روز ندارید، این برنامه را به دو بازه ۱۵ دقیقه‌ای یا سه بازه ده دقیقه‌ای تقسیم کنید. برای جلوگیری از فشار بالا در هنگام تمرین حتما دقت کنید که از حرکت‌های سبک شروع کنید. گرم کردن قبل از تمرین و سرد کردن بعد از تمرین نیز به افزایش اثربخشی تمرین کمک خواهد کرد. همچنین ریسک ابتلا به عارضه‌های اسکلتی-عضلانی را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر شرایط جسمی خاصی دارید، قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

پیاده‌روی و بالا رفتن از پله؛ راهکارهایی برای رفع عوارض کم‌تحرکی

مزایای ماساژ درمانی برای کاهش عوارض کم‌تحرکی

ماساژ درمانی به بهبود گردش خون در سراسر بدن کمک می‌کند. این نکته به کاهش درد و التهاب، و بهبود عملکرد اندام‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند. ماساژ درمانی در افزایش انعطاف پذیری عضلات و مفاصل نیز موثر است.؛ بنابراین باعث کاهش خطر آسیب و بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش استرس و بهبود خلق و خو کمک کند. درصورتی‌که امکان مراجعه منظم در بازه‌های کوتاه‌مدت به کلینیک ماساژ را ندارید، از انواع دستگاه ماساژور برقی مثل صندلی ماساژ rt8900 استفاده کنید. 

استفاده از ماساژ درمانی و فعالیت‌های ورزشی؛ راهکاری برای کاهش عوارض کم‌تحرکی

کم تحرکی جنبه‌های مختلفی از سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کاهش متابولیسم بدن، افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن، ایجاد مقاومت در برابر انسولین، کاهش سلامت قلب و عروق، افزایش وزن و بی‌خوابی از جمله عوارضی است که به دنبال کم تحرکی در افراد ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به این عوارض باید انجام فعالیت‌های سبک ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. علاوه‌بر این، میزان تحرک روزانه را نیز افزایش دهید. برای مثال از پله‌ها به جای پله برقی یا آسانسور استفاده کنید. مسافتی هر چند کوتاه را در طول روز پیاده‌روی کنید. این راهکارها باعث کاهش عوارض ناشی از کم تحرکی خواهد شد. 

در کنار اجرای حرکت‌های ورزشی و انجام فعالیت‌های روزانه سبک، از ماساژ برای افزایش متابولیسم بدن استفاده کنید. ماساژ درمانی باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود؛ افزایش گردن خون باعث تسریع تغذیه سلول‌ها و در نتیجه سرعت بخشیدن به ساز و کار بدن خواهد شد. اگر تجربه‌ای در استفاده از این راهکار برای کاهش ریسک ابتلا به عوارض ناشی از کم تحرکی دارید، با ما و سایر کاربران مجله مبل ماساژ در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. 

مشاوره