درمان تنيس البو با ۷ روش موثر و آسان

مقالات

تنیس البو عارضه‌ای شایع در ورزشکاران حرفه‌ای تنیس است؛ البته این به معنای ظاهر نشدن این عارضه در افراد دیگر نیست. بلند کردن وزنه‌های سنگین، انجام حرکات ورزشی غیراصولی و بالا رفتن سن ممکن است باعث بروز عارضه تنیس البو شود. تنیس البو به‌دنبال ایجاد کشیدگی در رباط ساعد دست ایجاد می‌شود؛ انواع این عارضه با شدت مختلف، میزان متغیری از درد را به‌‌همراه خواهد داشت. ازاین‌رو بر سبک زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. در این مقاله به بررسی روش‌های درمان تنیس البو می‌پردازیم. مطالعه این مطلب مفید برای آشنایی با ۷ راهکار درمان تنیس البو را از دست ندهید.

۱. بریس؛ یکی از روش‌های درمان آرنج تنیس بازان

بریس‌ها برای درمان تنیس البو در انواع مختلفی وجود دارند. هر یک از انواع تنیس البو باتوجه‌به نوع و میزان فعالیت فرد مبتلا به این عارضه متغیر خواهد بود. استفاده از بریس به توزیع التهاب در سطح عضله و از بین بردن عارضه تنیس البو کمک خواهد کرد. بریس باعث می‌شود تا فشار و تنش مداوم روی بافت ماهیچه‌ای برداشته شود؛ بنابراین انقباض مکرر عضله و ایجاد تنش در این بخش‌ها پیش نخواهد آمد.

به‌طورکلی راهکارهای درمان عارضه تنیس البو براساس توزیع میزان تنش در بافت ماهیچه عمل می‌کنند. انواع دستگاه‌های ماساژور مثل ماساژور دستی برای رفع تنش در عضلات دست و ماساژور شانه و گردن آی رست مدل sl-d180-c برای رفع تنش در بافت‌های ماهیچه‌ای اطراف دست منجر به بهبود التهاب عضله خواهد شد. با تقویت عضلات اطراف دست مثل بافت ماهیچه شانه و گردن، فشار کمتری به بافت‌های ماهیچه‌ای دست می‌رسد.

۲. فیزیوتراپی؛ روشی موثر برای التیام تنیس البو در طولانی‌مدت

فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمان تنیس البو در طولانی‌مدت است؛ برای دریافت نتیجه از این نوع روش درمانی باید زیر نظر پزشک، چند جلسه درمانی را طی کنید. در فیزیوتراپی تنیس البو، عضله‌های دست گرم می‌شوند تا گردش خون در این قسمت‌ها افزایش یابد.

افزایش گردش خون در عضله‌های دست باعث افزایش آزادسازی اسید لاکتیک خواهد شد. در اینصورت انقباض عضلانی با استفاده از ماساژ دست راحت‌تر انجام می‌شود؛ بنابراین فیزیوتراپی یکی از روش‌های موثر برای التیام تنیس البو است که آثار درمانی این روش بعد از چند جلسه فیزیوتراپی مشخص خواهد شد.

انجام روش‌های فیزیوتراپی؛ راهکاری برای تسکین عارضه تنیس البو

۳. ماساژ درمانی؛ روشی برای درمان درد آرنج تنیس بازان

تنیس البو به‌دنبال ایجاد التهاب در رباط‌های دست ایجاد می‌شود. معمولا افراد مبتلا به این عارضه، تحمل فشارهای شدید را ندارند. به‌این‌ترتیب توانمندسازی عضله‌های این افراد در فرایند درمان تنیس البو اهمیت دارد. روش‌هایی مثل فیزیوتراپی و ماساژ درمانی باعث تقویت عضلات دست خواهد شد. ازاین‌رو عارضه تنیس البو تشدید نخواهد یافت. البته ماساژ درمانی برای همه افراد مبتلا به عارضه تنیس البو مفید نخواهد بود. در برخی موارد، ماساژ بافت ملتهب باعث تشدید درد عارضه می‌شود. قبل از هرگونه اقدام درمانی مثل ماساژ حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر امکان مراجعه حضوری به کلینیک‌های ماساژ را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم خرید دستگاه صندلی ماساژور را جایگزین مراجعه حضوری به سالن‌های اسپا کنید. دراین‌صورت نیازی به صرف هزینه و زمان برای رفت‌وآمد به کلینیک ماساژ نیز نخواهید داشت. این دستگاه‌های ماساژ برقی امکان دسترسی به روش‌های مختلف ماساژ را ایجاد می‌کند.

ماساژدرمانی؛ یکی از راهکارهای التیام عارضه تنیس البو

۴. درمان تنیس البو با طب سوزنی

طب سوزنی، در درمان عارضه تنیس البو به‌طور موثر و سریع عمل می‌کند. درمان تنیس البو با طب سوزنی به‌طور قابل توجهی موجب بهبود عملکرد آرنج می‌شود؛ البته برای افزایش اثربخشی این روش حتما با پزشک پیش از اقدام برای درمان، مشورت کنید. علاوه‌بر اثر بخشی بالا درمان تنیس البو با طب سوزنی روشی بدون درد است.

بیمار برای استفاده از طب سوزنی باید به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه استراحت کند. پس از پایان استراحت، درمان طب سوزنی با فرآیند ماکسی باسشن یا فتیله‌گذاری در قسمت بیرونی آرنج (اپیکاندیل جانبی) ادامه می‌یابد. ماکسی باسشن (یا ماکسا) نوعی متد گرما درمانی است؛ طی این روش، مقداری از برگ‌های خشک شده گیاه ماگورت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی نقاط موردنظر سوزانده می‌شود. با گرم کردن ناحیه آرنج، تسکین درد، التهاب و آزادسازی بافت نرم عضلات ساعد انجام می‌شود.

به‌طورکلی گرم کردن بافت ماهیچه باعث کاهش درد و التهاب در این قسمت خواهد شد. اساس کار ماساژورها، فیزیوتراپی و ورزش کردن نیز بر همین روال است. اگر فرصت کافی برای بهره‌مندی از فواید ماساژ درمانی را ندارید، از روکش صندلی ماساژور استفاده کنید نصب این ماساژور در خودرو امکان استفاده از فواید ماساژ را در هنگام رانندگی فراهم می‌کند.

طب سوزنی؛ یکی از راهکارهای درمان تنیس البو

۵. درمان تنیس البو با ورزش؛ سالم‌ترین روش بهبود

برای اطمینان از اثرگذاری برنامه‌های درمانی سالم، باید ورزش برای درمان تنیس البو را تحت نظر پزشک انجام دهید. با پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید که کدام تمرین‌های ورزشی برای درمان آرنج تنیس بازان موثر است. ورزش کردن علاوه‌بر تقویت عضلات دست، باعث افزایش خونرسانی به بافت‌های ماهیچه نیز خواهد شد. به‌طورکلی بهبود خونرسانی باعث گردش سریع‌تر املاح معدنی و تغذیه سلول‌ها می‌شود. با خرید ماساژور پا، امکان دسترسی به بهترین ماساژور و بهره‌مندی از فواید ماساژ درمانی ایجاد می‌شود.

۶. عمل جراحی؛ یکی از روش‌های قطعی درمان تنیس البو

در مواردی که بهبود عارضه آرنج تنیس‌بازان با روش‌های مختلف مثل ورزش برای درمان تنیس البو انجام نشود، از جراحی استفاده می‌کنیم. بدر جراحی بافت آسیب‌دیده ترمیم می‌شود. انجام حرکت‌های فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی برای افزایش اثربخشی عمل ضروری است. عمل جراحی ممکن است از طریق چندین دهانه کوچک انجام شود که به‌عنوان آرتروسکوپی شناخته می‌شود.

۷. تزریق؛ تزریقی موثر برای تسکین عارضه تنیس البو

تزریق کردن مواد ترمیم‌کننده یکی از روش‌های درمان تنیس البو است. معمولا این روش برای درمان عارضه‌هایی با شدت بالا و در افراد ورزشکار استفاده می‌شود. تزریق برای رفع عارضه تنیس البو شامل تزریق مواد دارویی کورتیکواستروئیدها و پلاسمای غنی از پلاکت هستند.

سم بوتولینوم A (بوتاکس) یا محلول تحریک‌کننده، آب قند یا آب نمک، که به عنوان پرولوتراپی شناخته می‌شود، کمتر کاربرد دارد. سوزن خشک که به‌آرامی تاندون آسیب دیده را در بسیاری از نقاط سوراخ می‌کند، نیز برای درمان ارنج تنیس البو مفید است.

تزریق؛ یکی از روش‌های درمان آرنج تنیس بازان

مراجعه به پزشک؛ اولین قدم برای درمان ارنج تنیس البو

ارنج تنیس بازان و افرادی با عضله‌های ضعیف، ممکن است به عارضه تنیس البو یا ایجاد التهاب در قسمت بالایی ساعد دچار شوند. این عارضه همراه با درد خفیف تا شدید است که میزان درد براساس شدت عارضه ایجاد می‌شود. راه‌های مختلفی برای درمان درد آرنج تنیس بازان وجود دارد. ورزش کردن، فیزیوتراپی، استفاده از روش‌های طب سوزنی و ماساژ درمانی از راهکارهای موثر بر رفع عارضه تنیس البو به شمار می‌روند. البته برای انتخاب بهترین راهکار درمانی ابتدا به پزشک مراجعه و براساس تجویز پزشک برای درمان قطعی تنیس البو اقدام کنید. اگر سوال یا تجربه‌ای درمورد عارضه ارنج تنیس بازان دارید، با ما و سایر کاربران در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. نمایندگی‌های مبل ماساژ از بهترین مراکز فروش ماساژور هستند که برای اطلاعات بیشتر مثل صندلی ماساژور آی رست نیز می‌توانید به سایت آن مراجعه کنید.

مشاوره