۵ نکته مهم در نحوه نشستن بیماران دیسک کمر

مقالات

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حدود 7/5 درصد افراد جامعه در ایران مبتلا به کمردرد هستند. هم‌چنین این آمار نشان می‌دهد که 80 تا 85 درصد ایرانی‌ها حداقل یکبار در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند که مهم‌ترین علت آن الگوی نامناسب زندگی مردم و بی‌تحرکی است. در افرادی که مبتلا به کمر درد یا دیسک کمر هستند، نحوه نشستن و هم‌چنین نحوه انجام فعالیت‌های حرکتی اهمیت بسیاری دارد. از‌این‌رو ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله ۵ نکته حیاتی و مهم در مورد طرز نشستن بیماران دیسک کمر ذکر کنیم. برای جلوگیری از تشدید دیسک کمر و دردهای ناشی از آن، مطالعه این مقاله کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

۱. نشستن در حالت خنثی؛ اصلی‌ترین نکته برای نشستن افراد مبتلا به دیسک کمر

اگر مبتلا به دیسک کمر هستید، بهترین حالت نشستن شما به‌گونه‌ای است که پشتتان کاملا مماس با تکیه صندلی باشد. هنگام نشستن باید این حالت را حفظ کنید و از قوز کردن نیز بپرهیزید. به این طرز نشستن بیماران دیسک کمر، حالت خنثی گفته می‌شود. در این نحوه نشستن باید گوش‌ها، شانه‌ها، آرنج‌ها و باسن شما در یک خط مستقیم قرار بگیرد و این حالت تا زمان نشستن حفظ شود.

هنگامی که شما در حالت خنثی می‌نشینید، ستون فقرات کاملا در یک راستا قرار می‌گیرند؛‌ بدین‌ترتیب استخوان خاجی و دنبالچه در حالت استراحت قرار قرار خواهند گرفت. اگر زمان نشستن قصد دارید، کمی به عضلات و مهره‌های کمر خود استراحت داده و تنش را در آن‌ها کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم از صندلی‌های ماساژور استفاده کنید. در حال حاضر یکی از بهترین مدل‌های این دستگاه در بازار صندلی ماساژور irest است. این صندلی‌ ماساژور به دلیل امکانات و تجهیزاتی که دارد، از تشدید دردهای ناشی از دیسک کمر می‌کاهد و از ایجاد استرس و تنش در عضلات نیز جلوگیری می‌کند.

نشستن در حالت خنثی؛ اصلی‌ترین نکته برای نشستن افراد مبتلا به دیسک کمر

۲. خودداری از نشستن روی زمین؛ یکی از نکات حائز‌اهمیت در افراد مبتلا به دیسک کمر

نشستن روی زمین در افرادی که مبتلا به دیسک کمر هستند، سبب فشار به قسمت‌های آسیب دیده خواهد شد. این فشارها در هنگام نشستن روی زمین به علت ضعف عضلات پاراورتبرال و ناتوانی فرد در حفظ وضعیت مناسب و صاف ایجاد می‌شوند. از‌این‌رو اگر مبتلا به دیسک کمر هستید، از نشستن و خوابیدن روی زمین خودداری کنید؛ زیرا این کار موجب تحریک دیسک کمر و هم‌چنین سیاتیک می‌شود.

اگر ناچار به نشستن روی زمین شدید، بهتر است حتما بعد از آن روی یک مبل بنشینید و به‌منظور استراحت عضلات و مهره‌های کمر از دستگاه‌های ماساژور استفاده کنید. ماساژ پا یکی از روش‌هایی است که تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش دردهای دیسک کمر دارد. شما می‌توانید با نشستن روی یک صندلی و مبل راحتی و استفاده از انواع ماساژور کف پا دردهای مزمن و گرفتگی‌های ناشی‌ از دیسک کمر را تسکین دهید.

خودداری از نشستن روی زمین؛ یکی از نکات حائز‌ اهمیت در افراد مبتلا به دیسک کمر

۳. اهمیت حفظ قوس طبیعی کمر در طرز نشستن بیماران دیسک کمر

در طرز نشستن افرادی که دیسک کمر دارند، باید به حفظ قوس طبیعی کمر نیز توجه بسیاری شود. زیرا درغیراین‌صورت دردهای ناشی از دیسک افزایش یافته و در طولانی‌مدت مشکلات جدی‌تر برای ستون فقرات ایجاد می‌‌کنند. برای حفظ قوس طبیعی کمر بهتر است یک حوله رول شده یا یک بالش کوچک بین صندلی و قوس کمرتان قرار دهید. هنگامی که در خودرو یا پشت فرمان هستید نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. بدین‌ترتیب حالت طبیعی ستون فقرات که شبیه حرف S است حفظ خواهد شد.

البته اگر با نشستن پشت فرمان یا نشستن طولانی‌مدت در خودرو هنگام سفر، با مشکل کمر درد روبه‌رو می‌شوید، یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این دردها استفاده از ماساژور صندلی ماشین است. با استفاده از این نوع دستگاه، ناچار به توقف در هنگام سفر برای کشش عضلات و استراحت نیز نخواهید بود؛ زیرا عضلات کمر و ستون فقرات توسط دستگاه ماساژور مخصوص خودرو به‌خوبی تقویت می‌شوند.

حفظ قوس طبیعی کمر در طرز نشستن بیماران دیسک کمر؛ برای جلوگیری از درد

۴. اهمیت به نحوه صحیح قرارگیری پاها هنگام نشستن در افراد مبتلا به دیسک کمر

یکی دیگر از نکات حیاتی در طرز نشستن افرادی که دیسک کمر دارند، توجه به نحوه قرارگیری پاها است. بدین‌منظور هنگام نشستن روی صندلی به‌گونه‌ای بنشینید که زانوها بالاتر از مفصل ران قرار گیرند. برای این کار می‌توانید یک زیر پایی کوچکی زیر پاها قرار دهید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود. اگر امکان قرار دادن زیرپایی وجود نداشت باید ارتفاع صندلی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که کف پاهای شما صاف روی زمین قرار بگیرد.

به‌طورکلی هنگام نشستن از آویزان ماندن پاها جلوگیری کنید؛ زیرا این نوع نحوه نشستن افراد دیسک کمر باعث وارد شدن فشار و کشش بسیار به لگن و کمر خواهد شد. خصوصا در مواقعی که لازم است مدت زیادی پشت میز و صندلی بنشینید. هم‌چنین با آویزان ماندن پاها، علاوه‌بر کمردرد و تشدید دیسک، ممکن است به زانودرد نیز مبتلا شوید.

اگر قصد کاهش زانودرد ناشی از نشستن طولانی‌مدت را دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از بهترین ماساژور زانو است. جدیدترین و پیشرفته‌ترین انواع این ماساژورها برای رفع گرفتگی و جلوگیری از ساییدگی زانو بسیار کاربردی خواهند بود؛ علاوه‌بر این، با کاهش درد زانو، فشارها و دردهای ناشی از دیسک کمر نیز کمتر خواهند شد.

 قرارگیری پاها روی زیرپایی؛‌ یکی از راه‌های جلوگیری از فتق دیسک کمر

۵. خودداری از نشستن طولانی‌مدت؛ فاکتوری حیاتی در طرز نشستن بیماران دیسک کمر

نشستن برای مدت طولانی در روز مطمئنا تاثیر منفی چشمگیری بر دیسک کمر و ستون فقرات خواهد گذاشت. نشستن طولانی‌مدت ممکن است فتق دیسک کمر را تشدید و فشار بسیاری به ستون فقرات وارد کند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که فعالیت‌های روزانه شما شامل نشستن طولانی‌مدت پشت میز می‌شود، بهتر است هر ۳۰ دقیقه به خودتان استراحت دهید و تحرک داشته باشید. در صورت تمایل به خرید صندلی ماساژ روتای با شماره 02122010230 تماس حاصل فرمایید.

بدین‌منظور می‌توانید برای نوشیدن یک لیوان آب یا صحبت با همکار از جای خود بلند شوید. در واقع نکته مهم این است که در روزهای کاری تحرک داشته باشید. این تحرک را می‌توانید همراه با کشش، راه رفتن یا فعالیت‌های سبک انجام دهید. برای بعد از تایم کاری نیز پیشنهاد می‌کنیم کمی از زمان خود را به ماساژ درمانی اختصاص دهید. با ماساژ درمانی دیسک کمر می‌توانید از بروز مشکلات جدی‌تر و تشدید دیسک جلوگیری کرده و از این طریق عضلات و مهره‌های کمرتان را نیز تقویت کنید.

خودداری از نشستن طولانی‌مدت؛ فاکتوری حیاتی در طرز نشستن بیماران دیسک کمر

استفاده از دستگاه‌های ماساژور؛ راهکاری سریع برای جلوگیری از فتق دیسک کمر بر اثر نشستن

با مطالعه در مورد طرز نشستن بیماران دیسک کمر دریافتیم که باتوجه‌به برخی نکات می‌توان از تشدید دیسک کمر و دردهای ناشی از آن جلوگیری کرد. این نکات شامل خودداری از نشستن طولانی‌مدت و نشستن روی زمین، توجه به نحوه صحیح قرارگیری پاها و حفظ قوس طبیعی کمر هنگام نشستن روی صندلی می‌شود. با اهمیت به هر یک از این فاکتورهای حیاتی، می‌توانید از فتق دیسک کمر و فشارهای وارد شده بر ستون فقرات جلوگیری کنید.

اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که ناچار به نشستن طولانی‌مدت پشت میز هستید، توصیه می‌کنیم به فکر راهی برای جلوگیری از آسیب به کمر و هم‌چنین تقویت عضلات خود باشید. پیشنهاد ما استفاده از دستگاه‌های ماساژور است. با تهیه یک دستگاه ماساژور پرتابل مناسب می‌توانید در هر جایی که هستید، از این دستگاه‌ها به‌راحتی استفاده کنید و بدین‌ترتیب کمردرد، زانو‌درد و گردن درد خود را کاهش دهید. برای آشنایی بیشتر و هم‌چنین کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد دستگاه‌های ماساژور مخصوص کمر، با شماره‌های درج شده در سایت مبل ماساژ تماس بگیرید تا از مشاوره همکاران ما نیز بهره‌مند شوید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “۵ نکته مهم در نحوه نشستن بیماران دیسک کمر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید