ایمپینجمنت شانه؛ دردناک، اما قابل درمان!

مقالات

گیر افتادن عضلات میانی بازو و احساس درد در شانه فقط بر اثر ضربه سنگین یا آسیب‌دیدگی ورزشی اتفاق نمی‌افتد. گاهی خوابیدن نامناسب، پرتاب دست برای حرکت و ضعف عضلات شانه نیز باعث ایجاد درد در کتف می‌شود. یکی از دلایل نسبتا شایع که منجر به احساس ناراحتی در ناحیه کتف خواهد شد، ایمپینجمنت شانه نام دارد. این عارضه اسکلتی-عضلانی، ماهیچه‌های اطراف بازو را درگیر می‌کند. علت‌‌های مختلفی برای ایجاد این عارضه وجود دارد. در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد گیر افتادگی شانه، علائم و راه‌های درمان این عارضه می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مطلب، اطلاعات مفید و کاربردی در‌ مورد سندروم گیر افتادگی شانه به دست می‌آورید.

سندروم ایمپینجمنت شانه چیست؟ بیماری شایع گیر افتادن عضلات اطراف بازو

سندروم گیر افتادگی شانه یا همان ایمپینجمنت شانه یک بیماری شایع است؛ در این عارضه بورس شانه یا تاندون‌های گرداننده کتف در هنگام بالا آوردن بازو به‌صورت مکرر دچار گیرافتادگی می‌شوند. بورس شانه یک کیسه کوچک حاوی مایع است که به روان شدن مفصل شانه کمک می‌کند. تاندون‌های گرداننده شانه چهار تاندون هستند که عضلات روتاتور کاف را به استخوان شانه متصل می‌کنند.

عارضه سندروم گیرافتادگی شانه بر اثر ضعیف شدن عضلات شانه و آسیب‌های خارجی ایجاد می‌شود. درصورتی‌که التهاب ماهیچه‌های کتف شدید نباشد، پزشک از روش‌هایی مثل فیزیوتراپی و ماساژ برای درمان استفاده می‌کند. البته بدون معاینه شدن توسط پزشک برای استفاده از روش‌های درمانی اقدام نکنید. درصورتی‌که امکان مراجعه به کلینیک‌های ماساژ را ندارید، به مرکز فروش صندلی ماساژور مراجعه کنید. در این مراکز بهترین دستگاه‌های ماساژور برقی برای تقویت عضلات در دسترس شما قرار می‌گیرند. 

گیر افتادن عضلات اطراف بازو؛ عامل ایجاد سندروم گیر افتادگی شانه

علت ایجاد ایمپینجمنت شانه چیست؟

عوامل متعددی باعث سندروم ایمپینجمنت شانه می‌شوند. استفاده بیش از حد از شانه، به خصوص در فعالیت‌هایی که نیاز به بالا بردن بازو به‌صورت عمودی دارند، منجر به ایجاد سندروم گرفتگی کتف خواهد شد. اجرای حرکت‌هایی مثل پرتاب، ضربه زدن یا بالا بردن اجسام سنگین نیز باعث تشدید این عارضه خواهد شد. علاوه‌بر این، آسیب‌دیدگی شانه، مانند شکستگی یا دررفتگی، تغییرات ساختاری در شانه، مانند خارهای استخوانی روی آکرومیون، که باعث تنگ شدن فضای زیر آکرومیون می‌شود.

برای جلوگیری از ضعیف شدن ماهیچه‌ها بر اثر کار سنگین پیشنهاد می‌کنیم در طول هفته از جلسات ماساژ درمانی استفاده کنید. اگر امکان مراجعه حضوری به سالن‌های اسپا و ماساژ را ندارید، خرید صندلی ماساژور راهکار مناسب‌تری به شمار می‌رود. خرید صندلی ماساژور آیرست امکان استفاده از فواید ماساژ درمانی را در خانه فراهم می‌کند. 

معرفی علائم ایمپینجمنت شانه؛ کاهش دامنه حرکت را جدی بگیرید

گیر افتادگی شانه باعث درد، سفتی و کاهش دامنه حرکت در کتف می‌شود. علائم معمولا هنگام بالا آوردن بازو به صورت عمودی، به خصوص آوردن دست بالای سر همراه با درد خواهند بود. درد ناشی از ایمپینجمنت شانه معمولا مبهم و سوزشی است. همچنین ممکن است در هنگام فعالیت‌هایی که نیاز به بالا بردن بازو به صورت عمودی دارند، مانند پرتاب، ضربه زدن یا بالا بردن اجسام سنگین نیز سندروم گیر افتادگی شانه بدتر شود.

سفتی شانه باعث می‌شود که بازو به‌راحتی بالا نرود. افراد مبتلا به این عارضه هنگام تلاش برای بالا بردن بازو احساس گرفتگی یا درد داشته باشید. کاهش دامنه حرکت شانه باعث می‌شود که فعالیت‌های روزمره، مانند شانه کردن مو یا لباس پوشیدن، دشوار شود. برای افزایش دامنه حرکتی کتف از صندلی ماساژ روتای استفاده کنید. این دستگاه ماساژور با گرم کردن شانه باعث افزایش دامنه حرکتی بافت‌های عضلانی و در نهایت کاهش درد می‌شود. 

تشخیص ایمپینجمنت شانه چگونه انجام می‌شود؟

پزشک معمولا با معاینه فیزیکی شانه ایمپینجمنت شانه را تشخیص می‌دهد. پزشک ممکن است دامنه حرکت شانه را بررسی کند و از بیمار بخواهد برخی از حرکات خاص را انجام دهد؛ این کار ممکن است باعث ایجاد درد شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا ام آر آی را برای رد سایر علل درد شانه مانند آرتروز یا پارگی تاندون را تجویز کند.

درصورتی‌که عارضه شدید نباشد، پزشک ممکن است به استفاده از دستگاه ماساژور بدن برای التیام این عارضه تجویز کند. دستگاه ماساژور با افزایش گرما و دامنه حرکتی عضلات باعث بهبود درد می‌شود. 

مراجعه به پزشک؛ اولین قدم برای تشخیص ایمپینجمنت شانه

راه‌های درمان ایمپینجمنت شانه؛ عضلات اطراف شانه را تقویت کنید

درمان ایمپینجمنت شانه معمولا شامل روش‌های درمانی مختلفی از فیزیوتراپی تا تزریق دارو است. این روش‌های درمانی برای تقویت و ترمیم بافت عضلانی اطراف کتف استفاده می‌شوند. استراحت و اجتناب از فعالیت‌هایی که درد را ایجاد می‌کنند از مهم‌ترین راهکارهای درمانی برای گیرافتادگی شانه به شمار می‌روند. در مواردی از عارضه سندروم گیر افتادگی شانه با تشخیص پزشک مصرف داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای تسکین درد و التهاب نیز توصیه می‌شود.

یکی از روش‌های درمانی برای رفع ایمپینجمنت شانه استفاده از فیزیوتراپی و ماساژ درمانی برای بهبود دامنه حرکتی ماهیچه‌ها است. درمان افتادگی شانه با فیزیوتراپی برای تقویت عضلات روتاتور کاف و بهبود دامنه حرکت شانه کاربرد دارد. همچنین استفاده از ماساژور گردنی، صندلی ماساژ و ماساژور دستی برای گرم کردن ماهیچه‌ها ایده‌آل است. 

فیزیوتراپی شانه؛ راهکاری برای تقویت عضلات کتف

چه راهکارهایی برای جلوگیری از گرفتگی عضلات شانه وجود دارد؟

برای جلوگیری از ایمپینجمنت شانه از استفاده بیش از حد از شانه خودداری کنید. اگر فعالیتی باعث درد شانه شما می‌شود، از انجام آن خودداری کنید. علاوه‌بر این، عضلات روتاتور کاف خود را تقویت کنید؛ این عضلات به تثبیت شانه کمک و از آسیب دیدگی جلوگیری کنند.

برای جلوگیری از آسیب‌های اسکلتی-عضلانی به‌طور منظم ورزش کنید. ورزش منظم به تقویت عضلات و مفاصل شما کمک می‌کند. در صورت ابتلا به ایمپینجمنت شانه با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمان را برای شما تعیین کند. برای تشخیص بیماری‌های اسکلتی عضلانی حتما با متخصص مشورت کنید؛ برای مثال درد پشت سر نشانه چیست را با راهکارهای دیگران درمان نکنید. زیرا در مواردی منجر به افزایش آسیب دیدگی می‌شود. 

ماساژ درمانی؛ راهکاری برای درمان گیرافتادگی شانه

برای تشخیص و درمان سندروم گیر افتادگی شانه به پزشک مراجعه کنید

ایمپینجمنت شانه بر اثر گیر افتادن عضلات اطراف کتف ایجاد می‌شود. این گیرافتادگی باعث ایجاد درد و در اصطلاح سندروم گیر افتادگی شانه خواهد شد. دلایل مختلفی مثل تضعیف بافت ماهیچه‌ای اطراف شانه باعث ایجاد این سندروم می‌شود. برای جلوگیری از انقباض عضله‌ها در این بخش برخی از حرکات اصلاحی برای گیر افتادگی شانه توصیه می‌شود. 

برای تشخیص این سندروم به پزشک مراجعه کنید؛ متخصص باتوجه‌به شرح حال بیمار و انجام معاینه فیزیکی این بیماری را تشخیص می‌دهد. برای جلوگیری از ایجاد سندروم ایمپینجمنت شانه و درمان گیر افتادگی تاندون شانه از گرم کردن عضله‌ها استفاده کنید. یک راهکار عالی استفاده از ماساژ‌درمانی است. ماساژ درمانی باعث افزایش دمای ماهیچه خواهد شد. اگر تجربه‌ای  در استفاده از ماساژ برای درمان سندروم گیرافتادگی شانه دارید، در قسمت کامنت‌ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

پاسخگوی سوالات شما هستیم

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ایمپینجمنت شانه؛ دردناک، اما قابل درمان!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره خرید