کاهش گرگرفتگی در یائسگی با ۶ روش طبیعی

مقالات

یائسگی، یک مرحله طبیعی در زندگی هر خانمی است که تغییرات فیزیولوژیکی و عوارضی چون گرگرفتگی را به همراه دارد. اغلب، این دوران علاوه‌بر گرگرفتگی با علائم دیگری مانند تعریق شبانه، اختلالات خواب، افزایش وزن و سایر مشکلات همراه است. گرگرفتگی یائسگی می‌تواند به کیفیت زندگی زنان آسیب برساند. اما با استفاده از روش‌های طبیعی می‌توان به درمان گرگرفتگی یائسگی پرداخت و تاثیرات منفی آن را کم کرد. در این مقاله، به معرفی ۶ روش طبیعی برای کاهش و درمان گرگرفتگی در یائسگی می‌پردازیم. با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید به بهبود علائم گرگرفتگی یائسگی و بهبود کیفیت زندگی خود بپردازید.

1. تغذیه مناسب؛ کنترل هورمون‌های بدن برای رفع گرگرفتگی یائسگی

یکی از اصولی‌ترین راه‌ها برای درمان گرگرفتگی یائسگی، تغذیه مناسب و سالم است. گرگرفتگی در زمان یائسگی ناشی از تغییرات هورمونی بوده که برای رفع آن باید سطح هورمون‌ها را کنترل کرد. مصرف مواد غذایی که حاوی فیتواستروژن‌ها هستند به تعادل هورمون‌ها کمک خواهد کرد. مواد غذایی مانند سویا، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات، کلم، آجیل و ماهی‌های چرب از منابع طبیعی فیتواستروژن هستند.

همچنین با افزایش گردش خون می‌توانید مواد غذایی را به سلول‌های بدن برسانید. با رسیدن مواد غذایی به سلول‌های بدن، سوخت و ساز بهبود پیدا می‌کند و هورمون‌ها به تعادل می‌رسند. برای افزایش گردش خون استفاده از دستگاه‌های ماساژ مانند ماساژور دستی آی رست بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

تغذیه مناسب و سالم؛ اصولی‌ترین راه برای درمان گرگرفتگی یائسگی

۲. ورزش منظم برای کاهش گرگرفتگی یائسگی؛ افزایش هورمون‌های خوشحالی

ورزش منظم به‌عنوان یکی دیگر از روش‌های موثر در مقابله با گرگرفتگی در یائسگی شناخته می‌شود. ورزش منظم و فعالیت‌های جسمانی می‌توانند به افزایش ترشح هورمون‌های مفید برای جلوگیری از گرگرفتگی در یائسگی مانند اندروفین در بدن کمک کنند.

ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، یوگا و تمرینات مقاومتی به تقویت عضلات و بهبود سلامت افراد در این دوره بسیار کمک خواهند کرد. سعی کنید هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید انجام دهید. همچنین بعد از ورزش، استفاده از دستگاه‌های ماساژ صندلی ماساژ و انواع ماساژ سنتی، گردش خون را بهبود می‌دهد و مواد لازم و اکسیژن کافی را به سلول‌های بدن می‌رساند.

ورزش منظم در دوران یائسگی؛ راه‌حلی موثر برای درمان گرگرفتگی

۳. مصرف کلسیم و ویتامین D؛ حفظ سلامت استخوان‌ها در کنار کاهش احساس گرگرفتگی

کلسیم و ویتامین D از اهمیت بسیاری در حفظ سلامت استخوان‌ها برخوردارند. در یائسگی، ترشح هورمون‌های مهمی مثل استروژن کاهش پیدا می‌کند که منجر به افت مقاومت استخوان‌ها و افزایش خطر ابتلا به استئوپروز «آسیب به استخوان» می‌شود. ازاین‌رو، مصرف مناسب کلسیم و ویتامین D از طریق مکمل‌ها یا مواد غذایی به حفظ سلامت استخوان‌ها و کاهش گرگرفتگی کمک بسیاری خواهد کرد.

همچنین در زمان یائسگی احساس خستگی بیشتری در عضلات خواهید داشت. با استفاده از ماساژور تفنگی می‌توانید این احساس را از بدن خود دور کنید. این نوع از دستگاه‌های ماساژور را بهتر است از نمایندگی ماساژور تفنگی مانند مبل ماساژ‌ بخرید تا از عملکرد و کیفیت آن مطمئن باشید.

۴. مصرف گیاهان دارویی در زمان یائسگی؛ روشی موثر برای کاهش گرگرفتگی

برخی از مکمل‌های گیاهی و گیاهان مانند چای سدر و جینسینگ ممکن است به کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین گیاهانی مانند شاه‌تره، گل کاغذی و رزماری خواصی دارند که هورمون‌ها را متعادل خواهند کرد. قبل از استفاده از هر گونه مکمل گیاهی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ازسوی‌دیگر، ماساژ با روغن‌های گیاهی مانند روغن رزماری بدن را آرام کرده و به ترشح هورمون‌ها کمک بسیاری می‌کند. برای مثال می‌توانید با استفاده از روغن‌های گیاهی و دستگاه ماساژور پا و ساق پا به گردش خون و ترشح هورمون‌ها کمک کنید تا نشانه‌های دوران یائسگی کم شوند.

استفاده از گیاهان طبیعی برای کاهش گرگرفتگی؛ روشی طبیعی برای کنترل علائم یائسگی

۵. کاهش استرس در زمان یائسگی؛ یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای رفع علائم این دوران

استرس می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی سلامت عمومی داشته باشد و گرگرفتگی را تشدید کند. در واقع، استرس و اضطراب به همراه افسردگی یکی از مهم‌ترین علت‌های اختلال در سیستم جنسی و کارکرد تخمدان‌ها شناخته می‌شود. تمرین‌های ریلکسیشن مانند یوگا یا مدیتیشن و همچنین مدیریت استرس به کاهش علائم ناشی از یائسگی کمک می‌کند.

همچنین برای کاهش استرس بدن و رفع گرگرفتگی می‌توانید از صندلی‌های ماساژ مانند صندلی ماساژور SL-A100 استفاده کنید. این دستگاه‌ها با استفاده از کیسه‌های هوا فشار تنظیم شده‌ای را به نقاط مختلف بدن برای ریلکسی وارد می‌کنند. در واقع با کاهش خستگی‌ عضلات، افزایش گردش خون و اکسیژن‌رسانی مناسب، به بدن آرامش می‌دهند.

۶. دوش گرفتن؛ آب ولرم تسکین‌دهنده گرگرفتگی یائسگی

معمولا اکثر بانوانی که دوران یائسگی هستند، معمولا شب و هنگام خواب دچار گرگرفتگی می‌شوند.  به همین دلیل گاهی به این علائم گرگرفتگی شبانه هم می‌گویند. ازاین‌رو، دوش با آب ولرم قبل از خواب تا حد بسیاری  تسکین‌دهنده گرفتگی خواهد بود. هرگز با آب داغ دوش نگیرید و از رفتن به سونا یا جکوزی هنگام شب پرهیز کنید؛ زیرا این کارها گرگرفتگی یائسگی را تشدید خواهند کرد.

هنگام گرگرفتگی ممکن است کلافه شوید و بدن را در حالت منقبض نگه‌‌دارید. این کار باعث جمع شدن اسید لاکتیک در ناحیه کتف خواهد شد و به اصطلاح گره‌های دردناکی را به‌وجود می‌آورد. ازاین‌رو، ماساژ کتف هر شب و به‌طور منظم از ایجاد گره و گرفتگی در ناحیه پشت جلوگیری خواهد کرد.

گرفتن دوش آب ولرم قبل از خواب؛ روش موثر برای کنترل گرگرفتگی یائسگی

مراجعه به پزشک برای درمان گرگرفتگی یائسگی

یائسگی یک دوره طبیعی در زندگی زنان است که با تغییرات هورمونی و جسمانی همراه می‌شود. گرگرفتگی یائسگی یکی از عوارض معمول این دوره است که ممکن است به تنهایی یا در کنار علائم دیگری نظیر استرس و افسردگی ظاهر شود. اما با رعایت تغذیه مناسب، ورزش منظم، مصرف گیاهان دارویی، مصرف کلسیم و ویتامین D، کنترل استرس، و دوش آب ولرم می‌توان به کاهش این نشانه پرداخت.

توجه به سلامت در دوران یائسگی اهمیت بسیار بالایی دارد و با استفاده از روش‌های طبیعی و مشاوره با پزشکان متخصص، می‌توانید به درمان گرگرفتگی یائسگی بپردازید و با آرامش این دوران را بگذرانید. همچنین استفاده از دستگاه‌های ماساژور برای گذر از این دوران، تقویت عضلات و جلوگیری از گرفتگی‌ها کمک‌کننده خواهد بود. برای استفاده از این دستگاه‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید. سوالات خود درباره انواع دستگاه‌های ماساژ را در بخش پایین همین صفحه از ما بپرسید.

مشاوره