ماساژ ورزشی چیست؟ تکنیک های انجام آن

مقالات

ماساژ ورزشی نوعی ماساژ درمانی محسوب می‌شود که می‌تواند آسیب‌های وارده به بدن را کاهش دهد و بدن درد را تا حد زیادی کم کند. این نوع ماساژ لزوما تنها برای ورزشکاران و در حین انجام حرکات ورزشی اعمال نمی‌شود و عاشقان ماساژ می‌توانند از این روش و تکنیک‌های منحصر به فرد خود جهت ریلکس کردن بدن و تسکین دردهایشان استفاده نمایند. در صورتی که اطلاعات زیادی درباره اینکه ماساژ ورزشی چیست ندارید، این مطلب مبل ماساژ را تا انتها مطالعه کنید.

ماساژ ورزشی چیست و چه فوایدی دارد؟

با پیشرفت علم و روشن شدن نقش مهم ماساژ در مسابقات ورزشی، امروزه هر ورزشکاری به دنبال بهره بردن از فواید ماساژ ورزشی است تا بتواند رکوردهای بهتری را در مسابقات داشته باشد. البته این تنها فایده بهره بردن از تکنیک های ماساژ ورزشی نیست. استفاده از این روش تا حد زیادی می‌تواند فرد را ریلکس کند و درد و گرفتگی در عضلاتش را تسکین دهد.

 

مزایای ماساژ ورزشی چیست؟

 

اگر تا به حال به خرید صندلی ماساژور فکر کرده‌اید حتما می‌دانید که ماساژ درمانی چیست و از فواید آن اطلاع دارید. این کار در کنار درمان‌های فیزیوتراپی می‌تواند روند بهبود عضلانی شما را تسریع ببخشد. شما با تجربه ماساژ ایرانی، ماساژ ورزشی یا هر نوع ماساژ دیگر می‌تواند استرس و تنش موجود در بدن را تا حد زیادی کاهش دهید و همین مساله باعث شده از بزرگ و کوچک تمایل به تجربه ماساژ در برخی از روزهای زندگی خود داشته باشند.

از مهم‌ترین فواید ماساژ ورزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش زمان ریکاروری ورزشکار
  • افزایش میزان قدرت ورزشکار
  • حذف مواد متابولیک در بدن
  • افزایش دامنه حرکتی بدن ورزشکار
  • کاهش اسپاسم عضلانی
  • افزایش انعطاف پذیری
  • افزایش دریافت مواد مغذی و اکسیژن
  • خواب بهتر
  • داشتن احساس خوب

با وجود فروش اقساطی صندلی ماساژور امروزه بسیاری از عاشقان ماساژ می‌توانند بدون مراجعه به مراکز خاص و در خانه از فواید ماساژ بهره ببرند. نمایندگی فروش صندلی ماساژور در اکثر استان‌های کشور وجود دارند و به صورت آنلاین نیز می‎‌توانید خرید خود را انجام دهید.

 

تاثیر ماساژ بر بدن ورزشکاران

 

برای اینکه دقیقا بدانید که ماساژ ورزشی چیست باید به شما بگوییم این نوع ماساژ تنها مختص ورزشکاران نمی‌شود و هر فردی می‌تواند از آن بهره ببرد. خصوصا اگر تحت آسیب‌های عضلانی قرار گرفته و نیاز به فیزیوتراپی دارد. البته از این روش ماساژ می‌توان تنها جهت ریلکس کردن بدن نیز استفاده کرد و در کنار آن عضلات بدن را نیز تقویت نمود. لذا لزومی به وجود آسیب فیزیکی در بدن نیست.

لازم به ذکر است که افرادی با داشتن بیماری‌های عفونی پوست یا زخم باز و سوختگی شدید گزینه مناسبی جهت استفاده از ماساژ ورزشی نیستند و ممکن است مشکلشان بیشتر از قبل عود کند. همچنین اگر کمبود پلاکت خون دارید و یا دچار بیماری‌های  خاصی مانند سرطان هستید بهتر است قبل از استفاد هاز ماساژ ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

 

تکنیک های ماساژ ورزشی

حال که می‌دانید ماساژ ورزشی چیست احتمالا تمایل دارید که آن را تجربه کنید. در حین انجام ماساژجهت روان بودن دست ماسور بر روی بدن و آزاد شدن بهتر گرفتگی‌های عضلانی از روغن‌های مخصوصی نیز استفاده می‌گردد. این روغن‌ها معمولا گیاهی هستند و با بوی خود، احساس آرامش بیشتری را به فرد انتقال می‌دهند و موجب ریلکس شدن بیشتر عضلات می‌شوند.

 

انواع تکنیک های ماساژ ورژشی

 

در ادامه به پاسخ ماساژ ورزشی چیست باید بگوییم که این ماساژ به طور معمول بر روی تخت انجام می‌شود. البته در برخی از تکنیک‌ها، لزومی به خوابیدن شما بر روی تخت وجود ندارد و تنها باید پوزیشن مناسبی داشته باشید.از مهم‌ترین تکنیک های ماساژ ورزشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

تکنیک ماساژ افلوراژ

تکنیک ماساژ Effleurage یکی از مهم‌ترین تکنیک‎‌هایی است که باید در زمان تحقیق درباره اینکه ماساژ ورزشی چیست، بدانید. این تکنیک اهداف و تاثیرات زیادی دارد و عموما برای پخش کردن روغن و گرم کردن بدن در دقایق ابتدایی ماساژ انجام می‌شود. در تکنیک افلوراژ ماسور از کف ست و انگشتان استفاده می‌کند که تاثیر روانی زیادی دارد و می‌تواند تا حد زیادی فرد را ریلکس گرداند.

 

تکنیک ماساژ ورز دادن

در این تکنیک فشاری سبک روی بافت‌های مختلف بدن با طرق متفاوت اعمال می‌شود تا بافت‌ها حرکت کنند یا بلند شوند. فشار دادن متناوب و شل شدن ضربات دست بر روی بدن نوعی پمپاژ شدن را بر روی مویرگ‌ها و رگ‌های اصلی بدن اعمال می‌کند که باعث بهتر شدن جریان خون و باز شدن گرفتگی‌ها در منطقه مورد نظر می‌گردد.

 

تکنیک ماساژ پیچیدن

اگر بخواهید بدانید ماساژ ورزشی چیست و مهم‌ترین تکنیک‌های آن کدامند باید حتما تکنیک پیچیدن را بشناسید. در این نوع ماساژ دستی بافت‌ها از استخوان جدی می‌شوند و با حرکت دست‌ها از طرفی به طرف دیگر می‌روند. این تکنیک گردش خون بهتری را در منطقه مورد نظر ایجاد می‌کند و می‌تواند وضعیت بافت آسیب دیده را بهبود ببخشد. از این تکنیک برای بهبود کشش‌های ناگهانی و انقباضات عضلانی استفاده می‌شود و تا حد زیادی در رفع آن موثر است.

 

تکنیک ماساژ هک

این تکنیک در گروه ماساژهای کوبه‌ای قرار میگیرد و لبه دست ماسور نقش مهمی در انجام آن ایفا می‌کند. لبه دست به صورت تند و سبک بر روی بافت عضلات ضربه وارد می‌کند تا بافت‌ها نرم و ریلکش شوند و انقباضات عضلانی بهبود یابند.

 

تکنیک ماساژ پوینت

در این تکنیک نقاط ماشه‌ای هدف قرار داده می‌شوند تا درد عضلانی و گرفتگی در این نقاط کاهش یابند. این ماساژ بسیار حرفه‌ای است و تنها باید توسط افراد ماهر برای نقاط حساس بدن استفاده شود.

 

تکنیک ماساژ Friction

در تکنیک ماساژ friction ماسور با انگشت شصت خود حرکات دایره‌ای بر روی بدن ایجاد می‌کند. این تکنیک ماساژ عمقی محسوب می‌شود و می‌تواند تنش‌های شدید عضلانی را تسکین دهد.

برخی از افراد با اینکه می‌دانند ماساژ ورزشی چیست و چه فوایدی دارد ترجیح می‌دهند که برای هربار مساژ نیازی به پرداخت هزینه به ماسار نباشند و از این ماساز در هر زمان استفاده نمایند. به همین دلیل خرید ماساژور بدن و صندلی ماسازور نیز انتخاب خوبی است و جایگزین مناسبی برای انجام ماساژ ورزشی محسوب می‌شود. البته اگر دستگاه شما بتواند تکنیک های ماساژ ورزشی را برای شما انجام دهد و میزان فشار آن کنترل شده باشد.

مشاوره