3 نکته مهم در خصوص نحوه نشستن پشت میز

مقالات

بسیاری از کارمندان بیش از 50 درصد از ساعات کاری خود را پشت میز می‌نشینند. نحوه صحیح نشستن برای سلامت کارمندان بسیار مهم است. از آن‌جایی که بدن انسان نیاز به فعالیت مداوم دارد، پشت میز نشینی و نداشتن تحرک باعث آسیب به عضلات و بخش‌های دیگر بدن خواهد شد. آیا شما نیز باید ۴۰ ساعت از هفته خود را پشت میز بگذارنید؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است، پس باید همین حالا برای جلوگیری از دیسک کمر و گردن، دیابت و سایر مشکلات دست به کار شوید. خبر خوب این است که با رعایت 3 نکته مهم و کاربردی این مقاله می‌توانید مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

1. نحوه نشستن پشت میز؛ مهم‌ترین فاکتور برای حفظ حالت استاندارد بدن

وضعیت نامناسب بدن (مانند افتادگی شانه‌ها، گردن بیرون‌زده و ستون فقرات خمیده) دلیل اصلی درد فیزیکی ناشی از نشستن و کار پشت میز است. زیرا علاوه‌بر کاهش درد و بهبود سلامت جسمانی، وضعیت بدنی خوب خلق‌وخو و اعتمادبه‌نفس شما را نیز تقویت می‌کند. نحوه نشستن شامل زاویه زانو‌ها با زمین، ارتفاع میز و صندلی می‌شود. در ادامه کلیه این موارد و استاندارد‌ها را بررسی خواهیم کرد.

حفظ راستای ستون فقرات با تنظیم ارتفاع صندلی و میز کار

نحوه صحیح نشستن با استفاده از میز و صندلی استاندارد امکان‌پذیر است. ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که کف پاهای‌تان به‌صورت صاف روی زمین قرار بگیرند. همچنین زانوها باید در یک راستا (کمی پایین‌تر) با باسن باشند. صاف بنشینید و پشتی صندلی را با زاویه 100 تا 110 درجه تنظیم کنید. کیبورد باید نزدیک و مستقیماً در مقابل شما قرار بگیرد. به‌منظور کاهش فشار به عضلات گردن، مانیتور باید دقیقاً در مقابل صورت شما، کمی بالاتر از سطح چشم قرار بگیرد. همچنین حداقل به‌اندازه ابعاد یک بازو از صفحه‌ نمایش کامپیوتر دورتر بنشینید.

انجام نرمش‌های کششی برای تقویت عضلات بدن؛ مخصوص پشت میز نشین‌ها

در ازای هر 30 دقیقه نشستن، برای افزایش جریان خون و بازگشت انرژی مجدد به بدن، باید فعالیت داشته باشید. علاوه‌بر تحرک به‌موقع، راهکارهای سلامتی زیر به شما برای بهبود وضعیت بدنی شما کمک می‌کند:

  • پیاده‌روی: 60 دقیقه پیاده‌روی بعد از کار به مقابله با اثرات منفی نشستن طولانی‌مدت کمک می‌کند و ماهیچه‌های درگیر بدن را تقویت می‌کند.
  • یوگا: تمرین‌های کششی عضلات مختلف بدن را منعطف می‌کنند. ضمن‌ اینکه یوگا به مرور زمان حالت نشستن شما را تغییر داده و بدنی قوی‌تر ایجاد می‌کند.
  • ماساژ: ماساژ از دیگر راه‌ها برای تقویت و آرامش عضلات بدن محسوب می‌شود.

لیستی از انواع بهترین صندلی ماساژ و ماساژورهای پرتابل در فروشگاه مبل ماساژ وجود دارند. ماساژ، عضلات بدن و پشت را شل می‌کند. شما می‌توانید با کمک ماساژ  به‌مرور پشت میز کار راحت و صاف بنشینید و ناراحتی کمتری داشته باشید.

صندلی‌های ماساژ؛ روشی برای تقویت و آرامش عضلات بدن

2. استفاده از تجهیزات اداری ارگونومیک‌؛ راهکار صحیح نشستن پشت میز

استفاده از مبلمان اداری مناسب، خطر آسیب به بدن را در ساعات طولانی نشستن پشت میز کاهش می‌دهد. تجهیزات اداری ارگونومیک با ابعاد و استانداردهای مناسب، بدون هیچ آسیبی (به‌خصوص در استفاده طولانی‌مدت) بیشترین بهره‌وری را برای کاربر ایجاد می‌کند. ویژگی‌های مورد نیاز برای ارگونومیک بودن میز و صندلی اداری در ادامه معرفی شده است.

صندلی و میز ارگونومیک و قابل تنظیم؛ ابزاری برای صحیح نشستن پشت میز

یک صندلی اداری ارگونومیک باید شامل ویژگی‌های دسته‌های قابل‌تنظیم برای قرارگیری بازوها، بالشتک راحت برای محافظت از کمر شود. همچنین، بهتر است صندلی و میز امکان تنظیم ارتفاع متناسب با قد افراد را نیز داشته باشد. به‌منظور تنظیم ارتفاع میز، پاها را روی زمین قرار دهید. همچنین زاویه بین ساعد روی میز و بازو باید بین 90 تا 110 درجه باشد. برخی از میز‌های اداری امکان افزودن ارتفاع برای ایستادن حین کار را نیز فراهم می‌کنند. در این صورت می‌توان پس از یک ساعت نشستن پشت میز، ادامه کار را به‌صورت ایستاده انجام داد.

میز و صندلی ارگونومیک؛ راهکاری برای نشستن صحیح پشت میز

 استفاده از ماساژورهای پرتابل برای رفع گرفتگی عضلات بدن در محیط کار

ماساژور بدن به کاهش تنش عضلانی و بهبود جریان خون کمک می‌کند. ماساژورهای پرتابل بدن، ابعاد کوچک و وزن کمی دارند. به همین دلیل می‌توان از آن در همه مکان‌ها و برای همه نقاط بدن استفاده کرد. شما می‌توانید با کمک انواع ماساژور بدن  قبل از شروع درد آرامش را به عضلات برگردانید.

  3. ایجاد وقفه در کار به‌منظور استراحت عضلات بدن

برای جلوگیری از آسیب‌ به عضلات، حداقل در ازای هر یک ساعت کار پشت میز، استراحت کوتاهی داشته باشید و در محل کار خود فعالیت کنید. حرکت به کاهش درد و جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک می‌کند. برای استراحت عضلات می‌توانید از روش‌های کاربردی معرفی شده در ادامه استفاده کنید.

ورزش‌های کششی و ماساژ؛ دو تکنیک کاربردی برای رفع خستگی بدن

در طول زمان استراحت، می‌توانید برای رفع گرفتگی عضلات و بهبود جریان خون، حرکات کششی ساده انجام دهید. حرکت شانه به سمت بالا، بالا بردن ساق پا، حرکت‌دادن مچ پا و حرکات کششی مشابه انرژی و قدرت را به عضلات برمی‌گرداند و شما را برای نشستن مجدد پشت میز کار آماده می‌کند.

استفاده از ماساژورها نیز برای رفع خستگی کاربرد ویژه‌ای دارد. یکی از پرکاربردترین ماساژورهای مناسب برای استراحت بین وقفه‌های کاری استفاده از ماساژور تفنگی روتای است که باعث ازبین‌رفتن اسید لاکتیک، آزادسازی گره‌ها، سرعت‌بخشیدن به ریکاوری بدن، افزایش جریان خون، افزایش محدوده حرکت و ازبین‌رفتن گرفتگی عضلات می‌شود. اطلاعات بیشتر و قیمت ماساژور تفنگی روتای را می‌توانید در وب‌سایت مشاهده کنید.

انجام حرکات کششی ساده بعد از نشستن طولانی پشت میز

قرارگیری پا روی زمین؛ روشی برای استراحت و آرامش عضلات کمر و لگن

اگر هنگام نشستن پشت میز، پاهای خود را روی‌ هم قرار ‌دهید یا فقط انگشتان پای شما با زمين تماس داشته باشند، به عضلات بزرگ کمر و لگن فشار وارد خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل در هنگام استراحت بین کار، پاها را باید به‌طور‌کامل روی زمین قرار دهید.

از آنجایی که نشستن پشت میز در ساعات طولانی در بسیاری از مشاغل رایج است، برای رفع خستگی روزانه بعد از ساعت کاری در خانه نیز باید تمهیداتی آماده کنید. یکی از این تمهیدات ماساژور است. شما می‌توانید با خرید ماساژور پا از گرفتگی عضلات کمر و لگن جلوگیری کنید.

ماساژور پا؛ روشی برای رفع خستگی و گرفتگی عضلات پا

پیشگیری از درد و گرفتگی عضلات با نشستن صحیح پشت میز

اگر شما هم زمان قابل‌توجهی از روز را پشت میز کار سپری می‌کنید، عادات و وضعیت قرارگیری نامناسب بدن، آثار منفی بر سلامت بدن شما دارند. در این مقاله به سه روش کاربردی درباره نحوه صحیح نشستن پرداختیم.  علاوه‌بر صحیح نشستن پشت میز، رفع خستگی عضلات درگیر بدن نیز فاکتور‌ ضروری برای جلوگیری از آسیب به عضلات است. یکی از راهکارهای کاربردی رفع تنش عضلانی، استفاده از ماساژورها محسوب می‌شود. اگر شما تجربه‌ای از نشستن طولانی‌مدت پشت میز و استفاده از ماساژور‌ها برای رفع گرفتگی عضلات دارید، در قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

مشاوره