علت کابوس دیدن چیست؟ درمان کابوس های شبانه

مقالات

علت کابوس‌های شبانه همیشه به خستگی بیش از حد افراد بر‌نمی‌گردد. گاهی تکرار خطرات و تهدید‌های طول روز (منظور از این موارد اتفاق‌های ساده اضطراب‌آور در طول روز به شمار می‌رود) نیز باعث دیدن کابوس در خواب می‌شوند. بر اثر مواجهه شدن با این استرس‌ها در طول روز، باعث می‌شود تا مغز فرد حتی در زمان خواب، حالت آماده باش و مقابله با خطرها را داشته باشد. البته کابوس‌های شبانه دلایل دیگری نیز دارند، برای مثال ممکن است این اتفاق اثر وعده غذایی قبل از خواب باشد. در این مقاله به بررسی دلیل کابوس های شبانه می‌پردازیم. چند دقیقه به مطالعه این مطلب اختصاص دهید تا بدانیم راه‌ های درمان کابوس چیست.

بررسی علت کابوس های شبانه در مجله مبل ماساژ

اضطراب و استرس؛ اصلی‌ترین علت کابوس دیدن

یکی از مهم‌ترن و اولین دلایل کابوس دید، تجربه سطح بالای استرس در طول روز است. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) زمانی رخ می‌دهد که فرد واقعه را پشت سر گذاشته، اما ترس تجربه دوباره این اتفاق دائما با او همراه است. در این زمان مغز تلاش دارد تا استرس را از بدن خارج کند و دیدن کابوس در خواب اتفاق می‌افتد. البته احتمال دارد فرد در طول روز استرس یا اضطراب بسیاری را متحمل شود که خود دلیلی برای ایجاد کابوس‌های شبانه با محتوای ترس‌های درونی فرد است.

یک راهکار اساسی برای کاهش میزان استرس به‌عنوان دلیل خواب بد دیدن، افزایش میزان سطح فعالیت بدن است. در این زمان باید با استفاده از ماساژ، مدیتیشن و ورزش انرژی‌های منفی تخلیه شود. ماساژ، یکی از بهترین روش‌ها برای رفع استرس و اضطراب بدن است؛ زیرا در مدت زمان ماساژ کاملا آرام و بدون دغدغه خواهید بود. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم با خرید یک صندلی ماساژور، آرامش را به خانه خود بیاورید و کابوس‌ها را به‌صورت دائمی درمان کنید. شما می‌توانید از فروشگاه آیرست نسبت به خرید یا مشاهده لیست قیمت بهترین صندلی ماساژور اقدام کنید.

استرس و اضطراب روزانه؛ عامل خواب ناآرام در شب

علت کابوس دیدن در خواب چیست؟ ضربه روحی و تروما

ضربه روانی، ضربه روحی یا ترومای روان‌شناختی، اثر یک اتفاق بد یا غمناک در گذشته است. یک رویداد وحشت‌انگیز مثل تصادف، تجاوز جنسی یا بلایای طبیعی روی روان انسان اثری منفی می‌گذارد که تا مدت‌ها همراه او خواهد بود. اگر تروما درمان نشود، فرد تا آخر عمر خود درگیر کابوس دیدن در خواب و ترس‌های درونی خود می‌شود. فرد حتما باید با مشورت پزشک متخصص، نسبت به رفع تروماهای روحی و روانی اقدام کند.

بهترین روش درمان تروما، مشورت با تراپیست یا روانشناس است و سایر روش‌های موجود در فضای مجازی برای درمان ضربه‌های روحی و روانی مناسب نیستند. تراپیست مشکل را ریشه‌یابی کرده و مشکل روحی بدون نیاز به مصرف دارو درمان خواهد شد. البته در کنار دریافت مشاوره از روانشناس و تراپیست، حتما از روش‌های بی‌خطر دیگر مثل ورزش و تکنیک‌های ماساژ برای تسریع روند درمان کابوس شبانه استفاده کنید. برای این منظور از ابزارهای برقی ماساژور مثل صندلی ماساژ irest و صندلی ماساژ روتای برای استفاده از تکنیک‌های سراسری ماساژ درمانی استفاده کنید. 

تروما و ضربه‌های روحی روانی؛ علت کابوس در خواب

خستگی بیش از حد، یک علت دیدن کابوس در خواب بر اثر تداوم افکار منفی شناخته می‌شود

بسیاری از مردم جهان، به‌طور‌متوسط 12 ساعت از روز خود را بیرون از خانه هستند. 8 ساعت از این زمان در محیط کاری و بقیه روز در مسیرها یا گفت‌وگو با افراد گذرانده می‌شود. به همین خاطر، جسم و ذهن پس از رسیدن به خانه بسیار خسته هستند و زمانی که ذهن ناآرام باشد، علت کابوس شبانه ایجاد می‌شود. کابوس دیدن در خواب امری کاملا طبیعی است و فرد باید باتوجه‌به علت آن، نسبت به درمان کابوس دیدن اقدام کند.

هر نوع خستگی جسمی و ذهنی راهکارهای مختلفی برای التیام دارند. برای درمان کابوس شبانه بر اثر خستگی باید ابتدا منشا خستگی را پیدا کنید. برای مثال گاهی نشستن طولانی‌مدت روی صندلی منجر به ایجاد دلیل دیدن کابوس زیاد می‌شود؛ برای درمان این عارضه بهتر است از تکنیک‌های ماساژ برای رفع تنش در عضلات پا و ماهیچه‌های اندام تحتانی استفاده کنید. انواع دستگاه ماساژور مانند دستگاه ماساژور زانو، تفنگی و گردنی و سایر موارد برای از بین بردن بخشی بالایی از خستگی روزانه و درمان دلیل کابوس های مکرر کاربرد دارند. 

خستگی زیاد در طول روز؛ یکی از دلایل کابوس در خواب

چرا هر شب کابوس میبینم؟ به دلیل غذا خوردن قبل از خواب

غذا خوردن یک دلیل خواب بد دیدن است که فقط با تغییر الگوی تغذیه درمان خواهد شد. زمانی که فرد چند دقیقه قبل از خواب وعده غذایی میل کرده باشد، معده تلاش دارد تا غذا هضم شود. به ‌دنباله هضم غذا سوخت‌و‌ساز و حرارت بدن افزایش می‌یابد و بدن شروع به تعریق می‌کند. این پرخوری فعالیت یو پی‌ اس چرخه خواب را بالا می‌برد و فرد در طول شب کابوس می‌بیند.

سعی کنید حدالامکان 3 الی 4 ساعت قبل از خواب غذا بخورید تا غذای در زمان خواب کاملا هضم شده باشد. اگر با وجود برخورداری از وعده‌های غذایی منظم فرد مجددا دچار کابوس شود، ممکن است دلیل آن خستگی در طول روز باشد. یکی از بهترین روش‌های رفع خستگی در منزل و به دنبال آن درمان علت خواب بد دیدن، استفاده از صندلی ماساژ روتای مدل rt 8900 است. 

خوابیدن با معده پر؛ عامل کابوس‌های شبانه

درمان کابوس شبانه چگونه انجام می‌شود؟

از بین بردن علت های کابوس شبانه با استفاده از دلایل ساده‌ای مثل افزایش آمادگی روانی و بهبود حال روحی فرد قابل انجام است. استفاده از راهکارهایی مثل ماساژ درمانی، مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی آرام و مورد‌علاقه همگی به رفع علت کابوس دیدن در خواب کمک می‌کنند. 

یک روش کلی برای افزایش سطح آرامش افراد استفاده از تکنیک‌های ماساژ درمانی به روش سنتی یا به روش استفاده از دستگاه‌های برقی است. برای مثال استفاده از صندلی ماساژور روتای به دلیل داشتن سازوکار چندگانه برای افزایش گردش خون در بدن و در نهایت التیام آرامش ذهنی افراد کاربرد دارد. 

با انجام روش‌های درمانی و دریافت ماساژ خوابی راحت و آرام را تجربه کنید

در این مقاله به بررسی علت های کابوس شبانه به همراه روش‌های کاهش این عارضه پرداختیم تا بدانیم راه‌ های درمان کابوس چیست. استرس بالا در طول روز، داشتن الگوی تغذیه نا‌مناسب، قطع یا مصرف داروهای خاص و تروماهای درمان نشده از دلایل کابوس شبانه به شمار می‌روند. 

برای درمان کابوس دیدن، روش واحدی وجود ندارد و پزشک باتوجه‌به شرایط فرد، روش‌های درمانی را معرفی می‌کند. البته برخی از روش‌های درمانی مانند ماساژ و ورزش، آرامش را افزایش می‌دهند و انرژی‌‌های منفی را دور خواهند کرد. یک توصیه کلی برای درمان کابوس های شبانه استفاده از رش‌های مدیتیشن و ماساژ برای تسکین حال روحی و جسمی فرد به شمار می‌رود. برای این منظور می‌توان از انواع صندلی ماساژ و دستگاه‌های ماساژور برقی استفاده کرد. توصیه می‌کنیم برای درمان کابوس های شبانه بزرگسالان، حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید و از مصرف خودسرانه آرامش بخش یا خواب‌آور جلوگیری کنید.

مشاوره