تاریخچه مبل ماساژ

مقالات

وقتی از لحاظ جسمی در شرایط مساعدی نباشیم و یا خستگی و کسالت در وجود و روحمان رخنه می کند؛ ماساژ می‌تواند همچون یک معجزه، تمام این خستگی ها را از بدن و روحمان بزداید و با احساس خوشایندی که به ما دست می‌دهد، ما را ترغیب به تکرار و انجام آن نماید. البته تمام معجزه ماساژ را نمی‌توان به ایجاد این نتیجه خوشایند خلاصه کرد چرا که؛ بارها و بارها شاهد خاصیت درمانی ماساژ به جهت درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روانی بوده و هستیم. به همین سبب است که این روزها همه ما تمایل داریم از فواید بینظیر ماساژ بهره مند گردیم. اما متاسفانه آنقدر خود را سرگرم کار و فعالیت های کوچک و بزرگ زندگی و شرایط شغلی نموده ایم که از خواسته ها و تمایلاتمان که منجر به افزایش و حفظ سلامتیمان می گردد به کلی غافل شده ایم. در نتیجه اگر قصد خرید صندلی ماساژور دارید، به صفحه مربوظه مراجعه کنید.

اما تصور کنید، بعد از اینکه بعد از یک روز شلوغ و پر هیاهو، با دنیایی از خستگی های جسمی و فشارهای روانی پا به منزلتان گذاشتید، با یک ماساژور در قالب یک مبل در گوشه اتاق پذیرایی یا اتاق خوابتان روبه رو گردید که بدون هیچ زحمتی روی آن بنشینید و خودتان و همه خستگی هایتان را بدون هیچ استرسی جهت؛ از دست دادن زمان زیادی زمان به آن بسپارید. مبل های ماساژ که این روزها همه ما نیازمند  استفاده از آن در سالن های ماساژ یا داشتن یک نمونه از آن ها در منزل خود می باشیم. از لحاظ نوع کارآیی، رنگ و جنسیت پارچه متفاوت خواهد بود و  وابسته به سلیقه و انتظار شما از صندلی انتخاب خواهد گشت. اما آیا این مبل ماساژ پدیده ای جدید است؟ یا تارخچه ای طولانی خر از روی کار آمدن آن می دهد؟

اگر نسبت به پیدایش مبل ماساژ کنجکاو هستید در این مبحث با ما همراه باشید تا اشاراتی به تاریخچه مبل ماساژ داشته باشیم.

بررسی تاریخچه مبل ماساژ

مبل ماساژ چیست؟

مبل ماساژ یا صندلی ماساژور دستگاهی همراه با یک کیسه هوا و چند غلطک است که اقداماتی را یک فرد ماساژور می تواند اجرا کند در این دستگاه به شبیه سازی می رسد. به طور کلی باید بگوییم یک ماشین ماساژ که با کمک تکنولوژی ایجاد شده، در دل مبل و یا صندلی که نیز دارای ظاهری زیبا و خوشایند می باشد؛ جای داده شده است.

تاریخچه مبل ماساژ

شاید همه ما می پنداریم مبل ماساژ پدیده ای نو است. اما لازم بذکر است اولین صندلی ماساژ به واسطه دیوید پالمر در سال ۱۹۶۸ اختراع شد و سپس در سال های ۱۹۹۰ در نمایشگاه های تجاری به رونمایی رسید. همان طور که انتظار می رفت این دستگاه مورد استقبال گروه کثیری از مردم قرار گرفت. آن ها با رغبت کامل ۱ دلار پرداخت می کردند و در ازای آن ۱ دقیقه آن را تست و از ماساژ صندلی لذت می بردند. تجمع مردم برای استفاده از این صندلی تا جایی پیش رفت که در نهایت ماموران امنیتی دست بکار شدند تا بتوانند این تجمعات و صف های طولانی مدیریت کنند. چرا که ؛ این صف تا ساعت ها به طول می انجامید تا افراد بتوانند فقط ۱ دقیه لذت بردن از ماساژ این صندلی را تجربه نمایند. این استقبال تا میزانی تعجب برانگیز واقع شد که به تدریج با پیشرفت تکنولوژی؛ انواع متعدد صندلی ماساژ با برنامه های متعدد ماساژ وارد بازار شدند.

در گذشته نحوه کار مبل ماساژ با محدودیت بسیاری همراه بود اما بعد از آن مسیر پیشرفته تری را در پیش گرفت. برای مثال در مبل های ماساژ اولیه، خبری از ماساژ پا نبود اما؛ بعد از مدت کوتاهی این ویژگی نیز بر این جعبه ماساژ افزوده شد.

در حال حاضر مبل های ماساژ به شکل اتوماتیک و هوشمند پیشرفته ترین حالت های ماساژ برای هر قسمتی از بدن را اجرا می کنند‌.

تاریخچه مبل ماساژ

تاریخچه مبل ماساژ در ایران

ماساژ از دوران ایران باستان وجود داشته است به طوری که اگر سری به کتاب های تاریخی بزنیم با واژه دلک به معنای ماساژ و غمز یعنی ماساژ با نوع انگشتان رو به رو خواهیم شد. این واژه ها؛ خبر از پی بردن ایرانیان به فواید بینظیر ماساژ از همان دوران گذشته را می دهند.  یکی از بزرگترین پزشکان ایرانی ابن سینا است که در تشخیص و درمان بیماری ها بسیار حاذق تر از سایرین عمل خواهد کرد. او به شیوه صحیح درمان بیماری ها و استفاده درست از دارو ها به ویژه مسکن ها بسیار توجه نشان می داد. در نظر او ماساژ یکی از بهترین و موثرترین مسکن ها بشمار می آمد‌. که در آن دوران نیز نتیجه های بسیار مطلوب و اثر بخشی را از خود نشان می داد. به پیروی از ابن سینا پزشکان دیگر نیز این روش درمانی را بکار می گرفتند. این پروسه تا اندازه ای پیشروی کرد که همه افراد به دریافت آن در زمان هر نوع آسیبی تمایلی بسیاری نشان می دادند. تا زمانی که صندلی ماساژ به رسمیت در همه دنیای به ویژه ایران شناخته شد و یک نمونه از آن وارد کشور شد و تا قسمت عمده ای چالش های افراد را همچون عدم تمایل به ارتباط انسانی در دریافت ماساژ و صرفه جویی در وقت را تا میزان زیادی حل کرد. تا جایی که این روزها در کشورمان در سالن های ماساژ، صندلی ماساژ از انتخاب اولیه افراد محسوب می شود یا اینکه برخی از ما در کنار مبلمان یا اتاق خواب منزلمان یک نمونه از آن را در اختیار داریم.

خدمات ارائه شده از سوی مبل ماساژ در حالت پیشرفته عصر حاضر

بعد از ورود مبل های ماساژ پیشرفته تر در بازار، روند فعالیت آن شکل تکاملی تری را به خود گرفت تا جایی که  برخی حرکات همچون مالش عمیق و حرکات لرزشی در قالبی شبیه سازی شده و نیز حرکاتی واقعی چون حرکات نیدینگ ضربه ای، سراندن، ورز دادن، فشردن مالش عمیق و سطحی در این دستگاه ها با تایمری قابل تنظیم و نیز قابل تغییر روی کار آمدند.

در حال حاضر و با مدت طولانی که از این اختراع دیود پالم می گذرد؛ همچنان مبلمان ماساژ از محبوبیت بی نظیر سابقش برخوردار است. چرا که؛ با معجزات درمانگری که در بیماری هایی چون آرتروز، کمردرد،سیاتیک، گرفتگی عضلات، خشکی ستون فقرات و…. ایجاد می نماید، توانسته است در بعد روانی و زیبایی افراد به شکل برجسته ای ایفای نقش کند.

خدمات ارائه شده از سوی مبل ماساژ

سخن پایانی

بعد از گذشت مدت مدیدی از روی کار آمدن اولین مبل ماساژ؛ این جعبه ماساژ نه تنها قدیمی واقع نشد. بلکه با تغییر در ظاهر و نیز نوع کارآیی؛ روز به روز افراد بیشتری به استفاده از آن رغبت نشان دادند و در حال حاضر تعداد سالن های ماساژ در هر جایی از دنیا در حال گسترش است و روزانه افراد بیشتری با فواید بی نظیر آن آشنا می گردند. البته بنا بر تمایل برخی افراد این مبل در کنار وسایل منزل تهیه و برای استفاده شخصی در یک زمانبندی معین در طی روز مورد استفاده قرار می گیرند. به همین سبب به جرات می توانیم آن را یکی از ماندگارترین اختراعات تلقی کنیم که در ابعاد متعددی به انسان ها خدمات بی نظیری را ارائه داشت.

مشاوره