5 تکنیک ورزشی برای درمان صافی کف پا

مقالات

کف پای صاف مشکلی است که به گزارش برخی منابع در ۳۰ درصد مردم وجود دارد. یعنی از هر ده نفر یک نفر به صافی کف پا دچار می‌شود. این مشکل معمولا برای هر دو پا رخ می‌دهد؛ اما ممکن است برای یک پا نیز به‌وجود بیاید. صافی کف پا بر اثر آسیب‌دیدگی، آرتروز و حتی چاقی ایجاد می‌شود. موارد دیگری همچون ژنتیک، بارداری و بالا رفتن سن نیز در بروز این موضوع تاثیرگذار خواهند بود. اگر شما یا اطرافیانتان با مشکل کف پای صاف مواجه هستید، نگران نباشید. ورزش برای کف پای صاف معجزه می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم ۵ تکنیک ورزشی برای درمان کف پای صاف را به شما عزیزان معرفی کنیم.

۱. ماساژ پا؛ روشی موثر برای درمان صافی کف پا

ماساژ کف پا، یکی از بهترین روش‌ها برای درمان کف پای صاف شناخته شده است. در واقع فرایند ماساژ باعث کشش عضلات کوتاه، حرکت مفاصل هیپوموبیل و افزایش گردش خون به‌ویژه در نواحی ضعیف می‌شود. شما می‌توانید برای کاهش درد یا جلوگیری از بروز صافی در کف پا از ماساژهای خانگی نیز استفاده کنید. با آب درمانی و مالش یخ روی کف پا می‌توانید این کار را انجام دهید. ابتدا کمی فشار برای شل کردن تاندون‌های سفت شده به کف پا اعمال کنید. سپس با چرخاندن یک بطری یخ‌زده، کف پا را حرکت دهید. سردی بطری یخ باعث کاهش هرگونه التهاب نیز می‌شود.

راه دیگر که موثرتر است استفاده از صندلی‌های ماساژ نام دارد. اگر قیمت ماساژور صندلی برای شما بالاست، نگران نباشید. شما می‌توانید از دستگاه‌های ماساژ مخصوص کف پا استفاده کنید. خوشبختانه در بخش فروشگاهی آیرست متنوع‌ترین ماساژورها باتوجه‌به بودجه و سلیقه هر فردی وجود دارد.

استفاده از صندلی ماساژ؛ یک تیر و دو نشان برای درمان کف پای صاف و استراحت

۲. غلتاندن توپ کف پا؛ راهکاری که صافی را درمان می‌کند

غلتاندن توپ یک ورزش برای کف پای صاف محسوب می‌شود. با این کار عضلات منقبض شده باز می‌شوند و کف پا قوس طبیعی به خود می‌گیرد. تمرین غلتاندن توپ کف پا فشار و تنش را از روی عضلات قوس کف پا بر می‌دارد. برای این کار ابتدا یک توپ تنیس یا گلف را روی زمین گذاشته و کف پای خود را روی آن بگذارید. حالا شروع به غلتاندن توپ کنید. حالا روی توپ بایستید و کف پا را به زمین برسانید. انجام این حرکت به‌مرور باعث درمان صافی کف پای شما خواهد شد. توپ دقیقا کارِ ماساژور کف پا را انجام می‌دهد. دستگاه‌های ماساژ با حرکات اتوماتیک از تشدید صافی پا جلوگیری می‌کنند.

غلتاندن توپ کف پا؛ بهترین ورزش برای درمان کف پای صاف

۳. عضلات ساق پا را به مدت ۱۵ ثانیه بکشید

قوی بودن عضلات قوزک و ساق پا باعث حفظ تعادل بدن می‌شود؛ بنابراین با انجام حرکات کششی، عضلات این نواحی را تقویت کنید. برای انجام این حرکت روی زمین صاف یا پله بروید. حالا روی انگشتان پا به مدت ۱۵ ثانیه بایستید. در این حرکت باید تا حد امکان پاشنه‌های پا را بالا ببرید. این تمرین را هر چند دقیقه یک‌بار انجام دهید. اگر زمان یا توانایی انجام این کار را ندارید، با مراجعه به مراکز فروش صندلی ماساژور، دستگاهی مناسب تهیه کنید و با استراحت روی صندلی، درد صافی کف پای خود را کاهش دهید.

کشش عضلات ساق پا؛ موثرترین روش برای کاهش درد کف پای صاف

۴. حرکت کرمی پا؛ بهترین حرکت ورزشی برای درمان کف پای صاف

حرکت کرمی نوعی ورزش برای کف پای صاف است که از درد و شدت این مشکل می‌کاهد. برای انجام حرکت کرمی روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را با صورت ۹۰ درجه روی زمین بگذارید. حالا تصور کنید که پای شما یک کرم ابریشم است. انگشتان را به سمت پاشنه پا خم کنید. خم کردن را تا جایی که امکان دارد ادامه دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا مشکل را تا حد امکان برطرف سازید.

یکی دیگر از روش‌هایی که حرکت کرمی را روی پا تداعی می‌کند استفاده از صندلی ماساژ روتای مدل rt-8900 است. این دستگاه با فشارهای مناسب مکانیکی و پنوماتیکی کف پا باعث کشش در دو جهت مختلف و بهبود جریان خون در این ناحیه می‌شود. ماساژور ۸۹۰۰ گزینه‌ای عالی برای رفع گرفتگی‌های عضلانی همه قسمت‌های بدن و به‌ویژه کف پا نیز هست. البته توجه داشته باشید که قبل از دریافت هرگونه ماساژ برای درمان کف پای صاف حتما با پزشک مشورت کنید.

۵. کشش فاسیای پلانتار؛ عضلات کف پا را تقویت می‌کند

یک ورزش برای کف پای صاف، کشش فاسیای پلانتار نام دارد. برای انجام این حرکت روبه‌روی یک دیوار بایستید. حالا یکی از پاهای خود را جلو بیاورید. پنجه را به دیوار تکیه دهید و کف پاشنه پا را روی زمین صاف بگذارید. در ادامه زانوی همان پا را به قدری به دیوار نزدیک کنید. این کار را تا زمانی که فشار ملایمی احساس کردید، ادامه دهید. حالا نوبت پای دیگر می‌رسد.

اگر مشغول تحصیل هستید یا کار یک‌جا نشینی دارید، علاوه‌بر کف پای صاف، با مشکل زانو درد نیز مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از درد زانو در انجام حرکات درمانی کف پای صاف، از ماساژور زانو آی رست مدل c36 1 نیز استفاده کنید. این دستگاه ۲ کیلوگرمی روی پا قرار می‌گیرد و بندهای آن به‌طور کامل زانو را پوشش می‌دهد. با فشارهای مناسب حرارتی، لرزشی و مالشی باعث بهبود زانو درد می‌شود. همچنین از بروز مشکلات آتی که بر اثر زانو درد رخ می‌دهد نیز جلوگیری خواهد کرد.

با انجام حرکات درست و اصولی صافی کف پا را درمان کنید

ورزش برای درمان کف پای صاف یک روش علمی و بی‌خطر شناخته شده است. نکته‌ای که در زمان انجام ورزش باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب حرکات متناسب با وضعیت جسمانی است. برای این کار با یک متخصص مشورت کنید تا به‌طور کامل مشک خود را برطرف سازید. اگر زمان یا توانایی انجام حرکات ورزشی را ندارید، با استفاده از دستگاه‌های ماساژ این کار را انجام دهید. صندلی‌های ماساژ یا ماساژورهای پا با اعمال فشار مناسب باعث بهبود گردش خون و کاهش درد کف پای صاف می‌شوند.

شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده تنوع مدل‌ ماساژورها به قسمت فروشگاهی آیرست مراجعه کنید. همچنین در‌صورت بروز هرگونه سوال با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید. اگر تجربه‌ای درباره ورزش برای درمان کف پای صاف دارید یا حرکت دیگری را می‌شناسید آن را با ما و کاربران عزیز دیگر به‌اشتراک بگذارید.

مشاوره