ماساژ دیپ تیشو

مقالات

ماساژ روشی کهن است که در دنیای امروز با قدرت بیشتری در حال رواج است. این روش بر خلاف سادگی اش دارای دامنه کاربردی گسترده ای است. البته زمانی که از ماساژ سخن می گوییم همه صحبتمان متمرکز به روشی به جهت فشردن عضلات قسمت های متعدد بدن نیست بلکه هدف اصلی اجرای حرکاتی جهت تحریک نقاط مخصوصی روی خطوط اصلی انرژی است که به واسطه ماساژ راه هایی بسته شده این انرژی باز می شود و انرژی محبوس شده در همه قسمت های بدن جریان میابد. که نتایج جسمی و روانی معجزه آسایی را در پی دارد. برای خرید صندلی ماساژور اینجا کلیک کنید.

البته این ماساژ ها انواع متعددی دارد که هر کدام  با تکنیک های مربوط به خود تاثیرات متفاوتی را روی بدن می گذارند. ماساژ دیپ تیشو از جمله ماساژ هایی است که با نتیجه هایی که بعد از انجام ماساژ نمایان می شود و آثار درمانی که از خود به جای می گذارد؛ این روز ها طرفداران ویژه ای را به خود اختصاص داده است. اگر قصد خرید خرید ماساژور دارید، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

ماساژ دیپ تیشو

ماساژ دیپ تیشو با حرکات و تکنیک های عمیق تر و محکم تر نسبت به سایر ماساژ ها اجرا می شود که در نتیجه سبب باز شدن گرفتگی های شدید و مزمن عضلانی می گردد. در این نوع ماساژ؛ درمانگر یا ماساژور روندی نزدیک به ماساژ سوئدی را پشت سر می گذارند با این تفاوت که حرکات را با فشار بیشتری بر عمق همه عضلات بدن اجرا می کند و تمامی عضلات مورد حرکات ماساژ قرار می گیرند.

ماساژ دیپ تیشو

ماساژ دیپ شو و سوئدی دارای چه تفاوت هایی هستند؟

  • این دو نوع ماساژ درمانی در دوسته مجزا از یکدیگر قرار می گیرند. اما دارای ضربات و تکنیک های یکسانی هستند. و قبل از هر مورد دیگری، میزان فشار وارده بر آن سبب تمایزشان از یکدیگر می شود.
  • در ماساژ سوئدی، حرکات ملایم تر نسبت به دیپ شو به بدن وار می گردد. البته در هر دو ماساژ ها از انگشتان و کف دست استفاده می شود با این تفاوت که در ماساژ دیپ شو که ضربه ها به صورت عمقی وارد می شوند، از آرنج و ساعد نیز کمک گرفته می شود.
  • از طرف دیگر ماساژ سوئدی به منظورکسب آرامش، و کاهش دردهایی است که به دلیل انجام رساندن فعالیتها و امور روزانه ایجاد می گردد. از طرف دیگر دیپ تیشو: به منظور بهبود و درمان دردهای مزمن و آسیب های ایجاد شده عضلانی و ورزشی صورت می گیرد‌.
  • ماساژ سوئدی لایه های سطحی را مورد هدف می دهد.اما ماساژ دیپ شو به صورت عمقی و با فشار بیشتری با همه قسمت های بدن درگیر می شوند.

تفاوت دیپ تیشو و سوئوی

بیشتر بخوانید: ماساژ روسی چیست؟ تفاوت ماساژ روسی و سوئدی

ماساژ دیپ شو را  در چه روندی اجرا می گردد؟

برای گرفتن ماساژ دیپ تیشو نیاز است که روی تخت ماساژ دراز بکشید و نگران هیچ چیز نباشید و خود را به لحظات بسپارید. نوع  و میزان پوشش شما وابسته به تصمیم  و راحتی خودتان است. البته ماساژور از شما می خواهد که قسمت های از بدنتان را در دید کامل او قرار دهید تا بتواند ماساژ آن قسمت را با اصول مربوط به خودش به درستی انجام دهد. درست است که در تیم تیشو حرکات عمیق و با فشار بیشتر صورت می گیرد اما در ابتدا و برای گرم شدن بدن شما ماساژ را با لمس های سبک شروع می کنند. با پیش روی این روند؛ درمانگر مشکل و آسیب های شناسایی و حرکات عمیق درمانی را آغاز می نماید.

مزیت های ماساژ دیپ شو در بدن

ماساژ دیپ شو از دیگر ماساژ هایی است که از محبوبیت بسیاری در حوزه درمانی برخوردار است. که با مزیت های بسیاری همراه است‌. البته ما در این قسمت به مهمترین آن ها اشاراتی می کنیم:

  • بهبود درد های مزمن ناحیه ی پایین کمر
  • رفع و یا کاهش محدودیت های حرکتی
  • جبران آثار کوفتگی قسمت هایی از بدن در دوران آسیب دیدگی
  • درمان سریع و ریکاوری قسمت هایی از بدن که دچار آسیب شده اند
  • رفع گرفتگی و فشار حاکم بر ماهیچه ها
  • بهبود آسیب دیدگی مفاصل بدن که به واسطه فرم و وضعیت بدنی غیر استاندار ایجاد شده است
  • رفع گرفتگی و فشار ماهیچه هایی که در طول روز فشار بیشتری را نسبت به سایر ماهیچه ها بر اثر فعالیت های متعدد تحمل می کنند
  • کاهش درد های ناشی از بیماری آرتروز
  • کاهش آسیب و درد های سیاتیک
  • بهبود دردهای مزمن در ناحیه بالایی کمر و گردن
  • بهبود آرنج تنیسی ( التهاب تاندون آرنج که در اثر برخی از فعالیت های ورزشکاران یا استفاده زیاد افراد از سیستم کامپیوتر ایجاد می گردد)

مزیت های ماساژ دیپ شو در بدن

قبل از انجام ماساژ دیپ تیشو باید چه مواردی را رعایت نماییم

اگر تصمیم به گرفتن ماساژ دیپ تیشو را دارید و می خواهید در پایان ماساژ به نتایجی که به دنبال آن هستید، دست یابید. باید برخی نکات و قوانین را قبل از انجام آن ماساژ رعایت و اجرایی کنید که عبارتند از :

  • نوشیدن آب

زمانی که قبل از شروع ماساژ دیپ تیشو، آب مورد نیاز بدنتان را تامین نمایید عملکرد و تلاش ماساژور برای تحریک گردش خون و سیستم لنفاوی بدن با نتیجه مثبتی روبرو خواهد شد. این تلاش توسط ماساژور سبب تامین مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز عضلات بدن فرد می گردد که در نتیجه تمامی سموم از سلول ها پاک و خارج می شوند.

  • حفظ آرامش

همانطور که بیان داشتیم انجام حرکات عمیق درمانی دیپ شو است که اساس کار این ماساژ را عهده دار می شود. پس اگر در زمان دریافت این دریافت این حرکات عمیق و با فشار بالا؛ کمی احساس رنجش و درد کردید نباید از ادامه ماساژ صرف نظر نمایید. فقط آرامش خود را حفظ کنید و منتظر بمانید این شرایط کوتاه پایان باید و احساسات مطلوب این ماساژ به سراغ شما بیاید.

  • یخ کار ساز است

اگر بعد از پایان ماساژ دیپ شو در قسمت هایی از بدن که فشار بیشتری را دریافت کردند احساس درد و تورم داشتید؛ به واسطه قرار دادن یخ روی این قسمت ها آن را به حداقل برسانید.

فواید ماساژ دیپ تیشو چیست

 

پیشنهاد میکنم بخوانید: آموزش ماساژ برای رفع خستگی گردن

 

فواید ماساژ دیپ تیشو

پیش از آن که بگوییم فواید ماساژ دیپ تیشو چیست به یاد داشته باشید که این ماساژ به علت فشار به بافت‌های عمیق‌تر بیشتر جنبه درمانی دارد.
به همین دلیل برای کسب نتایج ایده‌آل و مطلوب از این ماساژ حتما به یک متخصص ماساژ درمانی مراجعه کنید. حالا در ادامه می‌خوانیم که مهم‌ترین فواید ماساژ بافت عمیق چیست.

کاهش درد

همانطور که پیشتر گفتیم اصلی‌ترین مزیت ماساژ بافت عمیق کاهش و رفع دردهای عضلانی و ماهیچه‌ای است. دردهای مزمن و گرفتگی در گردن، کمر و پا، همگی با انجام ماساژ دیپ تیشو توسط یک متخصص درمان خواهد شد. خوب است بدانید که درمان اسپاسم‌های این چنینی توسط ماساژ درمانی خیلی بهتر از اقدام به مصرف دارو و آمپول‌های شل‌کننده است.

از بین بردن استرس

اجازه دهید ابتدا شما را با دو مورد از هورمون‌هایی که در بدن ترشح می‌شوند آشنا کنیم. هورمون اکسی‌توسین که با نام هورمون آرامش شناخته می‌شود و سطح نگرانی و اضطراب را پایین می‌آورد. هورمون کورتیزول که یک استروئید بوده و نام دیگر آن هورمون استرس است.
انجام ماساژ دیپ تیشو علاوه بر کاهش میزان کورتیزول، میزان ترشح هورمون اکسی‌توسین را در بدن بالا می‌برد. به همین دلیل با ماساژ دیپ تیشو حجم اضطراب شما به شدت پایین آمده و ذهنتان آرامش می‌یابد.

کاهش فشار خون و ضربان قلب

یکی از دلایل بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب تنش و اضطراب است. با کاهش سطح استرس به کمک ماساژ دیپ تیشو فشار خون و ضربان قلب نیز کاهش پیدا می‌کند. در واقع می‌توان بهترین فایده ماساژ دیپ تیشو را رفع تنش‌های جسمانی و روحی دانست.

کاهش علائم درد مفاصل

یکی دیگر از فواید ماساژ بافت عمیق کاهش علائم آرتریت است. آرتریت یا درد مفاصل دارای علائمی مانند درد، محدودیت در حرکت مفصل و اسپاسم می‌باشد. انجام ماساژ دیپ تیشو می‌تواند در رفع بسیاری از این علائم موثر باشد.

بهبود ماهیچه‌های آسیب دیده

در صورتی که دچار پیچ‌خوردگی یا اسپاسم عضلانی شده‌اید بهترین راه برای درمان و رفع درد، ماساژ دیپ تیشو است. علاقه‌مندان به ورزش به‌خصوص ورزش حرفه‌ای با انجام ماساژ بافت عمیق علاوه‌بر نرم کردن عضلات می‌توانند از بروز مشکلات و گرفتگی‌های احتمالی جلوگیری نمایند.

روش ماساژ دیپ تیشو یا بافت عمیق

نکاتی در خصوص ماساژ دیپ تیشو

حالا که با فواید دیپ تیشو آشنا شدیم، ممکن است این سوال پیش بیاید که عوارض ماساژ دیپ تیشو چیست؟
افرادی که برای اولین بار این ماساژ را انجام می‌دهند ممکن است تا چند روز احساس درد داشته باشند. اما علت وجود درد بعد از ماساژ بافت عمیق چیست؟
از آنجا که هدف این ماساژ رفع درد و خستگی عضلات و بافت‌های زیرین است، بنابراین فشاری که درمانگر وارد می‌کند بیشتر از ماساژهای دیگر است. بنابراین اگر بدن شما خشک باشد، وجود درد خفیف در چند روز اول بعد از ماساژ طبیعی است. به جز این مورد ماساژ دیپ تیشو برای اکثر افراد عارضه دیگری به همراه نخواهد داشت.
با این حال و با وجود موارد گفته شده افرادی که دارای سابقه بیماری هستند پیش از دریافت ماساژ دیپ تیشو حتما از پزشک خود مشورت بگیرند. بیماری‌هایی که در صورت وجود سابقه ابتلا باید حتما پیش از ماساژ به متخصص مراجعه کرد عبارتند از:
• وجود سابقه خون‌ریزی
• سابقه مصرف وارفارین یا سایر داروهای رقیق‌کننده خون
• سابقه ایجاد لخته خون
• ابتلا به پوکی استخوان
• ابتلا به سرطان
افراد ذکر شده بهتر است تا جای ممکن از ماساژ دیپ تیشو پرهیز نمایند. دیگر افرادی که بهتر است از انواع دیگر ماساژ بهره‌مند شوند، ‌خانم‌های باردار هستند. ماساژ بارداری و ماساژ سوئدی گزینه‌های بهتری برای این افراد هستند.
علاوه‌بر این پیشتر گفتیم که ماساژ دیپ تیشو برای اثربخشی به فشار نسبتا زیاد نیازمند است. در نتیجه اگر از افرادی هستید که آستانه تحمل درد بالایی ندارید ماساژهای ملایمی مانند ماساژ سوئدی برای شما مناسب‌تر خواهد بود. در ادامه مقاله به شما می‌گوییم تکنیک‌های مورد استفاده در ماساژ دیپ تیشو چیست.

ماساژ بافت عمیق یا دیپ تیشو چیست

 

مطالعه بیشتر: ماساژ بدن برای رفع خستگی

بررسی تکنیک ماساژ دیپ تیشو

تکنیک‌هایی که در ماساژ دیپ تیشو استفاده می‌شود شباهت بسیاری با ماساژ سوئدی دارد. با این تفاوت که ماساژ بافت عمیق بسیار کامل‌تر است. در ادامه به شما می‌گوییم تکنیک‌های ماساژ دیپ تیشو چیست.

افلوراژ

در ماساژهای مختلف برای شروع از تکنیک افلوراژ استفاده می‌شود. در این تکنیک دست‌ها به‌طور هماهنگ روی اعضای بدن سر می‌خورند. غالبا حرکت دست‌ها به سمت بالا یعنی در جهت قلب و غدد لنفاوی خواهد بود. مهم‌ترین اثر تکنیک افلوراژ بهبود جریان گردش خون و پاکسازی سموم بدن با تقویت سیستم لنفاوی است.

پتریساژ

در تکنیک پتریساژ فشار بیشتر از افلوراژ است. حرکات دست در تکنیک پتروساژ به صورت ورز دادن و مالش خمیری می‌باشد. این تکنیک را با نام‌های نیدینگ و میلکینگ هم می‌شناسند. با انجام پتریساژ به‌خاطر فشردن، کشیدن و آزاد کردن ماهیچه‌ها و عضلات جریان خون سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

تپوتمنت

کلمه tap به معنای ضربه زدن آهسته است. در تکنیک تپوتمنت با دست ضربات آهسته و به شکل مداوم و ریتمیک به بدن وارد می‌شوند. این تکنیک علاوه‌بر رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات به آزادسازی سموم جمع شده در بدن کمک می‌کند.

مالش یا اصطکاک

تکنیک بعدی که بین ماساژ دیپ تیشو و سوئدی مشترک است مالش یا اصطکاک است. با این تکنیک سطح پوست با یک حرکت مداوم مالیده می‌شود‌. این تکنیک به کاهش درد عضلات و افزایش محدوده حرکتی ماهیچه‌ها منجر خواهد شد. مالش به کمک انگشتان دست و با الگوهای مختلفی از جمله مالش خطی، مالش دَوَرانی و مالش متقاطع با نوک سه انگشت وسط انجام می‌شود.

لرزش

ایجاد لرزش یا vibration آخرین تکنیک در مراحل ماساژ دیپ تیشو است. لرزش‌ها به طور مداوم و با ریتم مشخص انجام می‌شود. این کار نواحی مختلف بدن که ماساژ داده شده را می‌لرزاند. این لرزه‌ها علاوه‌بر شل کردن و نرم کردن عضلات و ماهیچه‌ها، در از بین بردن انرژی منفی و خستگی نیز موثر است.

مشاوره