آموزش ماساژ برای رفع خستگی

مقالات

افراد مختلف روزانه ناگزیرند که کارها و فعالیت های مختلف و سخت و آسانی را انجام دهند. فعالیت های طولانی مدت افراد باعث ایجاد احساس خستگی و کلافگی می شود که اگر این احساس بر طرف نگردد، ادامه کار و فعالیت با مشقت فراوانی همراه خواهد بود. به منظور رفع و رجوع خستگی و کلافگی ناشی از زندگی روزمره راه های متنوع و متعددی وجود دارد که یکی از موثرترین آن ها ماساژ است. اگر قصد خرید ماساژور دارید، به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

اگر چه ماساژی که توسط متخصصین این حرفه صورت می گیرد بهترین نوع و مرتبه ماساژ است اما امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی شما می توانید اصول آموزش ماساژ برای رفع خستگی و قواعد نحوه ماساژ درست را بیاموزید و به راحتی و بدون مراجعه به افرادی که در این زمینه صاحب نام هستند، خودتان اقدام به ماساژ نمایید. چنانچه شما علاقه مند هستید که با اصول و روش های انجام این کار آشنا شوید تا پایان این مطلب در کنار ما بمانید.

آموزش ماساژ برای رفع خستگی

مزایای ماساژ برای رفع خستگی

همانطور که پیش از این بیان شد، ماساژ با روش های مختلف، مانند استفاده از صندلی ماساژور باعث می شود که خستگی ناشی از کار و فعالیت های روزمره برطرف گردد و شما بتوانید پس از انجام ماساژ با انرژی مضاعف به باقی کارهای خود بپردازید. ماساژ علاوه بر این فایده مهم، از فواید دیگری نیز برخوردار است که اهمیت انجام آن را دو چندان می کند. از جمله مزایای ماساژ که باعث اهمیت آن شده می توان به رفع استرس و اضطراب، افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، افزایش گردش خون در بدن، درمان اختلال سندرم خستگی مزمن، افزایش سروتونین که تاثیر مثبتی روی افکار و احساسات دارد، تکمیل روش های درمانی مانند طب سوزنی و داروهای گیاهی، درمان بیخوابی و بهبود کیفیت پوست اشاره کرد. وجود مزیای فراوان این چنینی، باعث شده است که افراد حتی اگر نخواهند ماساژ را به عنوان یک حرفه برای شغل آینده خود در نظر بگیرند، تلاش به یادگیری آن به منظور استفاده شخصی کنند.

مزایای ماساژ برای رفع خستگی

محیط مناسب آموزش ماساژ بدن برای رفع خستگی

یکی از نکات بسیار مهم که برای انجام ماساژ به منظور رفع خستگی حتما باید به آن توجه شود، محیطی است که ماساژ در آن صورت می گیرد. از آن جا که محیط روی کیفیت ماساژ اثر گذار است بنابراین باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا افراد از انجام ماساژ نتیجه مطلوبی را بگیرند. ویژگی های مکانی که قرار است ماساژ در آن انجام شود شامل موارد زیر است:

  • سطح صاف
  • تهویه مناسب
  • اکسیژن کافی
  • محیط آرام

همچنین بهتر است وسایلی که باعث ایجاد تنش می شوند مانند تلویزیون و تلفن همراه و… را از محیط ماساژ دور کنید، چرا که این گونه وسایل تمرکز و آرامش فرد ماساژ گیرنده را مختل می کند. سعی کنید فضاهای کافی و مناسب برای نگهداری وسایل گوناگونی که در هنگام انجام ماساژ به آن نیاز دارید را ایجاد کنید. همچنین محفظه هایی را نیز برای نگهداری از وسایل فرد ماساژگیرنده در نظر بگیرید.

یکی دیگر از ویژگی های مهم فضای ماساژ نور آن است. نور این فضا معمولا باید کم باشد، بنابراین اگر محیطی که ماساژ در آن انجام می شود دارای پنجره است یک پرده مناسب که نور را به مقدار لازم عبور دهد تهیه و استفاده کنید. همچنین از لامپ هایی استفاده کنید که قابلیت تنظیم میزان نور را داشته باشند، این کار باعث می شود که در مواقع نیاز نور اتاق را بیشتر یا کمتر کنید.

از رنگ غالب محیط ماساژ غافل نشوید. بهترین رنگ ها برای چنین محیطی، رنگ های خنثی هستند اما می توانید طرح هایی نیز روی دیوار ها ایجاد کنید ولی دقت کنید که باعث شلوغی بیش از حد محیط نشود.

محیط مناسب آموزش ماساژ بدن برای رفع خستگی

وسایل ماساژ رفع خستگی

قاعدتا برای انجام ماساژ به منظور رفع خستگی به وسایل گوناگونی نیاز دارید که بهتر است از جنس چوب و پارچه باشند. علت بیان این مسئله انرژی مثبتی است که این متریال ها از خود گسیل می کنند. بهتر است برای تهیه وسایل مخصوص ماساژ از جنس پلاستیک و فلز دوری کنید. همچنین شما به حوله، ملحفه یکبار مصرف، لباس مخصوص ماساژ، استفاده از بهترین روغن برای ماساژ بدن مانند زیتون، سیاهدانه، هسته انگور نیاز دارید. بهتر است که تعدادی شمع و عود با رایحه ملایم برای تلطیف فضا نیز تهیه کنید. وسایل مخصوص ماساژ به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند: ماساژورهای برقی و ماساژورهای دستی

  • ماساژور برقی

اگر قصد دارید که خودتان ماساژ را برای خودتان انجام دهید و نیاز به دیدن آموزش ماساژ برای رفع خستگی دارید به سراغ ماساژور برقی بروید. با استفاده از این ماساژورها شما می توانید با صرف زمان و انرژی اندک، از ماساژ بسیار خوبی بهره ببرید. این نوع از ماساژورها طرفداران زیادی دارند چرا که با سرعت و قدرت زیادی می توانند فرایند ماساژ را برای افراد به بهترین شکل ممکن انجام دهند. همچنین اشخاصی که ماساژ را به عنوان شغل و حرفه خود نیز انتخاب کرده اند می توانند از ماساژورهای برقی که با باتری یا برق شهری کار می کنند کمک بگیرند.

ماساژورهای برقی از تنوع بسیار خوبی برخوردارند که باعث می شود افراد انوع مختلف این ماساژورها را برای ماساژ قسمت های گوناگون بدن انتخاب و سپس خریداری نمایند. ماساژور برقی سر و صورت، دستگاه ماساژ پا ، ماساژور برقی کمر و پشت و صندلی ماساژور از انواع ماساژورهای برقی هستند.

  • ماساژورهای دستی

ماساژورهای دستی جز پرطرفدار ترین وسایل ماساژ هستند. این محبوبیت دلایل زیادی دارد من جمله: قیمت مقرون به صرفه، متنوع بودن و استفاده آسان. این گونه وسایل ماساژ معمولا از جنس چوب، پلاستیک و فلز تولید شده اند که جنس چوبی آن ها به دلیلی که از پیش ذکر شد پرفروش تر است. شما می توانید این انواع ماساژور دستی بدن را برای استفاده در منزل و یا مراکزی که خدمات ماساژ را ارائه می دهند استفاده نمایید.

همچنین انوع دیگری از وسایل ماساژ وجود دارند که تنها به ذکر نام آن ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید : ماساژ درمانی چیست؟

  • تیغ ماساژ
  • ماساژور ساده و برقی کف پا
  • بادکش سیلیکونی
  • غلطک ماساژور
  • سنگ ماساژ
  • ماساژور بالشتی
  • ماساژور دستی کمر

وسایل ماساژ رفع خستگی

مراحل ماساژ بدن برای رفع خستگی

ماساژ برای رفع خستگی قسمت های مختلف بدن انجام می شود که هر قسمت از بدن روش مخصوص خود را دارد اما به طور کلی می توان گفت پیش از انجام هر گونه ماساژی باید مراحل زیر انجام شود:

  1. یک پتوی مناسب روی یک سطح صاف پهن کنید.
  2. از فرد ماساژ گیرنده درخواست کنید که روی پتو، روی شکم بخوابد.
  3. روغن ماساژ، حوله، توپ تنیس، ماساژور های مختلفی که لازم دارید را به گونه ای قرار دهید که به راحتی در دسترس شما باشند.
  4. مراحل مختلف ماساژ را به ترتیب درست و اصولی اجرا کنید.

اگر می خواهید که یک ماساژ کامل انجام دهید و به صورت اصولی ماساژ رفع خستگی را آموزش ببینید، بهتر است ابتدا از شانه ها شروع کنید، سپس به سراغ عضلات پشت بروید، در ادمه کمر و بعد از آن ستون فقرات را ماساژ دهید. سپس گردن و در نهایت سر را به شیوه درست ماساژ دهید. بهترین نوع ماساژ برای رفع خستگی ماساژ سوئدی  است که می‌توانید برای ماساژ قسمت های مختلف بدن از آن بهره بگیرید.

ماساژ صورت برای رفع خستگی

طبیعتا صورت نیز پس از یک روز کاری سخت و پر مشغله دچار خستگی می شود. بدین سبب با اجرای گام به گام مراحل زیر خستگی را از صورت دور کنید.

  1. صورت با دستمال مرطوب یا مواد شوینده مخصوص پوست صورت شستشو دهید تا از هر گونه آلودگی و مواد آرایشی عاری باشد.
  2. سر انگشتانتان را به مقداری روغن گل سرخ، بادام و یا زیتون آغشته کنید و بعد به آرامی روی قسمت های مختلف صورت بکشید.
  3. دو انگشت سبابه و میانی خود را روی پیشانی به حرکت درآورید و به شقیقه ها برسید و روی شقیقه انگشت ها را دورانی بچرخانید. این کار به رفع استرس شقیقه ها کمک می کند.
  4. با انگشت از فاصله میان دو ابرو شروع کنید و حلقه چشم را ماساژ دهید.
  5. همه انگشتان هر دو دست را روی چانه قرار دهید و سپس به طرفین و به سمت گوش ها بکشید و فک و چانه را ریلکس کنید.
  6. در نهایت به کمک همه انگشتان با ایجاد حرکات چرخشی روی پیشانی آن را ماساژ دهید.

ماساژ صورت برای رفع خستگی

ماساژ پشت و سرشانه برای رفع خستگی

به این منظور ابتدا مقداری روغن در دستان خود بریزید و کف هر دو دست را به هم بمالید. کف دستانتان را روی عضلات سرشانه قرار دهید و با انگشتان مقداری فشار به گونه ای که درد ایجاد نکند به عضلات سرشانه وارد کنید و دستان خود را به سمت راست و چپ حرکت دهید و عضلات را ماساژ دهید.

برای ماساژ عضلات پشت می توانید از توپ تنیس کمک بگیرید. بدین منظور توپ را روی عضله پشت بگذارید و کف دستتان را روی توپ قرار دهید و توپ را در تمامی قسمت های پشت به صورت چرخشی به حرکت درآورید. دقت کنید که مرتبا دستان خود را چرب کنید تا بتوانید به خوبی روی عضلات مانور دهید و از ایجاد اصطکاک جلوگیری کنید.

ماساژ کمر برای رفع خستگی

مقداری روغن روی کمر ریخته و آن را پخش کنید و یا کف هر دو دست خود را به خوبی چرب کنید. سپس یک دست را روی کمر قرار داده و دست دیگر را روی دست قبلی بگذارید و به آرامی مقداری به عضلات کمر فشار وارد نماید و این حرکات را در تمامی قسمت های عضله کمر اجرا کنید. یکی از نکاتی که بی توجهی به آن در این ماساژ می تواند خطر آفرین باشد، اعمال فشار زیاد روی ستون فقرات است. پس به این نکته ضروری بسیار توجه فرمایید.

ماساژ کمر برای رفع خستگی

استفاده از صندلی ماساژ برای رفع خستگی

صندلی ماساژ یکی از وسایلی است که شما می توانید به راحتی با استفاده از آن از یک ماساژ خوب بهره ببرید. اگر شما دغدغه اقتصادی از این بابت ندارید می توانید یک صندلی ماساژور تهیه کنید و در منزل خود قرار دهید و با دیدن آموزش ماساژ برای رفع خستگی به صورت صحیح و اصولی، از یک ماساژ بی نظیر لذت ببرید. همچنین می توانید به مراکز ارائه دهنده خدمات ماساژ نیز مراجعه کنید و از صندلی ماساژ استفاده کنید.

استفاده صندلی ماساژ برای رفع خستگی

برای استفاده از این صندلی کافی است به درستی روی آن بنشینید، یعنی پشت بدنتان را کملا به کوسن های صندلی بچسبانید، سر خود را در حالت محکم و ثابت ولی راحت نگه دارید، پاهای خود را در قسمت مخصوص قرار دهید و دستگاه را آماده شروع به کار کنید.

در هنگام استفاده از مبل ماساژور از هرگونه خوردن، آشامیدن، صحبت کردن و حرکت بپرهیزید تا نتیجه مطلوبی را بگیرید.

مشاوره