مزایا و تکنیک های ماساژ درمانی برای بهبود دیسک گردن

مقالات

دیسک گردن یکی از مشکلات شایع در ناحیه گردن است که ممکن است باعث درد، سفتی عضلات و محدودیت حرکت گردن شود که این مشکل می‌تواند به شدت بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد. دیسک گردن از طریق روش های مختلفی درمان می‌شود اما ماساژ درمانی یکی از روش‌ های موثر در بهبود این مشکل است. ماساژ به عنوان یک روش غیردرمانی، کمک زیادی به بهبود مشکلات حاصل از دیسک گردن کرده است.

ماساژ درمانی برای بهبود دیسک گردن

ماساژ درمانی می‌تواند فرآیند درمان و بهبود دیسک گردن را سریع تر کند و علائم مربوط به آن را کاهش دهد. ماساژ درمانی با تکنیک های جدید و قدیمی و با استفاده از انواع صندلی ماساژ و ماساژور های برقی دارای بسیاری از مزایای بهداشتی درمانی است که به کاهش، درد و استرس و بهبود دامنه ی حرکت و اختلالات خواب کمک می کند.

برای بهره بردن از فواید ماساژ برای سلامتی بدن و رفع دیسک گردن باید نکاتی را در ذهن داشته باشید. ماساژ همیشه باید توسط یک متخصص آموزش دیده و با تجربه انجام شود و هدف اصلی این درمان، رفع درد و سرعت بخشیدن به روند بهبود باشد. ماساژ باید فشار مضاعف آغاز شود و فشار آن باید به تدریج افزایش یابد، بسته به میزان درد که بیمار قادر است تحمل کند، باشد. همیشه از فشار مستقیم بر ستون فقرات خودداری کنید، زیرا این عمل می تواند به طور بالقوه شرایط را بدتر کند.

ماساژ دیسک گردن

چگونه می‌توان از دیسک گردن جلوگیری کرد ؟

شاید یکی از علایمی که افراد به این بیماری دچار می شوند، افزایش سن باشد، افزایش سن غیر قابل پیشگیری است، اما با تغییر سبک زندگی می توان به فتق دیسک جلوگیری کرد. برای این که تا حدی از دیسک گردن پیشگیری کنید لازم است که سیگار نکشید و در موقعیت های سالم بنشینید و از وسایلی که ممکن است به ستون فقرات شما آسیب برساند، استفاده نکنید و همراه کاهش وزن خود، فعالیت های بدنی روزانه را حتما در برنامه های خود قرار دهید و ورزش سالم و مداوم انجام دهید.

هنگام برداشتن اجسام از عضلات کمر خود استفاده نکنید و هنگام نشستن، ایستادن و یا خوابیدن در وضعیت مناسبی قرار بگیرید. سعی کنید فعالیت مناسبی برای قوی تر کردن عضلات ضعیف شکم داشته باشید.

نکاتی برای مراقبت از دیسک گردن

اگر عمل جراحی داشته اید، دودش گرفتن باید محدود شود، زیرا شما نمی خواهید که اجسام خارجی وارد زخم شود و باعث عفونت شود. خم شدن برای برداشتن چیزی یا بلند کردن اجسام بیش از ۴ کیلوگرم به طور کلی مجاز نیست. در چنین شرایطی، شما نباید به مدت دو هفته رانندگی کنید، زیرا خطرات احتمالی درد بیشتر می شود و باید به خودتان استراحت دهید. از نشستن به مدت طولانی پرهیز کنید و کارهای مانند باغبانی، چمن زنی، جارو برقی، اتو کشیدن را تا چند مدت انجام ندهید.

برای جلوگیری از دیسک گردن چه کار باید کرد؟

برای بهبود دیسک گردن چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای اینکه دیسک گردن شما سریع تر بهبود یابد، باید از محل جراحی و ستون فقرات خود در برابر فشار بی مورد محافظت کنید و این کار تنها با استراحت انجام می گیرد. ممکن است وسوسه انگیز باشد که در اسرع وقت دوباره به سرکار خود برگردید و یا در تمرینات بدنی شرکت کنید، اما این ایده اصلا به صلاح شما نیست و باید حتما رعایت حالتان را در اولویت قرار دهید.

شما باید وقت خود را به استراحت و بهبودی اختصاص دهید، زیرا اگر بیش از حد تحرک داشته باشید، در واقع ممکن است که جراحی شما با شکست روبرو شود. شما نباید خود را تحت فشار قرار دهید و هنگامی که جراح شما اجازه داد به فعالیت های بدنی خود باز گردید. در ادامه شما را باب هترین تکنیک های ماساژ درمانی و اقداماتی که باید انجام دهید آشنا می کنیم.

تکنیک های ماساژ درمانی برای دیسک گردن :

تکنیک‌های ماساژ درمانی برای دیسک گردن می‌توانند به عنوان یک روش غیردرمانی مؤثر در بهبود این مشکل مورد استفاده قرار گیرند. در زیر، تکنیک‌های ماساژ درمانی مختلف برای دیسک گردن را بررسی می‌کنیم:

  • ماساژ سوئدی (Swedish Massage):

تکنیک ماساژ روسی شامل استفاده از حرکات نرم و روان است. با استفاده از فشار ملایم تا متوسط و حرکات طولی و ماساژ نرم، عضلات گردن را رها کرده و تنش را کاهش می‌دهد. تکنیک ماساژ سوئدی با بهبود جریان خون به کاهش درد در نواحی گردن و کمر کمک زیادی می کند.

  • ماساژ عمیق با فشار (Deep Tissue Massage):

در این تکنیک، با استفاده از فشار عمیق و حرکات متمرکز، عضلات گردن و بافت‌های عمیق تر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تکنیک ماساژ بافت عمیق می‌تواند سفتی و تنش عضلات را کاهش داده و باعث بهبود درد در نقاط مختلف بدن از جمله گردن شود.

  • ماساژ شیاتسو (Shiatsu Massage):

ماساژ شیاتسو یک روش ماساژ ژاپنی است که با استفاده از فشار نقطه‌ای بر روی مناطق خاص بدن اعمال می‌شود. در صورت دیسک گردن، فشار به مناطق مربوط به گردن، شانه‌ها و عضلات محیطی می‌تواند تسکین درد و کاهش سفتی عضلات را به همراه داشته باشد.

  • ماساژ اسکالن (Scalene Muscle Massage):

عضلات اسکالن در ناحیه گردن و شانه قرار دارند و ممکن است در مشکلات دیسک گردن نقش داشته باشند. با اعمال فشار و ماساژ به این عضلات، می‌توان تنش و سفتی را کاهش داده و راحتی در ناحیه گردن را بهبود بخشید.

توجه: قبل از استفاده از هر نوع ماساژ درمانی برای دیسک گردن، توصیه می‌شود با متخصص ماساژ یا پزشک مشورت کنید تا بهترین روش و تکنیک‌های مناسب برای شرایط شما را تعیین کنند. همچنین، اجرای ماساژ درمانی برای دیسک گردن باید با دقت و توسط فرد ماهر و حرفه‌ای انجام شود.

برای بهبودی دیسک گردن چه اقداماتی باید انجام داد؟

ماساژ گردن با دستگاه ماساژور گردنی

ماساژور گردنی کلیه ی نواحی گردن را ماساژ داده و موجب ریلکس شدن آنها می شود، طراحی این دستگاه به نحوی است که دقیقا مطابق ساختار گردن و شانه ها می باشد. در این صورت هیچ فشاری به گردن وارد نمی شود و به صورت حرفه ای گردن و شانه های شما را ماساژ می‌دهد و موجب تسکین درد و گرفتگی آن ها می شود. این دستگاه ها دقیق تر از دست های یک ماساژور کار می کنند و به انسان لذت یک ماساژ با کیفیت را می دهد.

مزایای ماساژ درمانی برای دیسک گردن

ماساژ یک روش غیر تهاجمی است که برای بسیاری از افراد ریسک بسیار پایین دارد. علاوه بر مزایای ماساژ برای وضعیت فیزیکی بدن، نتایج بررسی های انجام شده بر روی برخی از انواع ماساژها نشان می دهد، این روش ها می توانند تاثیر زیادی بر شرایط روحی فرد داشته باشد.در واقع تاثیر روانی ماساژ درمانی از طریق ریلکس کردن عضلات افزایش تولید ماده ی شیمیایی طبیعی اندروفین در بدن است که باعث ایجاد  احساس خوب و خوشایند برای فرد می شود. تولید این ماده همچنین می تواند برای بهبود مشکلات مربوط به درد مقطعی یا مزمن در ناحیه ی کمر و گردن مفید باشد.

ماساژ درمانی می تواند، افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد ایجاد شده به خاطر گرفتگی عضلات را به همراه داشته و به این ترتیب حتی به بهبود خواب فرد نیز کمک کند این عمل می تواند سطح تولید اندروفین در بدن که ماده ی شیمیایی برای ایجاد احساس خوب در مغز است را افزایش دهد. این ماده باعث کاهش افسردگی و تشویش فرد شده و به طور همزمان منجر به از بین رفتن درد و تسریع فرایند ریکاوری در بدن می شود.

آیا ماساژ به بهبود دیسک و درد گردن کمک می کند؟

ماساژ با صندلی ماساژ

اگر با مشکلات ماساژ به روش سنتی مانند هزینه های بالا، زمان مورد نیاز و… میتوانید کنار بیایید و یا این نوع ماساژ برای شما مناسب نیست، میتوانید از یک صندلی ماساژور استفاده کنید. این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که ساده ترین نوع ماساژ را بر روی اندام های شما انجام دهند تا از مزایای ماساژ بهره مند شوند. برای درمان دیسک کمر نیز می توانید از مبل ماساژوراستفاده کنید.

مشاوره